Hračky ve škole?

čtvrtek 28. listopadu 2013 ·

Děti si obvykle do školy nenosí hračky a je to tak jistě správně – zbytečně by se rozptylovaly od výuky. Ale co když mají jako oblíbenou „hračku“ i tablet nebo počítač? Když už se rodiče nechají přemluvit a koupí svému potomkovi počítač nebo tablet, často předpokládají, že si na něm bude hrát hry, brouzdat po internetu, bavit se s přáteli či sledovat filmy. Ale tablet jako školní pomůcka?


Mýtus 1 – Moje děti si budou na tabletu ve škole jenom hrát hry a brouzdat na internetu

Pokud chceme tablet používat nejen ke konzumaci obsahu, ale i jako nástroj pro výuku, měl by umožnit také vytváření obsahu. Základem je vybrat vhodný model tabletu, který svými parametry (velikost obrazovky nebo možnost připojení klávesnice) kreativitu dítěte podpoří. Příslušných aplikací je dostatek, jakož i programů, ve kterých je možné připravovat písemné práce a psát domácí úkoly nebo tvořit prezentace.

Speciální nástroje také umožňují zapojení tabletů a počítačů přímo do výuky ve třídě. Dnes již existují schválené elektronické učebnice pro základní i střední školy a také nástroje, s jejichž pomocí mohou učitelé tablety nebo počítače žáků během výuky ovládat (např. ovlivňovat, na jaké stránky se během výuky dostanou, a to i na vlastních zařízeních, které si děti přinesou z domova) – tzv. classroom management.

Počítače a tablety tak pomohou dětem osvojit si dovednosti, které budou využívat v dalším studiu a pak i v zaměstnání. Jde o tzv. dovednosti pro 21. století, mezi které patří týmová práce a přijímání rolí, kritické myšlení, analýza dat, samostatné rozhodování a kreativní přístup k řešení problémů.

Mýtus 2 – Je to moc drahé, ať škola raději koupí nové tradiční pomůcky, které jsou levnější

Školy jistě budou i nadále používat tradiční učební pomůcky, ovšem vývoj jde nezadržitelně kupředu a děti nejen chtějí zkoušet a používat nové věci, ale potřebují se naučit nové dovednosti, které budou potřebovat při studii i v životě. Interaktivní výuka, například s animacemi fyzikálních či chemických jevů, v dětech zanechá mnohem více, než jen prostý popis a schematické obrázky. Mnohem snazší je také propojení souvislostí mezi více předměty, díky kterému získají děti širší rozhled a kontext.

Počítač nebo tablet může nahradit některé pomůcky a navíc si jej dítě odnese domů, takže si může v klidu vše zopakovat, třeba i s rodiči. Počítače mohou navíc zvýšit hodnotu jiných pomůcek. Lze k nim připojit měřicí čidla nebo senzory pro přírodovědné předměty a tak zajistit sběr dat v reálném čase a jejich vyhodnocování. Čím dříve si dítě takový styl práce osvojí, tím lépe – s počítači a jejich využitím ve všech oborech se bude setkávat neustále a pokročilá znalost práce s nimi bude naprostou nezbytností pro jeho budoucí uplatnění.

Mýtus 3 – Děti si zvyknou komunikovat virtuálně a ztratí schopnost reálné lidské interakce

Vždy záleží na rodičích a učitelích, jak děti vedou a jak využívají počítače, tablety a internet. Nové technologie podporují práci v týmech a usnadňují komunikaci mimo školu, kde naopak děti i díky nim mohou řešit úkoly společně. Děti jsou často vytíženy různými mimoškolními činnostmi, a tak jim komunikace na dálku může usnadnit přípravu domácích úkolů nebo práci na společném projektu.

Zapojení počítačů do výuky je podobné jako v „pracovním“ světě, kdy počítače podporují naši větší produktivitu i pomocí rozdělení úkolů v rámci týmu a možnost využít vědomosti jednotlivců pro lepší výsledek celého projektu. To se ale samozřejmě neobejde bez komunikace všech zúčastněných.

Interaktivní výuka podporuje zdravou soutěživost a komunikaci nejen mezi třídními týmy, ale i mezi školami, které řeší podobné úkoly a projekty. Pokud jsou tedy děti správně vedeny, může tablet stejně jako tradiční učební pomůcky přispět k rozvoji jejich reálných komunikačních schopností.


Na tiskové konferenci při příležitosti spuštění projektu promluvili zástupci Prahy 6 a školy, učitelé i odborníci na IT technologie a pedagogiku.

„Výuka pomocí tabletů a dalších technologií dává školám obrovské možnosti. Jenže děti a často ani učitelé je neumí dost dobře využít. To chceme naším projektem změnit, jsme první radnicí, která tablety do škol masově zavádí, protože víme, že je děti používají stále častěji a možná ani netuší, že mohou být učebnicemi 21. století,“ řekl Ondřej Balatka, radní Praha 6 pro školství a vzdělávání.

„Tento projekt myslí na to, aby pedagogové byli připraveni tablety používat a viděli v tom výhodu a pomoc v komunikaci s dětmi. Mluví se s nimi o úskalích a učí se nastavovat taková pravidla, aby se děti v hodinách s tablety věnovaly primárně výuce a k tomu vhodně využívaly i nástroje pro řízení výuky. Rozhodně nedochází k náhradě učitele, naopak, na jeho roli a odbornost je kladen větší důraz.“ PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D., Katedra informačních technologií a technické výuky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze

„Do projektu jsme se zapojili také proto, že s informačními technologiemi máme poměrně dobré zkušenosti, například máme dnes ve škole 22 interaktivních tabulí a druhým rokem používáme i elektronické třídní knihy. Rozhodli jsme se pomocí tabletů vybudovat jazykovou laboratoř, kde bychom tuto technologii využili především pro výuku cizích jazyků. Samozřejmě počítáme také s výukou jiných předmětů.“ Mgr. Ota Bažant, ředitel ZŠ Emy Destinnové

„Podařilo se nám vytvořit podpůrný systém zajišťující učitelům strukturované vzdělávání v rámci používání tabletů pro výuku. Součástí dodávek jsou i metodicko-didaktické konzultace, učitelé a ředitelé tak mohou získávat zkušenosti z jiných projektů. Vizi použití si tvoří škola vždy sama, proto je každý projekt jedinečný.“ Ing. Luděk Heinz, ředitel společnosti Boxed, poskytovatel vzdělávacích aktivit a metodické podpory pro všechny pedagogy zapojené do projektu

V rámci ukázkové hodiny bylo předvedeno, jak na tabletech probíhá výuka anglického jazyka, a byla představeny možnosti ovládání a využívání zařízení ze strany učitele, tzv. Classroom Management System. Ten umožňuje pohodlně monitorovat aktivitu dětí na jednotlivých tabletech, určovat, na jaké internetové stránky mají v daném okamžiku přístup, elektronickou formou rozdávat žákům zadání či sbírat vypracované úkoly, společně sledovat a analyzovat práci jednotlivých dětí na interaktivní tabuli atd. V neposlední řadě je napojen na on-line portál, v němž mohou žáci se svými rodiči přistupovat k archivu i z domova a vracet se k probírané látce. Tento systém je odpovědí na jednu z častých otázek rodičů: „Nebudou si mé děti na tabletu ve škole pouze hrát?“ Více informací k tomuto a dalším mýtům, kterými je školní využití tabletů opředeno, najdete v přiloženém dokumentu.

Společnost Microsoft dlouhodobě podporuje školy, učitele i žáky při zavádění moderních technologií do každodenní praxe i výuky, od pořízení zvýhodněných školních dotykových zařízení na platformě Windows 8 přes využití a tvorbu výukového obsahu po servis a správu školní infrastruktury. V neposlední řadě již deset pomáháme učitelům a žákům rozvíjet dovednosti v oblasti informačních technologií v rámci bezplatných školení v našich 18 školicích centrech po celé republice, jimiž prošlo už na 14000 učitelů a 60000 žáků. Více informací najdete zde http://www.microsoft.com/cs-cz/news/msg/2013/Technologieprodobrou.aspx

Fotografie z tiskové konference a ukázkové hodiny si můžete stáhnout zde: http://sdrv.ms/1fLUIC1

Informace o projektu Škola na dotek najdete na stránkách Prahy 6: http://www.praha6.cz/aktuality/praha-6-spousti-jako-prvni-v-cr-unikatni-projekt-skola-na-dotek-2013-11-27.html

4 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 19:38  

Mýtus 4 – Výše uvedené tři mýty jsou mýty

Trošku mi to všechno přijde, jako kdyby včera odpoledne přivezli do Tuzexu nový model riflí. Až si je koupíme, budeme konečně světoví a prudce elegantní.
Jen bych rád připoměl, že v hodinách informatiky nepracujeme na ničem jiném než na počítačích. Už pěkných pár let má v učebně každý žák k dispozici počítač s připojením na net. A doma také. Dnes už všichni. Bohužel, ale doopravdy bohužel nemám nijak silný pocit, že by se s rozvojem technologií a přístupu k nim nějak výrazně zvyšovala kvalita žákovských studijních aktivit. Mnohdy musím konstatovat, že je tomu spíše naopak.
Pokud se inovátorům podaří ošetřit mnohá negativa technologizace dětství pro vyvážený rozvoj osobnosti dnešních dětí a mládeže, budu jenom rád. Dnes se řeší problém narůstající obezity populace. Mám obavy, aby na pořad dne nepřišla její nanicovatost.

poste.restante řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 20:43  

Ad obezita. Nebojte, kolego Blaho. Časem někdo vymyslí projekt na nákup velkoplošných 3D obrazovek a ovladačů typy Kinect. Odborníci následně vysvětlí, jak vzroste informační gramotnost a pohybová zdatnost mládeže.

(Koneckonců golfový trenažér už jsme tu jednou propírali.)

Eva Adamová řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 21:02  

Mýtus 5 - Tablety zachrání kvalitu výuky v našich školách

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. listopadu 2013 v 22:31  

Mýtus 6 - O kvalitu výuky jde především

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.