Jan Wagner: iSET je další paskvil z projektu NIQES 1. (AKTUALIZOVÁNO)

středa 19. února 2014 ·

V pátek oznámila Česká školní inspekce spuštění modulů domácího a školního testování v systému iSET. Testování je sice možné v prohlížeči, ale úroveň uživatelského rozhraní je stále zoufalá. Zdá se, že dodavatel i projektový tým NIQES jsou nepoučitelní a jejich amatérismus nezná mezí...

Otevřeně přiznávám, že jsem od počátku kritikem plošného testování žáků 5. a 9. tříd. Když jsem pak viděl způsob instalace testovací aplikace ve školách při pilotáži tohoto projektu a vlastní průběh testovací aplikace, bylo mi jasné, že dodavatel i projektový tým NIQES nejsou schopni nabídnout kvalitní nástroj pro testování. V pátek uvolněné moduly takzvaného domácího a školního testování systému iSET se nezbavily amatérsky navrženého uživatelského rozhraní a přinášejí řadu dalších neuvěřitelných lapsů.

Nezvyklá registrace

Každý z nás se jistě registroval do řady online služeb. Většina jejich provozovatelů se snaží registraci zjednodušit, aby hned na počátku uživatele neodradila. Proto je obvyklé, že tyto služby podporují přihlášení s využitím autentifikace z obecně používaných služeb jako účet Google, účet Microsoft, Facebook, MojeID nebo řady dalších. Portál iSET podobné možnosti okázale ignoruje. Řadu služeb je také možné vyzkoušet nebo i trvale používat bez jakékoli registrace. Testovací modul iSET přesto vyžaduje registraci na první pohled nezvyklou a zbytečně zdlouhavou: po zadání základních údajů o uživateli se nejprve ověřuje platnost e-mailové adresy, která je současně uživatelským jménem. V došlém mailu "kliknutím na následující odkaz potvrdíte vytvoření uživatelského účtu" a teprve v dalším e-mailu obdržíte vygenerované heslo k dalšímu přihlášení.


Nápověda z minulého století

Před více než dvaceti lety programátoři při migraci aplikací z prostředí MS DOS do MS Windows 3.1 začali využívat kontextovou nápovědu. Tvůrci iSET ani po několika letech vývoje testovací aplikace k implementaci kontextové nápovědy nedospěli a stále nabízejí jen nápovědu v souboru PDF.

Vyučujícím informatiky a jejich žákům tak nabídli neuvěřitelnou ukázku toho, jak nemá vypadat podpora uživatelů aplikace. Pozoruhodný je zdrojový kód tohoto paskvilu, který naleznete na stránkách iSET:


Volaná funkce openHelp() vypadá takto:

Výsledkem dalšího volání je otevření okna s odkazem na PDF. Takové okno se pochopitelně nevejde ani na můj monitor s rozlišením 1920 na 1080...

AKTUALIZACE:

Dnes po týdnu (tedy v pátek 21. února) již kontextová nápověda funguje (mimochodem je vytvořená s pomocí Softany WordToHelp), ve středu se místo odkazu na nápovědu v PDF zobrazovalo jen okno s textem Nebyla nalezena žádná nápověda pro tuto oblast.

1 komentářů:

Ferda44 řekl(a)...
19. února 2014 v 14:33  

On ten NIQES je paskvil nejen programátorský.
Porovnáme-li ale tento paskvil s paskvilem reálného inspekčního působení,jde jen o drobný kaz na nepěkném obrazu této nebohulibé instituce - pravda něco to stálo a užitek z toho není...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.