Přečtěte si: Miliardový nákup. Každá škola dostane až dvacet nových tabletů nebo notebooků

čtvrtek 13. března 2014 ·

Ministerstvo školství uvolní v průběhu března miliardu korun z evropských fondů na zaplacení důkladného proškolení alespoň dvaceti tisíc učitelů, na nákup IT zařízení, která by kantoři rádi zapojili do výuky, a na doplňková školení celých učitelských sborů.


Z článku Julie Daňkové v iHNed.cz vybíráme:

O peníze z projektu mohou žádat města, kraje nebo školy samotné. Ministerstvo proto počítá s tím, že rozpočet jednoho projektu se bude pohybovat od patnácti do sta milionů korun. „Výzva zvýhodňuje projekty s vyšším zapojením malých škol do 200 žáků,“ říká Radek Melichar z tiskového odboru ministerstva.

Kdo učitele proškolí a na jaká IT zařízení se škola zaměří, záleží na každém žadateli. „Z minulých projektů víme, že o IT obecně je mezi školami velký zájem. Jde o interaktivní tabule, netbooky, notebooky i tablety,“ vysvětluje Melichar s tím, že vzhledem k aktuální oblibě tabletů se školy zřejmě nejvíce zaměří právě na ně.


Poznámka redakce:

Již titulek článku je nepřesný: nic nedostanou pražské školy a školy, které se do projektu prostřednictví žadatelů nezapojí.

Zavádějící je i informace o tom, že žádat budou i školy samotné: žadatel bude muset realizovat školení zhruba v rozsahu kraje a školy se budou k projektu připojovat jako příjemci školení.

Žadatel by neměl ovlivňovat zaměření školy na konkrétní IT zařízení, cílem školení by mělo být efektivní využití stávajícího vybavení školy a implementace nové generace dotykových zařízení, mezi které určitě například interaktivní tabule nepatří.

53 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
13. března 2014 v 9:37  

Mimořádně povzbudivě působí kroky Ministerstva školství pod Chládkovým vedením v situaci, kdy na jednu stranu povídá o úsporách za zrušenou služební cestu do Chicaga (náklady cesty ať jsou třeba půl milionu) a šmahem vyhazuje peníze evropských daňových poplatníků na "projekt" bez ideje, kterou TO má přinést. Školy budou (jako kdykoli předtím) psát projektíky na vybavení, které nebudou ani používat, pouze při přijímání žáků do prvního ročníku budou mávat fanglí "my máme dvacet tabletů", aby nechytali nějaké rodiče. Nehospodárnost, nelogičnost, přínos nulový.

PUR řekl(a)...
13. března 2014 v 10:06  

Jen pár poznámek k příspěvku paní CARCY:
1) Mám-li volit mezi variantou nákupu počítačové techniky případně interaktivní tabule a variantou propadnutí evropských peněz, tak je volba jasná. Nebo snad dáte přednost tomu, abychom peníze nevyčerpali?
2) Idea téhla akce je jasná - obnova počítačové techniky. Nejstarší notebooky, které na škole máme, mají 8-10 let. Nemám pro ně jiné označení než "staré šunky". Rád je vyřadím a nahradím něčím svižnějším.
3) Jsem z vesnické základky, nemáme žádného velkého sponzora, zřizovatel taky nemá peněz příliš mnoho. Kdyby nebylo různých projektů včetně "šablon", tak bychom se na rozumné vybavení nevzmohli. A pokud příjdou tyhle peníze, tak si piště, že už mám dopředu dobře promyšleno, co za to pořídím. A nebojte se, mé kolegyně nové vybavení používat budou, stejně jako používají vybavení stávající.
PUR

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 12:23  

Jenže já mám obavy z toho, že přednost se bude dávat školám, které si sepíší projekt s využitím tabletů, před školami, které sepíší projekt s využitím notebooků. Přitom využitelnost noťasů s výukovými programy, které ve školách používáme dlouhé roky a které nám na tabletech už nepojedou, by byla podstatně vyšší.

Uvažujte se mnou. Peníze na víc než 20 tabletů nám nedají, takže než je dát do používání jen jedné třídě bude pro nás přínosnější vytvořit tabletovou učebnu. Vždy snáze převedete děti než přenesete a rozdáte tablety. Navíc dát tablety do používání jen jedné třídě řekněme si na rovinu jaksi odporuje tomu čemu se rádo říká rovné příležitosti. I z tohoto důvodu pro nás tedy rozhodně jsou lepší noťasy. O době, kdy by snad mělo mít tablet každé dítě, si totiž můžeme nechat jenom zdát.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. března 2014 v 12:32  

"A pokud příjdou tyhle peníze, tak si piště, že už mám dopředu dobře promyšleno, co za to pořídím. A nebojte se, mé kolegyně nové vybavení používat budou, stejně jako používají vybavení stávající."

Což o to, to by bylo dobré, ale kde berete tu jistotu, že VY si rozhodnete, co za peníze pořídíte?
Já se obávám, že školy budou postaveny před hotovou věc.

Janek Wagner řekl(a)...
13. března 2014 v 13:18  

Paní Adamová, školy nebudou sepisovat projekty. Projekty budou sepisovat dodavatelé školení. Zařízení nejsou určeny pro žáky, ale pro učitele, aby se na tento typ zařízení dokázali připravit.

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 13:24  

Pane Wagnere, děkuji za informace. Jenže v tomto případě mám obavy, že učitelé se budou připravovat nuceně na využívání tabletů v konceptu 1:1, na jejichž pořízení pak v budoucnu škola stejně nebude mít peníze. Leda že by pak MŠMT využilo na jejich nákup ne 1 miliardu, ale několik desítek miliadr z ESF v dalším programovém období. Jste dobře informován, ono se o něčem takovém uvažuje? Pokud ne, tak je to dost nesystémové řešení a vyhozené peníze.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. března 2014 v 13:36  

Učitelé nemají běžně prezenční techniku ve třídách, ale už se jim budou cpát tablety.

Janek Wagner řekl(a)...
13. března 2014 v 13:59  

Pane Anonymní z 21.30, pokud si mimopražská škola nepořídila dostatek prezentační techniky z EU peníze školám, zaslouží si její ředitel nejspíše vyhazov. Co jste tedy nakupovali?

Janek Wagner řekl(a)...
13. března 2014 v 14:04  

Paní Adamová, z dalšího OP VVV bude určitě určitý nákup možný. Při dnešních cenách tabletů je možné počítat i s využitím vlastních zařízení žáků nebo s kofinancováním. Vyhovující tablet se dá pořídit za 3-4 tisíce, tedy vybavení všech žáků ZŠ by stálo 3-4 miliardy. To jsou z hlediska státního rozpočtu, rozpočtu školství i očekávaném objemu peněz v OP VVV směšně málo.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 14:18  

Co potřebujeme? Dobře vybavená multimediální třídy s využitím například systému Windows Multipoint Server (8 stanic z jednoho stolního PC). Učitelský počítač s dataprojektorem nebo lépe s plazmovou velkoplošnou obrazovkou a spolehlivý a výkonný školní server plný všemožných výukových programů a materiálů, cestovní profily žáků a učitelů, systém pro řízení výuky ve třídě s možností hlasování a zadávání úkolů, (NetSchool), dálkový přístup učitelů na server z domu pomocí vzdálené plochy, případně i žáků, v každé třídě výkonný stolní počítač s dataprojektorem nebo plazmovou obrazovkou, Wifi po celé škole, nějaká dobrá barevná tiskárna, scanner, fotoaparát a kamera, v odborkách navíc vizualizer a mikroskop – vše plně funkční a spolehlivé - to je moje představa vybavené školy.
Všechno ostatní je jen hra na tunelíčky. Tablet je hračka se směšnou hardwarovou konfigurací, která se prodává jen proto, že je to móda, za cenu plnohodnotného notebooku. Notebook je počítač do školy celkem nevhodný, zejména pro svoje velmi rychlé morální zastarávání, a pokud někdo vybaví stálou učebnu notebooky, tak ani nevím, co si o tom mám myslet. Notebook má pouze jedinou výhodu a to v tom případě, že jej potřebuju někam nosit sebou pro ředitele školy).

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. března 2014 v 14:42  

"Pane Anonymní z 21.30, pokud si mimopražská škola nepořídila dostatek prezentační techniky z EU peníze školám, zaslouží si její ředitel nejspíše vyhazov. Co jste tedy nakupovali?"

Samozřejmě jsme nakupovali prezentační techniku, ale myslíte, že tím pokryjete celou školu?

Žijete v představě, že šablony vyřešily všechny problémy a zanedbané financování v minulých letech. Ale tak jednoduché to není, pane Wágnere.

Simona CARCY řekl(a)...
13. března 2014 v 15:09  

Pane Nutzi, "...Tablet je hračka se směšnou hardwarovou konfigurací, která se prodává jen proto, že je to móda, za cenu plnohodnotného notebooku", tohle jste myslel vážně?
Spousta věcí, které vypadaly jako hračky, se stala módou, aby přerostla v trendy, jež znamenaly technický pokrok. Tablet k nim bezesporu patří i když vy to vidět nemusíte. Mně jen vadí, že se přeskakují vývojové etapy rozvoje vzdělávání na školách metodou: hele přišly peníze z EU, máme to vyčerpat, tak kupte za miliardu tablety. Zoufalstvím nejsou tablety, zoufalstvím je metoda. A slovo metoda je v tomto případě ještě eufemismus....

Jirka řekl(a)...
13. března 2014 v 15:33  

Pokud si mimopražská škola nepořídila dostatek prezentační techniky z EU peníze školám, zaslouží si její ředitel nejspíše vyhazov.

I já musím bránit svého ředitele. Myslím, že jsme se na českém venkově naDUMili docela dost. Ale přestože sumičky byly rozdělovány podle velikosti školy, nebylo jich dost. Kdy budou projekty na náhradní lampy k dataprojetorům. Chtěli jsme ušetřit na značkové kompatibilní a rozzuřená světluška by byla lepší.
Nevím, jak dlouho by vydržely v ostrém provozu "dostatečné" tablety za 3-4 tisíce. My vždy nakupovali kvalitní zboží s výborným servisem, abychom měli po dobu udržitelnosti projektu klid. Zatím se nám to vyplácí a můžeme učit i po skončení projektu.
Škoda, že k těm "šupům" za šunky nikdo nepřipočítá nejméně jednou tolik za konektivitu.
Ani na mé představy o kvalitním vybavení školy vyměňovaném v rozumných intervalech tyto peníze nestačí.
A není právě tahle skutečnost příčinou zbožštění zajímavé hračky?
Quizlet na tabletu? Leda ve vlaku. Ve škole myší a na klávesnici všemi deseti s kvalitními sluchátky na uších!

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 16:27  

K panu Wagnerovi: "3-4 miliardy, to jsou z hlediska státního rozpočtu, rozpočtu školství i očekávaném objemu peněz v OP VVV směšně málo"

Při pořízení solidních tabletů s připočítáním pořízení wifi připojení a dalších nákladů se nám cena vyšplhá na několikanásobek. Nicméně i kdyby se mělo jednat o ty 4 miliardy, coby směšné částky v rámci rozpočtu našeho školství, uvidíme zda se ministrovi podaří vybojovat tu směšnou slibovanou 1.5 miliardu na platy učitelů. A i peníze z ESF bychom se měli naučit čerpat smysluplně.

K oanu Nutzovi: O tom pořízení notebooků do stálé počítačové učebny jsem samozřejmě uvažovala jen v rámci toho, co o slibovaném projektu vím, tedy v rámci sdělení, že každá škola dostane až 20 nových tabletů nebo notebooků.

Zdůrazňuji, že pokud na tento projekt nebude smysluplně něco navazovat, budou to oknem vyhozené peníze. Znovu se tedy ptám, víte někdo něco dalšího o smysluplných úmyslech MŠMT do budoucna?

Janek Wagner řekl(a)...
13. března 2014 v 16:38  

Paní Adamová, jako pracovní tablet , který nosím stále v kapse, mám robustní low-end za tři tisíce. Ano, můžete si koupit i tablet za pětinásobek, ale jsou to vyhozené peníze. V době nákupu z OP VVV za cca dva roky bude při dosavadním trendu za zmíněné 3-4 tisíce slušný stroj. Bezdrátové zasíťování celé školy není taky darda jako v Indoši, kdy jedna LAN zásuvka přišla na 9000 Kč. Nepočítal jsem samozřejmě aplikace a výukový obsah, ale zeptejte se jejich producentů, co dokáží dodat za třeba půl miliardy ročně s přihlédnutím k jejich dnešnímu obratu ;-)

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 16:54  

Jé je paní Evo, to jsem nemyslel na Vás, myslím všeobecně. Víte já v tom oboru opravdu pracuju už mnoho let. Zažil jsem všechny ty Indoše a Šablony vlastně ještě jedou.... my jsme měli dost štěstí, že nám prošly projekty, které jsme si sami velmi uvážlivě napsali a tak jsme na tom teď dá se říci dobře. Máme všude ve třídách nadčasové 4 jádrové, 8GB RAM s dobrou grafikou Mini Towery, napojenou síť na optiku 40/40 Mbit, všude dataprojektory, solidní server s diskovými poli 4x2 TB. Postupně ale vyměňujeme dataprojektory za plazmové televize. Důvodem jsou jednak žárovky a jednak přece jen je ten obraz na té plazmovce o něčem jiném. Mým snem je dotyková plazma, ale to je zatím dost nad možnosti. Třeba ten přístup učitelů odkudkoliv na světě k serveru, možnost si vše udělat na dálku přímo na serveru a připravit a pak hupnout do třídy a tak to použít, žádný flešky, žádný noťasy, to opravdu oceňují. Mám tu dokonce jeden volný noťas a nikdo ho ani nechce. na co taky.
Hodně důležitá je ta udržitelnost, neboli, vybavit školu tak, aby se aspoň 5 let dopředu nemuselo zase všechno měnit.
Já nejsem v žádném případě proti "novotám" ale ty tablety je fakt prakticky moc hezká věc, ale když vidím co dělají žáci se svými tablety, jak si na nich málem krájejí salám, jak je pořád sbíráme, jak to mají poruchový aprakticky neopravitelný, no akdyby to byly tablety školní tak já nevím. A to si myslíme, že máme žáky inteligenty....

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 16:59  

Vy mi pane Wagnere stále odmítáte rozumět. Dobře tedy, znovu.

Pořídíme v rámci slibovaného miliardového projektu 20 tabletů pro kantory a naženeme je na školení. Pak se ukáže, že dál kde nic tu nic, protože ve státním rozpočtu nebude na další pořizování tabletů ani Kč, což tedy rozhodně nebude, a na MŠMT se rozhodnou, že peníze z ESF v dalším programovém období využijí např. na podporu inkluzivního vzdělávání a zaplatí raději asistenty pedagoga a školní psychology než tablety.

Víte kam mě potom asi kolegové pošlou?

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 17:04  

Mám návrh, pojďme se bavit konkrétně. Před časem jste tady tuším Vy nebo pan Ondřej rozebírali vhodné operační systémy pro tablety. Kdybyste teď zrovna měl rozhodnout jaký tedy tablet a s jakým systémem byste do školy koupil, tak který by to prosím byl? Konkrétní typ za konkrétní cenu prosím? Děkuji

Janek Wagner řekl(a)...
13. března 2014 v 17:11  

Paní Adamová, domnívám se, že z OP VVV určitě nějaké peníze do škol dotečou (připravuje se Strategie digitálního vzdělávání 2020, materiály budeme publikovat po schůzce expertní skupiny plánované na 24. 3.), doufám, že se změní i financování škol a vzhledem k poklesu cen bude řada žáků mít vlastní zařízení.

V avizovaném projektu nejde o "20 tabletů pro kantory", tablet bude pro každého kantora s tím, že maximální počet na školu je 20. Klíčové je školení. Opačně by to totiž nefungovalo.

Pokud se domníváte, že je projekt zbytečný, nikdo vás do něj nutit nebude. Alternativou výzvy je nečerpání, přestože mám k detailům výzvy řadu zásadních výhrad, radši ji risknu.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 17:12  

Jinak ještě jednu poznámku si neodpustím, spousta mých kolegů koupila svým dětem k loňským Vánocům nějaký ten tablet. většinou jsem jim jej pomáhal vybírat. Ted poslouchám názory, jak to děti používají. Párkrát to vzal do školy, aby se pochlubil, zahrál si na tom pár těch blbostí jako klubaní vajíčka nebo rozmotávání toaletářku a skončil zpátky na mým pořádným domácím počítači. Tablet ani nevím kde se doma válí. Oni když něco chtěj tak to jsou "dotykáče"....

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 17:17  

A to školení to bude prosím v jakém operačním systému? Stále přibývají další Naposledy Firefox OS.....já jen abychom se nějak sjednotili pod praporem nového Tabletoše....

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 17:19  

"Hodně důležitá je ta udržitelnost, neboli, vybavit školu tak, aby se aspoň 5 let dopředu nemuselo zase všechno měnit."

Přesně tak, pane Nutzi, je vidět, že se oba pohybujeme leta kolem PC ve škole a víme, co všechno to obnáší. Ono nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Už jenom z hlediska kolegů kantorů. Minimálně pět let mi trvalo, než se mi podařilo docílit stavu, že výukové programy v PC učebně začala smysluplně pravidelně využívat alespoň polovina pedagogického sboru. postupně se pak přidávali další. A nebýt peněz z projektu ESF, tak by harwarové i softwarové vybavení PC učebny bylo zoufalé. U interaktivní tabule a další prezentační techniky už byl postup rychlejší, ale také rovněž díky tomu, že jsme na to měli dva projekty a z nich dostatek financí jak na školení tak i na odměny pro aktivní kantory. Jestli si někdo myslí, že prosazení konceptu 1:1 na školách bude záležitost jednoho dvou let, je naivní. Teď tedy proškolíme kantory, dáme jim tablety, ale pokud jim nedáme to hned smysluplně v praxi okamžitě uplatnit, budeme za rok za dva začínat s velkým údivem znovu?

Janek Wagner řekl(a)...
13. března 2014 v 17:19  

Pane Nutzi, s výběrem OS bych opravdu váhal, záleželo by na aktuální situaci a stavu vybavení ve škole a i na připravenosti učitelů. Upřímně přiznám, že mi iOS k srdci nepřirostl, i když má řadu výhod. Win 8 má také řadu výhod a pro řadu škol bude jednoznačně nejlepším řešením. Android má velkou šanci také, zejména kvůli ceně a rostoucí penetraci. U všech tří bude rozhodující vývoj podpory škol: ať už v licenční politice, v dostupnosti vhodných aplikací pro správu či dostatku výukového obsahu a aplikací (multiplatformost je ale již poměrně běžná).

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 17:23  

A už to zase spěje tam, kde to nikdy nemělo být. Proč se přesně nestanová částka vyčerpatelná na školu na výpočetní techniku a nenechá se na řediteli, co si za to proboha živýho koupí? Ať si to třeba navrhne a ať to nějakej ouřada schvaluje, aby si i úřední šiml trochu připožral! Ale proč zase někdo někde potřebuje cosi linkovat? To jsme se už opravdu všichni zbláznili? Vždyť někde je potřeba kopit pořádný počítače do tříd, jinde třeba ty plazmovky, jinde zasíťovat školu, copak to nikdo nechápe?

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 17:30  

K operačnímu systému jen tolik, že pokud bych se měl rozhodovat budu se snažit o Windows 8. Přece jen jsme to několik let kantory neučili, aby ze zase museli učit něco jiného a ano současné vybavení školy, které je ve Windowsech za to taky kope. Jenže a to je právě to jenže.
Podívejte se prosím kolik stojí tablet s Windows 8 a k tomu licence. To Vám poněkud zbledne tvář......bohužel...

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 17:31  

"Pokud se domníváte, že je projekt zbytečný, nikdo vás do něj nutit nebude. Alternativou výzvy je nečerpání, přestože mám k detailům výzvy řadu zásadních výhrad, radši ji risknu."

Trošku mi to celé připomíná Slavnosti sněženek a "nekup to, když je to tak levný."

Jenom, aby nám pak ve školách nevisely tisíce levých gumáků a neležely tisíce dlouhohrajících desek harajících jen do půlky a tentýž počet LP desek hrajících jen od půlky.

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 17:34  

Mám obavy pane Nutzi, že oni to tam navrchu chápou, ale lobbing firem je prostě silnější.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 17:36  

No my jsme na naší škole , nevím ani jak se nám to tehdy podařilo vůbec nerealizovali INDOŠ. Dodnes se za to všichni navzájem chválíme...Tak nevím... Ty Slavnosti sněženek , to je přesný paní Evo....."Nemáte doma náhodou nějakej nepovedenej vobraz???"

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 17:45  

V INDOŠI se lobingům podařilo státu prodat neprodejné HP počítače z nějakého francouzského skladu. neměli mechaniku ani na CD ani na diskety. Maximální RAM se tam dala dát 512 MB. V té době tedy neprodejné zboží. Možná dostali i něco zaplaceno, jako že za odvoz a likvidaci odpadu. Tento jeden kus prodali za cenu přes 3 000 Kč a k tomu údržbu za další 3 000 Kč, kterou nikdy nedělali, ani nebylo potřeba. Zvláštní bylo i jakési zapůjčení operačního systému Win2000, který po skončení projektu pozbyl licenčních práv!!! A to slavné připojení k internetu, které sám jeden z lobingistů provozoval po domácnostech za desetinu ceny? To ani nebudu rozebírat. Takže když říkám další Tabletoš, tak se mi otvírá v kapse harpuna na plejtváka obrovského....
A promiňte že to tady tak tapetuju....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. března 2014 v 17:59  

"Zvláštní bylo i jakési zapůjčení operačního systému Win2000, který po skončení projektu pozbyl licenčních práv!!!"

Licence W2k stanicím zůstaly i po skončení Indoše.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 18:22  

Bohužel tak jednoduché to nebylo. Licence sice daroval velký Bill na své návštěvě Prahy. ale počítače byly v tu dobu stále majetkem dodavatele. Při převodu na školy při skončení se ve smlouvách objevil jenom hardware. Dodavatel ale nabídl školám pokračování v neexistující údržbě za nehorázné částky. Sám jsem tehdy telefonovals dodavatelem a bylo mi sděleno, že pokud neprodloužíme smlouvy, máme s licencemi smůlu. Takže tak asi.......

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
13. března 2014 v 18:25  

Pracuji pro více škol, aby mě zase nějaký všímálek nevmetl, že jsem zvrchu psal že se naše kmenová škola INDOŠi bohudík vyhnula....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. března 2014 v 19:40  

Licence na OS zůstaly školám, PC taky, za korunu a žádná další služba respektive její odběr nebyl nutný.

Patrně si to pletete s licencemi na MSO a další aplikace.


BoBr řekl(a)...
13. března 2014 v 19:57  

Dovolím si kacířskou otázku směrem k ministerstu, protože toto je hnusný populismus, z něhož se mi dělá mdlo.
Jaké školení že má učitelům pomoci integrovat technologie do výuky, když RVP ani karierní systém s digitálními kompetencemi učitelů nepočítají?

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. března 2014 v 20:59  

vzhledem k aktuální oblibě tabletů se školy zřejmě nejvíce zaměří právě na ně (Melichar)

Koncepčnost oné aktuální obliby mne poněkud mate. Kde je asi tak hranice mezi moderní a módní, smysluplné a atraktivní.

dáte přednost tomu, abychom peníze nevyčerpali? (PUR)

To je arci dilema. Jen aby se nám to 'zadarmo' spíš neprodražilo. Nemyslím jen peníze. Je tu také ztracený čas, úsilí, ideály...
Například: Místo původně léta fungující hodně a vhodně rozšířené krajnice mezi obcemi udělali z velkou slávou cyklostezku za evropské peníze. Orantlovanou a osvodidlovanou. Něco tak odfláknutého, nepraktického a nehezkého se jen tak nevidí. Snad už jen tubus z plexiskla by byl dražší a hnusnější. Bude to tu strašit ještě pár desítek let.

tablet bude pro každého kantora s tím, že maximální počet na školu je 20 (Wagner)

Studoval jsem tuto větu nezvykle dlouho. Nakonec jsem dospěl k závěru, že omezený počet strojků si učitelé budou moci půjčovat.

Klíčové je školení. (Wagner)

Mám tomu rozumět tak, že se má pořídit technika, aby bylo proč školit?
Nechci to zevšeobecňovat, ale moje omezená představivost mi neumožňuje si představit, k čemu by mi takový tablet byl dobrý. V práci mám počítač k dispozici a doma taky. Je mezi nimi deset minut mého přesunu. Zpravidla to vydržím. I když, někdy se mi už při odemykání dveří ruka třese.
Takže snad pro učitele dojíždějící?

Alternativou výzvy je nečerpání (Wagner)

To je ovšem, pane Wagnere, sprosťárna. Erc.
Na tomhle je přece to šustrování sipvz typu založeno. Ber, jak to je, nebo nech být. No tak, proč to nevzít, když je to zadarmo, že? V nejhorším případě to bude ležet někde na regále.
A šustéři se kryjí. Že to byl nesmysl, pravíte? Vždyť si to všichni vzali!

Alternativa je, pořídit si za ty prachy, co se skutečné potřebě ráčí, víte?

David Hawiger řekl(a)...
13. března 2014 v 21:44  

Dobrý den všem,
připojuji se k Jankovi Wagnerovi a to hned v několika bodech:
1) Musí se jednat o OP VK. V takovém případě určitě nepůjde o 1.1 ani 1.2. A asi ani nové vymezení, takže podle všeho půjde o vzdělávání učitelů (tedy 1.3).
2) Považuji za mnohem smysluplnější, když učitelé v rámci svého profesního rozvoje (minimálně v podobě školení) budou mít k dispozici "vlastní tablety". Pořád lepší, než nepřenositelné a víceméně neprespektivní "interaktivní tabule".
3) Velký problém je spojen právě s tím, že jde o snahu vyčerpat "staré evropské peníze". Pokud se něco nezměnilo, tak tento projekt bude mít šibeniční dobu na realizaci. To modelu EU PES vůbec nenahrává a spíše půjde o to, kdo bude schopen nastavit nejefektivnější procesy - budou to kraje, silné vzdělávací instituce, firmy?

Zbytek by bylo dobré diskutovat až v momentě, kdy bude výzva zveřejněna. Kéž by to bylo co nejdříve. Určitě toho zneužiji a sepíšu něco na svůj blog ;-).

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. března 2014 v 22:43  

víceméně neprespektivní 'interaktivní tabule'

To je, pane Hawingere, poněkud necitlivé tvrzení. Uvědomujete si, co by to mohlo udělat s těmi tisíci učitelů, kteří osvojování si možností tabulí a tvorbě výukových aktivit věnovali nemálo času a úsilí v dobré víře, že by mohlo být už konečně na pár let vystaráno, a že by se zase mohli věnovat svým rodinám a zanedbaným koníčkům? Kolika jen lidem se v této chvíli hroutí svět zkonkurenceschopňování pro příští tisíciletí.
Nu což. Zajímá mne otázka toho proškolování pedagogických sborů. Nebudete mi to věřit, ale zrovna včera na mne ze skříně s mým archivem vypadly manuály ke školení úrovně Z a P z roku 2001. Vzpomínáte? Mám je před sebou. Ten Zetkový, čítající 55 stránek řídkého textu přišel ministerstvo na necelé dva miliony, a další necelé dva údajně padly na jeho propagaci.
Měl jsem za to, že těmi školeními před dvanácti lety prošli masově snad všichni učitelé, a že od té doby pilně pracují na svém dalším rozvoji, především pak v naplňování naší zkompetentňovací kurikulární reformy. Předpokládám, že nové posily sborů už do procesu přicházejí náležitě vybaveni.
Takže, co přesně má být obsahem těch školení. Moje představa o tabletu je ta, že je to osobní počítač ovládaný nástroji chytrého mobilu. Ale nevím. Mobil nemám, natož pak chytrý. Nesnáším, je-li v mém okolí chytřejšího cokoli.

poste.restante řekl(a)...
13. března 2014 v 23:17  

Budu opatrným optimistou.
Před lety jsme zde vedli debaty na téma, jak velká pitomost je koncept 1:1. Dovoluji si odhadnout, či spíše doufat, že doba smysluplného nasazení počítačů při výuce nepočítačových předmětů na středních a základních školách je vzdálena už sotva pár let. Tak jako dnes nikoho nenapadne, že by mohl nastoupit k vysokoškolskému studiu bez notebooku, věřím, že i na středních školách se časem stane "nějaké počítačové zařízení" běžnou součástí studentského batohu. Jestli to bude tablet, notebook, chromebook, či něco úplně jiného, to není až tak důležité.
Jisté je, že nám v tuto chvíli chybí minimálně 3 důležité předpoklady:
1. Legislativní a systémové dořešení používání školních či BYOD přenosných zařízení při výuce. Nemohu požadovat po učitelích, aby měli odvahu chtít po žácích, aby si nosili svůj tablet do výuky, dokud nebude ošetřeno, jakým způsobem se bude řešit průšvih.
2. Dostatečné množství kvalitního a profesionálně připraveného výukového obsahu pro podobná zařízení. Děsí mne představa, že tisíce učitelů bude zase po odpolednách plodit DUMy a jiné výukové materiály, v lepším případě za trapný peníz, v horším případě za "děkuju".
3. Vyškolení učitelé běžných předmětů, kteří musí nejdřív vůbec přijmout myšlenku, že tablet či mobil je zařízení, které nejen rozptyluje a ruší v hodině, ale které lze při výuce i účelně využít.

Čili lze říci, že samotná myšlenka projektu není úplně nesmyslná, jak tomu bylo u jiných pseudoprojektů v minulých letech.
Ale to byla i myšlenka vybavení škol počítači a vyškolení učitelů. A jak dopadl Indoš a SIPVZ, o tom už bylo napsáno mnohé.
Takže zkusím být optimistou a budu doufat, že i narychlo spíchnutý projekt může dopadnout dobře. Doufám.

David Hawiger řekl(a)...
14. března 2014 v 8:02  

Budu se snažit působit co nejhloupěji, nechci vyvolat nesnášenlivé pocity u některých diskutujících...

Nedokáži si představit, že by obsah školících materiálů sestavovali ministerští úředníci (byť jako státní zakázku). To bude pravděpodobně dělat řešitel.

Ohledně "dotykáčů" - upřímně nevidím tato zařízení příliš často u svých kolegů, natož ve výuce. Takže jejich dodávka asi má smysl, a aby to nebylo jak za INDOŠe, tak se je projekt pokusí (a v rámci jeho omezených možností" zkompetentnit.

A je dobře, že se bavíme o penetraci "dotykáčů" do školského prostředí.. Jen je nezbytné, aby tím posledním ve třídě, který si nosí (BYOD) nebo dostal (1:1), nebyl právě učitel.
A vytváření jakýchkoliv DUMů pro dotykáči je dle mého názoru cesta do pekel. Když už, najděme ve světě to nejlepší a lokalizujme to do češtiny. Nicméně základní smysl užívání "dotykáčů" vidím v malých běžných činnostech (rychlé vyhledání informace) a aplikacích (například měření vzdálenosti nebo ofocení tabule).

Jirka řekl(a)...
14. března 2014 v 8:54  

Nicméně základní smysl užívání "dotykáčů" vidím v malých běžných činnostech (rychlé vyhledání informace) a aplikacích (například měření vzdálenosti nebo ofocení tabule).

A není to málo pane Hawigere?
I mně se hroutí svět, protože přicházím o svůj liberální ideál nezávislého člověka, který se o sebe umí postarat sám. Soukromé počítače doma stárnou a nároky ICT světa narůstají a učitelský plat nedovolí být vybaven tím, co právě hýbe světem. Pokud by mělo mít smysl mne pro práci něčím vybavovat, pak by to musel být relativně výkonný notebook, na kterém umím pracovat, vzdělávat se a plnit nároky, které na mne učitelské povolání klade. Omlouvám se všem, ale na osmi palcovém tabletu s W8 mám problém dát si i stránku do záložek apod.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. března 2014 v 8:57  

" Nicméně základní smysl užívání "dotykáčů" vidím v malých běžných činnostech (rychlé vyhledání informace) a aplikacích (například měření vzdálenosti nebo ofocení tabule). "

Zase tak hloupé to není :-)

S výše uvedeným souhlasím. Jenom mi není moc jasné, jak učitele seznamovat s "dotykáčem", protože základ je stejný jako na pevném PC nebo notebooku a místo myši mají prst (stylus).

Víceméně v tom není rozdíl. Horší je, že pro mnoho kolegů a kolegyň je pořád problém ovládat "klasický" počítač.

Proto pro skupinu šikovných prakticky žádné školení nebude třeba (to by měl zvládnou ICT XY na jejich škole a té druhé skupině není pomoci.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. března 2014 v 9:05  

Pytlikovi:

" k čemu by mi takový tablet byl"

Kolego, vy nečtete na záchodě noviny?
Jestli ano, už se Vám stalo, že jste si vzal již přečtené?

To s tabletem není možné.

Pravda, zjistit až na záchodě, že není zapnutá wifi, je také traumatizující. Proto je dobré mít v záloze desítky časopisů v pdf přímo v tabletu...

poste.restante řekl(a)...
14. března 2014 v 9:49  

Anonymni z 21:30
Ještě více frustrující je zjistit až v poloze seďmo, že se u tabletu vybily baterky. ;-)

Nadnesu k tématu ještě jednu myšlenku. Což takhle udělovat schvalovací doložku MŠMT pouze pro ty učebnice, které autor dodá také v elektronické formě a státu poskytne plnou licenci na jejich šíření pro účely výuky.
Samozřejmě za to autorovi pořádně zaplaťme.
Ale když dnes dodám žákům oskenovanou část učebnice v pdf, balancuji na hraně zákona, nebo jsem už rovnou za ní.

Petr Lunga řekl(a)...
14. března 2014 v 9:52  

Zdravím diskutující, pár postřehů:
1) ať máme názory různé je potěšující plurální diskuse, téma je ožehavé, ale pro nás ve škole určitě zajímavé
2) diskuse běží, jen osobně moc nevím k čemu, včera se tuším na iHned objevil jakýsi článek o miliardě, ale nemůžu se dopátrat k dalším podrobnějším informacím, leda, že by byl někdo zase více informovanější než ti, kterých se to doufejme bude týkat. Mrzí mě, že pokud MŠMT něco takového skutečně připravuje, nevystavilo nějaký návrh výzvy k diskusi. Jak je vidět byla by věcná, možná by se tak vyvarovalo některým možným chybám
3) takto mám pocit, že zase půjde o nějaký INDOŠ - TABDOŠ
4) jsem ředitelem vesnické ZŠ, snažíme se používat moderní techniku i technologie (tablety, klidně i BYOD telefony žáků, používáme Google APPS, volné výukové zdroje) takže akci vítáme, i když je to nějaká rychlovka. Jen bych po osobní zkušenosti s INDOŠEM skutečně raději věděl jak to bude probíhat. Pokud dostaneme určitou sumu, věřte (vy na MŠMT), že budeme vědět jak s ní naložit pro rozvoj IT na škole (školení si uděláme sami, stejně jej pravidelně pro kantory pořádáme).
5) prosím zainteresované osoby na MŠMT: poučte se z chyb INDOŠE, nenechte se ovlivnit lobingem Microsoftu apod., důvěrujte školám i komunitám kolem nich.

Všem přeji pěkné jaro:-)

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
14. března 2014 v 11:36  

Moje řeč pane Lunga. Prostě ale to nejde. On INDOŠ nestačil. Nikdo za něj nešel do báně, tak proč to nezkusit znovu. Opět se musí najít nějaký centrální dodavatel, udělat tunel století při jeho výběru a ten dodá právě ten typ zrovna neprodejných tabletošů. Z ředitelů škol je potřeba udělat neschopné a nesvéprávné jedince a z jejich ajťáků podezdřelá individua, která by si snad nákupem IT techniky mohli něco přivydělat. Osobně taky vše nakupuju já jenže přímo na školu a přímo od dodavatele. To si opravdu ti panáci nahoře myslej, že jsme tak blbý a neumíme si vybrat IT techniku? Osobně si stavím počítače sám, postavil jsem si i server, kopili jsme to najednou a ještě jsme dostali množstevní slevu 10%. Proč stále taková komedie? To opravdu nejde poslat na školu vázané prostředky a potom jen zkontrolovat, zda se použili na IT? To opravdu nemůže přijít na ministerstvo chlap, kterej by tuhle lumpárnu zastavil?

Eva Adamová řekl(a)...
14. března 2014 v 12:01  

Proč ta komedie? Už na to tady kdosi narazil. Bude to placeno z OP VK z ESF. Protože však peníze v rozumě postavených prioritních osách 1.1 (zvyšování kvality ve vzdělávání) a 1.2 (Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) jsou v podstatě vyčerpány a nedočerpaly se peníze z finančně přemrštěné prioritní osy 1.3 (Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení), je potřeba je narychlo utratit O to go, o nic jiného. Jestli si myslíte, že nahoře někdo myslí koncepčně alespoň rok dopředu jste prostě na omylu.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
14. března 2014 v 12:54  

Je to jak to píšete a nám se namluví, že v unii jsou bozi, se kterými se nedá přes boží bránu komunikovat. Třeba by stačilo se jen zeptat. Hele chlapi nám to nejak v těch škatulkách nevyšlo, zbyly nám peníze na DVP, ale my bychom je potřebovali na techniku, bylo by možný je přesunout? A na druhé straně by se ozvalo: "Beze všeho, jak je libo!" Jenže to by to někdo musel aspoň zkusit, že. Tak radši budeme kantory školit, jak používat tablet,. No to je fakt žůžo. Už se těším na ty reakce ve sborovně...

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
14. března 2014 v 13:17  

Pro odlehčení téma:
Ema a Tablet
https://www.youtube.com/watch?v=I-wpf6V_voc

Nicka Pytlik řekl(a)...
14. března 2014 v 19:13  

Kolego, vy nečtete na záchodě noviny? (Anonymní)

Jako zarputilý pankreatik, nemám na záchodě času nazbyt.
Ale připomnělo mi to historku, jak jsem poněkud rozhodil trafikantku, když jsem si před lety na nádraží kupoval noviny. Povídám, jedny Lidovky, prosím... nebo mi radši dejte dvoje. Jedu až do Prahy, tak abych měl po cestě co číst.

poučte se z chyb INDOŠE (Lunga)

Ony nějaké byly? Dodnes si pamatuju, jak mne ty naše dvě okresní školské elity peskovaly, když jsem se tenkrát při besedě s ministrem ozval, že jeden generální dodavatel nevěstí nic dobrého. Že prý bude množstevní sleva, opáčil zkušeně ministr.
Oni se nepoučují z chyb, ale z příslibu a realizace osobních výhodiček a zisků.

Unknown řekl(a)...
15. března 2014 v 22:23  

Eva Adamová

Máte pravdu. Nejde o nic jiného než rychle "vyčerpat" onu miliardu z daní evropských poplatníků. Jde o "hurá akci".
Syn si před 2 lety koupil tablet. Byla to tehdy móda. Párkrát ho vzal do školy a rychle se vrátil ke starému dobrému počítači. Tablet se válí ani nevím kde.
Stejně to dopadne i s využitím tabletů mezi učiteli. Bude opravdu "pěkný pocit" stát s žáky na nádraží a přitom zjistit, že tam nefunguje internet. Tablet se válí v koutě a syn velmi často využívá Samsung Galaxy S3 ve studentském balíčku od T-Mob. za 200,-Kč. Tady je využití každodenní. přístroj lehce přenosný, baterie vydrží poměrně dlouho, jde vyhledat velmi rychle všechny potřebné informace.

Unknown řekl(a)...
17. března 2014 v 10:15  

>poste.restante 14.3. 9:49:
Opravdu kvalitní učebnice, resp. spíš všemožné nástroje na různou IT podporu výuky, nedělá jeden autor, ale celá "fabrika". (Jako třeba počítačové hry, a příměr není zvolen náhodně.)
A takovýhle produkt má životní cyklus jako každý jiný podobný - musí se aktualizovat, inovovat a v podstatě od uvedení na trh už vyvíjet další generace.
Systém "zaplatíme někomu za licenci a rozdáme ji do škol" je (jako u nás obvykle) typická eurodotační jednorázově-kampaňovitá záležitost, která dlouhodobě nic neřeší (kromě toho, že se někdo zdárně nakapsuje).
Umět dělat špičkové "elektronické učebnice", resp. IT produkty na podporu výuky, se žádný "autor" (kde se vzal tu se vzal?) nenaučí za měsíc či za rok. To je know-how, které si výše zmíněná fabrika buduje léta a na celém světě je takových zatím "do čepice". A kvalitní jsou jen v těch zemích, resp. spíš ekonomických prostorech, kde je dostatečně velký a stabilní trh - tj. možnost (a dlouhodobá perspektiva) se těmito produkty SOUSTAVNĚ živit tak, že se do nich s dlouhodobou návratností investuje.

poste.restante řekl(a)...
17. března 2014 v 13:19  

Vít Pátek
S tím co píšete, samozřejmě souhlasím. Vy jste ale zjevně nepochopil, o co mi šlo.
Neměl jsem na mysli interaktivní učebnice, ani žádnou formu počítačem podporované výuky.
Šlo mi o prachobyčejné papírové učebnice, které obvykle píší malé autorské kolektivy a někdy i jednotlivci. Například učebnici Fyziky pro gymnázia, kterou nyní používám, psali dva autoři a její datum vydání je rok 2000, původní z roku 1992.
Pokud z ní ale okopíruji příklady a rozdám je žákům, nebo lehce pozměním číselné hodnoty zadání(bez uvedení citace zdroje), poruším zákon.
Kdybych ji měl k dispozici v prachsprostém formátu pdf a mohl ji dát na školní web ke stažení, v mnohém by to mně ulehčilo práci a žákům školní batoh.

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. března 2014 v 14:02  

poruším zákon

Proto žádné učebnice nepoužívám od jaktěživa.
Ani interaktivní elektronické, ani extraaktivní mechanické.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.