Miloš Kafka: Výběr ve výuce použitelných online her

pondělí 14. května 2012 ·

Přehled jednoduchých online her disponujících výukovým potenciálem s praktickými zkušenostmi učitele odborné školy.

K využití online her ve výuce zaujímám kladný postoj. Je to proto, že hry, stejně jako jiné metody a prostředky, považuji pouze za nástroj, který se dá využít dobře, špatně nebo vůbec. Jelikož jsem si sám hraním počítačových a online her prošel, mohu říci, že na to, jak dokáže hra obohatit, má veliký vliv osobní postoj hráče k hraní. Můžete použít úžasnou didaktickou hru, ale když ji hráč hraje jenom z nudy, bez zájmu, nebo je mu vlastně jedno, jak dopadne, tak jej pravděpodobně hra příliš neobohatí. Je však docela jisté, že hry vytvářejí prostředí, ve kterém lze uživatele lépe motivovat k činnosti (více v [1]). Rozhodně nechci říci, že má veškerá výuka probíhat pomocí her, jen to, že bychom neměli možnost jejich využití v konkrétních vyučovacích hodinách opomíjet.


Proto jsem se rozhodl najít nějaké vhodné online hry, ověřit je přímo ve výuce, a získat tak s tímto typem výukových aktivit praktické zkušenosti. Vzhledem k tomu, že učím na střední škole a středním odborném učilišti, vyhledal jsem hry vhodné pro tuto věkovou kategorii. Některé z nich by však byly použitelné i na základních školách a některé jsou vhodné pro všechny věkové kategorie.
Pro výběr vhodných online her jsem si určil následující kritéria:
  • Cíl: Toto je zásadní bod, který určuje, jaký typ online hry hledat. Chceme aby žáci rozvíjeli logiku, prostorové vnímání, slovní zásobu, nebo třeba dobové oblečení, styly účesů, apod.
  • Bez instalace: Vzhledem k tomu, že učím v průběhu čtrnáctidenního cyklu rozvrhu v sedmi učebnách výpočetní techniky, byla by hra s nutnou instalací dosti nepraktická. Žáci i učitelé totiž nemají práva k instalaci softwaru a správce sítě by můj požadavek v případě hry řešil pravděpodobně dost neochotně.
  • Bezplatné: Peníze se dají rozhodně využít lépe, než si platit online hry. Byl by to zároveň špatný příklad, jak nakládat s financemi.
  • Časově nenáročná (1 až 2 vyučovací hodiny): Aby měla vyučovací aktivita ten správný dopad, musí být učitelem řízena. To půjde ale mimo výuku velice obtížně. Navíc by hraním online hry mimo vyučování byli v nevýhodě ti žáci, kteří doma nemají počítač s internetem. Ano, dnes je internet považován za jakýsi standard, ale v praxi mám několik studentů, kteří takové podmínky doma nemají. Mám je proto posílat ke kamarádům nebo do knihoven? Hra, která je opravdu časově náročná a je obtížné omezovat čas u ní strávený, by žáky navíc vedla ke špatnému hospodaření s časem. Snažili by se být lepší než ostatní, tzn. trávit u hry více času. Z tohoto důvodu jsem se zaměřil na takové online hry, u kterých lze určeného cíle dosáhnout během vyučovací hodiny (příp. max. dvou hodin).
Vybrané hry nebudu detailně popisovat. Každý si je může snadno vyzkoušet. Zde jsou:


Šachy (Rozvoj myšlení, …)

Tuto hru zná snad každý, ale ne každý zná její pozitivní dopad na kognitivní vlastnosti. Doporučuji k přečtení články [2], [3], které mi objasnily důvod, proč některé země zavádějí šachy do školních osnov.

Šachy jsem chtěl ve výuce použít, ale mnoho žáků je nezná. Aby mělo význam učit žáky pravidla, muselo by jít o více vyučovacích hodin. Kvůli malé časové dotaci jsem se nakonec rozhodl, že tuto hru nevyužiji.

Následně jsem provedl osobní průzkum mezi žáky, abych zjistil, kolik z nich pravidla zná. Oslovil jsem 104 studentů a z nich 23 pravidla znalo. Během průzkumu jsem se setkal i s reakcemi, že by si někteří rádi zahráli šachový turnaj. To se mi jeví jako dobrý nápad, který třeba jednou zrealizuji.

Odkaz na hru (hráč proti počítači): http://www.chess.com/play/computer.html
Odkaz na hru (hráč proti hráči): http://www.hry.cz/sachy


Scrabble, Kris kros, Slovní fotbal (Slovní zásoba, …)
Scrabble a KrisKros jsou si vcelku podobné. Slovní fotbal se liší v tom, že jde pouze o počet sestavených slov. Nenavazujete tedy slova na již položená písmena na hracím plánu.

Velice přínosné je hrát proti někomu, kdo má rozvinutější nebo odlišnou slovní zásobu. Se studenty hraji často slovní fotbal o velkých přestávkách, když nejdou na oběd a po nějaké době jsem si sám na sobě všiml, že používám slova, která jsem dříve neznal.

U celé této trojice her vznikají situace, kdy jeden hráč nezná význam daného slova. To je výhodný moment pro vyhledávání a učení se významům slov.

Odkáži vás ještě na články, které se věnují pozitivům této hry, mezi které patří zvyšování slovní zásoby, růst koncentrace, trpělivosti, sebejistoty, …[4], [5].

Odkaz na hru Scrabble (CZ): http://www.herna.net/scrabble/
Odkaz na hru KrisKros: http://www.hry.cz/kris-kros
Odkaz na hru Slovní fotbal: http://www.hry.cz/slovni-fotbal
Odkaz na hru Slovní fotbal (EN): http://www.hry.cz/word-soccer

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.