Přečtěte si: Povinná matematika firmám nepomůže

pondělí 15. prosince 2014 ·

Ve výuce matematiky máme dva problémy. Za prvé, žáci a pozdější maturanti ji příliš neovládají. Za druhé, mají k matematice odpor. K jednomu z nejpřesvědčivějších úspěchů polistopadového vzdělávání u nás patří takzvaná Hejného matematika. Jenže právě didaktik matematiky profesor Milan Hejný se nedávno vyjádřil, že je velmi silně proti povinné maturitě z matematiky.


Z článku Tomáše Feřteka v Hospodářských novinách vybíráme:

Kdo má pravdu a kdo více slouží zájmům zaměstnavatelů? Ministr Chládek, který vyslyšel politickou objednávku, nebo didaktik Hejný, který umí zařídit, aby děti rády objevovaly svět a braly matematiku jako zábavnou součást svého života? Pokud firmy opravdu stojí o lidi, kteří přijdou se zájmem o obor a slušnými znalostmi, mají podporovat Hejného cestu. Pokud se vydají tou, k níž přiměly ministra, dostanou absolventy, kteří budou mít na tváři otisk té počtářské kaše. Volba je to tentokrát docela jednoduchá.


11 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
15. prosince 2014 v 22:11  

Opět jeden zasvěcený článek o matematice, jehož autorem je člověk, který jí rozumí jako koza petrželi.

Nicka Pytlik řekl(a)...
15. prosince 2014 v 22:40  

Povinná matematika firmám nepomůže

1. Ano. Matematika má být už konečně a jednou provždy volitelným předmětem.
2. Našemu školství už ani povinná maturita z matematiky nepomůže.
3. Mládež, pro kterou bude matematika 'zábavnou součástí života', by tu rozvernou maturitku měla dát s prstem v nose.
4. Ze všech provolání těch našich školských expertů a odborných kontultantů čouhá do budoucna oprávněná obava, že vohejbání školy podle jejich představ k požadované kvalitě nevede, nevede a nevede.

Drobný příklad, druhý ročník gymnázia, tabulkový procesor.
Kolik třiceticentimetrových tyček nařežeme z dvoumetrové tyče?
Šest celých šest šest šest šest šest sedm tyček.
A co tloušťka listu pily?
CO-ŽÉÉÉ?????

Josef Krátký řekl(a)...
16. prosince 2014 v 6:34  

Tak pozooor, paní Adamová, nezpochybňujte matematické kompetence odborného konzultanta EDUinu - pohleďte jen na toto "impresivní" CV:
"Vyučený elektromechanik a tři roky student Pedagogické fakulty UK, obor Český jazyk a Občanská nauka. V 80. letech prodával knížky v antikvariátu, jezdil s maringotkou po Čechách a čerpal vodu a u toho šil spací pytle, stany a batohy. V letech 1991 – 2007 redaktor týdeníku Reflex střídavě jako reportér, krátce editor a zástupce šéfredaktora a opět reportér a šéfreportér. Tematicky se orientoval především na vzdělávání a životní prostředí. Od roku 2007 ve vývoji nejdříve TV Nova a společnosti Media Pro Pictures, kde se jako dramaturg specializoval na žánr detektivky a docusoapu. Od roku 2012 na volné noze jako dramaturg a scenárista pracující pro Českou televizi a souběžně jako mediální konzultant a tiskový mluvčí EDUin o.p.s. Autor několika pedagogických příruček, turistických průvodců pro rodiny s dětmi, zálibou chodec a cyklista. Žije v Jankově na rozhraní středočeského a jihočeského kraje a má tři dospělé a sympatické děti."
Vždyť je autorem několika pedagogických příruček!!!! Pravda, jen se mi je zřejmě nepodařilo najít, resp. objevil jsem knihu Rodiče vítáni: "Více jak stostránková publikace nabízí oběma stranám praktické příklady, návody, doporučení a pravidla, která je dobré dodržovat, má-li být komunikace mezi rodiči a školou přiměřeně nekonfliktní.
V knížce najdete:
o Výsledky výzkumu vztahu rodičů ke škole svých dětí.
o Návod, jak změřit svou míru otevřenosti ke spolupráci s rodiči/učiteli.
o Vysvětlení, proč si rodiče a učitelé tak často nerozumějí.
o Lekce z každodenní školní konverzace.
o Praktické příklady škol, které našly způsob, jak se s rodiče dorozumět.
o Desatero pro tatínka, maminku a paní učitelku.
o Několik veselých komiksových scének."
a Ředitelskou kuchařku - u níž je jeho role charakterizována takto: "Kromě ředitelů základních škol je spoluautorem knihy i novinář Tomáš Feřtek. Jeho úlohou bylo najít pro ověřené recepty sdělnou a srozumitelnou formu."
Úctyhodné to počiny!!! Uznejte sama, že na jejich základě je více než kvalifikovaným vyjadřovat se na výši ke všem školským problémům.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. prosince 2014 v 6:37  

Pedagogické eso, co dodat.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. prosince 2014 v 9:30  

Správně činíte pedagogická esa, když namísto názoru, komentujete kompetenci autora. Jak typická a v Čechách charakteristická reakce. Proto česká škola byla, je a bude lokální zatuchlý rybník.
Feřtek může být "odborník", ale aspoň něco pro české žáky dělá.

Jan Hučín řekl(a)...
16. prosince 2014 v 9:43  

Já si dovolím jen drobnou věcnou poznámku k tomuto:

Za prvé, žáci a pozdější maturanti ji příliš neovládají. Za druhé, mají k matematice odpor. Podle průzkumu PISA (srovnávací studie v rámci zemí Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj OECD) je právě v Česku tento odpor nejsilnější ze všech zkoumaných zemí.

Jestli bereme PISA jako bernou minci pro druhé tvrzení, měli bychom ji vzít i pro první. A v poslední PISA naši žáci v matematické gramotnosti rozhodně ve srovnání s ostatními nedopadli špatně. Je také sporné, zda výsledky šetření na patnáctiletých žácích lze brát jako relevantní pro diskusi o středních školách a o maturitě. A je také sporné, zda je PISA vůbec spolehlivý ukazatel.

MM řekl(a)...
16. prosince 2014 v 10:27  

Nedělejte si ze snižování odporu srandu!

Mně se před pár lety podařilo čirým omylem prstem snížit odpor mezi dvěma fázemi na svorkovnici našeho třífázového sporáku a od té doby přemýšlím, zda se nestát konzultantem.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. prosince 2014 v 10:39  

"Feřtek může být "odborník", ale aspoň něco pro české žáky dělá. "

Máte pravdu, dělá hrobníka. Normálně je to užitečné povolání, ale v tomto případě se nejsem jist...

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. prosince 2014 v 11:54  

aspoň něco pro české žáky dělá

Spíš lehce podělává.
Nezlobme se ale na odborné konzultanty. Problém je v těch, kteří jim dopřávají prostoru pro to jejich vytrušování.

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. prosince 2014 v 13:36  

od té doby přemýšlím, zda se nestát konzultantem

Já mám, pane Hrabáči, podobné záchvaty už z dob svého dětství, kdy mne v průběhu prázdninového pobytu na vsi praštila kráva oháňkou přímo do čela.
Čelím tomu ale statečně.

Unknown řekl(a)...
16. prosince 2014 v 22:40  

Stále si myslím, že systém povinné státní maturity má obsahovat ČJ-cizí jazyk-M.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.