Kvalitu školstva určuje kvalita učiteľov. A tá je horšia, ako sa nám zdá.
Z blogpostu Stanislava Boledoviče v blog.ETREND.sk vybíráme:
Žijeme v nebezpečnej ilúzii, že kvalita učiteľov je celkom dobrá. Ilúziu vytvára staršia generácia kvalitných pedagógov, ktorí do školstva vstúpili ešte za socializmu. Dnes sú rukojemníci systému, na staré kolená už zamestnanie meniť nevedia. No otvorene hovoria, že keby si mali znova vybrať, za týchto podmienok by za učiteľa nešli ani náhodou. V školstve budú ešte 5-10 rokov. Aká bude kvalita učiteľov potom?
Přečtěte si: Najviac hlupákov pokope? V školstve!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
V jednom bych viděl pozitivum. Mladí učitele nejsou tak ohební, ustrašení atd. Berou učení jako práci a když jim něco nevyhovuje odcházejí jinam. A to je správně. Až budou žáci mít každý rok či půlrok jiného pedagoga, možná si rodiče začnou stěžovat na těch správných místech. Milan
A absolventi práv, medicíny, ekonomky, stavárny... jsou stejně tak dobří jako absolventi před dvaceti roky? Co se nám zase scio snaží namluvit za moudra? Že na pedácích studují největší hlupci? Neviděl bych to tak černě, jelikož chodím do práce kolem jedné soukromé VŠ. Venku postávající "studenti" tůrující své vytuněné čtyřkové Golfy, testující sílu reprosoustav krásným "gangsta" rapem... No od pohledu akademici. V první chvíli jsem si myslel, že to je nějaký učňák. Kvalita jde dolu jaksi paušálně, jen scio má pocit, že je jedinou institucí, která má právo šířit vzdělání. :(
Víte ono zkušenosti mladých kantorů ze škol jsou dnes poněkud tristní. Syn nastoupil do školy za následujících podmínek:
1. šílená děcka
2. žádná podpora ze strany kolegů (já, když jsem nastupoval věnovali mi kolegové celou řadu svých materiálů k použití), mu po předchozí dějepisářce nezbyl v kabinetě ani papír, natož nějaké písemky či pracovní listy - kampak se asi všechno ztratilo?
3. žádná podpora ze strany vedení či rodičů - tudíž žádné peníze na pracovní sešity, škola je prý nemá a rodiče nejsou ochotni nic zaplatit, papírů na kopírování dostal přiděleno dle mého odhadu tak na 14 dní a ne na školní rok (zvláště s ohledem na to, že si má vše tvořit sám)
4. kecy o tom jak má využívat hlavně interaktivní tabule - jenže ani jeden dějepisný výukový program ani interaktivní učebnice, prý má hledat na internetu. Zkusil to vážně někdo? Než něco smysluplného najdete a trochu upravíte, tak tři hodiny pryč.
A zkuste se na jednu hodinu připravovat tři hodiny.
Myslíte si, že je ve školství spokojený? Zkuste si tipnout.
Bohužel o ty mladé dnes ani ve školách nikdo nestojí, o tom, že by si škola vychovávala mladé k obrazu svému, nemůže být ani řeči. Všichni si myslí, že kantor má být hotový hned po škole, ale to neplatí ani v jiných zaměstnáních a ve školství teprve ne.
A tom také naše školství v budoucnu klekne.
Bylo by to krásné, vychovat si z mladého nezkušeného jenom malinko staršího zkušeného. Ale jak jinak to udělat, než ho nechat nabít si papulu ve třídě? Leda že by byl placen za dívání. Rok permanentní hospitace, další rok permanentní praxe v přítomnosti zkušeného kolegy. Kdo to zaplatí? (Jenom pro úplnost, já mám své přípravy za 13 let praxe neustále v oběhu mezi kolegy.)
Co to proboha melete? Vždyť tady nikdo netvrdí, že by neměl mladý kantor normálně pracovat s dětmi ve třídě. Ale sem tam nějaká ta hospitace u zkušeného a dobrého kantora a metodická pomoc kolegů by neškodila. Jenže to bohužel na mnoha školách vůbec nefunguje. Spíše to funguje tak, že se zkušení kantoři snaží mladému dokázat, že je naprosto nemožný. A nedej bože, aby ho měly děcka rády a aby se mu podařilo kontrolku napsat s lepším průměrem než zkušenému, to ho pak po kabinetech pomlouvají a nenechají na něm nit suchou.
žádná podpora ze strany kolegů
Měl jsem před jistou dobou rok na starosti absolventa. Byl to průměrný kantor. Tato práce mě přestala bavit ve chvíli, kdy Dobeš rozdupal platové tabulky. Tento kolega měl po prvním roce s mými přípravami více peněz než já. Děkuji, již nikdy to dělat nebudu.
1. prosince 2012 12:33
Kdy jste naposledy učil? A učil jste někdy na druhém stupni ZŠ? Dnes zadarmo ani kuře nehrabe. Budete se s tím muset smířit nebo zavolat panu Nečasovi, aby vláda financovala české školství aspoň tak, jak ho financují v Rakousku. Kde vzít na odměnu uvádějícímu učiteli?
Děkuji, již nikdy
Když jsem ve školství začínal, byl jsem v pondělí ještě voják, ale v úterý už učitel. A hned v laboratoři elektrotechnická měření s maturanty. Dostal jsem k výuce veškeré podklady a mohl bez problémů pracovat. Když jsem později nějaké téma zpracoval sám, dal jsem jej k dispozici bez zaváhání. To bylo v době, kdy společným cílem sboru bylo vzdělávání žáků školy a člověk považoval za čest, když se učilo podle jeho podkladů.
Dovedu si představit, že když si učitel spočítá jak velká je ve škole průměrná měsíční nadtarifní složka platu a že jeho nadsložka je přesně o tuto částku menší, může být docela rád, že po něm nikdo nic nechce. Nakonec, když nějakého učitele zrovna posledních pár let nic nového nenapadá, může se pozeptat žáků kolegy.
Velká část ředitelů již nemá odvahu k tomu, aby přikazovala něco zadarmo. "Socialistické zřízení" snad bylo zrušeno v roce 1989 a nyní tu máme kapitalismus. Myšlenky o učitelském poslání si nemůžu dovolit při placení nájmu, inkasa, léků,..
Což takhle se řídit heslem, když na to nemáš, tak práci navíc nepřikazuj.
Rád bych se vyjádřil k tomu "poskytování příprav" a "pomoci mladým kolegům":
1. Došlo totiž k nepříjemnému jevu. Zvyšování produktivity práce ve školách tím, že vzbudíme atmosféru konkurence a soutěžení mezi učiteli. Toto jsem zažil na dvou školách, v obou případech se velmi dobrý kolektiv změnil v masu, kde osobní i profesní vztahy skončily na bodu mrazu. Rozklad.
2. Naše škola se optimalizuje - ze tří vznikne jedna. Z osmdesáti učitelů nebude propuštěno asi pětatřicet. Pomoc méně schopným kolegům? V situaci, kdy se každý klepe strachy a modlí se, aby tím vylitým nebyl on?
3. Letos jsem měl na praxi studentku učitelství. Má dobře míněná snaha pomoci a vysvětlovat se setkala s arogantní odezvou mistryně světa, která věděla zcela všechno a nestála naprosto o nic. To je pak težké.
Kde vzít na odměnu uvádějícímu učiteli?
Možná z ředitelských odměn, ty jsou pořád dost tučné.
A proč pořád mluvíte o poskytování příprav, přípravy ať si mladí dělají sami, ale metodickou pomoc potřebují, o tom žádná. Ale jak říkám, školy jsou v tomto směru v šíleném stavu.
Všichni si myslí, že kantor má být hotový hned po škole
Domnívám se, že je žádoucí, aby začínající učitel měl v prvním roce (nebo alespoň v prvních měsících) svého působení ve škole "přiděleného" zkušenějšího kolegu, na kterého se může obrátit, když si neví rady. Někoho, kdo mu poradí nejen v situacích spojených s běžným během školy, ale také může nabídnout určitou metodickou podporu a zkušenosti do výuky. Pokud v rámci VŠ přípravy absolvuje budoucí učitel jen pár týdnů (resp. několik málo hodin) praxe, myslím, že v řadě případů pak v začátcích svého pedagogického působení může tápat.
Na VŠ jsme měli v rámci celého 4. ročníku (tzv. klinického roku) souvislou roční praxi ve škole, působili jsme jako tzv. asistenti učitele. Výuku na VŠ jsme v klinickém roce měli jen 1x v měsíci o víkendu a ostatní úkoly plnili online, či formou dlouhodobějších projektů (většina souvisela právě s naší pedagogickou praxí, reflexí naší výuky, metod práce apod.) V základních školách, kde jsme roční praxi převážně vykonávali, nám byl přidělen tzv. mentor, tedy kvalifikovaný a zkušenější kolega, který nám pomáhal zapojit se do chodu školy, měli jsme možnost hospitovat v jeho hodinách, případně hospitoval v hodinách, které jsme vedli my. Byl to takový uvádějící učitel, bylo na koho se obrátit, poskytoval zpětnou vazbu k naší práci. Někdy jsme v hodině pracovali s žáky společně s metorem, jindy bylo úkolem asistenta připravit materiály pro žáky a sledovat výuku zkušenějšího kolegy, případně jsme vedli část či celou hodinu samostatně, pak ji společně zhodnotili. Byla to dobrá možnost vyzkoušet si, co učitelské povolání obnáší. Někteří asistenti měli ve školách i menší či větší úvazky. Myslím, že to bylo pro získání prvotní praxe docela dobře vymyšlené.
Mentor neměl tuto svou funkci nijak placenou, ale v asistentovi mohl zístak dobrého spolupracovníka, pomocníka. Jako asistenti jsme ve škole obvykle působili zdarma, nebo bylo možné dohodnout si se školou menší placený úvazek a k tomu vykonat určitý počet hodin zdarma, obvykle právě v roli asistenta jiného učitele. Také jsme dost suplovali. :-)
Bylo to docela dobře vymyšleno a vedlo obě strany (metora i asistenta) ke spolupráci, výměně námětů, zkušeností či učebních materiálů apod. Někoho tato zkušenost také mohla od pedagogického povolání odradit, ale i to možná později někdo ocenil jako přínosné. :-)
Prostě si myslím, že už v rámci přípravy na VŠ by se měl budoucí učitel dostat více do praxe a měl by být cíleně veden. To sice nevyřeší všechny problémy v oblasti školství, ale mohlo by to pomoci alespoň v přípravě učitelů.
Okomentovat