Přečtěte si: Rozdíl mezi vzděláváním a chozením do školy

pátek 28. března 2014 ·

Profesor vzdělávacích technologií University of Plymouth, odborník v oblasti online vzdělávání a autor řady knih S. Wheeler se ve svém blogu zamýšlí nad rozdílem mezi vzděláváním a chozením do školy („schooling“).

Chození do školy spojuje se strukturou, která je žáku vnucena, se standardizací kurikula, jednotným chováním, kvantifikací dosažených výsledků. Vzdělávání naproti tomu znamená personalizované učení podle potřeb jednotlivce, nepotřebuje kurikulum ani stejné postupy u všech, potřebuje jen nadšení a příležitosti. Celoživotní učení téměř vždy vychází z popudu jednotlivce, není časově omezeno a není zaměřeno na dosahování předem stanovených standardů. Učitelé, pokud se vyskytují v takovém procesu učení se, mají roli průvodců a podporovatelů. Ve světě stále vyspělejších technologií se vzdělávání vzdaluje od chození do školy a vzniká nový model učení se v digitální éře. Žáci a učitelé si vyměňují role, dochází mezi nimi k dělbě moci, žáci se účastní vytváření obsahu vzdělávání (S. Wheeler o digitální gramotnosti viz zde). Školy by se měly snažit reagovat na tyto změny.

Zdroj: Steve-Wheeler.blogspot.cz

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

6 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. března 2014 v 11:10  

Učitelé... mají roli průvodců a podporovatelů.

Nojo, vlastně... Kdo by to byl řekl.
Že je pedagog 'průvodce' se, pane profesore, ví už od antiky. V obecném povědomí se však zakořenilo už jen to 'otrok'.
Minulý týden jsme testovali schopnost nastříhat ty moje věčné karičky. Bylo to vlastně takové shrnutí základů, kterými jsme se doposud zabývali. Pak jsem to s žáky probral, upozornil na chyby, ukázal, jak to má být funkční. Dnes jsem jim řekl, pouze řekl, že pokud se tím doma někdo zabýval, ať mi výsledek poskytne, že se na to podívám. Načež se zvedla vlna námitek a výkřiků, že jsem jim přece neřekl, aby to doma dělali. Sklopil jsem zahanbeně hlavu a svůj průvodcovský vocas stáhl mezi nohy.
Až někdy zahlédnu nějakého vzděláníchtivého žáka, nejspíš se přetrhnu, abych jej provedl a podpořil, pane profesore.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. března 2014 v 12:14  

Kolego, napsal jste to dobře, jenom se bojím, že Vám pan profesor nebude rozumět.

Měl byste mu to napsat anglicky.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
28. března 2014 v 12:30  

Nico Pytlík
"Až někdy zahlédnu nějakého vzděláníchtivého žáka, nejspíš se přetrhnu, abych jej provedl a podpořil, "

Zkuste zajít do mateřské školky nebo do první třídy... Ona se většina žáků nějak potom pokazí, někteří jen trochu, někteří úplně. Čím by to jen mohlo být?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. března 2014 v 13:11  

Někteří úplně, někteří trochu:
Proč?

Není to už jenom o hraní jako ve školce?
Musí pracovat na úkolech?
Mají rodiče, kteří je nepodporují?
Mají rodiče, pro které není vzdělání důležité a učitelka to sama nedá?
Jsou na ně kladeny jisté nároky, které se liší od školky?
Protože školka je školka a mezi ní a školou je jistý ne-malý rozdíl?

OMYL.

Za všechno můžou pitomí učitelé, kteří ve školách zůstali a nezaložili si "vzdělávací" firmu jako poslední kvalitní učitel O. Šteffl.

Připomíná mi to film "Poslední zůstává", i když vlastně ne, tady je to "První odchází - zůstávají debilové".

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. března 2014 v 20:02  

Zkuste zajít do mateřské školky nebo do první třídy

Tak já si tam, pane Šteffle, někdy zajdu. Ať to nemám jen z vyprávění. V příbuzenstvu a svém blízkém okolí mám asi tak šedasát pedagogů snad za všech myslitelných typů a stupňů škol, tak by to neměl být problém. Pravdou ale je, že jsou všichni kvalifikovaní, a nemám tedy jistotu, že jsou to dobří učitelé a že mají děti dostatečně rádi.
Prý se tam ovšem dějí divně věci. Učitelky v mateřských školách tráví poměrně dost času přebalováním počůraných a pokakaných dětí, které zřejmě neznají jiný způsob vyměšování, než do plínky, a svoji potřebu odmítají vykonávat na příslušném místě, i když jsou tam včas dovedeny.
Hraji si na maminku tak, že třískají věcmi o sebe, nebo na tatínka tak, že házejí jídlo po zemi s výkřiky, že 'todleto žrát nebudu'. Na otázku, která zvířátka žijí v lese, odpovídají slovy 'é-eu-á' a 'uba-hý'.
To v první třídě si už hrají na hajzlbábu. To jest, chodí po třídě a ústy co nejhlasitějí prdí.
Nevím přesně, kdy se to pak láme. Ale podle toho, že ministr školství se pro učitele dožaduje obdobné právní ochrany, jako mají policisté, dovozuji, že to může být tak ve třetí třídě.

Unknown řekl(a)...
31. března 2014 v 10:20  

a to k nám z juesej míří další hit:kojení do deseti let!jak to bude úča zvládat,jestli bude mít dost mlíka? zřejmě bude potřeba více asistentek!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.