bEDUin 39/2013: Proč Senát odmítl podpořit inkluzi Romů

pondělí 2. prosince 2013 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.


Co přinesl týden 25.11.–1.12.

Témata týdne: Senát odmítl podporu integrace Romů, animovaný John Amos Comenius, nutit děti jít na učiliště je nezodpovědné, ženy musí být na stejný plat jako muži vzdělanější, o čem se mluvilo na konferenci PIAAC, kombinované formy vzdělávání vítězí, Němci oddalují nástup do školy a máme vědět, kdo podváděl u maturity?

Výrok týdne:

„A projekt inkluzívního vzdělávání, které jsme tedy přijali pod tlakem, je naprostý nesmysl, kde na jednu hromadu sesypeme děti, které nejsou schopny to vzdělání plnohodnotně absolvovat, nechtějí ho absolvovat, sesypeme je dohromady s běžně vzdělatelnými dětmi i s dětmi geniálními, přidáme k tomu jednoho naprosto naštvaného učitele, nepoužiji nějaké horší označení, povaříme to, a vzniká podprůměrná úroveň vzdělání, která se samozřejmě řídí těmi nejslabšími jedinci.“ Senátor Pavel Lebeda v senátní rozpravě o doporučeních Rady Evropy k integraci Romů.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
  • Co potřebujeme k úspěchu v životě i v práci? Nejdůležitější událostí minulého týdne byla středeční konference k výsledkům mezinárodního výzkumu gramotnosti dospělých PIAAC. Hlavním tématem bylo, nakolik souvisí dovednosti s dosaženým vzděláním a nakolik se vzdělání promítá do úspěchu v práci a odměny za ni. Přehled témat a všech prezentací najdete na výborně vypravených stránkách konference. Na video sestřih z ní vás upozorníme. Souhrn závěrů výzkumu zní: Nepotvrdil se dramatický úpadek výsledků vzdělávání, relativně nejhůř jsme na tom v informačních technologiích, přetrvává silná závislost výsledků na rodinném zázemí, naším velkým problémem je nadále selekce, role učebních oborů ve vzdělávací soustavě a malá míra pochopení, že vzdělává nejen škola.
  • Vyučeným chybí obecné vzdělání. V souvislosti s výsledky konference se debatovalo i o tom, proč je nezaměstnanost u vyučených dlouhodobě tak vysoká. Podle všeho obtíže se získáním pracovního místa nevyplývají ani tak z toho, že uchazeč nemá maturitní certifikát, jako z faktu, že mu chybí dovednosti, které dnes zaměstnavatelé požadují. Ty ale často nejsou odborné, patří spíš ke všeobecnému vzdělání. Jasně to vyplývá z rozhlasové debaty v rámci pořadu Zaostřeno (Karel Ešner ze Svazu automobilového průmyslu a odbornice na vzdělávání Jana Straková). Ještě jasněji to pojmenovává Jana Straková v článku pro Učitelské noviny Nutit děti ke studiu učebních oborů je nezodpovědné. Přehlednou statistiku nezaměstnanosti podle úrovně vzdělání a odkazy na informační zdroje najdete na eduin.cz.
  • Anticiganismus v Senátu. Věrný odraz úrovně veřejné debaty o vztahu majority a Romů u nás poskytuje záznam diskuse senátorů k návrhu opatření Rady Evropy k integraci Romů. V té souvislosti je třeba Senát pochválit, protože na jeho stránkách je dostupný nejen podrobný stenografický záznam, v němž jsme vyznačili nejrazantnější pasáže zpochybňující například smysl inkluze a podporující selekci, ale kancelář Senátu nově umožňuje spustit i audio či video záznam každého vystoupení. Úroveň debaty komentovali na svých blozích Ondřej Liška a Martin Fendrych a aktualne.cz publikovalo infografiku, jak jsou na tom čeští Romové ve srovnání s ostatními Romy v Evropě. K tématu je užitečné přečíst si i starší rozhovor z Respektu s Andreasem Schleicherem z OECD: Váš problém je selekce.
  • Co chybí školám a učitelům ke zlepšení hodnocení, se dočtete v nové zprávě ČŠI zkoumající systém evaluace u nás.
Inspirace z (a do) praxe
  • Podívejte se na speciál pro rodiče. Na stránkách EduFóra najdete pět vystoupení z veřejné akce představující nové i starší vzdělávací projekty. Jejich přehled i s krátkým popisem nabízí i Česká škola.
  • České století podněcuje diskusi. Pokud jste nezaznamenali sérii dokudramat České televize, doporučujeme ji jako ideální podnět k diskusi v hodinách společenských věd. Čtěte i rozhovor s autoremPavlem Kosatíkem.
  • Jak na marketing školy. Na videu z konference Rodiče vítání ředitelka školy v Dolním Žandově vysvětluje, jak to udělat, aby se o vaší škole v kraji mluvilo. Nabízíme i další videa z konference věnované propagaci škol.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
  • 12. 12. KS SKAV a EDUin o vztazích škol a zřizovatelů (Praha)
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

4 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
2. prosince 2013 v 15:01  

Vzdělání je jediná cesta z pekla segregace a dalších problémů. Problém je v tom, že tito obtížně vzdělatelní musí věřit, že jim chceme pomoct. Musí existovat cesta, aby z "pomocné školy" šlo získat práci, možná maturitu a možná dokonce i diplom. To je integrace, inkluze. Nikoliv násilná integrace, jak (s poněkud zavádějícími argumenty) senátor Pavel Lebeda řekl. Sesypání nadprůměrných a podprůměrných je rychlé řešení, ovšem nikoliv s pozitivními výsledky. Trpělivá práce, síla příkladu, motivace těmi, co to zvládli... to je cesta pomalá, ale jediná možná. Nebo ne?

Jan Hučín řekl(a)...
2. prosince 2013 v 15:34  

Podle senátora Kubery mají někteří spoluobčané problém pracovat, když peníze dostanou až po měsíci. Ve vzdělání je to podobné, jen se efekt dostaví mnohem, mnohem později. Není divu, že to málokdo vydrží, pokud vzdělání není součást rodinné tradice ani kritérium statutu v komunitě.
Inkluzi v situaci, kdy k ní ve školách nejsou vytvořené podmínky, odmítám. Menším zlem je zachování současného stavu, ať si neziskovky říkají cokoliv.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. prosince 2013 v 16:41  

Senátoři jen jakýmikoli prostředky maskují svoje bránění upřímné snaze ministerstva školství, vládního zmocněnce, ombudsmana a mnohých neziskových organizací zabránit přežitému klientelistickému zvýhodňování některých skupin žáků jejich umísťováním do školských zařízení, kde mají podmínky, o kterých se může většinovému žactvu jen zdát.
To je Kuberovi, Lebedovi a jim podobným podobné.

poste.restante řekl(a)...
3. prosince 2013 v 10:56  
Tento komentář byl odstraněn autorem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.