O situaci ve školství, přínosu státních maturit a testování žáků základních škol

pondělí 4. června 2012 ·

Rozhovor s Věrou Palkovou (ČSSD), náměstkyní hejtmana Moravskoslezského kraje pro školství, tělovýchovu a sport o situaci ve školství, přínosu státních maturit a testování žáků základních škol.

Čas neúprosně běží a je tady opět konec školního roku. Co nám přinesl?


VP: "Novinek je celá řada. Například novela školského zákona, která mimo jiné ukončila „definitivu" ředitelům škol a stanovila šestileté funkční období, snížila počet přihlášek na SŠ ze tří na dvě atd. Dočkali jsme se změny ve vedení MŠMT - za mého 3,5letého působení na kraji již jde o čtvrtého ministra tohoto resortu. Náš region, bohužel i v tomto roce zaznamenal pokračující úbytek žáků ve školách. Za poslední tři roky se snížil jejich stav o více než deset tisíc. V rámci ČR jde o nejvýraznější pokles. A to je situace, na kterou se nelze dívat s rukama v klíně. Je nutné ji řešit."

Jak konkrétně reagujete?

VP: "S poklesem počtu žáků jde ruku v ruce i nižší objem financí z MŠMT na tzv. přímé náklady - což jsou v podstatě mzdy zaměstnanců. Snižuje se také využití a naplněnost školních budov. Řešením je slučování stávajících škol, regulace otevíraných studijních i učebních oborů, a s tím související propouštění učitelů pro nadbytečnost. Jde o bolestivé, ale nezbytné kroky. Lidé v podnikové sféře jsou na obdobnou situaci zvyklí, ale my ve školství ji zažíváme teprve v poslední době."

Nebylo by lepším řešením zvýšení normativu na žáka a otevírání většího počtu méně početných tříd?


VP: "Teoreticky ano, jenže to by stálo státní rozpočet hodně peněz. A naše vláda je opačného mínění. Je třeba šetřit, šetřit, šetřit. Proto v dubnu odebrala školství dvě miliardy, což pro MSK znamená asi 200 milionů korun. Dnes ředitelé stojí před smutnou realitou-snižují všem zaměstnancům platy nebo ruší odměny. Cožpak vláda v lednu, kdy se rozepisovaly normativy, nevěděla, že k tomuto kroku sáhne? Školství je opravdu skromný resort, kde se penězi nehýří ani neplýtvá, ale na kterém se nesmyslně šetří. Myslet si, že za hubený peníz budeme na světové úrovni, je nesmysl. Nedivím se, že se prestiž a dobrá tradice českého školství vytrácí. Je s podivem, že přes všechny potíže se stále ještě držíme v průměru zemí OECD. A to především zásluhou velmi obětavé práce našich učitelů."

Květen a červen jsou ve znamení maturit. Jak hodnotíte druhý ročník jejich společné části?

VP: "Po vyhodnocení loňské premiéry státních maturit Cermat přislíbil zjednodušení a úpravu harmonogramu. Ke změnám skutečně došlo - například didaktické testy a písemné práce se konají před ústní zkouškou, což je určitě dobře. Ale o nějakých administrativních úlevách se nedá hovořit. Státní maturita je dle mého pořád překombinovaná a zbytečně administrativně náročná. Jedinou výhodou je, že pro školy už nejde o novinku a že z loňského roku mají zkušenosti a vědí, co je čeká. Jinak stále platí požadavek zjednodušit. Státní část vnímám jen jako podmínku nutnou, nikoliv postačující pro složení maturity. Proto jsem zastáncem jediné úrovně obtížnosti (i dnes se k náročnější variantě hlásí jen malé procento žáků). Kvalita studentů by se měla odrazit v hodnocení. U gymnazistů očekávám hravé zvládnutí na výbornou (maximálně chvalitebnou), u ostatních maturitních oborů jde o ověření nepodkročitelné úrovně vědomostí. Náročnost, která odráží typ středoškolského studia, bych ponechala v kompetenci škol, které stanovují rozsah i obsah požadavků profilové části maturitní zkoušky. Jako matematik jsem zastáncem povinné maturity z MATEMATIKY."

Nově se objevuje celostátní testování v 5. a 9. třídách. Není už všeho testování přespříliš???

VP: "Myšlenka celostátně ověřovat výstupy vzdělávání po ukončení ZŠ vítám jedině za podmínky, že výsledky testů budou sloužit jako podklad pro přijímací řízení na SŠ a nahradí dnešní přijímací zkoušky. Posuzovat žáky jen podle známek ze základní školy je nespravedlivé, neboť mezi hodnocením znalostí žáků základními školami jsou obrovské rozdíly. I to byl důvod, proč jsme v našem kraji přikročili ke společným zkouškám. Marně však hledám důvod, proč by měl žák deváté třídy někdy v květnu, kdy už je přijat na SŠ, absolvovat s plným nasazením celostátní testy, které už nic neovlivní. Nedivím se podpisové akci rodičů, kteří se rezolutně postavili proti takovému plýtvání penězi!"

Co byste chtěla vzkázat našim učitelům?


VP: "Především bych ráda poděkovala těm, kteří ještě neztratili svoje „kantorské ideály" a stále rádi, s láskou a nezměrnou trpělivostí vychovávají a vzdělávají nové a nové generace - zaslouží si obdiv a úctu nás všech. A ty, které už sílu a optimismus pomalu opouští, bych chtěla povzbudit. Všem bych chtěla popřát nejen zdraví, ale všem krásné nadcházející prázdniny."


Zdroj: Tiskové oddělení MSK

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. června 2012 v 14:47  

Myslím, že paní Palková (KČSSD) by měla věnovat svůj čas a intelekt problémům jiného kalibru než je přínos státních maturit a testování žáků základních škol.

Nezištně navrhuji téma Přínos pana D. R. a čerpaní peněz z EÚ na volební preference KČSSD se zvláštním zřetelem na Ústecko a Karlovarsko.

obyčejná učitelka řekl(a)...
4. června 2012 v 19:01  

V tomto případě nechápu souvislost mezi obsahem rozhovoru a politickou příslušností. Tu by měli krotit hlavně někteří zavilí Modří ptáci, jak je vidět.
K věci, pánové, k věci!

Zen řekl(a)...
4. června 2012 v 20:48  

To nic, to je jen projev alternativne inteligentniho nicku Anonymní - syndrom selektivniho vnimani skutecnosti se tomu tusim rika.

Jinak s tim, co i Palkova rika bych souhlasil - snad az na pozadavek jedne maturitni urovne. Preci jen tezko pozaovat na ucnovi, aby dosahoval stejne urovne jako gymnazista, ze? Osobne bych spis videl cestu v tom, ze pro studium na VS by byla nutna vyssi uroven maturity (prinejmensim v profilovych predmetech).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.