Projekt Matematika s chutí spuštěn!

středa 15. února 2012 ·

Cílem projektu je zvýšit zájem veřejnosti, škol, učitelů a žáků o výuku matematiky a obrátit pozornost všech důležitých aktérů ke skutečnosti, že klíčem ke zlepšení výsledků je kvalitní a zároveň motivující výuka v povinném vzdělávání. Nástrojem budou široce publikované příklady dobré praxe založené na projektech učitelů na prvním stupni základních škol zaměřených na zvýšení kvality výuky matematiky a potažmo matematických dovedností žáků.

Projekt Matematika s chutí je uvážlivou reakcí na prokázané zhoršení výsledků povinného vzdělávání v matematice i na doložené velmi negativní postoje českých žáků k její výuce. K příčinám patří přílišné spoléhání škol na to, že žákům pomůžou rodiče, předčasná abstrakce ve výuce a především skutečnost, že běžná škola se sice snaží předat žákům řadu poznatků, ovšem metody výuky ignorují dovednosti, které jsou potřebné k jejich získávání. Výuka je zaměřena spíše na reprodukci a imitaci než na tvořivost žáka a na rozvoj jeho intelektu a osobnosti. Objevovat, klást si otázky a hledat na ně odpovědi se žáci nemůžou naučit tím, že budou sebepozorněji sledovat výklad učitele. Učitel v nich musí vzbudit potřebu poznávat, musí je přivést k činnostem, při nichž si budou sami klást otázky a hledat na ně odpovědi, budou sami pátrat a objevovat.


Je připravena pestrá nabídka třídních projektů (ukázky projektů zde), které takové činnosti žáků vyvolávají a mo­hou se snadno stát doplňkem běžné výuky. Všichni učitelé matematiky ve třetím až pátém ročníku (při dostatku finančních prostředků také v šestém, sedmém a osmém) si z nich mohou vybrat a vybraný projekt případně pozměnit. Mohou také připravit vlastní, jednostránkový třídní projekt. Matematika s chutí hledá další sponzory, aby byl dostatek finančních prostředků na odměny učitelů za práci na třídním projektu i na pokrytí drobných výdajů škol za materiál, příp. služby.

Výběr učitelů bude podřízen záměrům projektu, tedy snaze vyvolat v následujících letech co nejsilnější multiplikativní efekt. Hlavním hlediskem budou odpovědi učitelů v dotazníku a kvalita předloženého třídního projektu. Během jeho realizace (školní rok 2012/13) budou učitelé na stránkách www.MatematikaSChuti.cz reflektovat jeho průběh a sdílet s ostatními své zkušenosti. Kvůli získání měřitelných podkladů o výsledku třídního projektu napíší žáci na začátku a na konci dovednostní test a zodpoví otázky dotazníku zaměřeného na jejich postoje k matematice a její výuce ve škole.

Ve třídách, kde budou třídní projekty realizovány, by mělo především dojít k zásadní změ­ně klimatu, v němž výuka matematiky probíhá. Případně – pokud tam díky učiteli příznivé klima již panuje –, měly by jeho základní znaky dále vyniknout. Jde především o aktivitu všech žáků provázenou jejich vzájemnou a trvalou diskusí o tom, co objevují. Výklad učitele zcela chybí, případně zřetelně ustupuje do pozadí a ztrácí význam. V důsledku realizace třídního projektu neklesne úroveň poznatků osvojených žáky. Budou se k nim však dostávat aktivněji a s lepším porozuměním základním principům, naučí se spolupracovat a vážit si myšlenek ostatních, uvidí smysl toho, co se v matematice učí. Na základě této zkušenosti budou tvořivěji a odvážněji získávat další vlastní poznatky nejen v matematice, ale i v ostatních předmětech. Existuje řada důvodů, proč by tyto změny ve výuce matematiky měly prospět také dětem žijícím v méně podnětném prostředí.


V dlouhodobé perspektivě má projekt přinést zásadní změnu postojů mladých lidí k matematice a oborům, které se opírají o matematické poznatky, logické myšlení a metody vědeckého poznání. Takových oborů stále přibývá. Změna přístupu k výuce matematiky může v budoucnu pomoci zvýšit konkurenceschopnost českého vysokého školství a ekonomiky.


Více se lze o projektu dozvědět zde.


2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. února 2012 v 15:46  

Je to pěkné, jen nevím jak vzbudím zájem u žákyň z bývalé zvláštní školy, které jaksi školu navštěvují sporadicky. Totéž lze očekávat od žáků z vedlejší ubytovny pro neplatiče. Na prvním stupni si to dokáži ještě představit, na druhém to však bude dosti podstatný rozdíl. Když odejde 7 jedničkářů a dvojkařů ze třídy na osmileté gymnázium, tak se "atmosféra" bez těchto tahounů dramaticky zhorší. Jako ideální to vidím na nižší stupně osmiletých gymnázií.

Anonymní řekl(a)...
16. února 2012 v 11:15  

Vážení přátelé, co si myslíte, že v hodinách matematiky děláme?
Představa, že učíme jen "osamocené vzorečky"je více než mylná a svedčí o naprosté neznalosti problému.
Dále jen okrajově,než začnete opět "reformovat" školu a učitele, zkuste změnit postoje veřejnosti k matematice, např. aby se kdejaká pseudohvězda neholedbala tím, že matematika je k ničemu, protože ona ji přece nikdy nepotřebuje a potřebovat nebude.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.