Prvouka pro druhé třídy z Nakladatelství Fraus je nejlepší evropskou učebnicí roku

čtvrtek 13. října 2011 ·

Žáci druhých tříd základních škol, kteří při výuce prvouky využívají učebnici Nakladatelství Fraus s titulem Prvouka pro 2. ročník základních škol (komplet materiálů pro výuku), se budou učit z nejlepší evropské učebnice roku 2011. Na mezinárodním knižním veletrhu ve Frankfurtu o tom dnes rozhodla odborná porota Evropské asociace nakladatelů učebnic, složená z evropských pedagogů, didaktiků a nakladatelů. Cenu za nejvyšší ocenění dnes při slavnostním vyhlášení převzal Jiří Fraus, jednatel Nakladatelství Fraus.



Úspěch plzeňského učebnicového nakladatelství je o to cennější, že druhá nominovaná učebnice Zeměpis pro 9. ročník a víceletá gymnázia (interaktivní učebnice) získala Zvláštní cenu poroty.

Ceny uděluje Evropská asociace nakladatelství učebnic (EEPG) a plzeňskému nakladatelství se tak podařilo navázat na mimořádné úspěchy z předchozích třech ročníků. Loni byla rovněž Zvláštní cenou poroty oceněn titul Život v našem regionu. V roce 2009 získala v konkurenci 48 učebnic 26 vydavatelů z 16 zemí stříbro učebnice matematiky pro 6. ročník v kategorii Best European Schoolbook Awards a bronz Dějepis 6, který byl oceněn v soutěži EEPG Best Schoolbook Awards. V roce 2008 titul Chemie pro 8. ročník ZŠ tuto soutěž dokonce vyhrál. Podobné úspěchy v této soutěži nakladatelství zaznamenává pravidelně již od roku 2005.

Celkově se letos do soutěže o Nejlepší evropskou učebnici přihlásilo 20 nakladatelů s 40 tituly, z nichž 9 včetně obou původních českých učebnic bylo nominováno na ocenění. Letos ve Frankfurtu proběhl již její dvanáctý ročník.

Autorky vítězné učebnice se rozhodly jít proti proudu

Autorky Michaela Dvořáková a Jana Stará působí na Pedagogické fakultě UK Praha na katedrách občanské výchovy a primární pedagogiky. Už samotné nominace si velice vážily a z ocenění čerpají z něho další sebedůvěru pro svou práci při tvorbě učebnic a jejich ne vždy snadné prezentaci před učiteli.  „Setkáváme se s učiteli, kteří naše učebnice oceňují, ale zároveň přiznávají, že to od nich vyžaduje větší přípravu. Vedle nich existuje řada učitelů, kteří mají rádi tradičnější přístup a ty je potřeba o kvalitách naší učebnice přesvědčovat,“ přiznává Michaela Dvořáková.

Michaela Dvořáková připouští, že právě multikulturní přístup a otevřenost pro život v současných podmínkách, ve kterých neschází tak samozřejmé součásti světa současných školáků, jako jsou média či počítač, nejspíše zaujaly mezinárodní porotu.  „Z ocenění máme velkou radost,  teď jsme dostaly jasný impuls, že se nemusíme bát zkoušet to dál jinak, než bylo dosud obvyklé. Budeme se cítit jistější,“ dodává Michaela Dvořáková.

Prvouka 2, která se stala součástí učebnicové řady pro první až pátý ročník ZŠ, vznikla na zakázku Nakladatelství Fraus. Autorky se rozhodly jít proti proudu a koncipovat výuku jinak, než je obvyklé. „Prvouka, a obzvláště ve druhé třídě, bývá často chápána jako předmět, kde si děti povídají, hrají, opakují věci z první třídy, takže se v důsledku mnoho nového nedozvědí. My jsme chtěli přizvat děti jako skutečné partnery k vážnější diskusi a nabídnout jim zajímavější učivo,“ popisuje prvotní záměr spoluautorka Michaela Dvořáková.

Výsledkem je, že děti se mohou už v tomto věku  seznamovat s jevy jako multikulturalismus, při kterém autorkám šlo o to, aby si osvojily, že různost nemusí být ohrožující, ale naopak zajímavá. „Do učebnice jsme zapracovaly i situace, které mohou nastat v kontaktu s jinými etniky včetně konfliktů, na které se děti snažíme připravit a učit se je zmírňovat. Děti pak ve škole prakticky nacvičují chování, které jim v podobných situacích přijde vhod,“  popisuje jedno z novátorky pojatých témat Michaela Dvořáková. Děti podle této učebnice mají rovněž rozeznat situaci, kdy jsou v ohrožení a naučit se, jak oslovovat dospělé a požádat o pomoc. S multikulturním přístupem také například souvisí i způsob, jakým je pojednáno téma Vánoc. V této kapitole se žáčci dozvědí, jak se slaví svátky v různých zemích a kulturách.

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
13. října 2011 v 8:05  

Gratulace!

Anonymní řekl(a)...
13. října 2011 v 17:34  

Víte ono je to s tím hodnocením problematické. Učebnice chemie od Frausu dostala také ocenění, ale učit se podle ní moc nedá. Je to hrozný galymatiáš. A to je ještě slušné slovo. Dětem na ZŠ by prospělo více systému, jinak se v problematice utopí.

Anonymní řekl(a)...
13. října 2011 v 20:25  

ad 17:34
No jistěěěě! :-/
Není tam přehledně sepsáno, co se má žák naučit zpaměti, aby se z toho dal snadno vyzkoušet, případně plošně otestovat.
Nemluvě o nedostatečném zařazení národní hrdosti...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.