Martin Rychlík: Kam se ztrácí vzdělanost?

úterý 25. června 2013 ·

Co dnes vlastně obnáší všeobecné vzdělání a vědění? A navíc: Kdo je vzdělaný natolik, aby na takovou otázku dokázal odpovědět?


Prý žijeme ve společnosti vědění, znalostní nebo také informační společnosti. Všechny ty pojmy, jimiž svou „dobu“ pojmenováváme, znějí moc pěkně. Sugerují nám, že jsme vlastně jakoby chytřejší, vzdělanější a bez nadsázky „lepší“ nežli tomu bylo u společností a pořádků dřívějších. Čím to tedy je, že čím dál více lidí má pocit, že spíše převažuje nevzdělanost, útržkovitost, že chybí znalosti i promýšlení věcí, což bývalo u „vzdělanců“ samozřejmé?

Často citovaný filozof Konrad Liessmann, jenž přišel se svou Teorií nevzdělanosti (2006), představuje v úvodu svého intelektuálního bestselleru líbivý příklad: televizní soutěž Chcete být milionářem? Od klasických dob, jež měly pevně ukotven kánon vzdělanosti, co k němu patří a co jej nezbytně a systematicky naplňuje, jsme přešli do časů, kdy je oceňována jednotlivost. „Je lhostejné, co člověk ví, nebo neví, s trochou štěstí ví každý vždycky něco, co se náhodou také objeví mezi otázkami. Tato show adoruje znalosti jednotlivých faktů jako takových,“ uvádí Liessmann, jenž vzývanou „společnost vědění“ považuje za medializovaný blud.

Co je skutečné vzdělání, ilustroval Theodor W. Adorno na Spinozově díle Etika. Nejde prý o znalost a četbu této knihy, ale o celou karteziánskou filozofii a povědomí dějinného kontextu, bez čehož nelze Spinozovi porozumět. „Pro polovzdělance, jemuž chybí patřičné předpoklady, se Etika stává konvolutem logicky nepochopitelných tvrzení, z nichž dokáže citovat pouze jednotlivosti jako strnulý vzdělanostní statek,“ vysvětluje Liessmann.

O absenci základní idey vzdělanosti

Nemusíme se detailně zaobírat Spinozou, postačí třeba tuzemské maturity, abychom viděli, že se dnešní státní maturita nerovná oněm klasickým znalostem, jaké si za první republiky osvojovali na gymnáziích naši dědečkové a babičky. Příval informací byl ve 20. a 21. století takový, že se z celistvého Platóna stává krátké učebnicové heslo, o němž je třeba alespoň „něco“ vědět – třeba to bude využito v té televizní soutěži. Nad leností a povrchností zájmu svých žáků láteří učitelé, kteří ovšem někdy i přiznávají – ti mladí umějí i něco jiného... Nicméně nepanuje konsenzus, co všechno by soudobá vzdělanost měla obnášet.

„Problémem naší epochy není polovzdělanost, nýbrž absence jakékoliv normativní idey vzdělanosti, z níž by bylo možné odvodit něco takového, jako je polovzdělanost,“ píše Liessmann. Nikdo dnes nedokáže – a jsou o tom velké disputace – definovat, v čem spočívá všeobecné vzdělání, co by mělo obsahovat a co už ne a kde je hranice vzdělanosti.

Pokud bylo dříve jasné, že v jistých kruzích nebylo představitelné se pohybovat bez znalosti latiny, řecké filozofie či načteného Voltaira a Dostojevského, dnes se takové společenské požadavky vytrácejí. Kdo vůbec určí hranici toho, co je v roce 2013 ještě potřeba dobře znát, co aspoň trochu a co už ke „vzdělanosti“ nepatří? Kde je míra vzdělanců 21. století? Patří už do kánonu například povědomí – neřkuli chápání – témat jako klonování či družicová navigace?

Skučet nad tím, že svět není, jaký býval, a že lidé obecně hloupnou, není úplně fér, jakkoli ta myšlenka úpadku a předzvěst vědomostního kolapsu vypadá sexy. Je zoufale těžké se v přeinformovaném světě zorientovat a skládat celistvější obrazy. Výjimeční jedinci, jimž byly dříve určeny vysoké školy, se najdou i na dnešních univerzitách, byť mají pedagogové méně času na rozvíjení těch nejlepších a musejí se v éře masovějšího vzdělávání věnovat většině těch průměrných.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 14:46  

Kam?
Ptejte se RVP...

Pytlik Blaha řekl(a)...
25. června 2013 v 15:01  

Kam se vzdělanost ztratila?

Rvp ji vzal.
A kde je ten rvp?
Voli jej zabili.
A kde jsou ti voli?
Všude, úplně všude...

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 16:20  

Kam se ztrácí vzdělanost? Do pr… pane Rychlíku.

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 21:00  

...nebylo představitelné se pohybovat bez znalosti latiny, řecké filozofie či načteného Voltaira a Dostojevského...

Dnes, stejně jako dřív, je kapacita mozku takřka stejná, včetně "operační paměti" a "rychlosti procesoru". Je to ve specializaci. Dřív nebyl mozek zanesený spoustou dalších vědomostí a informací, které nás zahlcují na každém kroku a tak mohl mít vzdělanec načteného Voltaira (protože ho nic moc nerozptylovalo). I dnes jsou špičkoví vzdělanci specialisté na něco, někdo v jednom oboru, jiný multidisciplinárně.

Dovede si někdo vůbec porovnat, co znal na začátku minulého století vysokoškolský profesof a co v porovnání s ním ví dnešní středoškolák, nebo žák základní školy? Kvanta nejrůznějších vědomostí, informací, většinou nepotřebných (například zpráva o celebritách, víajpí, atd.). Dřív lidé znali spoustu písniček, dnes jich musejí vnímat stokrát tolik a nemají čas je všechny znát, melodie a slova, ale mají vědomosti.

Dřív když někdo viděl film, byl schopný vlastními slova dalším vyprávět děj i kdo v něm hrál. Dnes dítě vidí tolik filmů, že se mu to v hlavě smíchá do koktejlu představ a zážitků, které nemusí analyzovat, pamatovat si je, jenom je má jako pozadí utvářející jeho hrubý náhled na svět podle představ tvůrců filmů a děti už se ani nesnaží rozlišovat, co je fixce, lež a co skutečnost. To je také kus duševní hygieny - nevnímat všechno a nezanášet si tím hlavu.

Vědomosti - člověk o něčem ví, že to existuje, nemusí znát všechno.
Znalosti - zná problematiku, umí ji vlastními slovy zopakovat.
Dovednosti - umí naučené znalosti a vědomosti používat.

Vzdělanost? Spektrum kvant informací, vědomostí a znalostí, které nositel může prezentovat a používat; a pokud jsou užitečné i někomu jinému, kdo to ocení, považuje ho za vzdělaného.

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 23:13  

Vypadá to možná jako nevinná záležitost - no co, tak si to nějak vygůglí, až to budou potřebovat. Ale když s některými komunikujete, mám docela vtíravý pocit, že na ty neutříděné a útržkovité vědomosti/nevědomosti tvrdě dojedou. V některých oborech už dnes připomínají naše seniory, kteří se dají zblbnout šikovnými, výřečnými dealery a okecávači a vše jim uvěří. Jsou naivní, důvěřiví, hlavně když se nabízející tváří světácky a cool. Jsou to prostě blbečci čím dál větší.

Anonymní řekl(a)...
26. června 2013 v 10:33  

V některých oborech už dnes připomínají naše seniory, kteří se dají zblbnout šikovnými, výřečnými dealery a okecávači a vše jim uvěří. Jsou naivní, důvěřiví, hlavně když se nabízející tváří světácky a cool. Jsou to prostě blbečci čím dál větší.

Nejen vámi posmívaní senioři. Se sociálním inženýrstvým, manipulacemi, slovním a reklamním kejklířstvím se setkávají všichni: mladí, staří, chytří i hloupí a na sofistikovanou reklamu dojede kdekdo ve všech možných oblastech života (v tom, co kupujeme, jaké smlouvy s kým a na co uzavíráme, atd...). To není v tom, že někdo je blbeček, prostě naletí nebo přijme za své názory toho, kdo je chce prosadit.

Kuriozita z konce minulého století: žák se pochlubil ostatním, že si k vánocům objednal docela laciný počítač a pak přišel za dvojnásobnou cenu a on a jeho rodiče šíleli a museli to zaplatit. Byla to cena bez operačního systému, ta byla zvlášť, bez monitoru, to bylo další zvýšení ceny a k tomu DPH. Ale to je odbočení od tématu.

Anonymní řekl(a)...
27. června 2013 v 15:56  

Ještě to bude nějaký rok trvat. Prostě staří lidé, kteří v životě takové jednání nezažili, jednalo se s nimi i oni se svými rodiči slušně, si ještě nezvykli na současný stav.
Zato také mohou komunisté.

Anonymní řekl(a)...
27. června 2013 v 16:49  

Zato také mohou komunisté.

Stejné i větší podvody se dějí též na západ od našich hranic. Za to taky můžou komunisté?

Mimochodem - nikdy nikde na světě žádné komunistické zřízení nevzniklo. To, že bylo někomu cílem, ještě z nikoho komunistu nedělá. A členové kom. stran? Ti tu byli a budou, všude na světě. stejně jako mnozí další -isté.

Anonymní řekl(a)...
27. června 2013 v 17:13  

To 27.6.15:56
Za nedostatek morálky a cti mohou všichni ti, kteří byli, jsou a budou ochotni býti prodejní, ať už jsou červení, oranžoví, ptáci anebo jiná zvěř. Všichni máme VŽDY možnost volby - a čest je pouze JEDNA. Ukazování na kohokoliv, kdo "za to může" je pouze odvádění pozornosti od sebe. Je třeba se podívat do zrcadla /i kolem sebe/ a dát si odpověď na otázku, kolikrát se raději mlčelo, aby měl člověk klid, aby se nevyčuhovalo ze stáda - aby se nebylo z práce vyhozeno, kolikrát se odflinkala práce, protože se považovalo za beznadějné jít proti proudu - je potřeba přece nějak přežít a není možné furt být za poctivého blbečka, kdo to má furt vydržet - je potřeba hledět svého živobytí a nevímčeho. No a pak se úpadek rozšiřuje lavinovitě, protože není nikde žádná překážka, každý uhne, protože si myslí o sobě, že přece není sebevrah. Kdo za to může? Kdo může za to, že jsou někteří kariéristé a jsou schopni jít přes mrtvoly? Může za to ten, kdo to dělá a všichni ostatní ti, kteří mlčej, aby sami byli v bezpečí - a mlčej i tehdy, když se poctivý blbeček ozve - nepřidá se raději nikdo, "moudří" mlčej. Toťto je normální srabství totiž. Všichni jsme odpovědni za svou volbu v každé situaci.

Anonymní řekl(a)...
27. června 2013 v 18:00  

morálka a čest - to by bylo maturitní téma

A protože býti srabem i zlodějíčkem je obecně lidská vlastnost a silně nakažlivá, je nutné míti důkladné zákony, které ani kmotr, ani kmán nepřečůrá. To věděli všichni slavní státníci v dějinách a také to uměli zařídit. Naše současná démogracie je však poněkud křehká dáma a my jí to vůbec neusnadňujeme.

obyčejná učitelka řekl(a)...
27. června 2013 v 21:34  

zákony, které ani kmotr, ani kmán nepřečůrá. To věděli všichni slavní státníci v dějinách a také to uměli zařídit.
Věděli, a zařídit (si) to uměli, aby se jim na to nepřišlo...

Pytlik Blaha řekl(a)...
27. června 2013 v 22:56  

Ono se toho někam podělo víc, protože se toho nějak hodně podělalo.
Než se uvažovatelé pustí do úvah, měli by si ujasnit poměrně svébytné pojmy:
vzdělanost - vzdělání - vědění.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.