Bořivoj Brdička: Rocketship – model školy budoucnosti

pondělí 16. prosince 2013 ·

Čtvrtý díl seriálu o kombinovaných formách výuky věnovaný popisu agresivně rostoucí americké sítě škol Rocketship, jež má pozoruhodně dobré výsledky v oblastech s převažujícím socioekonomicky znevýhodněným obyvatelstvem. Metody, které používají, lze označit za kontroverzní.


V kurzech, kterých jsem se nedávno zúčastnil, se často dávaly za příklad skutečné školy, které se již na cestu využití kombinovaných forem výuky vydaly. Spomocník se dosud mohl odvolávat jen na popis jedné z těch často odkazovaných - Carpe Diem (Americké hybridní školy pro síťovou generaci). Jenže podobné školy v USA rostou jak houby po dešti, a tak by příkladů mohlo být dnes mnohem více – třeba Summit Public Schools (spolupracují s Khan Academy), KIPP, Alpha Public Schools, Alliance, FirstLine Schools, Merit Prep Schools nebo New Classrooms (původním názvem School of One – viz Technologická transformace školství v USA pokračuje). U všech těchto příkladů je vývoj podobný. Na počátku byl záměr vybudovat pokrokovou školu využívající technologie zcela novým netradičním způsobem. Poté, co se to podařilo, otevírají zakladatelé další a další školy fungující na stejném principu, a dnes již lze hovořit o síti škol napříč celými Spojenými státy.
Myslím, že bude užitečné se alespoň na jednu z těchto sítí podívat trochu blíže. Vybral jsem kalifornskou Rocketship.

Základní informace o síti Rocketship

Rocketship je sítí soukromých neziskových charter schools (viz Strategie skutečné reformy školství), jež vznikla v roce 2006 v Kalifornii a dnes se šíří i do dalších amerických států. Patří do ní v současné době 9 škol s více jak 5 tisíci žáky 1. stupně, tj. od 1. do 5. třídy (Elementary) a mají v plánu otevřít do roku 2020 dalších 60 škol v pěti nových regionech. Školy Rocketship se koncentrují na lokality, kde žije většina socioekonomicky slabých rodin, jejichž děti často ani neumí pořádně anglicky. Pilířem celého záměru jsou právě technologie. Hlavním důvodem velkého mediálního zájmu je skutečnost, že žáci tuto výuku absolvující vykazují velmi dobré výsledky ve státních plošných testech ověřujících jejich výukové výsledky.

Denní schéma výuky Rocketship [1]
Je třeba konstatovat, že model výuky Rocketship je vysloveně revoluční. Rodinám, které se ocitly na pokraji chudoby, jejichž děti často svou budoucnost vidí chmurně a v důsledku toho ztrácejí zájem o učení, nabízí vidinu možné cesty vedoucí na střední i vysokou školu. S ní se obrací na rodiče v oblastech, kde tradiční školy s tradičními postupy a navíc v podmínkách snižování rozpočtu v motivování žáků ke studiu selhávají. Není divu, že zájem o přijetí ve všech případech mnohonásobně převyšuje poptávku. Aby bylo spravedlnosti učiněno zadost, mají charter schools ze zákona povinnost v případě převisu volná místa obsazovat pomocí loterie (jak měla americká veřejnost díky kampani na podporu charter schools namířené proti veřejným školám možnost vidět ve filmu Waiting for Superman).

Výukový model Rocketship

Kombinovaná výuka ve všech školách Rocketship používá podobné základní schéma. Pro různé třídy se v reálu liší ještě tím, jak jsou jednotlivé bloky během dne řazeny. V zásadě se jedná o čtyři 100 minutové bloky –  2 dopoledne a 2 odpoledne. Kromě jednoho (zde třetího) se všechny odehrávají v učebnách, kde je realizována rotace mezi stanovišti s různými aktivitami. Minimálně jedno toto stanoviště je počítačové. Dva bloky (zde dopolední) jsou věnovány jazykové přípravě (děti většinou nemluví dobře anglicky) a sociální problematice (dejme tomu občanské výchově). Jeden rotační blok (zde poslední odpolední) je matematický a zahrnuje též tématiku přírodních věd.

Třetí blok, který začíná po obědě, využívá velkoplošnou počítačovou laboratoř, kde žáci za přítomnosti asistenta (který není učitelem) pracují na procvičování probírané látky řízeni adaptivním systémem. Zprávy o něm se poněkud rozcházejí. Rok starý zdroj [1] uvádí, že využívají  systém pro analýzu výukových dat Junyo a s podporou nadace Billa & Melindy Gatesových vyvíjejí vlastní systém řízení výuky zvaný Rocketship's Individual Scheduling Engine (RISE)). Z nejnovějších zpráv [5] se pak dozvíme, že nasadili Illuminate a Schoolzilla. Výukový obsah zajišťují pomocí různých nezávislých aplikací, jako iReadyEducation Elements – pro matematiku je to DreamBox, STMath. Kde to jde, využívají samozřejmě též volně dostupné digitální výukové materiály.

Nastavení systému řízení i výběr výukových aplikací se provádí centrálně pro všechny školy sítě společně. Postup jednotlivých žáků je kontrolován učiteli, kteří do něj mohou zasáhnout a ve výuce na něj navazovat. Právě toto je podle představitelů Rocketship docela zásadní věc. Zrovna nedávno jsme se dozvěděli, že učitelé nejsou s výsledky žáků z počítačové laboratoře příliš spokojeni, tj. že systém řízení výuky zatím moc dobře nefunguje [2]. Aby mohli to, co žáci na počítačích dělají, více ovlivňovat, experimentují ve vyšších ročnících s rotačním modelem založeným na stanovištích ve velkoplošné třídě s přítomností více na různé obory specializovaných učitelů [6].

Pokud by vás zajímalo, kam se ve výukovém schématu poděla témata spadající do výtvarné či hudební výchovy, vezte, že ty se zařazují jen jako rozšiřující a nepovinné. Státní plošné testy je neověřují, tak není důvod se jimi zabývat. Totéž se týká i tělocviku, který je možná trochu suplován častými nástupy všech žáků školy na dvoře (chce se mi říci apelplace), kde dochází k nacvičování skupinových tanečků spojených se skandováním posilujícím sebevědomí žáků, týmového ducha a pocit sounáležitosti se školou. Jsou neseny hesly ala „já jsem rakeťák a jsem ze všech nejlepší“ (viz Learning Matters: Rocketship Schools).

Právě pocit sounáležitosti celé komunity patří nepochybně k základním nástrojům umožňujícím expanzi sítě do dalších lokalit. Aktivisty v tomto procesu jsou též rodiče žáků. Docela hezky se duch, jenž tuto komunitu ovládá, projevuje na následujícím videu, které za účelem psychologické podpory žáků před konáním státních testů natočili učitelé:


Celý článek na spomocnik.rvp.cz

1 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. prosince 2013 v 1:05  

model výuky Rocketship je vysloveně revoluční

No konečně! Už žádné reformní šmrdlačky. Revoluce, to je, co tu ještě chybí. Z parníku Vyšehrad vypálit přímo na palác v Karmelitské.

hezky se duch, jenž tuto komunitu ovládá, projevuje na následujícím videu, které za účelem psychologické podpory žáků před konáním státních testů natočili učitelé

Před maturitami zkusím žákům zazpívat, aby si uvědomili, že existují i nesrovnatelně horší věci, než nějaké státní maturity.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.