ČŠI: Zpráva o výsledcích šetření potřeb aktérů

pondělí 25. listopadu 2013 ·

Česká školní inspekce vydává dokument zabývající se posouzením systému evaluace a monitoringu v České republice - Zprávu o výsledcích šetření potřeb aktérů se zaměřením na problematiku hodnocení ve vzdělávání.


Cílem šetření bylo zjistit, jaký je pohled hlavních aktérů regionálního školství na návrhy změn v oblasti evaluace a monitoringu v České republice. Východiskem pro formulace otázek zaměřených na hodnocení žáků, učitelů a školy byla Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání – Česká republika 2012, která obsahuje doporučení pro změny v systému hodnocení za účelem zlepšení výsledků.

Šetření se uskutečnilo v období od 17. června do 12. července 2013 formou elektronického dotazníku. Šetření se zúčastnilo 696 respondentů vybraných systematickým náhodným výběrem ze zástupců zřizovatelů, učitelů a ředitelů základních a středních škol.

„Informace z tohoto šetření jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou. Z naší vlastní inspekční činnosti víme, že učitelům i ředitelům škol se nedostává systematické metodické podpory pro plnění některých úkolů. Toto šetření je pak mimo jiné zprávou o tom, že poměrně velká část pedagogické veřejnosti očekává tuto metodickou podporu od nás,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a dodal, že právě metodickou podporu se snaží ČŠI poskytovat školám již od letošního školního roku, v návaznosti na schválené Koncepční záměry inspekční činnosti ČŠI pro období 2014 – 2020.

Kvantitativní šetření potřeb aktérů přineslo důležitá zjištění o potřebách a očekáváních jednotlivých aktérů v oblasti evaluace a monitoringu v ČR.

Zřizovatelé, učitelé i ředitelé základních a středních škol se shodují v tom, že pro hodnocení školy nechybí zřizovateli údaje o ekonomickém fungování, ale pro hodnocení pedagogických procesů a výsledků vzdělávání zřizovatelé nemají dostatek informací ani odborných kapacit. Těmto výsledkům odpovídá i postoj k otázce metodické pomoci.

„Zde panuje shoda v tom, že metodickou podporu v oblasti ekonomicko-administrativního fungování školy očekávají učitelé a ředitelé škol od zřizovatele, zatímco metodickou podporu v oblasti pedagogického vedení očekávají od MŠMT a ČŠI. S touto informací budeme dále intenzivně pracovat. Vedle dalšího posílení spolupráce při definování a implementaci vzdělávací politiky, společně s kraji, považuji za nutné zaměřit se také na spolupráci s menšími regiony (např. prostřednictvím obcí s rozšířenou působností), která se pozitivně odráží v oblasti předškolního a základního vzdělávání,“ doplnil první náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.

Mezi pozitivní zjištění patří, že s velkou podporou se setkal návrh na vytvoření profesního profilu učitele a karierního řádu, dále se pedagogická veřejnost shodla na potřebě zvýšení srovnatelnosti hodnocení a na potřebě většího využívání formativního hodnocení žáků. Výsledky šetření budou využity pro formulaci doporučení změn systému hodnocení v ČR.

Šetření bylo realizováno v rámci ESF projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zprávu o výsledcích šetření potřeb aktérů naleznete na www.csicr.cz.







2 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. listopadu 2013 v 23:35  

Až budu mít chvilku, s velkou chutí si to celé přečtu. Přesto pár myšlenek (snad mne usa pochválí):
1. Bylo by možné, aby se čši ve svých oficiálních dokumentech vyvarovala podtrhávání textu?
2. To, že čši uvažuje o metodické podpoře učitelů, znamená, že dosavadní kontroloři budou vyměněni za metodiky?
3. Promiňte, ale všechny zmínky o potřebě vytvoření profesního profilu a kariérního řádu učitele mne po tolika letech dojímají k slzám. Důsledněji se v naší republice postupuje snad už jen v boji proti korupci.
4. Je někde uvedeno, kolik celé to šetření stálo a kolik z toho padlo na propagační meteriály a pohoštění?

Eva Adamová řekl(a)...
26. listopadu 2013 v 13:41  

Taky si neodpustím pár poznámek.

1. Zřizovatelé by se museli o pedagogický proces napřed sami zajímat, aby o něm získlai nějaké informace. Jenže je zajímají jen potěmkinovy vesnice, jimiž se školy prezentují navenek, a to, kolik je stojí provoz školy.

2. Ředitelům bych zakázala vyučovat. Většina z nich zanedbává výuku alarmujícím způsobem.

3. Většina ředitelů není schopná zajistit ani srovantelné hodnocení žáků v jednotlivých předmětech na své škole. To by se totiž museli napřed zajímat alespoň o tu výuku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.