Petr Chaluš: Hodnotit, či nehodnotit? ... toť otázka

pátek 17. dubna 2015 ·

Volba pro školy je zdá se trochu jiná: "známky" nebo "slovní hodnocení s převodem na známky". A co "slovní hodnocení bez převodu na známky" a co "nehodnotící zpětná vazba"? Čeká nás unifikované slovní hodnocení vyrobené Českou školní inspekcí?


Úvodem citace z článku v Hospodářských novinách: Právě před negativní reakcí některých rodičů ale varuje výchovná poradkyně z liberecké ZŠ: "Rodiče většinou stejně chtějí převádění na známky."

Proč někteří chtějí rodiče známky?

Možná tuší, že vzdělávání je tvrdá soutěž, vědí o náročných přijímačkách na ty dobré střední škol, vědí jak těžké je zvládnout prestižní VŠ, jak těžké je vybojovat dobré startovní podmínky na trhu práce kariéru. Jako bychom stáli proti sobě, jako nepřátelé, a byli součástí jedné velké soutěže, která začíná srovnávacím hodnocením známkami a vyvrcholí jednotnými srovnávacími testy, rozhodujícími o životě dítěte?

Existují rodiče, kteří známky, ani převádění na známky, nechtějí. Někteří chtějí školu plnou "užitečného učení" a ne "hodnocení".

Rodiče, co známky chtějí, mohou diskutovat s těmi, kteří je nechtějí. Je možné ve školách pořádat rodičovské diskuse a hledat shodu nebo se dohodnout na kombinacích a kompromisech. Všichni rodiče by mohli usilovat o takové hodnocení, jaké považují za dobré pro své dítě a diskutovat na to téma se školou. Pokud čtete text jako rodič, mluvili jste se svou školou, školskou radu o tomto tématu? Ve školském zákoně je možnost mít hodnocení na základě dohody "rodič -dítě - škola". Teoreticky část dětí může mít převod na známky a část ne. V rámci současného zákona může mít dítě i jen slovní hodnocení (zcela bez převodu na známky).

Je slovní hodnocení s převodem na známky „slovním hodnocením“?

Co může udělat se slovním hodnocením následný převod na známky: vzít mu jeho osobní rovinu vůči dítěti, jeho motivační a formativní stránku, kterou má oproti známkám. Nestane se, že všichni nakonec znovu jen soutěží o známky a slovní hodnocení ani nečtou? Podle současného zákona mohou mít děti ve škole zcela slovní hodnocení - bez převádění na známky, ačkoli málokde to tak je. I tak je důležité, že to zákon umožňuje a snad v chystaná "podpora slovního hodnocení" (viz odkaz na článek výše) nepřipraví školy, děti a rodiče o „právo na slovní hodnocení bez převodu na známky“. Snad Česká školní inspekce nepřipraví povinné formuláře na slovní hodnocení, které mu vezmou jeho možnosti být "formativní", být "nehodnotící zpětnou vazbou", být „motivační a podporující učení“. Snad přijde den, kdy školy budou "plné učení", místo současnosti, kdy jsou "přeplněné hodnocením".

Psáno pro Fórum rodičů

2 komentářů:

Unknown řekl(a)...
17. dubna 2015 v 8:52  

Petře, žádná škole podle platného zákona nesmí mít jen slovní hodnocení bez převodu na známky. Teda vlastně může, ale převod provést někdy musí.
§51 školského zákona.
Škola převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka. Škola, která hodnotí slovně, převede pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání slovní hodnocení do klasifikace.

Takže může existovat škola, která hodnotí jen slovně a nikdy nepřevádí na známky, jestliže z ní nikdy nikdo neodejde na střední školu (což se dá pochopit jen na prvním stupni a divil bych se, kdyby se nikdo nepokusil o gymnázium), nebo na pustém ostrově.
Je na škole, když má slovní hodnocení, jak s převodem pracuje. Může jej samozřejmě žákům zcela zamlčet a na přihlášku napsat nějaká čísla bez vědomí žáka.

V. Nádvorník

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. dubna 2015 v 13:44  

Zatřepat a nemíchat. Pardon, nějak mi to ujelo.
Hodnotit a neklasifikovat. A nějaké posudky, to už vůbec ne!!!
Hodnocení právě a jen ústní. Jde přeci o podstatu a smysl, a ne o formu a lejstra. V čem je žák úspěšný a v čem není, pochopí z běžné školní práce. Pokud rodiče zajímá, jak si jejich potomek vede, rád se s nimi o tom kdykoli pobavím.
Čísla nebo písmena neznamenají vůbec nic. Klasifikaci je nutno zrušit, jinak se nepohneme nikam. A taky jakoukoli povinnost docházet do školy. A ať si žáci sami řeknou, co se chtějí naučit. Co budou v životě potřebovat, většina ví už od mateřské školy. A pokud ne, někdo ze Scia nebo Eduinu jim to jistě ochotně sdělí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.