Marcel Chládek: Změny ve výuce základních škol jsou nutné, posílit je potřeba hlavně matematiku

pondělí 21. ledna 2013 ·

ČSSD považuje změny Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, ke kterým se konečně pravicové vlády za více než šest let svého úřadování rozhodly, za nutné a mimořádně potřebné. Jsme přesvědčeni o tom, že výsledky mezinárodních srovnání, které odhalují klesající znalosti českých školáků, jasně ukazují na nutnost zásadní reformy základního vzdělávání v naší zemi.


ČSSD proto vnímá návrh ministra Fialy, který změny naplánoval na 1. září 2013, za krok správným směrem. Samotný obsah návrhu ovšem vnímáme v několika oblastech jako nedostatečný a nedotažený. Mrzí nás proto, že Petr Fiala z přípravy takto důležité změny ČSSD a opozici zcela vynechal.

Pokud bychom se mohli na materiálu podílet, zcela jistě bychom navrhovali daleko silnější změnu v pojetí výuky matematiky. Právě v této oblasti vykazovali čeští žáci největší propad. Je proto nutné zahájit reformu výuky matematiky a přijmout takové učební postupy, které posílí matematiku coby vyhledávaný a zábavný předmět. Na návrzích této reformy již ČSSD pracuje a v pracovní skupině má jak studenty, tak i renomované vysokoškolské pedagogy. Znalosti matematiky totiž posílí nejenom zoufale nízkou finanční gramotnost českých žáků, ale dlouhodobě pomohou matematicky vzdělanější lidé zvýšit konkurenceschopnost ČR.

V dopravní výchově, která je součástí ministerského návrhu, bychom určitě více akcentovali znalost obecných zásad bezpečnosti namísto znalosti paragrafů a textů zákonů, z kterých mají být děti dle návrhu zkoušeny.

Sociální demokracie je v případě, že bude mít po příštích volbách do Poslanecké sněmovny vládní odpovědnost, připravena tyto změny dopracovat. Důraz v základním vzdělání chceme dát především na maximální uplatnění znalostí v praxi a tím v budoucnu posílit úspěchy ČR na mezinárodním poli.

Zdroj: ČSSD.cz

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
21. ledna 2013 v 19:08  

...v pracovní skupině má jak studenty, tak i renomované vysokoškolské pedagogy...

Nějak jim tam chybí to nejdůležitější - učitelé z praxe.

Anonymní řekl(a)...
21. ledna 2013 v 20:27  

Je nezbytne posilit matematiku, prirodni vedy, matersky jazyk, najmene dva cizi jazyky, humanitni vedy, vsech osmdesat vychov a v neposledni rade kazen.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
21. ledna 2013 v 20:41  

Dokud bude přetrvávat současná úroveň - že žáci na 2. stupni ještě neumějí souvisle a s pochopením číst, neumí vymyslet a zapsat souvislých pět vět v češtině, je nesmysl do nich soukat další cizí jazyk. Když se jich v sedmičce na cokoli snadného zeptáte anglicky, rozumí a odpoví tak tři čtyři děti. Ostatní se uchechtávají, co jako blbnu s anglinou.

Výhoda pro některé učitele bude, že se přidají hodiny a z polovičních úvazků budou aspoň trochu větší. Ale skutečnou jazykovou gramotnost tohle nezvýší. To jsou jen kosmetické změny na kůře dubu.

Anonymní řekl(a)...
21. ledna 2013 v 22:27  

"Pokud bychom se mohli na materiálu podílet, zcela jistě bychom navrhovali daleko silnější změnu v pojetí výuky matematiky. Právě v této oblasti vykazovali čeští žáci největší propad. Je proto nutné zahájit reformu výuky matematiky a přijmout takové učební postupy, které posílí matematiku coby vyhledávaný a zábavný předmět."

Kecy- matematice by stačilo vrátit jí časovou dotaci z před dvaceti let - tedy 5 hodin rýdně na 2. stupni.

Anonymní řekl(a)...
22. ledna 2013 v 0:30  

Reforma vyuky matematiky byla snad zahajena rozklicovanim rámcoveho vzdelavaciho programu, ne?
Casovou dotaci to neni.
Je nezbytne dostat par spickovych matematiku do Snidane s Novou a do VIP zprav na Primu. Jako ze se s nekym rozesli a s jinym sesli, nekde si vylili hlavu a pozvraceli kalkulacku. Nebo neco na ten zpusob.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
22. ledna 2013 v 13:42  

Podívejte se na metodický portál rvp.cz na materiály Prvňáci a matematika, Druháci a matematika, Třeťáci a matematika. Využívání těchto materiálů ve školách by mohlo přispět ke zv ýšení úrovně výsledků ve vyučování mateatice.
maja

Anonymní řekl(a)...
22. ledna 2013 v 15:37  

Bavíme se tady o počtech nebo o matematice?

Anonymní řekl(a)...
22. ledna 2013 v 17:12  

... o počtech nebo o matematice...?

A co by jako byla matematika bez počtů? Článek je o základních školách.

Myslím, že p. Chládek, čím se dělá chytřejším, tím je trapnější. Ono se totiž nic moc nového vymyslet ve školství nedá, všechno nebo skoro všechno už tu bylo. Víc by se ocenilo, kdyby méně vykřikoval a více činil. Nějaká konkrétní práce by se pro něj určitě našla.

Anonymní řekl(a)...
22. ledna 2013 v 23:41  

A co by byly počty bez senátora.

Anonymní řekl(a)...
23. ledna 2013 v 7:02  

vrátit jí časovou dotaci z před dvaceti let - tedy 5 hodin týdně

S tím nesouhlasím, národ by potom byl až moc chytrý. Blbci se lépe manipulují a ovládají.

Anonymní řekl(a)...
29. ledna 2013 v 19:12  

Matematika z normalizační školy
a "nebezpečně chytrý" národ?!
Připomeňte si,co z nás udělal
"Harvard"V.Koženého a sledujte"Vyprávěj!"

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.