Paul Ducklin: Tři otázky, které byste si měli klást nejen v Den bezpečnějšího internetu

úterý 10. února 2015 ·

Den bezpečnějšího internetu pro rok 2015 připadá na úterý 10. února. Jeho cílem je upozornit na problematiku bezpečnosti na internetu a přimět především mladší uživatele k zamyšlení nad chováním v kyberprostoru.


Co všechno ze svého soukromí, často i nechtěně, odhalujete na internetu? Někdy je toho až příliš mnoho, což bychom si měli neustále připomínat a to ne pouze dnes, 10. února, na kdy byl vyhlášen Den bezpečnějšího internetu. Svět internetu se neustále mění, stejně jako benefity a hrozby, které s sebou přináší. A právě proto se nesnažím svým čtenářům dávat striktní příkazy, co mohou a co nesmí dělat. Snažím se je vzdělávat, aby mohli sami nejlépe posoudit, co je ještě bezpečné a co už ne.

Facebook, který mnoho teenagerů považuje za již upadající sociální síť, funguje teprve od roku 2004. Twitter od roku 2006, Instagram od roku 2010 a Snapchat spatřil světlo světa až v roce 2011. Z tohoto důvodu nemá smysl dávat přesný manuál, jak se na internetu chovat. Online bezpečnost je během na dlouhou trať. Cíl není důležitý, podstatný je pouze bezpečný průběh běhu.

Na co se sám sebe ptát při komunikaci online?

Místo seznamu rad a tipů, jak se chovat na internetu, jak si nastavit bezpečnost a s kým nemluvit, se budu zabývat tím, jaké otázky by si každý jedinec měl klást, když se vstupuje do online prostoru, ať už přes mobilní telefon, tablet, počítač nebo nově i televizi. Možná by bylo dobré si tyto otázky klást, nahlas, aby je případně slyšeli také Vaše děti a zapamatovali si je. Zde jsou:
  • S kým mluvím?
  • Co mu říkám?
  • Může se to dotýkat někoho dalšího?
Těmito otázkami nikoho nesoudím.

Neříkám: „Nezapínej si zobrazování polohy, protože by nikdo neměl vědět, kde se nacházíš.“

Nikoho nepoučuji, že je nebezpečné zveřejňovat své koníčky a zájmy na diskuzních fórech.

Ani nikomu neradím: „Nikdy nenahrávej skupinové fotografie, abys ochránil ostatní.“

Ale jedná se o výborné příklady chování, které mnoho lidí podniká, aniž by si prošlo otázky zmíněné výše. Pojďme se podívat, co špatného se může stát v situacích zmíněných výše.

Zobrazování polohy (GPS)

Pozitivní
Lehce vtíravé
Riskantní
Pokud se při prohlídce neznámého města pohybujete v turistické skupině, která se rozdělí, zobrazováním polohy ukazujete ostatním, kde se nacházíte v reálném čase a můžete se tak snadněji znovu sejít.
Marketéři touží vědět, kde se právě nacházíte, aby Vám mohli zobrazit reklamu obchodu, který je nedaleko. Takto cílenou reklamu mohou marketéři prodávat za vyšší cenu.
Veřejné GPS může stalkerům nebo zlodějům signalizovat, kdy je Váš byt nebo dům prázdný nebo kdy necháváte Vaše děti doma samotné.

Mnoho operačních systémů a online služeb má zobrazování polohy zapnuté již z výroby. Naučte se, jak zobrazování polohy ovládat a kdy jej sdílet. Nemá cenu sdílet svou polohu jenom kvůli tomu, aby váš příspěvek na Facebooku vypadal cool. Dáváte tím celému světu vědět, kde se právě pohybujete. Před zapnutím zobrazení polohy si zodpovězte všechny tři navrhované otázky.

Koníčky a zájmy

Pozitivní
Lehce vtíravé
Riskantní
Sdílet zájmy se stejně zaměřenými lidmi je zábava a může Vám usnadnit a lépe si užít provozování koníčků.
Marketéři mohou využít informací týkajících se Vašich zájmů a nabízet Vám tak vhodnější a lépe cílené produkty a služby.
Podvodníci a stalkeři si o Vás a Vašem životním stylu mohou udělat až překvapivě přesný obrázek a mohou tak na Vás útočit nebo se vydávat za přátele mnohem efektivněji.

Sdílení zájmů a koníčků je zábavné, a pokud neposkytujete detailní informace, nehrozí vám žádné nebezpečí. Nicméně pokud například rádi jezdíte na kole, vaši cyklističtí kamarádi jistě vědí, jaké kolo máte nebo kdy a kde nejraději jezdíte. Dávejte si pozor, abyste neodhalovali celý váš život někomu, koho znáte pouze povrchně nebo krátce. Projděte si všechny tři otázky předtím, než o sobě začnete zveřejňovat informace.

Sdílení skupinových fotek

Pozitivní
Lehce vtíravé
Riskantní
Zaznamenávání akcí a zážitků je zábava, může být poučné a pomáhá Vám připomenout si pěkné vzpomínky.
Společnosti věnující se marketingu na sociálních sítích milují skupinové fotografie, protože díky rozpoznávání obličejů a označování si mohou udělat lepší obraz o vašich sociálních vazbách ve skutečném životě.
Dohledové a zpravodajské organizace si o Vás mohou vytvořit dokumentaci (ať už Vás to v daném okamžiku zajímá nebo ne) pouhým využitím veřejně přístupných zdrojů.

Pamatujte si, že můžete být na internetu, aniž byste kdykoliv otevřeli prohlížeč nebo něco podnikali online. Mohou vás tam dostat ostatní, kteří fotografii s vámi nahrají na internet, aniž by se vás zeptali nebo aniž by se nad tím dokonce zamysleli. Pokud tedy přátelé vytáhnou foťák, nestyďte se jich zeptat, co s pořízenými fotografiemi plánují udělat. Mimo to si také dávejte pozor, co se nachází na pozadí fotografie. Ať se vám nestane to, co se přihodilo princi Williamovi. Ten by vyfocen ve vojenské kanceláři, kde byly na nástěnce v pozadí jasně viditelné přihlašovací údaje do vojenského systému a to včetně hesla.

Připomínejte si tedy tři základní otázky pokaždé, když se chystáte cokoliv podnikat v online prostoru. Zamyslete se nad nimi a pamatujte na to, abyste o sobě a ostatních nezveřejňovali více, než je nutné.

Autor článku, Paul Ducklin, je Senior Security Avisor ve společnosti Sophos, která se zabývá IT bezpečností a ochranou dat. Sophos spravuje e-magazín Naked Security, který čtenářům radí, jak se bezpečně chovat na internetu.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.