Projekt POSPOLU podporuje spolupráci škol a firem

pondělí 14. ledna 2013 ·

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo ve spolupráci s partnery individuální projekt národní POSPOLU, který je zaměřen na přímou podporu spolupráce škol a firem při vzdělávání žáků středních škol v oblasti praktického vyučování u zaměstnavatelů.


„Cílem projektu je propojit teoretickou a praktickou výuku ve středním odborném školství ve všech skupinách oborů středního vzdělávání - s hlavním zaměřením na technické obory,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala.

Projekt byl schválen koncem loňského roku, v současné době se chystají jeho první realizační kroky. V průběhu prvního pololetí letošního roku budou připraveny dva základní modely spolupráce škol a firem – jeden pro obory vzdělání, které zahrnují odborný výcvik, druhý pro obory vzdělání, kde je povinná odborná praxe.

Jeden z iniciátorů projektu, Pavel Juříček, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy a Sdružení automobilového průmyslu, upřesňuje: „Projekt POSPOLU v zásadě vychází z principu duálního vzdělávání, po kterém v průmyslu voláme delší dobu. Ve firmách studentům rádi umožníme, aby si prakticky vyzkoušeli, to čemu se ve škole teoreticky naučili. Od projektu očekáváme, že pomůže nastavit jasná pravidla pro spolupráci škol a firem.“

Oba modely budou následně rozpracovány do aplikací pro jednotlivé skupiny oborů vzdělání. Od září 2013 pak bude postupně nabíhat pilotní ověřování 25 vybraných partnerství škol a firem dle modelů, které z připravených aplikací vybere komise sociálních partnerů.

Projekt řeší MŠMT společně s Národním ústavem pro vzdělávání. Na vlastní realizaci se budou podílet zástupci Svazu průmyslu a dopravy, Asociace krajů ČR, Odborového svazu KOVO a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů.

Zaměstnavatelé projekt silně podporují. Například Bohdan Wojnar (Škoda Auto), viceprezident Sdružení automobilového průmyslu říká: „Model vzdělávání podle projektu POSPOLU je možno plošně využít k významnému kvalitativnímu skoku v technických oborech. Vidíme to na příkladu Německa. Z vývoje projektu mám velmi dobrý pocit, že všichni zúčastnění táhnou za jeden provaz a věřím proto v úspěšný výsledek.“

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. ledna 2013 v 6:36  

Citace:
"„Cílem projektu je propojit teoretickou a praktickou výuku ve středním odborném školství ve všech skupinách oborů středního vzdělávání - s hlavním zaměřením na technické obory,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala."
Zase nějaqký projekt! To musí být KONCEPT a jasná pravidla. Vždyť ve 20. století bylo odborné školství normálně propojené a praxí. Až po úředním rozhodnutí o odtržení středních odborných učilišť, odborných učilišť, učňovských středisek a škol od tak zvaných "mateřských podniků" se odborné vzdělávání zapouzdřilo ve školách, snad aby žáci (už ne učňové) měli lepší vzdělávání a školám do toho praxe nemluvila. Se všemi důsledky.

Nelze nevzpomenout na dokonalé střední odborné vzdělávání zdravotních sester, porodních asistentek a dalších oborů ve zdravotnictí, dokonalé vzdělávání i v dalších oborech a středních školách (SEŠ apod.), které bylo provázáno s praxí, kde učili lidé z praxe a žákyňky a žáci chodili na praxe, což byla zcela samozřejmá součást vyučování. Včetně maturity na pracovišti pod dohledem primáře, který tak měl ihned po maturitě dokonale vzdělané sestry, které mohly nastupit do zdravotnictví s plnou odpovědností za svou práci, zdraví a životy pacientek a pacientů v mezích své pravomoci. Fungovalo to. Nějké projekty a výkřiky kampaní s plackami, logy, tričky a hurááá akcemi jsou jenom pokusy a zdroje příjmů pro některé organizátory, kteří to mají zaplacené.

Anonymní řekl(a)...
15. ledna 2013 v 6:36  

Citace:
"„Cílem projektu je propojit teoretickou a praktickou výuku ve středním odborném školství ve všech skupinách oborů středního vzdělávání - s hlavním zaměřením na technické obory,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala."
Zase nějaqký projekt! To musí být KONCEPT a jasná pravidla. Vždyť ve 20. století bylo odborné školství normálně propojené a praxí. Až po úředním rozhodnutí o odtržení středních odborných učilišť, odborných učilišť, učňovských středisek a škol od tak zvaných "mateřských podniků" se odborné vzdělávání zapouzdřilo ve školách, snad aby žáci (už ne učňové) měli lepší vzdělávání a školám do toho praxe nemluvila. Se všemi důsledky.

Nelze nevzpomenout na dokonalé střední odborné vzdělávání zdravotních sester, porodních asistentek a dalších oborů ve zdravotnictí, dokonalé vzdělávání i v dalších oborech a středních školách (SEŠ apod.), které bylo provázáno s praxí, kde učili lidé z praxe a žákyňky a žáci chodili na praxe, což byla zcela samozřejmá součást vyučování. Včetně maturity na pracovišti pod dohledem primáře, který tak měl ihned po maturitě dokonale vzdělané sestry, které mohly nastupit do zdravotnictví s plnou odpovědností za svou práci, zdraví a životy pacientek a pacientů v mezích své pravomoci. Fungovalo to. Nějké projekty a výkřiky kampaní s plackami, logy, tričky a hurááá akcemi jsou jenom pokusy a zdroje příjmů pro některé organizátory, kteří to mají zaplacené.

Anonymní řekl(a)...
15. ledna 2013 v 11:56  

Je to katastrofa, po té, co koncem 90. let programově totálně zničili učňovské školství s propracovaným systémem náboru, praxe v oboru a stipendii pro žáky, budou zase objevovat Ameriku, že je třeba to obnovit? 80% těch peněz schlamstnou manažeři z NÚV, kteří budou ochotně zase "nastavovat systémové prostředí" a "vytvářet nezbytné studie a analýzy", aby školy spoulupracovali s praxí? Je to vážně nechutné. Doufejme,že se Brusel začně brzy zajímat o smysl těch projektů a hlavně o efektivnost vynaložených prostředků...

Anonymní řekl(a)...
15. ledna 2013 v 13:47  

Uz ted se nekde projektuje, jak se za par let budou obnovovat malotridky a prakticke skoly.
Ale pred tim je nezbytne je inkluzivne zrusit.
Sedych

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.