Sociální demokracie je znepokojena aktuálními čísly Eurostatu, které odhalují zoufale nedostatečnou vládní podporu předškolnímu a základnímu vzdělávání. Podle statistiky je ČR dokonce v podpoře těchto oblastí nejhorší z celé Evropské unie! Takový stav není možné v situaci, kdy se ČR trvale propadá v mezinárodních žebříčcích úrovně vzdělanosti, jakkoli akceptovat! Další omezování peněz pro tyto oblasti povede k další eskalaci problémů v českém školství!
Pokud bude ČSSD v příštích volbách do Poslanecké sněmovny úspěšná a bude mít vládní odpovědnost, budeme chtít tento nebezpečný trend zvrátit. Je nutné pokusit se maximálně využít peněz z fondů EU a zastavit utrácení milionů korun za zbytečné projekty typu srovnávacích testů či předražených státních maturit tak, aby byl dostatek peněz pro adekvátní podporu základních i mateřských škol. Stejně tak musí stát začít řešit nedostatek míst v mateřských školách.
Je to totiž předškolní vzdělávání, které je základem vyspělých vzdělávacích systémů, jako například ve Finsku. Tamní systém jasně ukazuje, že podpora předškolního a základního vzdělávání je klíčem k úspěchu.
Marcel Chládek: Nízká podpora předškolního a základního vzdělávání dělá českému školství v EU ostudu!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Stínový ministr se konečně podíval do tabulek OECD či EUROSTATu a učinil "objev", který si umí každý "informačně gramotný" student vyhledat do 5 minut.
No, lepší o pár let pozdě, než nikdy.
Teď ještě zbývá pochopit, že řešení pomocí v podstatě namátkově a za různých více či méně nesmyslných podmínek přidělovaných "evropských peněz" je nesmysl non plus ultra.
Řešení je jediné. Říci si na všech úrovních odshora dolů, že už se nechceme zhoršovat, a stanovit, že do školství půjde alespoň průměr OECD či EU (jak je ctěná libost), a to jak na školství celkem, tak na jednotlivé stupně - primární, sekundární. A zároveň si říci, že když nebudeme vědět jak řídit (jako že nevíme a řídíme špatně), nebudeme vymýšlet další kraviny, ale prostě jen opíšeme z geograficky nejbližších států to co už jim prokazatelně funguje.
Kdybychom se náhodou rozhodli, že se nejen nechceme dál zhoršovat, ale "nedejbože" i zlepšit, bude to těžší. Jednak nebude tolik zdrojů na opisování při řízení, jednak bychom museli po mnoho let na školství vydávat zhruba DVOJNÁSOBEK dnešního podílu HDP. Viz zhruba před 20 lety to vaše milované Finsko. (To si od nich nechte vysvětlit - jak včas pochopili, že jsou v p., a VŠICHNI, leví-praví-bůhvíjací, se na spoustu let, ne na jedno volební období dohodli a rozhodli, že vybudují špičkové školství a že tím pádem na to prostředky dají, ber kde ber, rok co rok!! A taky jak to uřídili a dnes dál řídí.)
Nu, pane stínový ministře, času na přípravu, hlavně na spoustu nutného sebevzdělávání už moc nezbývá, stejně tak na přesvědčování stranických kolegů a potenciálních koaličních partnerů, že se způsob stavění státního rozpočtu ve vztahu ke vzdělávání musí totálně přestavět z přístupu "víc nezbylo" na přístup "musíme dát nejméně ..., kdyby i na dost chleba nebylo, jinak potomci jednou neocení nic dalšího, co jsme v dobré, natož horší vůli udělali a naplivou nám na hroby".
Rok uběhne jako voda - tedy chutě do toho.
Souhlas.
Moc se těším, až nám nová vláda předvede, jak se to teda má vlastně dělat.
Jen doufám, že po volbách nenastanou obvyklé "objektivní potíže".
9. května 2013 18:31
Dobře řečeno.
Ještě by se mohli papaláši podívat k těm geograficky nejbližším sousedům, jak čerpají evropské dotace - aby to nepropadalo, ani se na to nespoléhalo víc než je zdrávo.
Jestli jsem měl někdy z něčeho vyloženě panickou hrůzu, pak z mezinárodní ostudy. Proto také ani za hranice nevyjíždím. A když, vydávám se radši za obyvatele autonomní republiky Ruské federace někde na severním Kavkaze.
Drtí mne představa, že se provalí, odkud jsem, a oni řeknou, počkejte, počkejte, že vy tam u vás málo podporujete předškolní a základní vzdělávání, vy zabedněnci zaostalí, a odplivnou si přede mnou, riskujíce značnou pokutu. Zbytečné obavy. Každý policista v zemích eu zohlední, že plivanec na protest proti české školské politice není, opakuji není přestupkem proti veřejnému pořádku. Sám ochránce pivne.
ČR-4%, průměr EU-6%, Finsko 8-10%. Z toho plyne, že za české peníze nelze dosáhnout ani průměrné evropské kvality? Důvodů je samozřejmě více, ale tím rozhodujícím jsou peníze a zase peníze. Ony totiž chybí, protože tato republika byla rozkradena.
Ať "stínový" či "sluneční" - tímto směrem naše školství již přes 20 let vedou vlády napříč politickým spektrem. Pokud jsou v opozici, tak objevují Ameriku a když jsou u koryta, tak ze žlabu najednou přestávají vidět to, co jim bylo před zvolením tak jasné.
A já si myslím, že peníze jsou sice nutnou, nikoli však postačující podmínkou ke zlepšování. Tou druhou jsou učitelé, dnes v MŠ a ZŠ z 90% ženy učitelky - současně maminky a manželky, které ve většině nemají tolik času na diskuze na ČS ani RVP, na bravurní zvládání počítačů a tvorbu interaktivních příprav atd. Třetí podmínkou jsou PdF - zdali a kam vlastně chrlí stovky nových nadějných kvalitních mladých kantorů? A pak už to bude o motivaci žáků, spolupráci s rodiči, způsobu přijímání na SŠ, způsobech hodnocení na ZŠ a SŠ atd. atd. atd.
No a já bych k tomu přidal pravidla a kázeň. Policajt u mne totiž nemá respekt kvůli tomu, kolik bere, ale protože mi může zabavit řidičák anebo mne majznout pendrekem. Když si to zasloužím, pochopitelně.
Onehdá jsem vyprávěl v jednom seskupení historku, jak žák oslovil svou vyučující slovy: "Co chceš ty socko?"
Pravil jsem, že takový spratek by měl býti okamžitě ze školy vynesen v zubech a snížený stupeň z chování by měl následovat.
"A proč?", podivil se jeden z přítomných. "Vždyť jenom vyslovil svůj názor..."
Tož tak.
Největší ostudu českému školství dělá pan Chládek, a to i na mezinárodním fóru.
Jedini, kteri mohou s kvalitou skolstvi neco udelat, jsou ze zakona reditele skol a jedini, kteri mohou neco udelat se vzdelanosti zaku, jsou zaci sami.
Pokud tito maji jine zajmy, nepomuzou ani vetsi penize, ani ucitele, i kdyby se pretrhli.
Sedych
S panem Sedychem mnohdy nesouhlasím, ale tentokrát má stoprocentní pravdu.
Já s kolegou Sedychem většinou souhlasím a tentokrát tedy také. Jen bych ale upozornil, že ředitelé jsou také jen figurky na hřišti a hrají podle pravidel, která si nevymysleli. A ta současná pravidla moc férovou a sportovní hru nepodporují.
stovky nových nadějných kvalitních mladých kantorů
Taky jsem dříve věřil této pohádce, ale s platem 20 000,- to asi každého rychle přejde. Druhá práce je pak naprostou nutností.
Pedagogické fakulty chrlí tak akorát absolventy neučitelských programů, aby se uživily. O učitele není zájem.
Okomentovat