ČŠI: Konference k posouzení systému evaluace a monitoringu v České republice

středa 26. března 2014 ·

Česká školní inspekce a Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR uspořádali dne 24. března 2014 v prostorách jednacího sálu Senátu konferenci nazvanou „Posouzení systému evaluace a monitoringu v ČR – doporučení pro vzdělávací politiku“. Nad konferencí převzal záštitu ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel Chládek.


Konference se konala u příležitosti vydání stejnojmenné publikace, která je výstupem jedné z klíčových aktivit ESF projektu Kompetence III, jehož realizátorem je právě Česká školní inspekce.

„Publikace obsahuje návrhy a opatření týkající se různých aspektů hodnocení na úrovni žáka, učitele a školy, které vycházejí z mezinárodních zkušeností a ze srovnání úspěšných vzdělávacích systémů. Návrhy OECD na změny v systému hodnocení prošly širokou veřejnou diskusí, která podstatně ovlivnila formulaci výstupů,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a dodal, že postoje a potřeby odborné veřejnosti byly ověřeny v kvalitativním i kvantitativním šetření a jeho výsledky se promítly do návrhu doporučení pro změny v systému hodnocení. Závěrečná publikace je určena především tvůrcům vzdělávací politiky, ale může být užitečným zdrojem informací všem, kteří se vzděláváním zabývají a nesou odpovědnost za jeho kvalitu. Publikace je ke stažení na webových stránkách České školní inspekce.

Konference se zúčastnilo přes 100 hostů z řad pedagogické veřejnosti, vysokých škol, klíčových školských asociací, poslanců a senátorů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a jeho rezortních organizací, České školní inspekce, dalších veřejných úřadů i neziskového sektoru. Ústředním tématem konference byla prezentace doporučení OECD pro vzdělávací politiku ČR na úrovni hodnocení žáků, učitelů, ředitelů i školy. Mezi vystupujícími byli kromě ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala a náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřicha Fryče také předseda Asociace ředitelů gymnázií ČR Jiří Kuhn, vedoucí Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK Václav Trojan nebo zástupce akademického a vědeckého pracoviště CERGE-EI Daniel Münich. Konferenci zahájil předseda senátního školského výboru Jaromír Jermář.

V úvodu konference představila koordinátorka projektové aktivity Posouzení systému evaluace a monitoringu v ČR a ředitelka odboru vnějších vztahů a inovací ČŠI Michaela Šojdrová zásadní výstupy projektu a doporučení OECD pro českou vzdělávací politiku. Účastníci konference byli v rámci jejího vystoupení také seznámeni s výsledky veřejné diskuse a dotazníkového šetření, které se uskutečnily v rámci regionálních seminářů k problematice hodnotícího systému v ČR. Podrobněji pak popsala doporučení na změny v hodnocení na úrovni školy. Poukázáno bylo mimo jiné na pozitivní fakt, že navržená doporučení pro vzdělávací politiku nejsou dílem jen úzkého okruhu expertů nebo úředníků. „Těší mě, že se nám podařil původní záměr aktivity, to znamená zapojit do přípravy změn v systému hodnocení také širší odbornou veřejnost. Návrhy expertů OECD tak byly široce diskutovány a byly také doplněny o podněty mnoha učitelů, ředitelů i zástupců zřizovatelů škol, za nimiž jsme během posledních dvou let vyrazili přímo do regionů,“ řekla Michaela Šojdrová.

Předseda Asociace ředitelů gymnázií ČR a jeden z tvůrců připravovaného kariérního řádu pedagogických pracovníků Jiří Kuhn se ve svém vystoupení věnoval především hodnocení učitelů a kariernímu systému. Vedoucí Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK Václav Trojan pak přiblížil problematiku hodnocení ředitelů a ekonom Daniel Münich se zaměřil na evaluaci, monitoring a výzkum pro účely řízení vzdělávacího systému. Pracovník oddělení zjišťování výsledků vzdělávání ČŠI Josef Basl následně blíže rozebral doporučení na úrovni hodnocení žáků a využití výsledků výzkumů. Ve své prezentaci se věnoval také kontextu s jinými šetřeními, která zjišťují postoje a názory žáků (např. TIMSS 2011 a PISA 2012).

Závěr konference patřil reflexi doporučení OECD ze strany České školní inspekce a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal nejprve informoval o silných a slabých stránkách současného modelu hodnocení v ČR z pohledu OECD. Za silné stránky OECD považuje např. systematičnost hodnocení, srozumitelnost, transparentnost nebo využívání inspekčních zpráv ČŠI jak na úrovni škol, tak na úrovni zřizovatelů. Za slabé stránky pak OECD považuje např. nedostatečnost důrazu na zlepšování škol, absenci národních údajů o výsledcích žáků, včetně absence údajů o jejich socioekonomickém zázemí, malý důraz na pedagogické aspekty v řízení školy, na kvalitu a efektivitu výuky. Podrobně hovořil i o konkrétních doporučeních OECD zaměřených přímo na činnost ČŠI – zmírnění nežádoucího dopadu národních standardizovaných testů, posílení externího hodnocení za účelem zkvalitňování škol, zlepšení propojení mezi vlastním hodnocením a externím hodnocením, získávání národních dat o výsledcích žáků pro účely monitorování systému nebo stanovení priority typů informací za účelem národního monitorování. V druhé části svého vystoupení ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal upozornil na reflexi doporučení OECD v činnosti ČŠI, mezi které patří mj. zaměření na zvyšování kvality a relevance inspekční činnosti, změna orientace směrem ke sledování procesů, akcent na identifikaci úspěšných škol a příkladů dobré praxe, využívání dat z mezinárodních šetření a jejich propojování s vlastní inspekční činností nebo pravidelný monitoring výsledků žáků v uzlových bodech vzdělávání jednou za čtyři roky a každoroční výběrová šetření zaměřená na podporu rozvoje a dosaženou úroveň žáků v klíčových gramotnostech.

Náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč pak účastníky konference seznámil s reflexí doporučení OECD v aktivitách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. „MŠMT jako jeden z tvůrců hodnotících nástrojů si je plně vědomo nutnosti posílení odborných kapacit pro hodnocení na všech úrovních, od učitelů, přes zřizovatele až po hodnotitele samotné. Zpráva připravená ve spolupráci s experty OECD je užitečná zejména pro svoji vysokou vypovídací hodnotu a srozumitelnost navržených opatření pro jednotlivé aktéry, kteří se na vzdělávání v ČR podílejí. Návrhy opatření souvisejí také s širšími strategickými záměry vzdělávací politiky a pro MŠMT představují cenné podněty pro další směřování a rozvoj systému monitoringu a evaluace ve vzdělávání u nás,“ sdělil náměstek ministra Jindřich Fryč.

1 komentářů:

turistao 982 řekl(a)...
26. března 2014 v 14:17  

"Závěrečná publikace je určena především tvůrcům vzdělávací politiky, ale může být užitečným zdrojem informací všem, kteří se vzděláváním zabývají a nesou odpovědnost za jeho kvalitu." Znamená to snad, že tvůrci vzdělávací politiky žádnou odpovědnost nenesou? Asi nenesou, jako všichni politici v našem státě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.