Kamil Melichárek: Zkušenosti s testovacím systémem jsou jednoznačně pozitivní

čtvrtek 2. dubna 2015 ·

Pravděpodobně nejznámějším výstupem projektu NIQES je inspekční systém elektronického testování výsledků žáků, tzv. InspIS SET. Technologická stránka vývoje tohoto systému je od počátku v kompetenci ředitele odboru ICT České školní inspekce Bc. Kamila Melichárka.


Jaká je podstata systému InspIS SET a jaké jsou dosavadní zkušenosti?

Tento systém je univerzální testovací platformou, jejímž prostřednictvím lze provádět elektronické testování žáků, plošně nebo výběrově, v jakémkoliv ročníku či předmětu, na základních, středních či vyšších odborných školách, prostě všude, kde je třeba nějaké výsledky vzdělávání otestovat. Díky dvěma velkým generálním zkouškám jsme systém jako celek, všechny jeho funkcionality i organizaci celého procesu dostatečně ověřili a na základě pilotáží jsme provedli takové úpravy, aby zátěž spojená s realizací testování zejména na straně škol byla co nejnižší, a naopak přidaná hodnota celého procesu co nejvyšší. Prokázali jsme, že v takové míře a s takovými cíli lze v našem školském prostředí elektronicky masově a zároveň efektivně a smysluplně testovat, což mnoho lidí předtím zpochybňovalo. Na straně škol už v tuto chvíli nejspíš nedokážeme nalézt další potenciální technologické zjednodušení,
kromě integrace našeho testovacího systému se systémy škol, což máme v plánu. Stojí také za zmínku, že na přípravě a kompletní realizaci jednoho testování rozměru generální zkoušky se na straně ČŠI podílí jen asi pět osob (po dobu pěti měsíců), nepočítáme-li autory úloh a testů. Také jsme si vyzkoušeli, že elektronická forma testování je téměř rovnocennou a mnohdy i funkčnější alternativou běžného testování v pojetí tužka/papír. Náš testovací systém, a to jsme také ověřovali, si poradí s nepřeberným množstvím typů úloh a jejich součástí (audio, video), organizovaných v různých typech testů včetně adaptivních (skladba úloh se mění podle toho, jak si žák v testu doposud počínal) s různými způsoby hodnocení (s odečtem za chybné odpovědi, nebo bez). Samozřejmě jistá omezení vyplývají z technických zábran, za které systém nemůže, a ne vše jde skutečně dělat plně elektronicky
(např. výpočetní proces při užití složených zlomků).

Často se objevuje také názor, že by bylo vhodné se v některých parametrech systému inspirovat i pro realizaci společné části maturitní zkoušky.

V obecné rovině to jistě možné je, přestože role, cíle a dopady ověřování výsledků žáků ze strany ČŠI jsou zcela odlišné a celkově je ten proces v porovnání s požadavky procesu realizace maturitní zkoušky, zejména v oblasti zajištění bezpečnosti, mnohem méně náročný. Nicméně debata o elektronizaci maturitní zkoušky za použití našeho systému (po nutných úpravách) se na úrovni resortu školství vede intenzivně.

Testovací systém mohou používat přímo školy samotné i mimo šetření organizovaná ze strany ČŠI.

Ano, mluvíme o modulu školního testování, který školám nabízí možnost plného komfortu vytváření úloh, testů, jejich realizace a automatického vyhodnocení tak, jako je tomu u našich šetření (výsledky mohou v systému vidět i rodiče žáků). Školy také mohou zcela svobodně využívat úlohy a testy,
které vkládáme do veřejné databanky, jež je součástí systému.

Jak se uživatelům se systémem pracuje?

Ohlasy poučených uživatelů jsou většinově velmi pozitivní. Důležité slovo je „poučených“. Testovací systém vyvinutý ČŠI je jedním z nejrobustnějších a nejkomplexnějších testovacích systémů (zároveň s hlediskem efektivity jeho provozu), který byl kdy vůbec vytvořen. Uživateli, který do systému vstupuje v domnění, že vše snadno pochopí (bez školení nebo příručky) a okamžitě ovládne, se může zdát systém možná trochu složitý nebo neintuitivní. Chce to tedy jistou přípravu, nicméně ta je kompenzována poměrně zásadní přidanou hodnotou, takže z našeho pohledu určitě stojí za to.

Zmínil jste také problematiku integrace se školními systémy a další úpravy systému. O co se přesně jedná?

Za zmínku stojí především naše snaha doplnit systém o integrační rozhraní, které dáme k dispozici všem výrobcům informačních systémů pro školy, aby mohli své produkty přímo připojit do našeho systému takovým způsobem, aby některé operace nevyžadovaly zásahy uživatelů ze škol, ale aby byly předmětem automatické výměny dat. Uvedu příklad. Předpokladem využití modulu školního testování je vložení informací o třídách, žácích a učitelích do systému InspIS SET, kde je následně nutné tyto informace podle potřeby v čase aktualizovat a doplňovat. Ovšem to musí škola dělat i ve svém domovském systému. Takže je to jistá duplicita činností, která je tím nepříjemnější, čím větší škola je. Naším záměrem je, aby v našem systému byl bez potřeby těchto duplicitních zásahů vždy automaticky věrný obraz těchto informací ze školního systému. Nebo jiný příklad. V informačních systémech škol existuje elektronická žákovská knížka, kam učitelé zapisují známky nebo různé studijní výsledky jednotlivých žáků. Přístup k těmto datům mají i rodiče. Naším záměrem je, aby do ní bylo možné automaticky vkládat i výsledky z testů realizovaných v systému InspIS SET. Dalším výrazným rozšířením, které bude k dispozici již za několik málo měsíců, je testovací aplikace určená přímo pro tablety a chytré mobilní telefony. Ta umožní školám testovat své žáky bez potřeby využití počítačových učeben. To bývá častou překážkou vyššího využití našeho systému, protože počítačových učeben je ve školách málo a celodenně v nich probíhá výuka ICT předmětů. Tablety jsou dnes už velmi snadno dostupná zařízení a školy je začínají hromadně využívat.

Zdroj: Informační bulletin České školní inspekce

2 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
2. dubna 2015 v 6:13  

Dalsi dil PR serialu ČŠI logicky adoruje vlastni praci. Tedy vlastni. Jak se to vezme. Tvrzeni, ze na NIQESU pracovalo sotva pet pracovniku ČŠI je mozna pravdive, jen lehce zamlcuje praci dodavatelske firmy, ktera pohltila stovku milionu korun. Mimoradne osvezujici je take Kamilovo sdeleni, ze "celkově je ten proces v porovnání s požadavky procesu realizace maturitní zkoušky, zejména v oblasti zajištění bezpečnosti, mnohem méně náročný." No to je tedy poradny eufemismus! Uvedeny system trpi vrozenou nemoci nulove kyberneticke bezpecnosti a mel-li by byt nekdy plosne z vule statu uzit, musel by splnit pozadavky zakona o kyberneticke bezpecnosti. Pokud tedy o takove moznosti u nejakeho kulateho stolu diskutují, museli jiz nahlednout, ze bezpecnostni diry InspISu nepujde zalatat prohlasenimi inspekcniho ajtaka.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
2. dubna 2015 v 16:17  

Tablety jsou dnes už velmi snadno dostupná zařízení a školy je začínají hromadně využívat.
xxxxxxxxxxxxxxxx
Myslej asi nějaké tablety na nervy? Něco tak poruchového a neopravitelného bez dosahu náhradních dílů, s nevyměnitelnou baterií..to se hnedd tak nevidí. No nic jen osobní zkušenosti. Ale třeba jenom sejčkuju....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.