Dalších 11 škol se může pyšnit titulem „Světová“

středa 17. června 2015 ·

Znají světově ohrožené druhy zvířat, vědí, co znamená fair trade, orientují se v problémech spojených s dětskou prací, obezitou nebo hladomory. Musí tato témata nejen znát, ale i o nich umět diskutovat, přemýšlet v souvislostech a hledat jejich řešení. Řeč je o žácích ze škol, které se mohou pochlubit certifikátem „Světová“. Dnes jej získalo 11 škol z celého Česka.


Nezisková organizace Člověk v tísni, ve spolupráci s organizacemi ARPOK a Multikulturní centrum Praha, udělily dnes certifikáty Světové školy na společném workshopu v Americkém centru v Praze. Více o certifikátu, který byl v České republice udělen již popáté, najdete zde.

„Děti společně s učiteli ukazují, že i velké globální problémy se nás dotýkají a že každý z nás se může zapojit a změnit věci ve svém okolí k lepšímu. Podmínkou je chtít, být aktivní a hledat cesty, jak to jde,“ říká o činnostech škol koordinátorka projektu Kateřina Sobotková z Člověka v tísni.

Každý školní tým si zvolil jedno téma, kterému se po celý rok věnoval. Základní a mateřská škola z Malče propojila například téma práv dětí ve světě se situací spolužáků z dětských domovů. Škola navázala osobní kontakt s Dětským domovem Nová ves. Žáci prováděli dotazníkové šetření v komunitě a na závěrečném setkání s rodiči se jim z části podařilo vyvrátit řadu předsudků vůči dětem z dětských domovů. „Nejvíce oceňuji propojení s regionem, v něm spatřuji největší přínos Světové školy oproti jiným projektům. Z pohledu učitele vidím, jak žáci během práce „rostli“. Byli schopni připravit se na jednání s partnery, ptát se, dělat závěry, přemýšlet o výsledcích. A to rozhodně není málo,“ popisuje přínosy pro žáky jedna ze zapojených učitelek Jitka Rutschová ze ZŠ Maleč. „Není tak důležité, odkud kdo pochází, ale jaký je. Podle vzhledu nemůžeš posuzovat ostatní“, uvědomila si prací na projektu zdánlivě jasnou věc Nela Musílková. „Skvělé bylo setkání s panem kurátorem a paní ředitelkou dětského domova. Vím toho o ústavní péči hodně a tyto zkušenosti mi pomohou na střední škole,“ dodává její spolužačka Veronika Motlová.

Zapojit místní instituce nebo například neziskové organizace se dařilo i ostatním školám. Některé v rámci svých aktivit zvelebovaly místní park, sázely stromy nebo pořádaly sportovně osvětové akce pro další děti či besedy pro veřejnost. Jiné školy se zabývaly jídlem – odkud pochází, jak vzniká, jak zamezit jeho plýtvání nebo kolik kilometrů potraviny nacestují, než se dostanou na náš talíř.
Certifikát Světová škola ve školním roce 2014/2015 získaly tyto školy:

  • Gymnázium Chotěboř
  • MŠ Kamarád - Hradec Králové
  • Gymnázium Jevíčko
  • ZŠ Jindřichov (okr. Bruntál)
  • ZŠ a MŠ Maleč, Havl. Brod
  • PORG Ostrava
  • ZŠ Pacov
  • ZŠ Dr. E. Beneše, Praha 9, Čakovice
  • ZŠ Slatinice
  • ZŠ Újezd u Brna
  • ZŠ J. V. Sládka Zbiroh

O projektu Světová škola

Certifikát Světová škola uděluje společnost Člověk v tísni, o. p. s. ve spolupráci s ARPOK, o. p. s. a Multikulturním centrem Praha. Světové škole byla udělena Záštita Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zahraničních věcí. Projekt je určen všem typům škol. Základní filozofie podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej.

Světová škola je místem, kde:

  • globální témata tvoří přirozenou součást výuky a života školy;
  • se žáci pod vedením týmu učitelů zabývají aktivně světovým děním a sledují aktuální vývoj v rozvojovém světě;
  • žáci, učitelé i širší veřejnost získávají informace o globální problematice;
  • žáci identifikují místní problémy s globálním přesahem a usilují o jejich řešení;
  • je nejméně jedenkrát za rok ve spolupráci s místní partnerskou organizací uspořádána akce;
  • je společný cíl přispět k řešení vybraného problému.

Projekt byl finančně podpořen z prostředků České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí České republiky v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.

Více informací:
www.varianty.cz/svetovaskola

O organizátorech

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni nabízí více než deset let informační servis a metodickou podporu v oblasti interkulturního (IKV) a globálního rozvojového vzdělávání (GRV). Nabídky kurzů, seminářů a workshopů připravovaných pracovníky Variant využívají zájemci především z řad pedagogů základních a středních škol, ale také studentů různých vysokoškolských oborů, pracovníků neziskových organizací, zaměstnanců státní správy a dalších. Vedle vzdělávacích akcí se program soustředí také na vydávání publikací a tvorbu nových výukových materiálů zaměřených jak na jednotlivá témata IKV a GRV, tak na moderní vyučovací metody a aktuální trendy v oblasti pedagogiky. www.varianty.cz

Multikulturní centrum Praha informuje nejširší veřejnost i odborníky o soužití etnik v ČR a jiných částech světa. Realizuje školení, debaty, konference, publikuje odborné články nebo analýzy. Vytváří prostor pro komunikaci, poznávání a výzkum rozmanitých evropských i mimoevropských kultur a identit. www.mkc.cz

ARPOK je nezisková organizace, která přináší do škol globální rozvojové vzdělávání. Pomáhá učitelům, jak učit aktuální témata dneška (např. chudoba, migrace, odpovědná spotřeba), a otevřeně o nich mluví se žáky. O těchto tématech informuje i veřejnost, a tak podporuje otevřenou a tolerantní společnost a aktivní zapojení lidí do dění kolem sebe. Nabízí výukové programy pro žáky, semináře pro pedagogy, vydává publikace GRV a organizuje osvětové akce pro veřejnost. www.arpok.cz

1 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
17. června 2015 v 8:19  

No, nevim... Neni to tak trochu nalepkovani, segregovani a trideni?
-----
Rozdil tady tech "neziskovych certifikatu" oproti nalepkovani, segregovani a trideni deti ve skolach, vidim v tom, ze zatimco u kazdeho ditete se ucitel musi snazit najit nejake to pozitivum (proto byvaly za ministra Vondrusky ve tridach kytky a tabule, na ktere se psalo kridou a pak se musely umyvat), pro certifikat staci najit deset mezi peti tisici a ty pripichnout na tabuli cti. A tem ostatnim se bude rikat: "Musite se vice snazit...", "Kdyz se chce...", "Nekde to jde..." ... A nezbude cas a prostor na diskuze o kravinach jako treba tarify...
(je pravda, ze za casu ministra Vondrusky ty tabule cti taky existovaly a plnily prakticky tutez roli)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.