Sedmnáct tisíc učitelů bez diplomu nutí ministerstvo k hledání nových řešení

pátek 28. února 2014 ·

Výjimky pro učitele a hodnotící komise mohou být dočasným řešením, je ale třeba hledat způsoby, jak mohou učitelé získat vzdělání, které jim v jejich práci opravdu pomůže.

Na překvapivé výsledky šetření, které konstatuje, že učitelů bez potřebné formální kvalifikace je sedmnáct tisíc a ke studiu by mělo nastoupit sedm až deset tisíc z nich, reaguje ministerstvo školství návrhem krizových opatření. Ta jsou v principu správná, ale EDUin upozorňuje veřejnost na některé body problému, které by neměly být při návrhu řešení opomíjeny.

V polemice o kvalifikaci učitelů bychom měli pamatovat na tyto skutečnosti:

  • Nezaměňujme pojmy nekvalifikovaný a nevzdělaný učitel. Ti, kterým chybí formální kvalifikace, jsou velmi často vysokoškolsky vzdělaní lidé s titulem. Jejich titul ale přesně neodpovídá současným požadavkům zákona. V praxi najdete mnoho velmi absurdních příkladů lidí s několika tituly, kteří přesto formálním požadavkům zákona nevyhovují.
  • Učitelé bez kvalifikace nejsou líní se vzdělávat. Až na výjimky to není tak, že by se učitelé bez formální kvalifikace odmítali dál vzdělávat. Volí ale často kurzy, které jsou pro ně na rozdíl od tradičního studia na fakultě profesně přínosné. Prakticky nikdo netvrdí, že mají na školách učit nevzdělaní učitelé a že k učení stačí jen maturita, ale mnozí učitelé říkají, že fakulty nenabízejí obsahově i organizačně studium, které by jim opravdu pomáhalo v práci.
  • Monopol učitelských a pedagogických fakult na učitelské vzdělání není udržitelný. Potřebujeme přitáhnout k pedagogické profesi nejlepší lidi ze všech oborů. Tedy i ty, kteří původně vystudovali něco jiného. Tak jako škola obecně definitivně ztratila monopol na informace a poskytování vzdělání, nelze do budoucna předpokládat, že by si učitelské a pedagogické fakulty udržely výhradní právo na poskytování učitelské kvalifikace. To je třeba při přípravě strategie podpory učitelské profese vzít konečně na vědomí.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Je nutné pochválit ministerstvo, že konečně upřesnilo čísla a víme tedy, jaké je rozložení učitelů bez formální kvalifikace v jednotlivých regionech a na jednotlivých typech škol. Ukázalo se, že jich je velké množství a řešením rozhodně není nahnat je všechny na současné pedagogické a učitelské fakulty. Nejen kvůli problémům s kapacitou, ale i proto, že to, co fakulty poskytují, není vždy to, co učitelé potřebují. Je třeba hledat, zda si potřebné znalosti a dovednosti nelze opatřit i jinde než na těchto fakultách, a měli bychom hledat i způsob, jak učinit součástí uznaného vzdělání i kvalifikaci získanou mimo formální instituce. Věnujme pozornost tomu, jak uznat, co lidé opravdu umí, nespoléhejme se jen na papír potvrzující absolutorium.“

25 komentářů:

ewa řekl(a)...
28. února 2014 v 18:01  

Pedagogické fakulty mají monopol a právo veta i v akreditační komisi a nechají projít žádný návrh, který by jim konkuroval např. v oblasti přípravy učitelů odborných předmětů nebo přípravy pedagogů pro odborné vzdělávání obecně.

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 18:16  

Nu ano. Pokud dva, tři blbouni rozkopají popelnice, žádný problém, nakopeme je do zadku. Pokud to ale udělá několik tisíc blbounů, je z toho politikum.
Kolik to je procent, těch sedmnáct tisíc zapomnětlivých učitelů? Pět, šest nebo sedm procent? Je to už politikum?
Neviňte jen nekvalifikované učitele. Někdo je do systému vpustil, léta je tam ponechával, a školil je tak akorát v zarovnávání textu a redukování červených očí. Ministerstvo si je spočítalo až včera, za což si vysloužilo zaslouženou pochvalu odborných konzultantů, kteří si jevu všimli už předevčírem, zatímco inspekce za nemalé peníze vesele otestovává dětičky, kterým to je okradeno. A Poláci nám ke všemu přivádějí svoji standardizaci téměř až za humna.
Jo, a na kterých že to vš mají ty učitelské fakulty?

Jirka řekl(a)...
28. února 2014 v 19:20  

Já jen pevně věřím, že se brzy najde dost kolegů (stejných blbounů jako já), kteří udělají politikum z chystaného Kariérního řádu, který tak, jak je připravován, může stav jenom zhoršit. Nevěřím, že další vzdělávání bude přínosné a kvalitní. Netuším (raději nechci tušit), jak budou vybíráni vyvolení atestanti. Nevím z čeho budou školy platit přesčasové hodiny suplujících učitelů. Mohu snad jen předvídat, co to udělá s atmosférou v našich ústavech.
Při takhle radikální změně bych čekal opravdovou diskuzi a vysvětlování, ne jen další pokus na lidech. Takhle mám pocit, že můj profesní život postihlo deset ran egyptských. Snad mi nějaký Mojžíš z ministerstva už konečně vysvětlí, proč a zač jsme tak trestání. Vzhůru na popelnice!

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 20:02  

jen další pokus na lidech

Zatím se tu běžně experimentuje s dětmi. Kdekdo přikvačí se zaručenými inovačními metodami, založenými především na neutuchající potřebě se jakkoli od čehokoli odlišit, a tím se dostatečně zviditelnit. Že znalost a dovednost se tříbí prací a pílí, se už dávno zapomnělo.
Tak proč trochu nezaexperimentovat i s experimentátory. Nakonec, není povzbuzujícnějšího pohledu, než na opisujícího učitele.
A to se nenajde nějaká vysoká škola, třeba i v zahraničí, která by bezodkladně dodala pár tisíc chybějích štemplů?
Mihnul se mi v hlavě rým štemplů - lemplů. Ale to byl doopravdy jen takový střevní záblesk.

poste.restante řekl(a)...
28. února 2014 v 20:48  

Pokud jsem informační tok sledoval pozorně, pak se jedná vlastně jen o 7 000 učitelů, neboť 10 000 z oněch 17 000 je nekvalifikovaných k danému okamžiku, ale
Nedostatečnou kvalifikaci má ale celých 17 000 učitelů. Z toho jich však 6 000 zahájilo studium a další 4 000 jej zahájí během letošního roku.

V téže době dlí na pracovních úřadech cca 6 000 kvalifikovaných učitelů, bez možnosti najít práci a dalších cca 7 000 učitelů ze školství odešlo v několika minulých letech. Třeba by někdo mohl uspořádat malý výzkum a zeptat se jich, za jakých podmínek by se do školství vrátili. :-)

viz http://m.ceskenoviny.cz/domov/zpravy/chladek-ze-skol-by-melo-odejit-7000-nekvalifikovanych-ucitelu/1049055?utm_source=rss&utm_medium=feed

Jistě, problém je v oborové skladbě a lokalitě.
Přesto, nedělá tu někdo příliš mnoho humbuku?

Dovolte mi ještě osobní postřeh. Pro EDUIN je celá kauza mediálním požehnáním. Naposledy se o něm tolik mluvilo v souvislosti s maturitami. A i O.P.S.-ka musí z něčeho žít a platit účty.

Jenyk řekl(a)...
28. února 2014 v 20:53  

Je jistě výborné, že když se ve školství objeví nějaká pohroma, tak EDUin razantně zasáhne a probudí min.školství i veřejnost. Pomůže tak i příště? Od slavných povinných Dumek za evropské peníze pomoci nezkusili a učitelé jich museli nedobrovolně spáchat prý asi 1 milion - další a další příklady jistě znáte.

INSPEKTOR řekl(a)...
1. března 2014 v 8:12  

ad Monopol učitelských a pedagogických fakult na učitelské vzdělání není udržitelný - to by tak hrálo, aby učitele chtěly generovat jen pedagogické fakulty! A jak je vůbec možné, že lékaři se rodí na lékařských fakultách? Pryč s tímto monopolem. Lékaři budou ze strojárny a učitelé z hnojárny. Bravo Feřťo!

Gustav řekl(a)...
1. března 2014 v 9:13  

Tak nevím, jestli jsem mentálně isuficientní já, nebo EDUini. "Monopol učitelských a pedagogických fakult na učitelské vzdělání není udržitelný." Zadal jsem do bratra Googlu sousloví učitelská fakulta a on na mě vystrčil zadek, resp. odkázal mě na pouze Učitelskou fakultu Tasmánské univerzity, což zřejmě nebude instituce vzdělávající české pedagogy. Sestra Wikipedie mi pravila, že "Učitel neboli pedagog je jeden ze základních činitelů výchovně-vzdělávacího procesu." - mudrci z EDUinu nám tedy pleonasticky sdělují, že dle nich není udržitelný monopol učitelských a učitelských fakult, resp. pedagogických a pedagogických fakult. No to je opravdu pumelice moudrosti - kdybych byl mladší, musel bych si jít zřejmě měnit spodní prádlo z té přemíry intelektuálního blaha, která mě po přečtení podobného sdělení přepadne.
A nedosti na tom - žil jsem, já bloud, v domnění o všeobecně rozšířeném povědomí, že učitelské vzdělání se dá získat také na filosofické fakultě, přírodovědecké fakultě, fakultě informatiky... Že by toto souzi a soušky z beduína nevěděli???? Jestli to nebude tak trochu souviset s tím, kdo tento výstup pravděpodobně vytvořil - odborný konzultant pan Feřtek. A už jsme doma - on totiž není vlastníkem žádného VŠ diplomu, a přesto je odborný konzultant organizace věnující se školství - vidíte, vy nepřející formalistní učitelé, učící blbě a se štemplem - odborníci bez štemplu existují!

Tajný Učitel řekl(a)...
1. března 2014 v 9:16  

Že dobrý učitel bez PedF nemůže být, je stejné jako říci, že dobrý malíř nemůže být bez diplomu z vysoké školy malování. Dobré učitelství lze vnímat jako umění, což předpokládá talent a adepti by měli absolvovat talentové zkoušky.

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. března 2014 v 9:52  

není vlastníkem žádného VŠ diplomu

Tomáš Feřtek
(* 26. června 1962, Praha) je publicista, novinář a spisovatel. Věnuje se zejména ekologii, vzdělávání a tematice venkova. V letech 1992–2007 pracoval pro týdeník Reflex jako reportér a šéfreportér.
Od roku 2007 působil ve vývoji televize Nova a firmy Media Pro Production jako dramaturg, kreativní producent a později scenárista při vývoji a výrobě docusoapů a detektivního seriálu Kriminálka Anděl.
V současné době pro Českou televizi připravuje sérii skutečných kriminálních případů Případy 1. oddělení a návrat do kriminální historie v sérii Četnické trampoty. Věnuje se propagaci vzdělávání v obecně prospěšné společnosti EDUin.
Bibliografie
2001 – Novináři nejsou zlí (spoluautor Marek Šálek)
2002 – Ředitelská kuchařka
2003 – S dětmi křížem krážem po Čechách
2006 – Průvodce Českým Švýcarskem
2007 – Křížem krážem po českých horách pěšky i na kole

Odborný konzultant v oblasti školství? To je asi, jako kdybych se považoval za spisovatele, protože mám za den průměrně 2,7 příspěvku na České škole.
Ale pravdou je, že nejsem na Wikipedii.

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. března 2014 v 10:00  

učitelství lze vnímat jako umění

To bezesporu. Ovšem spíš bych jej připodobnil k herectví. Tedy učitel jako komik, bavič, estrádní umělec, klaun, tatrman, šašek...
Talentové zkoušky určitě ano. A především pak dobrozdání od psychologa. To bezpodmínečně. Čím menší děti, tím hlubší psychoanalýza. Hlavně to cloumání pudama bych akcentoval. Sexuální pohnutky, násilí...

Tajný Učitel řekl(a)...
1. března 2014 v 14:00  

Ó velký Gustave et al.,
Už je to tady. Bomba na konec. Feřtek nemá diplom a kecá do vzdělávání. Jak se opovažuje. Do vzdělávání mohou kecat jen...Specifikujte prosím. Víme už, že rodiče definitivně ne. Co bezdětní absolventi PedF? Absolventi jiných vš? Co SOŠ, Ještě ano, či už ne? Nastavte prosím laické veřejnosti jasné mantinely. My jsme zmatení. Nevíme, co si můžeme dovolit a co ne. Kam až, kam sahá naše pravomoc vyjadřovat se k něčemu, či se v něčem angažovat? Pomozte nám!

Jirka řekl(a)...
1. března 2014 v 16:57  

Já mám pocit, že pan Feřtek je mírně odtržen od reality, tak jako pan ministr školství. Oba totiž pro své myšlénkové pochody sbírají fakta u lidí, kteří zkreslují (záměrně i nechtíc) skutečný stav školství. Pan Feřtek vychází ze slov a názorů účastníků hranatých stolů EDUinu. Občas, když mám málo adrenalinu, tak se podívám. Když už tam je někdo, kdo obyčejné školy zná důvěrně na vlastní kůži, pak působí mezi ministerskými úředníky s jejich pseudojazykem a vedoucími pracovníky poklepávajícími se po ramenou jako exot.
http://www.eduin.cz/clanky/je-tricet-moc-plne-tridy-jsou-mensi-problem-nez-nedostatek-asistentu/
Kdo radí panu ministrovi, že hodina tělocviku navíc a omezení sladkých zákusků a jídel v jídelnách vymýtí obezitu mládeže, ten zřejmě ošidil svůj mozek o pestrou stravu (všeho s mírou) a celý den si sedí na vedení. Co kdyby se pan ministr podíval do krabiček z domova, pokud nějaké mají a zeptal se, co papkají, když vypadnou z té školní pakárny, kde ministr chce nařizovat i to, co smíme jíst. Za škubánky s mákem a další sladké skvosty naší školní kuchyně jsem ochoten dělat revoluci. Přiznám, že svou nadváhu jsem si vyžral doma. Jsem si vědom rizik a celostní medicína mi praví, že víc mi škodí infarktové stavy v zaměstnání než zasloužené buchtičky se šodó.

Unknown řekl(a)...
1. března 2014 v 17:20  

na pracácích jsou tisíce kvalifikovaných uitelů s praxí,co kdyby nastoupili oni a ti nekvalifikovaní by si mezitím,jak budou na pracáku,doplnili vzdělání

DaPa řekl(a)...
1. března 2014 v 21:46  

No to byla chytrá myšlenka hodna úředníka. A kdo by asi živil jejich rodiny?

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. března 2014 v 22:55  

A kdo by asi živil jejich rodiny?

Přece ten, kdo živí rodiny těch kvalifikovaných, co jsou na pracáku teď.
V podstatě by se jednalo o naprosto standardní škatulata, batulata.

poste.restante řekl(a)...
1. března 2014 v 23:26  

Tajný učitel
Řekněme to takhle. Existují lidé s přirozeným talentem a pak ti ostatní, kteří se musí naučit a v potu svalů či mozku získat to, co ti talentovaní měli téměř při narození. Jenže kolik je Mozartů a kolik Salieriů?
Troufáte si tvrdit, že všichni ti, kteří jsou nyní mezi nekvalifikovanými učiteli jsou samí Mozarti?
Vaše argumentace je založená na přesvědčení, že člověk s přirozeným talentem formální vzdělání nepotřebuje.
Já si to nemyslím. Kromě toho, kdybych byl v pozici člověka, který příslušné vzdělání nemá, doplnil bych si jej už jen proto, aby mi můj hendikep nikdo nemohl vyčítat. Pokud by to byl kvalifikační předpoklad, jako je tomu v tomto případě, pak bych o tom vůbec ani neuvažoval. Každá hra má svá pravidla.

A pokud se pana Feřteka týče, my nezpochybňujeme jeho právo vyslovovat názory na školství. To bezpochyby má. A kdyby jeho názory byly kvalifikované, podložené, se znalostí věci, nejspíš by je ani nikdo nezpochybňoval. Jenže když někdo tvrdí hlouposti, které jsou v rozporu s realitou, řídí se pouze svými dojmy a představami a nemá k tomu nakonec ani ten papír, který by mu dokladoval, že ví, o čem mluví - takového člověka je velmi obtížné považovat za odborníka.

DaPa
Kdo živí rodiny kvalifikovaných učitelů, toho času na pracovním úřadu?

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. března 2014 v 0:27  

Panu Tajnému prostřednictvím pana Poste.restanta nemám co bych dodal.
Zdá se ovšem, že základní kvalifikační předpoklad každého činovníka ve státní správě a samosprávě, to jest láska k výkonu funkce, nám začíná pronikat i do dalších oborů lidské činnosti.
Považuji za naprosto nezbytné zavést do škol výchovný předmět Zanícení pro profesi.
Už žádné kompetence, nebo dokonce konkurenceschopnost!
'Tak ukaž, Semeráde, jakpak jsi se pro práci zanítil?
'No brdit asi moc nebudou, pane mistr, ale spravoval jsem je tuze rád.'

M.Kalvach řekl(a)...
2. března 2014 v 7:45  

To Tajny ucitel: no to s temi maliri, to se vam kolego dost vymklo, necitite to? Malir se na rozdil od ucitele musi umet uzivit sam. Ostatne by to bylo velmi osvezujici, kdyby kazdy ucitel byl takzvane na volne noze, ze? Malir dale neovlivnuje moje deti kazdy den nejmene sest hodin svymi vyplody. Pred mizernym obrazem spasi dite odchod z galerie, pripadne sveseni obrazu ze zdi. Jak maji deti utect pred nekvalifikovanym nebo dokonce tajnym ucitelem? Z vaseho prispevku citim, ze ocividne pytlacite za hranicemi svych schopnosti.

Gustav řekl(a)...
2. března 2014 v 8:31  

Ctěný Tajný kolego,

račte si přečíst můj příspěvek ještě jednou, nebo třebas i desetkrát, a pak zkuste popřemýšlet, co je jeho jádrem. Řečeno jinak, posilněte své čtenářské kompetence, svou funkční gramotnost. Pak můžeme diskutovat.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. března 2014 v 11:44  

Pane Gustave,
Jak lze interpretovat tento váš výrok? Pomozte prosím, má čtenářská gramotnost takovým perlám již nestačí.

" Jestli to nebude tak trochu souviset s tím, kdo tento výstup pravděpodobně vytvořil - odborný konzultant pan Feřtek. A už jsme doma - on totiž není vlastníkem žádného VŠ diplomu, a přesto je odborný konzultant organizace věnující se školství - vidíte, vy nepřející formalistní učitelé, učící blbě a se štemplem - odborníci bez štemplu existují!"

Pro nastínění významu pojmů pedagogická a učitelská fakulta, třeba zde:
O. Šteffl: Kromě pedagogických fakult máme ještě tzv. fakulty vzdělávající učitele, např. fakulty filozofické, matfyz, přírodovědecké (jako ostatně sám konstatujete), ale třeba také na mnohých technikách lze získat učitelskou kvalifikaci. Myslím, že pan Feřtek slovy, “učitelské fakulty” měl na mysli právě tyto. O pleonasmus nejde. Myslím, že spíš jde z Vaší strany o značnou neochotu číst text s porozuměním, a naopak o značnou snahu hledat za každou cenu chybu.

http://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/sedmnact-tisic-ucitelu-bez-diplomu-nuti-ministerstvo-k-hledani-novych-reseni/comment-page-1/#comment-12264

Unknown řekl(a)...
2. března 2014 v 15:35  

da pa:můj kolega-kvalifikovaný,20 let praxe,který "vypadl" při druhé naší školy"optimalizaci" je druhý rok na pracáku,bez jekékoliv podpory,žije u svého osmdesátiletého otce,který ho živí ze svého důchodu......

Unknown řekl(a)...
2. března 2014 v 15:45  

....a místo něj učí bývalá vrchní vychovatelka,která má maturitu na gymplu a jeden rok na pdf-uč. pro 1. stupeň zš.....

M.Kalvach řekl(a)...
2. března 2014 v 15:49  

Tajny uciteli, s tim vykladem, co asi myslel pan Fertek tim ci onim, tim jste mi pripomnel marxismus leninismus, kde take ruzni bloudi vysvetlivali,mjak to soudruh Lenin myslel. Jdete s tim k sipku...

Gustav řekl(a)...
2. března 2014 v 19:09  

Pane Tajný kolego,

pokládáte závěrečné 3 řádky z celkem 12 za jádro mého příspěvku? Jestli ano, pak byste měl zapracovat na zmíněné funkční gramotnosti.
Ale dobře, zkusím Vám to vysvětlit. Pan Feřtek, sám nejsa formálně kvalifikován, svým způsobem šturmuje proti formální kvalifikaci. Možná, že nedostatek formálního vzdělání v jeho případě hrál roli v tom, že stvořil jazykový paskvil. Odborník by se měl vyjádřit jasně a sruzumitelně.
Jádrem mého příspěvku tedy bylo sdělení, že daný EDUinský výstup nepovažuji za zvládnutý - což jsem snad doložil i důkazním materiálem. Jen dodatkem je tvrzení, že tuto chybu zřejmě vytvořil člověk bez formálního vysokoškolského vzdělání se statutem odborného konzultanta. Souvislost nedostatečného vzdělání s nekvalitním výstupem navozuje užití anafory "to" v začátku Vámi citovaného textu "Jestli to nebude tak trochu...", jímže se zpětně odkazuji k předchozím částem textu. Už je to srozumitelnější?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.