Po nějaké době se do hledáčků médií opět dostalo tuzemské školství, a to v souvislosti s uplatňováním zákona o pedagogických pracovnících. Jako stále ještě univerzitnímu pracovníkovi mi to nedá neokomentovat situaci, kdy jedním zákonem, jedním podpisem ministra školství, o práci počátkem roku 2015 může přijít až 7000 - dle zákona - nekvalifikovaných kantorů.
Nevadí mi jen konkrétní zákon, ale vůbec samotná podstata přístupu k českému školství. Je nám jedno, jací jste, tu máte nepadnoucí, plošné nařízení pro všechny, bez rozdílu. Dle stejného principu by v prodejnách obuvi mohly být páry od jednoho modelu a o jedné velikosti – ano, dostane se spravedlivě na všechny a chodit se v tom také nějak dá. Ale pohodlné to tedy není. S takovou se člověk a ani školství v Česku daleko nedostane.
Proč? Plošná opatření mohou být efektivní ve sféře, která je více či méně homogenní. To ale tuzemské školství ani zdaleka není. Ještě v devadesátých letech byla všechna gymnázia v podstatě stejné kvality, stejně tak všechny základní a učňovské školy. Celoplošná opatření tehdy měla kýžený efekt u téměř všech dotčených.
Dnes existují gymnázia špičková, průměrná i tragická. Existují významné rozdíly dokonce i mezi mateřinkami. Celoplošné, byť dobře míněné opatření v lepším případě polovině pomůže a druhé polovině uškodí. Zářným příkladem, že plošná opatření nejsou to pravé ořechové, jsou ony slavné státní maturity, které měly nahradit přijímačky na vysoké školy. A výsledek? Jen si zkuste jít s maturitním vysvědčením na vysokou školu a dožadovat se na základě výsledků přijetí ke studiu.
Kde je zdravý rozum, nejsou potřeba zákony.
Ministři školství by si jednou provždy měli odpustit ambice přicházet s bombastickými návrhy, jak z celorepublikové úrovně vše, i v těch nejmenších ústavech v republice, vyřeší. Odporuje to zdravému rozumu. Klíčovou proměnnou celé rovnice je přece vztah: ředitel školy – učitel. Na vyšší úrovni pak ve vztahu zřizovatele a ředitele školy. Nikde žádná celorepubliková úroveň, pouze krajská či obecní. Jsem přesvědčen, že ředitel školy ví zdaleka nejlépe, jestli jeho pedagog odvádí kvalitní práci či nikoliv. Zřizovatel (kraj či obec) zase nejlépe ví, jestli ředitel vede svou školu dobře.
Ministr se naopak musí zaměřit na stanovení spodních limitů pro školy, stanovit základní míru dotací a nezbytný objem prostředků na platy učitelů. Vše ostatní musí být v gesci krajských úřadů, které mají přímý kontakt s vedením škol a tato zařízení pro ně nejsou jen jednou z mnoha položek na celorepublikovém seznamu.
Dnešní významně diferencovaný soubor školských zařízení a stále pokračující plošná opatření bez valného užitku by měly kraje a obce a jejich samosprávy inspirovat k větší emancipaci. Ministerstvu tak odpadne kus odpovědnosti a práce, která se stejně míjela účinkem. Neúspěchy z posledních 20 let jsou už dostatečným ponaučením...
RNDr. Tomáš Hudeček Ph.D., TOP 09, primátor
Zdroj: ParlamentníListy.cz

Tomáš Hudeček: Školství á la Cimrman - „Dělají to dobře, to nemohu říct…“
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Kde je zdravý rozum, nejsou potřeba zákony.
No právě.
jedním podpisem ministra školství, o práci počátkem roku 2015 může přijít až 7000 nekvalifikovaných kantorů
Tedy fakt jsem si myslel, že přijetí zákona je poměrně dlouhý proces, ve kterém se promítá působení nemála ústavních institucí. Sněmovna, senát, prezident... a hle, on stačí podpis ministra.
Neměl by být nějaký zákon i na to, že někteří lidé by neměli přijít mezi lidi? A kdy už bude Blanka, pane univerzitní pracovníku?
Zřizovatel (kraj či obec) zase nejlépe ví, jestli ředitel vede svou školu dobře. - No to vam pane primatore nedela dobrou vizitku! Jako zrizovatel zasadni vetsiny prazskych strednich skol jste jiz mel moznost prazske skolstvi napravit. Vyhodil jste ty reditele, kteri privirali oci pred 14% nekvalifikovanych pedagogu a nedbali o naplneni zakona? Pokud jste mel pocit, ze u Blanky bude porusen zakon,mtak jste radeji prestal platit. Prestanete take platit ucitelum, kteri zakonne pozadavky nesplni? Jen ze byste mel merit vzdy stejnym metrem....
Dnešní významně diferencovaný soubor školských zařízení a stále pokračující plošná opatření bez valného užitku by měly kraje a obce a jejich samosprávy inspirovat k větší emancipaci.
Když primátor města lobuje za posílení pravomocí krajů, zdá se to být podivné. Ale jen do té doby, než si uvědomíme, že město Praha je v mnoha ohledech dle zákona posuzováno jako kraj a vykonává obdobné kompetence. Takže státe zaplať a pak už se nemontuj do toho, jak my si budeme s "našimi" školami nakládat podle svého.
"Zřizovatel (kraj či obec) zase nejlépe ví, jestli ředitel vede svou školu dobře."
Pokud se toto pan primátor domnívá, pak lze toto jeho pomýlení nejspíše přičíst provozní slepotě. Tak jako sytý nevěří hladovému, tak i primátor milionového města asi umí jen těžko pochopit, že neuvolněný starosta malé obce nemá k dispozici školský referát a sám jen obtížně může hodnotit kvality ředitele místní malotřídky. Lze říci, že je k tomu asi stejně kompetentní, jako pan primátor. Tedy vůbec.
jedním podpisem ministra školství, o práci počátkem roku 2015 může přijít až 7000 - dle zákona - nekvalifikovaných kantorů
Když představitel jedné strany používá více či méně demagogické argumenty vůči druhé, není to nijak překvapující. Přesto by si mohl odpustit podsouvání zodpovědnosti současnému ministrovi. Pokud TOP 09 chtěla situaci s ne/kvalifikovanými učiteli a ve školství obecně řešit, měla na to dostatečně dlouhou dobu, když se účastnila vlády.
Vytahovat tyto argumenty nyní je opravdu velmi trapné.
Je nám jedno, jací jste, tu máte nepadnoucí, plošné nařízení pro všechny, bez rozdílu.
Což takhle zrušit plošné vyhlášky, vyžadující kvalifikaci pro práci s plynovými, či elektrickými zařízeními. Přece máme v kuchyni a obývacím pokoji každý jinak rozmístěné a jinak vybarvené zásuvky a lustry.
Co nám pan primátor vlastně chce naznačit? Že by měl každý ředitel jen čistě na základě vlastní vůle rozhodovat o tom, zda k výuce matematiky na střední škole stačí pouhý maturant třeba jen o tři roky starší než jeho žáci a bez jakékoliv kvalifikace?
Jestliže čelný představitel významné politické strany nerozlišuje mezi "plošným opatřením" a zákonem stanovenými kvalifikačními předpoklady, je to velmi, velmi smutné. V mnohém to ale dává vysvětlení, proč se veřejné služby nacházejí v takovém stavu.
Konečně se k věci vyjádřil odborník. Je škoda, že své myšlenky ještě nerozvedl podrobněji. V jednom bodě se pokusím navázat: "Zkuste dnes s maturitním vysvědčením přijít na VŠ a žádat o přijetí ..." - VŠ jsou dnes přece tak různé! Proč tedy všichni mají přijít s matuzritním vysvědčením - tu by stačil výuční list, onde řádné ukončení ZŠ. Nezní to logicky?
Kde je zdravý rozum, nejsou potřeba zákony...
Rozumím tomu správně, že třeba v oblasti daní už dávno žádný zdravý rozum není?
O práci může přijít 7 000,- a na práci čeká taky 7 000,-. Pravdou ale taky je, že do Ústeckého kraje se za 20 000,- až tak nikomu stěhovat nechce.
Okomentovat