Praha 6 spouští jako první v ČR unikátní projekt Škola na dotek

čtvrtek 28. listopadu 2013 ·

 Tablety pro desítky učitelů a tisíce žáků. Přesně tak vypadá unikátní projekt městské části Praha 6 „Škola na dotek“. Ten dnes radnice spustila v Základní škole Emy Destinnové. Praha 6 je první radnicí v České republice, která postupně vybaví tablety a speciálními učebnami všech svých 15 základních škol. Zaplatí za něj 10 milionů korun. Počítá se s tím, že celý projekt bude dokončen v září 2014.


„Výuka pomocí tabletů a dalších technologií dává školám obrovské možnosti. Jenže děti a často ani učitelé je neumí dost dobře využít. To chceme naším projektem změnit, jsme první radnicí, která tablety do škol masově zavádí, protože víme, že je děti používají stále častěji a možná ani netuší, že mohou být učebnicemi 21. století,“ řekl Ondřej Balatka, radní Praha 6 pro školství a vzdělávání.

V první řadě se musí s těmito technologiemi naučit dobře pracovat učitelé. Právě v rámci projektu budou využívat dostupné vzdělávání materiály pro potřeby výuky, v ideálním případě i takové materiály vytvářet a začleňovat je vhodným způsobem do výuky.

„Účel využití dotykových zařízení z projektu Škola na dotek si stanovuje každá škola podle svých pedagogických záměrů a profilací, některé se např. chystají využívat nové počítače jako jazykové laboratoře, jiné na podporu technických a přírodovědných předmětů a mnoho dalších,“ řekl Balatka.

V zapojení moderních technologií do výuky vidí Balatka ještě jeden důležitý efekt: „Jedním z úkolů současné školy je boj se sociální stratifikací. K nastolení rovnosti šancí musí vést i zpřístupnění digitálních technologií všem žákům, nikoli přístup pouze těch, kteří se k nim dostanou vlivem ekonomicky silnějšího rodinného zázemí“.

Za projekt zaplatí Praha 6 celkem 10 milionů korun. „Příspěvek radnice bude maximálně 90 procent, zbytek hradí škola z vlastních peněz. To bude školy motivovat k tomu, aby i za své peníze měly co nejkvalitnější výuku,“ řekl Balatka.

Konkrétní typ tabletu si vybíraly jednotlivé školy samy, tak aby co nejlépe vyhovovaly jejich vzdělávácím programům a možnostem. Na projektu spolupracuje s Prahou 6 také odborník pražské Univerzity Karlovy:

„Každá škola je jiná – má jiné podmínky, zaměření, žáky, učitele i cíle využívání tabletů – musí uspokojování těchto individuálních potřeb navazovat na zkušenosti a dosavadní počítačové vybavení, které se samozřejmě také různí. Naopak strukturované vzdělávání pedagogů bylo organizováno společně pro všechny učitele, ředitele a ICT metodiky městské části tak, aby si mohli vzájemně předávat zkušenosti a příklady dobré praxe. Jako užitečná se ukázala i podporou ředitelů formou supervize, v rámci které zástupci škol společně se supervizory řešili problémy a otázky, které realizace projektu postupně přinášela. Dlouhodobě se totiž ukazuje, že samotné dodávky technologií, jako jsou tablety, ve školách selhávají, pokud nejsou podpořeny dalšími pomocnými opatřeními. Na ta se v Praze 6 zaměřili a úspěšně se jim je daří realizovat,“ říká PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D., který se dlouhodobě na podporu učitelů v této oblasti specializuje a tuto problematiku vyučuje na Katedře informačních technologií a technické výuky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Dodavatele samotných přístrojů si vybere každá škola zvlášť prostřednictvím výběrového řízení. Radnice Prahy 6 pak vypsala jednu souhrnnou veřejnou zakázku na poskytovatele vzdělávacích aktivit a metodické podpory pro všechny pedagogy zapojené do projektu, jehož vítězem se stala společnost Boxed, s.r.o.

„Naším úkolem je zajistit vzdělávání pedagogů v oblasti legality software, bezpečného chování dětí na internetu i dalšího rozvoje školních ICT směrem k výuce 1:1 s využitím tabletů. Nedílnou součástí naší role v projektu je i podpora pro zajištění správné integrace tabletů do prostředí školy a pro fungování s vybavením, které již školy mají,“ uvedl ředitel společnosti Ing. Luděk Heinz.

16 komentářů:

BoBr řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 10:38  

Je hezké, že jsou u nás místa, kde se snaží jít z dobou. Velmi správné je i to, že si autoři projektu uvědomují, že bez učitelů by to byly vyhozené peníze. Jsem zvědav, jak se podaří dát výukovým aktivitám s tablety takový obsah, aby výsledek byl přesvědčivý. Myslím, že je načase, aby se začalo pracovat na trochu systémovějším řešení! Dnes jsem měl na přednášce 2 studenty.

Eva Adamová řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 11:45  

Doufám ,že Praha 6 každou školu donutí k tomu zpracovat alespoň nějaký projektový záměr a bude využívání nakoupené techniky nějak kontrolovat. Jinak hrozí to, co se na mnohých školách událo s interaktivními tabulemi. Ty na mnohých školách slouží jako předražené promítací plátno a někde ani to ne.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 13:13  

"Dnes jsem měl na přednášce 2 studenty."

Tak to buďte rád, ostatní se jistě e-vzdělávali a ti dva, to byli jenom nemoderní adepti na učitele, uz teď odsouzení k digitálnímu e-úpadku.

Pomalu se naplňují Vaše "sny", pane Brdičko :-)

krtek řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 13:21  

Tablet může posloužit do tělocviku jako pálka na ping-pong, do geometrie jako pravítko, do výtvarné výchovy jako jednoduchý model, ...
---
Jak ukázala předešlá diskuse, největší problém je v učebnicích a obsahu a bez jeho řešení je to jenom taková hezčí hračka.
Škoda, že u toho PR článku není také zmínka o možnostech dobíjení ve škole, o právní stránce (kdo tablet bude vlastnit, jak bude řešena otázka aktualizací, ...).
Chudák ICT koordinátor a chudáci učitelé: "Paní kolegyně, jak to že v hodině nepoužíváte tablety? Tolik to stálo a vy je teď nepoužíváte!"

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 13:31  

Praha 6 je první radnicí v České republice

To je významná skutečnost. Když slyším, že o nějaké události informovala televize Nova jako první, hned mám lepší pocit, že jsem ve víru dění a že jsem informován neodvratitelně kvalitně.

školu donutí k tomu zpracovat alespoň nějaký projektový záměr

Tedy ani se svojí poměrně bujnou fantazií si nedovedu dost dobře představit ředitele školy, který by v dnešní onivkové době nakoupil hardwéry a softwéry, aniž by pro ně bylo nějaké uplatnění ve zkonurenceschopňovacím procesu. Ledaže... ledaže by peníze na nákup dostal zadarmo!

Tak ještě citací připomenu jedno televizní sociálně rozvrstvené děvče na dotek: &quo;Učitelka nám řekne, abychom něco vyhledali na internetu, my to vyhledáme. a nemusíme používat... mozek."

BoBr řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 13:34  

Možná by mi mohl Anonym z 21:30 připomenout, jaké sny že to mám. Abych řekl pravdu, vzpomínám si sám jen na ten, v němž mají základy didaktiky ICT všichni studenti PedF povinné.
Ale musím přiznat, že moje paměť už za moc nestojí.

Eva Adamová řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 13:42  

"Chudák ICT koordinátor"

Jakýpak chudák, Praha 6 ma něho jistě myslela a přiklepne mu v rámci projektu tučné odměny. Nebo snad ne? A pokud ne, tak je to všechno paskvil a ne pořádně promyšlený a zpracovaný projekt.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 14:09  

"Jakýpak chudák, Praha 6 ma něho jistě myslela a přiklepne mu v rámci projektu tučné odměny. Nebo snad ne? A pokud ne, tak je to všechno paskvil a ne pořádně promyšlený a zpracovaný projekt."

Paní Adamová, možné jsou bohužel obě varianty. Ta, že utře nos je pravděpodobnější - píšu na základě historických zkušeností českých ICT-Xů.

Ondřej Neumajer řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 14:46  

Dobrý den,

tisková zpráva je samozřejmě pouhou stručnou informací o projektu. Jeho cíle, záměry a dosavadní průběh byl prezentován toto úterý na konferenci Digitální škola dneška. Podrobně bude představen v některém z příštích čísel časopisu Řízení školy, následně jej zveřejním i na internetu a předpokládám, že to ČŠ převezme.

Pěkný den
ON

Jirka řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 23:18  

Po přečtení zprávy snad ani neusnu. Už teď prahnu po výstupech tohoto unikátního projektu. Doufám, že se s námi zaostalými podělí desítky učitelů a tisíce žáků o své zkušenosti a jelikož si každá škola volí své řešení, budou výstupy o to zajímavější. Stačily by mi odpovědi na čtyři otázky. 1. Co na tom budou dělat? 2. Kdo to bude nabíjet? 3. Jak vytvoří dostatečné WiFi připojení? 4. Kdo a jak bude aktualizovat a starat se o zdraví destiček? Myslím to smrtelně vážně a pokud má někdo zkušenosti už dnes, tak sem s nimi nebo budu brzo na tablety - prášky samozřejmě. Ještě mne napadlo, jaký tablet je vhodný na takové to obyčejné školní žvýkání?

Eva Adamová řekl(a)...
29. listopadu 2013 v 11:07  

Já už jsem na tablety, co by ICT koordinátor, několik let. A to mi stačí PC učebna - 28 počítačů, dvě interaktivní tabule, 5 dataprojektorů v odborných pracovnách, PC po kabinetech, několik starších PC ve třídách a údržba více než 120 výukových programů. Situace, že se budu starat ještě o cca 50 tabletů je pro mne nepředstavitelná až frustrující. Pokud se o tablety svých miláčků nenaučí starat třídní učitelé, je jejich hromadné zavedení do škol nereálné. Myslíte si, že to budou zvládat?

Jirka řekl(a)...
29. listopadu 2013 v 15:45  

Evě Adamové

Už dlouho pozoruji ve Vašich příspěvcích tik a třes. Víte soudružko, nevím jestli jsme stejně staří, ale co se týče moderní techniky na hrbu, pak je to srovnatelné. Můžeme tedy mluvit otevřeně. Většina třídních se nekamarádí ani s těmi tabulemi, na které je programů dost a kupodivu i optimalizovaných na jejich rozlišení, o napájení ani nevědí, data mohou přitékat "zlatým" krouceným drátem a automaticky prováděná aktualizace je nezdržuje od práce, protože notebooky mají přece jenom pořádnou konfiguraci. Žasnul jsem, jak dlouho může trvat aktualizace Woken na ne zrovna levném Aceru Iconia W3.
Až budou ty módní tretky fungovat tak spolehlivě jako dnes už vyladěná PC, ale hlavně ergonomií práce se jim alespoň přiblíží, pak zvolám: "Pokroku třikrát sláva!"

Eva Adamová řekl(a)...
30. listopadu 2013 v 12:38  

Jirko, souhlas s Vaším příspěvkem až na tu soudružku. Družka možná ...

Eva Adamová řekl(a)...
30. listopadu 2013 v 12:39  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Jirka řekl(a)...
30. listopadu 2013 v 20:04  

Pro družku v ICT zbrani

Já jen parafrázoval památná slova soudruha ředitele ústavu v Marečku, podejte mi pero. Ale soudružka za komunisty nemůže a "souška učka" měla něco do sebe. Hlavně to bylo přesnější pojmenování pro slečny učitelky, kterým dnes říkáme paní.

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. listopadu 2013 v 21:52  

dnes říkáme paní

Tedy spíš, pan-čitelko. Někdy tak děti v primě osloví i mě. Asi si přestanu vlasy svazovat do drdolu.
V každém případě klobouk dolů před všemi, kteří mají ve školách ty nástoje pro zkonkurenceschopnění na starost. Snad si v dohledné době těchto burlaků moderního školství někdo zodpovědný všimne a konečně je a jejich sysifovskou práci po zásluze docení. Zpočátku by možná stačilo alespoň upřímné slovo díku.
Před lety jsem se kolem údržby digitechnologií také lehce motal. Poměrně nepříjemné bylo, že jsem si o některých lidech musel poopravit svoje mínění, bohužel k horšímu, a úplně nejhorší na tom byla skutečnost, že jsem se v té poopravě časem zcela utvrdil. V zájmu svého duševního zdraví jsem z tohoto plahočení nakonec radši vycouval.
Jsem rád, že jste si to tu vyjasnili. Kdo jiný by měl držet pospolu a svorně, než ict koordinátoři, metodici a didaktici.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.