Zdeněk Sotolář: Od jednotných osnov k jednotnému účesu

pondělí 31. srpna 2015 ·

Obojí my starší pamatujeme. Utužování osnov, jak jsme se včera dočetli, ohlašuje oblíbená ministryně Valachová. Není nad staré dobré centrální plánování.


Reforma vyjádřená RVP ZV nabídla učitelům, aby se sami podíleli na vytváření učebního plánu a učebních osnov. Bohužel vše přišlo příliš rychle, bez dobré přípravy, bez rozsáhlé diskuse s učiteli - které se MŠMT nad aktuálními problémy inkluze a kariérního řádu vyhýbá dodnes. První zprávy o reformě a RVP přinášeli novináři, kteří měli zájem spíše o senzace. Učitelé dlouho zůstali bez věrohodných informací.

Tvorba vlastních ŠVP a osnov byla od samého počátku provázena ze strany učitelů velkou nedůvěrou, neustálými pochybnostmi, ba dokonce úplným odmítáním. Zadání však museli splnit. Co mohlo vznikat z donucení? MŠMT nepodalo pomocnou ruku, ČŠI hledala především formální chyby. Zásadní chybou byly pak další přílepky a průběžné změny, uspěchané standardy roubované pro potřeby plošného testování.

Stále si myslím, že návratem jednotných osnov si nepolepšíme, že půjde o krok zpět a že za pár let si budeme naříkat nad jejich direktivností, přeplněností a buzeračním potenciálem. Ale hybrid smíchaný z „utužených“ osnov a z reformních myšlenek RVP ZV je nebezpečný nesmysl. Má-li ministryně Valachová opravdu odvahu, ať tedy raději RVP ZV zruší úplně. Alespoň budeme konečně vědět, na čem jsme.

12 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
31. srpna 2015 v 6:46  

Základním školám ho utuží, praktickým školám ho rovnou zruší. To bude volnosti!!!

poste.restante řekl(a)...
31. srpna 2015 v 10:10  

Reforma vyjádřená RVP ZV nabídla učitelům, aby se sami podíleli na vytváření učebního plánu a učebních osnov.
Ale proč by to vůbec měli dělat? A proč všichni a povinně? Včetně těch, kteří takové ambice neměli?

za pár let si budeme naříkat nad jejich direktivností, přeplněností a buzeračním potenciálem
Proč? Já vím, že jde v našich českých podmínkách spíše o fantastiku, ale nebylo by aspoň teoreticky možné, že bychom se při tvorbě "nových osnov" poučili jak z toho dobrého, tak z toho špatného, co přinesly v minulosti obě koncepce?

Nicka Pytlik řekl(a)...
31. srpna 2015 v 10:41  

Na tvorbě osnov jsem se svého času podílel, na tvorbě vzdělávacího programu už ne. Obojí rád.
Ani jeden systém mi ale nebránil, nebrání a bránit ani nebude ve zpracování takového tématického plánu, abych mohl učit podle svých představ. Většinu školního roku jsou mi stejně žáci vydáni napospas.
Popravdě, vůbec nevidím rozdíl mezi výčtem jednotného učiva a výčtem závazných výstupů. Prostor k pobuzerování se tu najde vždycky. K ochraně před pitomci je proto třeba, aby cokoli ve školní práci bylo promítnutelné do systému právě používaného.

Karel Lippmann řekl(a)...
31. srpna 2015 v 14:28  

VP měly údajně poskytnout učitelům více prostoru pro vlastní tvořivost. Už před jejich zavedením prohlásil např. tehdejší náměstek ministra M. Profant v jedné rozhlasové debatě velmi výstižně, že RVP stanoví, co má škola naučit, ta pak má možnost určit, jak to žáky naučí. Vskutku svérázné pojetí tvořivosti. Nežádoucí deviace jsou eliminovány standardizovanými plošnými zkouškami, např. společnou částí maturity. Učitel jako tvořivá převodová páka shůry ordinovaných zadání! Aby se ověřilo, zda je dostatečně pro tento bohulibý úkol vybaven, musí sám projít příslušným testováním. Pokud bude dostatečně standardizován, nepochybně to podle chystaného kariérního řádu dotáhne na "lídra školy".

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
31. srpna 2015 v 15:07  

"nebylo by aspoň teoreticky možné, že bychom se při tvorbě "nových osnov" poučili jak z toho dobrého"

A kdo je to "my"? Volání k návratu jednotných osnov přece znamená, že to budou dělat "oni", že chceme, aby to udělali "oni".

"Nežádoucí deviace jsou eliminovány standardizovanými plošnými zkouškami"

Přesně tak, to je ten dnešní hybrid, kočkopes.

Jiri Janecek řekl(a)...
31. srpna 2015 v 15:25  

"Popravdě, vůbec nevidím rozdíl mezi výčtem jednotného učiva a výčtem závazných výstupů."
Ja prave poradne ani nevim, jaky je rozdil mezi vzdelavacimi osnovami a RVP (na me urovni zvladnuti materskeho jazyka je osnova totez co ramcovy program)... Takze az na to casove ukotveni zadny rozdil...
Nicmene mezi vyctem uciva a vyctem vystupu trochu rozdil vidim. Pokud teda vystup jsou ty vety "zak zvladne/zak umi...".
Clovek s trochu rozvinutejsim algoritmickym myslenim se asi sekne na tom, ze nevi, ktery zak - nejaky? vetsina? vsichni? Kdy zvladne - do ctvrtletni pisemky? do vysvedceni? navzdy?
Trochu jako nahazovat nerovnou zed a snazit se, aby byla hladka a pritom vsude byla stejne tlusta vrstva omitky...
-----------
Otazka sama pro sebe je, jak a zda zpetne prejmenovani povede ke zvyseni kvality zkompetentneni v matematice a fyzice...
--------------
Jinak puvodni clanek se povedl, i ta fotka je dobra...

Ondřej Šteffl řekl(a)...
31. srpna 2015 v 16:51  

Možná by bylo fajn, kdybychom měli Národní program vzdělávání. V něm by nejspíš bylo i jak tuhé či volné mají být RVP a hlavně, jakými zásadami se řídí jejich tvorba a jaké mají cíle. Takto je to opět od zdi ke zdi. Na lodi, která nemá kompas ani mapu škubeme kormidlem.

Školský zákona §3, platí od 2004
(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) zpracovává Národní program vzdělávání, projednává jej s vybranými odborníky z vědy a praxe, s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji a předkládá jej vládě k projednání.

Nicka Pytlik řekl(a)...
31. srpna 2015 v 20:58  

Pokud teda vystup jsou ty vety "zak zvladne/zak umi..."

Jen velmi opatrně, pane Janečku, s tím slůvkem "umí".
Žák definuje, přiřazuje, vysvětluje, interpretuje, objasňuje, vyjádřuje vlastními slovy, kontroluje, měří, aplikuje, demonstruje, diskutuje, plánuje, prokázuje, řeší, vyčísluje, analyzuje, rozhoduje, specifikuje, kategorizuje, klasifikuje, navrhuje, organizuje, vyvozuje obecné závěry, argumentuje, obhájuje, oceňuje, oponuje, posuzuje, zdůvodňuje, hodnotí... ale jinak umí celkem hovno.

Unknown řekl(a)...
31. srpna 2015 v 21:32  

Pan Pytliku, výstižnější výklad Bloomovy taxonomie jsem zatím nikde nečetla.

Unknown řekl(a)...
31. srpna 2015 v 21:39  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
31. srpna 2015 v 22:47  

Dokument Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, který přijala vláda na začátku roku 2001, se nazývá Bíla kniha.

31. srpna 2015 21:39 Vymazat

Unknown řekl(a)...
1. září 2015 v 7:07  

Mimochodem, Bílá kniha? Nemají ti vědci nakonec pravdu? Proč ne třeba Barevná kniha, nebo jen Kniha? Jak k tomu přijdou třeba indiáni v Česku? Xenofobie z nás úplně stříká. :-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.