Karel Benda: Nahrávání televizních programů pro výukové účely.

pátek 21. února 2014 ·

Televizní vysílání zdánlivě ustoupilo všudypřítomnému Internetu. Mladá generace nesleduje televizi, protože všechno stahuje z Internetu, tvrdí výzkumy. My však nebudeme řešit problémy provozovatelů stanic, ale podíváme se na současné technické a metodické možnosti využití televize pro školní výuku.

Digitalizace přinesla konec analogového vysílání a i ve školách bylo potřeba řešit přechod na „digitál“. V tomto příspěvku se budeme odkazovat převážně na zkušenosti s pozemním digitálním vysíláním, dále jen DVB-T. Důvodů je několik. Kromě nákladů na poplatek za televizní přijímač další žádné nehradíte. Pokrytí signálem není určitě zcela optimální, ale ve většině případů dostatečné. Jsou zde sice technická omezení, jako je vliv počasí, horské oblasti nebo zájem místních samospráv o dokrytí signálem, ale pozemní vysílání je stále základ televizního signálu. Satelitní vysílání má nesporné výhody, ale musíte mít zaplacený balíček programů, dekódovací kartu, platit provozovali další servisní poplatky. Pokud nemůžete přijímat pozemní signál a máte zájem jen o programy České televize, je zde řešení v podobě karty osvobozené od poplatků pouze pro příjem veřejnoprávní televize.

Nyní, když už se situace stabilizovala, někde musely být přesměrovány antény a upraveny televizní rozvody. Tuto operaci doporučuji svěřit specializované firmě vybavené měřicí technikou, protože zaručí optimální výsledky. Při troše štěstí stačilo k televizi dokoupit set-top box a letitý přístroj dále spolehlivě slouží. U externích boxů pro příjem DVB-T bychom se na chvíli zastavili, protože za velmi malou investici prodlouží životnost starších analogových televizorů. Předpokládám, že již nemáte televizor bez konektoru SCART, ale existují s-t boxy, které připojíte k televizoru skartu, a to přes anténní výstup. U nás používáme model Sencor SDB 1066T. Pokud jste si dříve natáčeli „vysílání pro školy“ nebo jiné pořady videorekordérem na kazety, tak není potřeba se tohoto ověřeného řešení zbavovat. Při vhodném zapojení vstupů a výstupů získáte sestavu, která umožňuje archivaci digitálního vysílání na kazety. S-t boxy umožňují nahrávání pořadů na flash paměti nebo externí pevné disky. Při přehrávání lze vybranou část zkopírovat na kazetu a přehrát třeba v jiné učebně. Pokud na boxu nastavíte v možnostech záznamu volbu TS (transport stream), můžete flešku vložit do USB počítače a záznam upravit ve střihovém programu nebo přímo ve Windows Live Movie Maker.






Největším oříškem s-t boxů je nalezení vhodné kombinace s fleškou nebo diskem. U některých při použití pomalejší flešky dochází k posunutí synchronizace zvuku a obrazu, případně se objeví hlášení, že „rychlost zařízení je nízká“. Pokud máte nějaký starší disk a koupíte externí box, můžete vyzkoušet toto řešení. Fleška by měla být o velikosti alespoň 32 GB, dle nároků postačí i menší. Její výhodou je nízká energetická náročnost a výborná přenositelnost. Pořad třeba nahrajete na s-t boxu s funkcí nahrávání a přehráváte na jiném místě v boxu, který umožňuje jen přehrávání. U výše popsaných externích disků je nevýhoda, že běží trvale, což je zbytečné. Navíc při výpadku elektřiny docházelo u naší testovací sestavy k porušení struktury disku, takže musel být následně formátován se ztrátou nahraných pořadů. Kdybychom vyšli z té úplně nejlevnější varianty, kterou jsme v praxi odzkoušeli, tak by to byla starší analogová televize ze sběrného dvora – zdarma. S-t box DVB-T s funkcí nahrávání okolo pětistovky plus fleška nebo externí box na disk, za tisícovku můžete začít nahrávat a vytvářet si knihovnu pořadů pro výukové účely.

Ještě na chvíli odbočíme, protože je možné, že máte funkční počítač s kartou pro příjem analogového televizního signálu, třeba WinFast. Rozhlas funguje, ale obrazovka televize je již dávno černá. Přitom počítač je poctivý kus železa, se kterým se ještě nechcete rozloučit. I zde jsme vyzkoušeli levné řešení pomocí boxu DVB-T za 300 Kč vše opět funguje, jak má. Tyto karty navíc mají dobrou vlastnost, že soubory s pořady mají mnohem menší velikost a dají se dobře použít třeba do prezentací v PowerPointu nebo poslat e-mailem.

Většina škol se však bude nacházet ve stavu vybavení plochými televizory, které většinou umožňují záznam na flešky nebo externí disky. Tati funkce má pro diváka nevýhodu, že na nahrávaný pořad se také musíte dívat. To jsem zapomněl zmínit v první části, že některé boxy mají dva tunery, takže teoreticky můžete dva pořady nahrávat a na třetí se dívat. V projektu používáme EVOLVE Mercury a někdy se tato funkce hodí. Na trhu jsou i dvoutunerové televize, ale bohužel se jedná o modely z nejvyšších řad, které si nechají výrobci dobře zaplatit. Kdo ve škole ještě nevyměnil televizor za „moderní“, doporučuji koupit přijímač s normou DVB-T2. V budoucnu nebudete muset dokupovat pro příjem této normy další krabičku, přestože termín vysílání není v dohlednu. Někteří šťastlivci mají možnost příjmu pozemního digitálního vysílání v kvalitě HD, což zvládnou i současné modely bez DVB-T2. Pokud bych ještě mohl navrhnout, přestože jsem v úvodu satelitní vysílání vyloučil, doporučuji modely televizí s integrovaným satelitním tunerem jako pojistku. Pokud se budete chtít této oblasti věnovat, máte pro horizont 5-10 let vystaráno a můžete se naplno věnovat metodice využití televizního vysílání ve vyučování.

Díky stanicím jako jsou ČT2, Prima ZOOM a dalším lokálním stanicím se k nám dostávají pořady, ze kterých si vybere každý předmět včetně školní družiny. Osobně se mi nedávno líbil seriál BBC na téma „Ptáci“ nebo „Jak postavit nemožné“ s úžasnými animacemi a schématy pro výuku fyziky. Při současné vytíženosti učitelů vás nesmí vytváření archivu výukových pořadů zatěžovat. Myslím, že se nám podařilo najít řešení, které je rychlé a elegantní.









Díky pochopení zastoupení WD nám byly zapůjčeny dva pevné disky. Testované modely televizorů podporují kapacitu až do velikosti 2 TB, což už je slušná porce nahrávek. Než jsme však dosáhli ideálního stavu, cesta k cíli nebyla jednoduchá. U některých disků nefungoval spolehlivě naprogramovaný záznam, který se předčasně ukončil. U televizoru je potřeba nejdříve disk zaregistrovat, pak je otestován na výkon a jste informování o tom, jak je vhodný pro nahrávání. Než jsme začali používat zapůjčené disky, většinou se jednalo o zprávu typu – můžete s omezením používat. Teprve až specializovaný disk WD MyBok TV nabídl záznam bez omezení, protože umí současně nahrávat a přehrávat pořad v HD.



Televizory jsou vybaveny programovým průvodcem, proto nepotřebujete tištěný týdenní program. Stačí pořad vybrat a potvrdit nahrávání. U důležitých pořadů doporučuji manuální časování a na konci přidat deset minut, a to zejména pro Primu ZOOM. Nezmínili jsme se o velikosti úhlopříčky, ale zde platí přímá úměra, čím větší, tím lepší. Začínáme někde u 55“. Zkoušené televizory měly jednu významnou metodickou výhodu. Samozřejmě pořad nepouštíme celý, ale vybíráme nejdůležitější momenty a jevy, které se těžko popisují a vysvětlují. Ty si můžete v záznamu před hodinou najít a přehrávání v hodině začne od vybraného místa, další pak podle poznámek a stopáže zrychleným posuvem. Kvalitní záznam v HD přináší na velké obrazovce dokonalý smyslový vjem a přispívá k pochopení učiva.



Na co výrobci televizí zapomněli

Současné možnosti televizorů představují výrobci jako nekonečnou řadu inovací, připomeňme 3D, zakřivení obrazovky, UHD nebo 4k rozlišení, hlasové ovládání, Internet, ale zejména funkce nahrávání je omezena na minimum. Výrobci patrně natolik ustoupili autorským právům, že záznam z moderní televize si přehrajete pouze na přístroji, na kterém byl pořízen. Podle mého názoru zde výrobci zašli příliš daleko. Z výukového hlediska by se nám hodila možnost přehrát záznam alespoň na jedné další televizi od stejného výrobce, která je třeba v jiné učebně. Z toho vyplývá další problém. U tohoto řešení jsem nenašel způsob, jako nahrávky zálohovat. Pevný disk od televize počítač nevidí, nepřečte specifický souborový systém. Dříve se prodávaly přístroje – rekordéry s pevným diskem, které umožňovaly přepis pořadu na DVD, ale z trhu zmizely.

Nejlepším způsobem, jak „zkopírovat“ krátký úsek pro výukové účely je digitální fotoaparát se záznamem videa. S úspěchem používáme Olympus PEN E-P1 vyhrazený pro tyto účely, protože nahrává do formátu .avi. Výhodou je okamžitá možnost použití v prezentaci nebo sestříhání v operačním systému Windows. Natáčení z obrazovky není ukázkových způsobem práce, ale svůj účel splní. Je rychlé, a pokud použijete stativ včetně vhodného zastínění odlesků na obrazovce, dá se říci, že i poměrně kvalitní. K televizoru přes USB připojíte bohužel jen jeden disk, ale v projektu jsme vyzkoušeli dvě profesionální řešení. Úložiště pro televizory My Book AV-TV s kapacitou 2 TB patří mezi to nejlepší, co současný trh nabízí pro nahrávání televizních pořadů. Disk má optimalizovanou přenosovou rychlost a umí nahrávat a současně přehrávat v HD kvalitě. Proveden je v elegantním černém boxu s kontrolkou činnosti a napájen je pomocí externího adaptéru. Druhým modelem v provedení 2,5“ byl disk z řady Úložiště pro televizory My Passport model Ultra. Disk do dlaně s kapacitou 500 MB se hodí pro nahrávání, kde pak využijete jeho lehkou přenositelnost, protože se napájí pouze prostřednictvím sběrnice USB. Oba modely jsou téměř bezhlučné, málo se zahřívají. Větší má sice v boxu ventilátor, ale v průběhu testů se nespustil, ale výrobce pamatuje i na situace, že by disk mohl být umístěn v poličce s přístroji, kde je teplota výrazně vyšší než pokojová. Disky se napájí pouze při provozu televize, po jejím vypnutí zafunguje šetření energie a disk se vypne.

Myslím, že digitální vysílání vrátilo televizi do hry o vzdělávání. Její zapojení ve výukovém řetězci didaktické techniky je metodicky velmi jednoduché a hlavně spolehlivé. Cílem tohoto příspěvku nebylo podat ucelený a vyčerpávající pohled na problematiku televize ve vyučování, ale ukázat její současné možnosti. Takže ostrý obraz a kvalitní zvuk!

Děkuji zastoupení WD za půjčení pevných disků do projektu.

Použitá zařízeni:



Modely televizorů:

  • Sony Bravia KDL-55HX755
  • Sony KDL-40HX755


Doporučené články

3 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. února 2014 v 0:29  

"ale musíte mít zaplacený balíček programů, dekódovací kartu, platit provozovali další servisní poplatky."

Balíček netřeba, a servisní poplatek je cca 30 Kč (33?) za měsíc.
Za tuto cenu je k dispozici vice stanic a není třeba blbnout se settopboxem.


"doporučuji koupit přijímač s normou DVB-T2"

Dnes něco kupovat na léta dopředu?
http://e-svet.e15.cz/technika/prechod-na-vysilani-dvb-t2-by-mel-ridit-stat-zavadeni-potrva-roky-1035579

Jinak pěkný článek o tom, jak nahrát film na "flešku", akorát malinko delší, než je asi třeba.

"Natáčení z obrazovky není ukázkových způsobem práce, ale svůj účel splní. Je rychlé, a pokud použijete stativ včetně vhodného zastínění odlesků na obrazovce, dá se říci, že i poměrně kvalitní."

Pane Wágnere, předhoďte nám něco o tabletech prosím...

Začíná se mi točit hlava z toho cestování v čase.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. února 2014 v 0:38  

"Osobně se mi nedávno líbil seriál BBC na téma „Ptáci“ nebo „Jak postavit nemožné“ s úžasnými animacemi a schématy pro výuku fyziky. Při současné vytíženosti učitelů vás nesmí vytváření archivu výukových pořadů zatěžovat."

Něco konstruktivního přidám, možná to není přesně ono, ale idea...:

http://ulozto.cz/hledej?q=BBC+Pt%C3%A1ci

http://ulozto.cz/hledej?q=Jak+postavit+nemo%C5%BEn%C3%A9


MaG řekl(a)...
21. února 2014 v 18:04  

Článek mi přijde jako třicátníkovi dost jasně mířený na většinovou část učitelů, zohledním-li, že ne každý je technicky zdatný a nebo dost mladý a ochotný se učit. Protože obraty a doporučení v článku uvedená mi přijdou dost omezené jedním směrem. Úplně např. chybí zmínka o DVB-T kartách do PC a střihu nahrávek s rychlým uložením bez potřeby rekomprese. Tím se dá snadno naplánovat a do výuky vystříhat vše potřebné. Nejvíc mi ale chybí rozbor problematiky možností stahování již nahraných pořadů, legálnosti jejich použití nebo samotnou mírou užívání videa ve výuce. Méně je rozhodně více. Předpokládám, že mi vyčtete, proč to tedy nesepíšu sám. Můžete mi dát čas a třeba mě přinutíte, ale mám toho i tak dost jiného, když se podíváte, co všechno ve volném čase dělám. Pokud by byl zájem, proč ne. Martin Gembec

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.