Přečtěte si: Tablety prvňákům? Nejdřív ať se naučí psát, vzkazují kantoři

pondělí 18. května 2015 ·

Záměr ministra školství Marcela Chládka zavést plošně už do prvních tříd tablety, které by si mohly děti nosit i domů, vyvolává potlesk i paniku. Na jedné straně je prokázáno, že pro děti je práce s tablety přínosná, na straně druhé může jít o hazard se zdravým rozvojem dítěte. Oba tábory se však shodují, že školy se musí na nástup nových technologií důkladně připravit.


Z článku Jiřího Macha v Právo/Novinky.cz vybíráme:

„Tablety ano, ale určitě bych nezatracovala papírovou knihu a klasický přehled dětí v textu na papíře. Řeším i otázku velikosti tabletu, zdraví očí a podobně,“ sdělila Právu Alena Bačíková, ředitelka ZŠ Komenského v Častolovicích v Královéhradeckém kraji.

K užívání tabletů se vážou ale i další rizika. „Obrovské téma je závislost na technologiích, kde riziko je vysoké,“ upozorňuje Jiří Palyza, šéf společnosti Saferinternet, která šíří osvětu v bezpečnosti pohybu na internetu.

9 komentářů:

BoBr řekl(a)...
18. května 2015 v 10:59  

Ano, řekl jsem: „Nejste schopen zabránit tomu, aby byly technologie používány mimo školu.“ Ale z článku se již nedozvíte, proč. Protože není možné připravovat děti na svět, v kterém budou žít, bez toho, aby měli dovednosti, které budou potřebovat. Obávám se, že tvorba domácích úkolů do sešitu a lpění na tom, aby žáci primárně (netvrdím, že vůbec) uměli psát - to oboje již patří minulosti!

BoBr řekl(a)...
18. května 2015 v 11:03  

A řekl jsem ještě něco. Není možné vůbec pomýšlet na plošné vybavování žáků tablety bez toho, že plošně připustíme, že schopnost pracovat s technologiemi patří k základním pilířům kompetencí učitelů - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10641/

xOn řekl(a)...
18. května 2015 v 11:18  

1. Proč by se prvňáci nemohli učit psát na tabletech, které jim s vhodnou aplikací mohou dokonce pomoci?
2. Držme se (nejen ve škole) zásady všeho s mírou.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. května 2015 v 12:36  

Obávám se, že pan Brdička je pramálo kvalifikovaný na výuku psaní.

Jan Hučín řekl(a)...
18. května 2015 v 14:52  

Protože není možné připravovat děti na svět, v kterém budou žít, bez toho, aby měli dovednosti, které budou potřebovat.

O tom není pochyb. Ale přehlížíme asi jednu podstatnou věc. O tom, v jakém světě budou žít naše děti, rozhodujeme my. Nelze to svádět na anonymní "pokrok", "vývoj" apod. Jsou to naše rozhodnutí (a někdy i naše ignorování či nedostatek odvahy), které formují zítřek.

Takže abych byl konkrétní -- nutným předpokladem pro to, aby se v budoucnu žáci obešli bez psaní, je náš souhlas s tím (nebo neodporování tomu). To nespadne jen tak samo z nebe. Já sám za sebe říkám jasné NE.

jir řekl(a)...
18. května 2015 v 16:59  

Ne.

Milan Keršláger řekl(a)...
18. května 2015 v 20:12  

Řekl bych, že formuláře se budou zatím vyplňovat pořád, takže umět psát je potřeba... i kdyby to měla být jen tiskací písmena. Navíc psaní rozvíjí jemnou motoriku. Tedy přesněji - u psaní se pozná, zda děti jemnou motoriku zvládají. A bez jemné motoriky budou celý život mít místo ruky a prstů jen pařátek.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. května 2015 v 20:46  

Nejde jen o umění psát.Jde o umění vládnout rukama. Tohle umění,zdá se, začíná velmi upadat. A nevěřte tomu,že v budoucnu nebude potřeba. Bude a možná víc, než bychom si přáli.
navíc,neurologové by potvrdili, že vládnout rukama (jemná motorika hrubá motorika) , nám přináší i prospěch pro náš mozek, naše myšlení. Umět psát se nevylučuje s uměním ťukat do tabletu. oboje je dnes NUTNÉ.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. května 2015 v 23:32  

Možná mne o nepsaní rukou ale nějakou technologií přesvědčí, až si bude mládež většinově technologicky zaznamenávat myšlenky a postřehy efektivněji, než já rukou.
Ale asi to jen tak brzo nebude. Dnes a denně sleduji, jak dětičky NEumějí pracovat s počítačem. Nemyslím, používání nějaké aplikace, ale doopravdy jen ovládat klávesnici. Už to jsou jen klikači.
Hele drobný příklad z dneška...
Úprava formátu stránky pro tiskový arch, všechny okraje 0,6 cm. Posloupnost žákovských aktivit (nekecám):
- všechno pravou rukou, levá v klíně nebo podepírá hlavu,
- klik myší do pole Okraje Nahoře:,
- klávesa Backspace,
- nula na číselné klávesnici,
- řádová čárka nad AltGr,
- šestka na numerické klávesnici,
- klik myší do pole Okraje Vlavo:,
- klávesa Backspace, atd. atd.
Když žáka přiměji, aby levou ruku pro začátek alespoň položil na desku stolu, v okamžiku nějaké aktivity mu vystřelí do původní pozice. Nutkavé jednání se tomu tuším říká.
Mizérie začala už suchými zipy místo tkaniček. Ale v NEpsaní není ten problém. Problém je v NEmluvení. A to škola, milé Fórum rodičů, už nedožene.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.