Proč byl stažen článek Bořivoje Brdičky z portálu RVP.CZ?

středa 3. prosince 2014 ·

Na několik otázek ke cause stažení článku Bořivoje Brdičky Specifikace informační gramotnosti NIQES z portálu RVP.CZ nám odpověděl náměstek ústředního školního inspektora PhDr. Ondřej Andrys, MAE.


Jaký byl důvod k požadavku stažení článku?

Česká školní inspekce zveřejňuje pouze takové výstupy, které jsou finální, hotové a hlavně schválené. Zásadně nezveřejňujeme polotovary, průběžné a různé pracovní verze, poznámky, dílčí podkladové materiály apod. Článek pana Dr. Bořivoje Brdičky lze zařadit právě do té druhé kategorie, navíc popisoval dílčí aspekty jednoho z výstupů projektu NIQES, který ovšem prozatím žádným výstupem není. Právě proto, že nejde o finální, hotovou, odpilotovanou a hlavně schválenou verzi. Vývoj nových nástrojů, metod a postupů pro hodnocení míry podpory a dosažené úrovně ve vybraných gramotnostech ještě zdaleka není u konce, naopak, nyní jsme teprve ve fázi, kdy některé (!) z těchto nástrojů budou uvedeny do pilotáže. Mimo tyto věcné důvody, poskytování oficiálních informací o České školní inspekci, její činnosti, jejích výstupech apod. (je jedno, jestli jde o projekt nebo aktivity "kmenové") vně úřadu se řídí jasnými pravidly a žádný zaměstnanec České školní inspekce (což je v této chvíli v rámci projektu NIQES i Dr. Brdička) si nemůže dovolit sám od sebe, bez souhlasu někoho, kdo je k tomu oprávněný, jen tak něco k činnostem České školní inspekce publikovat. A zejména ne informace, které nejsou oficiální a schválené. Práce Dr. Brdičky si velmi vážíme, proto jsme jej také oslovili ke spolupráci, nicméně i on musí respektovat pravidla.

Proč není o výstupech projektu NIQES průběžně informována odborná veřejnost?

Samozřejmě, že odborná veřejnost je průběžně informována, a to velmi důsledně, od samého počátku, různými způsoby a na různých fórech. Jen namátkou: jenom v roce 2014 jsme 2x objeli celou republiku a setkali se pokaždé s více než tisícovkou ředitelů škol, kterým důsledně představujeme všechny výstupy projektu (ty hotové podrobněji, ty rozpracované obecněji, rámcově), pravidelně o postupu prací na vývoji nových metod, postupů a nástrojů pro inspekční činnost hovoříme na valných hromadách různých profesních školských asociací, které nás k jednání pravidelně zvou, ještě častěji jsme v kontaktu s vedoucími představiteli těchto profesních školských asociací, informujeme také zástupce akademického sektoru či odborů, o výstupech projektu hovoříme na národních kulatých stolech pořádaných MŠMT, uspořádali jsme řadu tiskových konferencí, publikujeme tiskové zprávy i další podrobné informace na webu ČŠI i projektu NIQES, publikujeme články v odborných periodicích, zasíláme elektronické informace přímo školám apod.

Kdy budou stažené informace opět uvolněny k publikaci?

Případné dílčí informace ve chvíli, kdy budeme chtít podrobnosti o nástrojích pro hodnocení míry podpory a dosažené úrovně v ICT gramotnosti zveřejnit, a v podobě, v níž příslušné informace budeme chtít poskytnout. Komplexní informace pak ve chvíli, kdy budou dané metody, postupy a nástroje pro jednotlivé vybrané gramotnosti hotovy, odpilotovány a schváleny.

Kdo požadavek na stažení vydal? Jakým způsobem?

Požadavek na vysvětlení této situace adresoval Dr. Brdičkovi jeho nadřízený, který řídí vývoj metod, postupů a nástrojů pro hodnocení vybraných gramotností, na základě mého pokynu, a pravděpodobně se dohodli, že článek bude stažen, což je zcela správný postup. Naopak postup pana Dr. Brdičky byl velmi nekorektní, neslušný a v rozporu s pravidly nastavenými v České školní inspekci. V našem úřadu není možné, aby si kdokoli cokoli, co se týká České školní inspekce, zveřejňoval, kdy se mu zachce, a v podobě, jakou sám uzná za vhodné. Nejsme spolek individuálních a na sobě vzájemně nezávislých osob, jsme státní úřad, který má svá pravidla, jimiž se všichni musíme řídit.

Je si vedení ČŠI i vedení projektu NIQES vědomo toho, že výstupy z projektů realizovaných z veřejných zdrojů je nutné zpřístupňovat veřejnosti?

Samozřejmě a také to důsledně děláme, což je přirozeně snadno ověřitelné. Není žádný důvod myslet si opak, a už vůbec ne na základě požadavku na stažení jednoho článku, který napsal a publikoval někdo, kdo k tomu není oprávněný, s obsahem, který není potvrzen ani schválen, v podobě nehotových, kusých a dílčích informací, které nelze brát jako oficiální informace České školní inspekce, a bez jakékoli konzultace s kýmkoli.

4 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. prosince 2014 v 0:31  

postup pana Dr. Brdičky byl velmi nekorektní, neslušný a v rozporu s pravidly

Přijměte, prosím, pane Brdičko, moje velké sympatie.

Simona CARCY řekl(a)...
3. prosince 2014 v 7:51  

Také já z hlediska vyššího principu mravního zvedám červenou kartu pro pana Andrýse. Arogantnost jeho vyjádření, že si bude publikovat až bude chtít je opravdu hodna pověsti ČŠI a nezůstává jí nic dlužna.Článek doktora Brdičky byl velmi zajímavý a přinesl vhled do problematiky, kterou ČŠI dlouhodobě tají. Pokud ČŠI hlavně Zatlouká, je to na dobré cestě....

BoBr řekl(a)...
4. prosince 2014 v 17:50  

Jen velmi nerad, ale musím se ozvat. Můj text reflektoval pouze výsledky odborné skupiny, která měla za úkol obecně definovat obsah informační gramotnosti. Nejednalo se tedy v žádném případě o nástroj, kterým by snad mohla být tato gramotnost hodnocena. V tomto smyslu ta práce neměla s vlastní činností ČŠI nic společného. I nadále jsem přesvědčen, že výstup této skupiny nepodléhá schválení a ČŠI ani nepřísluší ho nějak upravovat. Jsem zvyklý pracovat zásadně odlišným způsobem. Poznání nelze tímto způsobem znásilňovat. K uvedené problematice se s odstupem ještě vrátím.

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. prosince 2014 v 18:52  

Začíná to na mě působit dojmem, jako kdyby tu šlo o něco hodné zřetele. Zkušenost praví, že naježí-li činovníci víc, než bývá v kraji zvykem, pak s největší pravděpodobností jde o peníze. A to peníze ne malé.
Možná už nastává čas k nasazení některého z Janků. Wagnera, Kroupu, nebo Ledeckého, aby o tom alespoň napsal písníčku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.