Tomáš Feřtek: Zprávy z maturitní komise

středa 18. července 2012 ·

Publikujeme komentář Tomáše Feřtka z Respektu, který byl zveřejněn na webu EDUin.cz, shrnující situaci okolo budoucnosti státních maturit a poučení, která plynou z práce expertní komise.


Ministr školství Petr Fiala oznámil změny ve státních maturitách, k nimž došel po konzultaci s komisí expertů. V té nejstručnější podobě zní: místo dvou jen jedna úroveň obtížnosti, povinná čeština, volitelná matematika a cizí jazyk, nepřidávat další předměty, ve společné části jen didaktické testy, ve školní všechno ostatní, písemky z češtiny se budou hodnotit na školách, písemka z cizího jazyka v Cermatu, tak to bude příští dva roky, pak se uvidí. Vzhledem k tomu, že autor tohoto komentáře byl součástí oné komise, kritiku či pochvalu její práce nechá na někom jiném. I bez toho jsou zprávy z maturitní komise mimořádně poučné.

Překvapivá byla míra shody. Na to, že čtrnáctičlenná komise byla složená z lidí, kteří měli v uplynulých letech zcela zásadně jiné názory na potřebnost a podobu státní maturity, od adorace po zatracování, běželo jednání ve velmi souladném duchu. Ne že by se nevyskytly odlišné názory, ale týkaly se spíš technických detailů typu, jak se mají zadávat písemky, či zda se mají známky z různých zkoušek zprůměrovat, nebo ne. Dá se to vykládat diplomatickými schopnostmi ministra, ale pravděpodobnější je, že když jste v opravdu velkém průšvihu, cesta k možné nápravě je velmi úzká. Realita vás žene stísněnou uličkou, kde vpravo i vlevo číhá ještě větší průšvih. A že se letos maturita opravdu nepovedla, v tom panovala shoda.

Stejně pozoruhodné je sledovat, kdo je v této společnosti považován za experta. Při vší úctě ke kolegům, nebyl tam ani jeden. Snad s výjimkou ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové, jejíž instituce se testováním čerstvě zabývá. V komisi zasedají ředitelé škol a předsedové školských asociací, zástupci krajů, které jsou zřizovateli středních škol, děkan vysoké školy… V angličtině se takovým lidem výstižně říká stakeholders – zúčastněné strany, ne experti. To jsou jistě lidé, kterých je na místě se ptát, jak by si ze svého uživatelského hlediska maturitu představovali, ale je otázka, zda jsou kompetentní rozhodovat o odborných záležitostech.

Adresně: autor komentáře se rozhodně nepovažuje za experta, je novinářem, který se dlouhodobě zabývá vzdělávací politikou. Když potřebuje něčemu opravdu rozumět, musí se zeptat třeba odborníků na testologii a ověřování výsledků vzdělávání, neb o těchto věcech ví velmi málo. Komisi by prospělo totéž. Aby jí někdo nestranný, tedy ne z Cermatu, odborně oponoval a vysvětlil, co je a není možné a rozumné z jejích nápadů realizovat. Obzvlášť to bude platit o dalších setkáních, kdy se má rozhodovat, jak bude vypadat maturita budoucnosti, až pozbude platnosti onen provizorní, na dva roky přijatý model.

Cermat je opravdu zvláštní instituce. Její nový ředitel pan Jiří Zíka byl s výsledky jednání dosti nespokojen. Logicky, Cermat přijde o mnoho ze svých pravomocí. Ale jako by ne zcela chápal, že právě Cermat je důvod, proč ti samí lidé, kteří před dvěma třemi lety ještě horovali pro přísnou státní maturitu spravovanou Cermatem, dnes zvedají ruku pro minimalizaci jeho pravomocí. Ano, například přechod opravování písemek zpátky na školy bude znamenat, že někteří hodnotitelé budou „tak trochu“ svým žákům nadržovat. Jenže i to přijde většině členů komise pořád lepší, než ty orgie nespravedlnosti, které se odehrávaly letos (pár příkladů ZDE). Navíc je Cermat nepoučitelný. Na vyžádání dodal komisi datové podklady z letošních maturit. Jenže ty při bližším pohledu obsahují zjevné chyby ve výpočtech a grafy, které fakticky o ničem nevypovídají. Je to nepochopitelné u instituce, která hraje z posledních sil o důvěryhodnost státní maturity a především o vlastní odbornou pověst. Kdo chce kam…

A nejtísnivější poučení na konec. Přes všechnu vstřícnost ministerstva na otázku, jak se dají napravit křivdy na letošních maturantech, úředníci i ministr odpovídali pokrčením ramen. Na rozdíl od takzvané harmonizace těžších testů z matematiky, která byla udělána hned po skončení testování, u písemek z češtiny ministerstvo úpravu kritérií nenařídilo. A teď už do běžícího procesu nelze vstupovat. Část zamítnutých odvolání je odeslána a například kraje na odborné přehodnocení tisíců písemek nemají kapacitu. Proto spoléhají znovu na Cermat, čímž ještě zvyšují u studentů, kterým třeba nula z písemky znemožnila nastoupit na zahraniční vysokou školu, pocit, že je stát podrazil a pak jim v nouzi nepomohl. Docela nešikovná občanská výchova. Poučení je jasné, jakkoli banální. Co se stalo, nejde odestát. Když způsobíte velký průšvih, vůbec to neznamená, že výsledky lze napravit bez toho, abyste jinde způsobili ještě větší škody. Bylo by dobré, kdyby si to nejen ministr a komise pamatovali, až budou plánovat, jak našemu vzdělávání pomůže ona příští, lepší a dokonalejší státní maturita.

Tiskovou zprávu ministerstva školství o změnách ve státní maturitě najdete ZDE a závěry komise ve formátu PDF si stáhněte ZDE.


Zdroj: EDUin.cz

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. července 2012 v 20:12  

Mohl byste prosím zveřejnit ony maturitní práce, které byly hodnoceny jako nedostatečné a které způsobily ony studentské tragédie, na něž v článku odkazujete? Neustále se mluví o špatně ohodnocených pracích, ale nikdo zatím ještě žádnou neviděl. Nemohu se ubránit dojmu, že práce jsou opravdu nedostatečné, jinak by přece byly zveřejněny jako důkazní materiál, a že neúspěšní žáci a jejich učitelé či rodiče takto jen kalí vodu.

Simona CARCY řekl(a)...
18. července 2012 v 21:00  

Drahy Ferteku, nemanipulujte lidi. Sice nic jineho neumite, ale nelzete. Demagogicka pasaz o tom, ze bavit se musite jen s nezavislivymi "odborniky" a ne s temi z Cermatu mi nutne vnucuje paralelu s Mnichovem. Rozhodli jste jako Hitler s Mussolinim - bez toho, o koho se jednalo. To je popreni vsech principu demokratickeho statu. A nejen to - vase rozhodnuti je spatne proto, ze vraci maturitu zpet.
Nikde nezakryvam, ze Cermat se dopustil nejakych chyb. Reditel byl odvolan, nemuselo to tak byt, kdyby na ministerstvu mel adekvatniho partnera, ktery by chybne smerovani vcas rozpoznal. Nerozpoznal. Ministerstvo na to nema koule. A skupina 11 lobbistu mezi 14 "odborniky" na to nema vubec. Vykastrovany prasopes, ktereho chcete spustit, ktery je nekonzistetntni mezipredmetove ( cizi jazyky kontra cesky jazyk) - to je hlavni trapnost vaseho rozhodnuti. Jedna uroven mi nevadi, kdyz to bude ta vyssi. Populistickeho rozdavani maturitnich vysvedceni uz bylo dost. A tesim se na vasi realizaci legislativni zmeny, jak nebudete blbnout deti, na to si rada pockam. A to co nechapu je, jak je mozne ze necitite svou (myslim vas 14, ne nekoho jednotliveho) odbornou insuficienci k tomu cmarat vize statni maturity pro roce 2014. Nahlednete do zrcadel a nepytlacte za hranicemi svych moznosti.

Anonymní řekl(a)...
18. července 2012 v 21:04  

Rozhodnutí pana ministra považuji pro české školství za velký krok zpátky. Ano, maturitní zkouška nebyla bez chyb, ale každý soudný člověk ví, že zavádění takto rozsáhlého systému nemůže být bez problémů. Podívejme se třeba do Polska. Taky si prošlo porodními bolestmi a dnes se maturuje a nikdo o tom ani neví (mimochodem v Polsku mají tzv. hodnotitelská centra). A letošní humbuk kolem hodnocení písemných prací z češtiny je ukázkou toho, co umí rozpoutat média. MŠMT tímto krokem (návratem hodnocení do škol) docílí pouze toho, že nám na VŠ budou studovat pologramotní lidé, o jejich uplatnění v praxi ani nemluvě.
Předpokládala jsem, že se pan ministr obklopí opravdovými odborníky a situaci bude skutečně analyzovat. Nestalo se tak. Bohužel zvolil nejjednodušší cestu, která vládě asi přinese pár hlasů dnešních maturantů - budoucích voličů. Jak si totiž jinak vysvětlit složení skupiny pro revizi maturitní zkoušky, kde chybí odborníci na češtinu, cizí jazyk, testologii. V tomto dávám za pravdu panu Feřtekovi, že skuteční exterti ve skupině nejsou.
A ještě k poznámce pana Feřteka, že současný ředitel Zíka byl s výsledky jednání nespokojen. Jako člověk, který se na přípravě MZ podílí již 4 roky, musí přeci vědět, proč byla současná organizace hodnocení takto nastavena a kolik práce se nyní doslova vyhodí oknem. Pokud se navrhované změny opravdu podaří prosadit (a bohužel je to téměř jisté), bude velmi těžké vracet se za dva roky zpět. Zeptal se například někdo ze skupiny odborníků z CERMATu, kteří se zúčastňovali mezinárodních konferencí, kde mimo jiného představovali naši maturitu, jak byl přijímán způsob hodnocení a hlavně celoplošné vzdělávání učitelů-hodnotitelů? Odpovím: velmi pozitivně.
O co přijatelnější by bylo, kdyby pan ministr se skupinou odborníků namísto unáhlených závěrů detailně analyzoval skutečný stav a doladily se některé oblasti současné koncepce.
Iva Kabeláčová

Simona CARCY řekl(a)...
18. července 2012 v 21:09  

Omlouvam se, jeste bych rada pripojila jeden (podle pana Wagnera agresivni) dodatek. Nesnazte se se distancovat od reznicke prace, ktere jste se aktivne ucastnil. Vy jste zarizli spravny maturitni koncept kvuli konkretnim (nikoli systemovym) chybam. Odmitnout jste mohl predem, ted jste snahou o distanc smesny. A nerikejte, ze nejste odbornici... pan ministr si to o vas mysli.... A pozdravujte pana Šteffla.

Anonymní řekl(a)...
18. července 2012 v 21:36  

Cermat nebyl schopen udělat téměř jedinou věc v termínu a bezchybně. Zástupce cermatu neměl v dané komisi co dělat. Cermat je zde proto, aby realizoval BEZCHYBNĚ A PODLE LEGISLATIVY maturity. A to jednoznačně nezvláddl.

Anonymní řekl(a)...
18. července 2012 v 21:47  

Celý projekt státních maturit byl před cca 15 lety koncipován v podobě, do které se jí teď snaží dostat ministr - testy ze tří předmětů prokazující určité znalosti, administrativně a finančně nenáročné. Teprve mnohem později se z toho vyvinula ta byrokratická příšera.
Takže, pane ministře, díky, že se snažíte navrátit aspoň něco do doby, kdy na každou pitomost nemusel být napsán projekt a podložen pěti až pětisetstránkovým textem, kdy učitel byl člověk, který byl způsobilý učit a zkoušet, kdy se ve školách učilo a pojem kompetence byl zcela zbytečný.

A kdy absolventi škol byli "vybaveni" obecně lépe než nyní.

Anonymní řekl(a)...
18. července 2012 v 22:02  

ne s temi z Cermatu mi nutne vnucuje paralelu s Mnichovem. Rozhodli jste jako Hitler s Mussolinim - bez toho, o koho se jednalo.
Ale to snad ne... Komise nebyla sestavena pro záchranu CERMATu, i když chápu, že pro mnohé zaměstnance a dodavatele je Cermat skvělým zdrojem příjmů ze státního rozpočtu.

krtek řekl(a)...
19. července 2012 v 4:19  

Ad 21:47
Ano, ale ve vyšší úrovni a s povinnou matematikou.

Jinak je otázka, zda v této podobě to bude "jen" byrokratická zátěž pro gymnázia a stále likvidační pro některé SOŠ/SOU.
A hlavně se ve střetu nad slohy ztratilo to, že některé školy jsou už zase schopny "ošéfovat" zadávání tak, že studenti projdou v testech.

Anonymní řekl(a)...
19. července 2012 v 7:43  

některé školy jsou už zase schopny "ošéfovat" zadávání tak, že studenti projdou v testech.

A jaký bude rozdíl v zadávání testů v příštím roce oproti dvěma předchozím?

Ano, ale ve vyšší úrovni a s povinnou matematikou.
Ano, to by mělo být. Ale jak už tady v mnoha příspěvcích padlo, nelze měnit ZÁSADNĚ podmínky z roku na rok. Věřím, že ti, kteří letos nastoupí do 1. ročníku, již povinnou matematiku mít budou.

Anonymní řekl(a)...
19. července 2012 v 9:42  

Měli bychom si nejdřive řici, čim má dnes mturita být. Vzhledem k úrovni, resp. způsobu výuky na gymnáziích nemůže aspirovat na certifikát skutečné vzdělanosti. Je pouhým potvrzením, že je student gramotný. Z tohoto pohledu je právě schválený koncept naprosto v pořadku a můžou tuto maturitu skládat i kominíci či kadeřnice. Ničemu to neublíží. Pokud by měla být marurita zkouškou stvrzující dosažení určitého stupně skutečné vzdělanosti, musel by se zásadním způsobem změnit přistup na školách, které by o takový certifikát stály, a pak teprve by mohla taková zkouška vzniknout, třeba jako druhý stupeň maturity. Ale do té doby čím levnějši, tím lepší.
Obyčejná učitelka

Anonymní řekl(a)...
19. července 2012 v 14:56  

Zpracovávm pro Cermat posudky na práce, vůči jejichž hodnocení se studenti odvolali. Velmi lituji, že tyto práce nemohu, a to ani anonymně, zveřejnit, porušila bych tím dohodu. Debata tu opravdu probíhá o něčem, co nikdo neviděl, a proto mnohým nezbývá, než věřit médiálním příběhům. A kdyby uviděl, bublina by okamžitě praskla.
Takto mohu jen odkázat na příručku Český jazyk a literatura - písemná práce (Baumgartnerová, Kapustová), v níž je popsána metodika hodnocení a otištěny příklady písemných prací, které jsou hodnoceny nedostatečně. Podívejte se a posuďte sami, je-li takové hodnocení chybné a nespravedlivé, jak sugerují média.
Ivana Pavlišová

Anonymní řekl(a)...
20. července 2012 v 23:53  

Velmi lituji, že tyto práce nemohu, a to ani anonymně, zveřejnit, porušila bych tím dohodu. Debata tu opravdu probíhá o něčem,

Jenomže podle mých zkušeností, které potvrdilo i mšmt, vůbec není jisté, že bodové hodnocení, které přidělil hodnotitel, bylo připsáno správnému studentovi.

Anonymní řekl(a)...
21. července 2012 v 11:52  

Jenomže podle mých zkušeností...

Popište prosím svou zkušenost, jinak to je jen plácání a zase jenom plácání. Ale konkrétně, ne žádný anonym. :-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.