EDUin: Upřesněte si čísla neúspěšných žáků v maturitních testech

pátek 7. června 2013 ·

Propadlíků v testu z matematiky není desetkrát více, ale jen čtyřikrát více než v testu z češtiny. Na portál s maturitními daty si musíme ještě rok počkat.

Údiv veřejnosti nad tím, že u testů společné části státní maturity propadlo desetkrát více studentů z matematiky než češtiny, se zakládá na nepřesných údajích. Ve skutečnosti neúspěšných u testu z češtiny bylo zhruba 1 600, u testu z matematiky 6 400, tedy pouze čtyřikrát více. Jedním z důvodů, proč k tomuto omylu došlo, je obtížná dostupnost přesných údajů z maturitní zkoušky. Portál, který by umožňoval nahlédnout do maturitních dat, nebude zprovozněn letos, ale nejdříve za rok, při jarním kole státních maturit 2014.

V tiskové zprávě Ministerstva školství z 15. května bylo několik matoucích údajů. Zpráva obsahovala procenta neúspěšných u jednotlivých didaktických testů, ale nebylo v ní uvedeno, z jakého základu byla tato procenta spočítána. Tedy co je u každého z nich oněch 100 %. Jediné konkrétní číslo 90,5 tisíce udávalo celkový počet přihlášených maturantů. Na základě přesnějších informací z CERMATu, které nabízíme, je možné udělat si lepší představu o skutečném počtu neúspěšných žáků u maturitních testů.

Počet studentů, kteří vykonali povinnou zkoušku ve společné části státní maturity:

Český jazyk 80 678 (1, 9 % neúspěšných)

Matematika 31 187 (20,6 % neúspěšných)

Anglický jazyk 41 757 (2, 4 % neúspěšných)

Francouzský jazyk 213 (0 % neúspěšných)

Německý jazyk 5 458 (7, 7 % neúspěšných)

Ruský jazyk 1 516 (0, 9 % neúspěšných)

Španělský jazyk 176 (1, 7 % neúspěšných)

Původní tiskovou zprávu MŠMT najdete ZDE.

Komentář vysvětlující situaci okolo počtu neúspěšných v matematice čtěte ZDE.


Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Novináři při přepisu tiskové zprávy většinou netvrdili, že propadlých z matematiky je desetkrát více, ale ani jejich texty neobsahovaly přesnější informaci, která by umožňovala mít přehled o skutečném množství neúspěšných. Bavit se jen o procentech je v tomto případě ošidné a může to vést k mnohým zkreslením, jak se to ostatně stalo v následné veřejné debatě. Proto je důležité, aby CERMAT zprovoznil portál, který bude přesná čísla nabízet každému zájemci. Výrazně to zvýší kvalitu maturitní debaty.“

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. června 2013 v 10:17  

Vážně jsou ta čísla tak důležitá?
Nevím, neharaší tady žebříčky a tabulkami hlavně Eduin?

Simona CARCY řekl(a)...
7. června 2013 v 11:47  

Mně absolutně, ale absolutně schází genderový pohled na celou maturitu, protože se proslýchá, že žáci ženského pohlaví byli o půl procentního bodu horší než žáci mužského pohlaví, což odporuje dlouhodobým studiím Scio, EDUin a Lipmanna s Botlíkem. Tak už v tom udělejme jednou provždy jasno. Současně vnímám jako gendrově nevyvážený stav, kdy zákon mluví o žácích a neoprávněně pomíjí žákyně. Něco takového bych od nového ministra nečekala.

Pytlik Blaha řekl(a)...
7. června 2013 v 11:58  

Tušil jsem to už dávno, ale teď je to zjevné zřetelně.
Vy jste, paní Carcy, muž!

Anonymní řekl(a)...
7. června 2013 v 12:39  

Feřtek musí za každou cenu objevovat Ameriku...

Simona CARCY řekl(a)...
7. června 2013 v 15:15  

Pane Blaho, těsně vedle! :-)

Anonymní řekl(a)...
7. června 2013 v 16:38  

Dovolím si nabídnout ještě jeden "alternativní" pohled na tzv. "úspěšnost" v matematice (hrubá čísla přímo z článku):

Počet studentů maturitního ročníku není uveden, tj. bohužel nevíme, kolik bylo procent těch "nejzdatnějších", kteří k maturitě ani nešli.

Přihlášených k maturitě 90 500 budiž tedy 100 %
Úspěšně maturujících z matematiky - 31 187 - 6400 = 24787 ... 27 %
Neúspěšně maturujících z matematiky - 6400 ... 7 %
(Radši) vůbec nematurujících z matematiky, tj. těch, kteří správně tušili, jak by dopadli, kdyby to zkusili ... 66 %.

Celkem maturantů, kteří (velmi pravděpodobně) nevládnou matematikou ani na úrovni testovaného minima ... 73 % !!!

Pytlik Blaha řekl(a)...
7. června 2013 v 17:35  

Podívejte se, paní Carcy, pořádně. Víte, jak dopadl Cimrman.
Mohou-li být žáci ženského pohlaví, proč by nemohly být dámy mužského pohlaví.
Možná je to ale testosteronem. Já jej mám například méně, než bývá běžné. Tím se pak vysvětluje, že mám sklony k vyšívání a často bývám plačtivý.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.