Přečtěte si: Varování OECD: nechápete smysl testování

úterý 6. března 2012 ·

Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) vypracovala obsáhlý dokument Reviews of Evaluation and Assessment in Education, Czech Republic (Revize hodnocení výsledků vzdělávání v České republice), z něhož vyplývá řada závažných varování i doporučení. Ministr Josef Dobeš tvrdí, že doporučení podporuje jeho záměr zavést plošné testování. Vedoucí týmu, který studii připravoval, usvědčuje Dobeše z dezinterpretace. „Nejprve je nutné pečlivě vyvinout důkladné standardy pokrývající cíle vzdělávání v celé jejich šíři, teprve na nich stavět testy.“

Smysl hodnocení je v poskytování zpětné vazby, se kterou mohou žáci i učitelé dále pracovat, učitelé by měli být hodnoceni na základě učitelských standardů, ředitelé škol nejsou na svou práci připraveni. Toto, a mnohé další, říká spoluautor aktuální nezávislé zprávy o evaluaci v českém vzdělávání, Paulo Santiago.

Z rozhovoru s Paulem Santiago v UčitelskýZpravodaj.cz vybíráme:

Čeho bychom se měli nejvíce obávat? Co je největší výzvou pro české vzdělávání v nadcházejících letech, pokud byste mohl na něco poukázat?


Skutečným problémem je v ČR tradiční přístup k organizaci školní třídy. Hodnocení pro učení není v českých školách systematicky užíváno. Je kladen malý důraz na takový způsob hodnocení, který by poskytl žákovi zpětnou vazbu a rozvíjel mezi učitelem a žákem spolupráci na procesu učení žáka. V důsledku toho Česká republika potřebuje vyvinout výraznější úsilí vedoucí ke zlepšování výsledků žáků prostřednictvím formativního hodnocení, které přispívá k vlastnímu procesu učení, spíše než užívat sumativní (výstupní) hodnocení k poskytování informací o výsledcích učení. Tato změna zabere čas, vyžaduje to rozhodnost pro její úspěšné zavede. Podobnou hrozbou pro české vzdělávání je to, že současné externí hodnocení škol (Českou školní inspekcí, pozn. autora) má sklon sledovat, zda škola postupuje v souladu se školskou legislativou, spíše než aby podporovalo zlepšování školy. Vnější hodnocení školy by se tedy mělo více zaměřit na rozvoj školy a ustoupit od současného modelu „dodržuje – nedodržuje předpisy“. To by ovšem předpokládalo poskytovat poradenství pro rozvoj všech hodnocených škol, nejenom těch, které dosahují slabších výsledků.

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 7:51  

České školství už žádný čas nemá.Už teď jsou škody nevratné. Běžte učit na nevýběrovou střední školu a uvidíte výsledky reforem a činnosti minulých ministrů školství a vlád v plném světle.
Dnes je třeba zachránit co se dá.
Bohužel stále mnozí zachraňují jen své peněženky.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 11:07  

S laskavým svolením OECD, případně i bez něho, si budeme v České republice testovat své žáky tak, jak chceme my a ne podle zmatených představ nějakého vyčpělého administrativního teoretika Santiaga.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 12:44  

Správně.
NÁM do toho přece nemá nikdo co kecat, protože MY máme ty nejchytřejší a nejlepší politiky, kteří nechají připravit takové testy, jaké NÁM vyhovují.

Promiňte, milý Anonymní, ale pokud Vám to nedošlo, tak panu Santiagovi to může být úplně jedno, co a jak my si tady testujeme. (A dost možná taky je.)
Je to pro nás rada zadarmo, kterou můžeme a nemusíme vzít v potaz. Nikdo nás přece k ničemu nenutí.

Ale kouzelné je, že se tato zpráva dost trefuje do stejných terčů, jako mnozí kritici současného modelu testování u nás.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 12:54  

6. března 2012 11:07

Aha. Všichni v Evropě jsou blbí jen ta česká vláda moudro "pobrala". Pryč s němi, škodí ČR.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 15:00  

Vsichni blbi urcite nejsou, ale nekteri se jimi stavaji... :-)
http://www.novinky.cz/veda-skoly/260796-britove-neumeji-pocitat-polovina-z-nich-ma-znalosti-ceskych-pataku.html?ref=ostatni-clanky

poste.restante řekl(a)...
6. března 2012 v 16:18  

Předně je asi třeba říci, že panu Santiagovi může být situace v českém školství vcelku ukradená. A nejspíš také je. Dost dobře nevím, jaký by mohl mít osobní zájem na kritice ministra Dobeše.
Navíc radami OECD se nemusíme nijak řídit. Jsou to jen jejich názory na to, co je u nás špatně.
Jsou to rady zadarmo.
Je jen na nás, jak s nimi naložíme.

Kouzelné ovšem je, že se tato doporučení vcelku shodují s tím, co mnozí z nás kritizují na plánu testovat hlava-nehlava, aniž bychom vlastně věděli co a hlavně proč.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 18:35  

6. března 2012 15:00

Mimochodem, Anglie a její školství je pro Dobeše supervzor a Margaret Thatcherová je supervzor pro vládu hromadné devastace. Taky všichni víme, jak hrůzně vypadala situace v Anglii při jejím odstavení.

Jan Hučín řekl(a)...
7. března 2012 v 10:09  

Nemohu se zbavit dojmu, že ze strany pana Santiaga jde o typické hraběcí rady. Co kdybychom ho udělali ministrem, ať se ukáže?

Když někdo říká, že nejdřív musím udělat A, B, C, D,... a pak teprve možná někdy v budoucnu můžu udělat to, co zamýšlím, je to v praxi ekvivalent "na svatého Dyndy". Poněkud mi to připomíná situaci, kdy děti doma zlobí, odmítají dělat úkoly, uklidit, sníst jídlo, které si vyžádaly, a tak dále. Začtete se do knihy o výchově dětí a budete se s nimi snažit vykomunikovat jejich pocity, anebo vezmete do ruky vařečku a zvýšíte hlas?

Anonymní řekl(a)...
7. března 2012 v 13:11  

Na celém testování NIQES mi nejvíce vadí, že po ICT koordinátorech na školách se chce zdarma instalace aplikací na dost velký počet stanic aniž by jim byla práce zaplacena. Vzhledem k tomu, že dle loga má ČŠI na toto testovaní peníze z EU, mi to přijde značně nefér. Pracovníci ČŠI určitě na tomto "projektu" nepracují zadarmo. Ale ICT koordinátoři a učitelé na školách jsou pro ministerstvo, ČSI atd. jen kopka hnoje, která si ani nezaslouží mít za svou práci zaplaceno. Argumenty, že se jedná jen o pár hodin práce, neberu, protože jde o princip.

Anonymní řekl(a)...
7. března 2012 v 14:01  

Tak, tak, souhlas. Nejvíce si s instalací užijí ti, kteří mají starší počítače. U většiny z nich je potřeba instalovat i framework net, a to je teprve lahůdka. Mám taková PC v učebně naštěstí jen dvě ze třiceti, ale myslel jsem, že olezu. Taky jsem si pěkně zanadával, že nevidím důvod, proč bych to měl dělat zadara, když na příručcce svítí logolink.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.