Mira Friedrichová: Polemika o podobě státní maturitě z informatiky - Problém první informační a komunikační technologie jako mladá nekodifikovaná věda.

pondělí 31. října 2011 ·

Informační a komunikační technologie jsou batoletem mezi obory, které se vyučují na našich školách.



Babička Matematika své první znalosti získala ve starém Řecku, Číně i Mezopotámii někdy před dvěma tisíci let a doplňovala si je Egyptě, ve středověku se doučila rovnice a do konce 19. Století už věděla všechno, co se dnes učí na střední škole.

Dědeček Český jazyk byl mladý někdy v prvním tisíciletí našeho letopočtu, ale tehdy ještě neuměl moc psát, naučil se to až někdy okolo roku 1400, kdy mu Jan Hus pomohl s používáním diakritiky. Učil se a vyvíjel dalších pár století. V roce 1993 se rozhodl pro radikálnější změnu pravopisu a od té doby tj. skoro 20 let už ví, jak vypadá a jen tu a tam se maličko kosmeticky upraví.

Stejně jsou na tom i jeho bratranci Anglický, Německý, Ruský a Španělský. Oni všichni přesně vědí, co mají vědět středoškoláci.

Ostatní členové rodiny jsou na tom podobně. Strýček Zeměpis se čas o času dozví o vzniku nového státu, ale jeho znalosti třeba o podnebných pásech, vodstvu nebo světadílech jsou prastaré. Hodné tety Chemie a  Fyzika se spoustu novot dozvěděly někdy před sto lety, ale s tím, co se dozvídají v posledních letech příliš neobtěžují náhodné kolemjdoucí. Chemie si potrpí na svou Periodickou tabulku a Fyzika má ráda klasická témata jako je Mechanika, Optika a Elektrické jevy a nějaká 40 let stará Teorie chasu jí v rámci střední školy příliš neovlivňuje.

Jenže co s tím batoletem IKT? Všichni příbuzní se radovali, když řeklo první slabiku, všichni žasnou, když se dokáže poprvé postavit na vlastní nohy, sice zatím velmi vratce, ale přece jen. Když pronese první slovo, žádá si to rodinnou oslavu. Je mu rok (z hlediska ostatních příbuzných) a všichni jsou z něj nadšení – vždyť je tak roztomilé!

Všichni se teď budeme učit tomu, co naše děťátko umí. Budeme slabikovat a lézt po čtyřech a to budou ty dovednosti, které k životu budeme nutně potřebovat.

Jenže jako všechny malé děti se vyvíjí velmi rychle. Učí se nové věci, zvládá to, to bylo před pár týdny velký problém. Dnes řeklo první větu, jenže my budeme učit studenty slabikovat. Než je to naučíme, bude naše malé IKT umět jezdit na trojkolce. Nejlepší by bylo učit se to, co bude umět za pět, deset let, jenže my zatím nevíme, co to bude.

Přesně před dvěma měsíci jsem v jedné diskusi o čtečce uvedla:

„Dovedu si snadno představit, že tam jsou nahrané učební materiály, že tam lze doplňovat poznámky a dělat cvičení, ale pak to nebude čtečka, ale spíš bych to viděla na nějaký tablet. Prostě víceúčelové zařízení, kde budu on-line, budu tam mít mapu, vyřídím si maily a cestou v tramvaji nastuduji další přednášku z e-learningu a opoznámkuji si to,pak si otevřu školní Moodle a opravím pár odevzdaných prací – protože jezdím poměrně dlouho :) . Myslím, že by to mohlo i přehrávat muziku,fotografovat a telefonovat :) , když už! Já osobně tedy ještě doufám, že to bude ohebné, abych to snadno narvala do tašky vedle bochníku chleba.“


Před pár dny jsem zjistila, že ohebný displej je už vyrobený: http://notebooky.idnes.cz/notebook-fujitsu-ma-ohebny-displej-a-intel-nejtenci-model-sveta-psu-/tech-a-trendy-nb.aspx?c=A070530_144754_tech-a-trendy-nb_jza

Proč je to důležité? Právě proto, že oblast IKT se rozvijí tak rychle, že prostě nestíháme. Proto je třeba stále řešit a zvažovat, co vlastně učit.

Státní maturita má testovat znalosti studentů z oblasti IKT. Mechanismus a harmonogram vyžaduje sestavit katalog požadavků o pár let dřív, než dojde k testování. Pak vyučující zahrnou oblasti do RVP a svých tematických plánů, naučí studenty, co je potřeba a pak se maturuje.

Jenže to je právě ten zádrhel. Než celý proces proběhne, je už pozdě. Dnes jen malou ukázku.

První příklad didaktického testu v nižší verzi zní:
Kterou z webových stránek na následujících smyšlených adresách webový prohlížeč zcela jistě nezobrazí? Vyberte jednu z následujících možností A–D.
A) https://online.banka.cz/
B) www.skolaprozaky.cz
C) www://upinkasu.cz/restaurace
D) http://123.hnutisvobody.cz/kuba

Zkusila jsem to. Můj prohlížeč Google Chrome zobrazí toto:

4

2
3
4


Česky řečeno, jedině  ta  chybná odpověď vrací rozumný výsledek.

Není to tím, že by test autoři  navrhli špatně, jen je to znalost zbytečná,  před pár lety, kdy to konstruovali, prostě Google Chrome nebyl.

A navíc, řekněte mi, kolikrát jste nějakou adresu stránky opisovali. V devadesáti devíti případech vám jí někdo pošle a vy kliknete.

Autoři testu chtěli, aby studenti znali správnou syntaxi při psaní adresy webové stránky, což je sice chvályhodné, ale při použití moderního prohlížeče jaksi zbytečné.

Jenže pak ta otázka prakticky ztrácí smysl.

A tak je to skoro se vším :) .

Převzato z blogy.rvp.cz

7 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
31. října 2011 v 12:31  

Nic proti testům. Část znalostí se jimi dá vcelku dobře ověřit.
Ale redukovat maturitu z ICT jen na křížkování "správných" odpovědí se mi nezdá jako právě štastné.

Což takhle pojmout maturitu z ICT jako praktickou?
Žák ráno přijde, vylosuje si jedno z N zadání a ve stanoveném čase vypracuje příslušný úkol. - Napíše text obchodní objednávky, vytvoří jednoduchou fakturu, spočítá hodnoty a z nich vytvoří koláčový graf, ...

Přece cílem výuky ICT je dosažení funkční gramotnosti a ne odrecitování definic významných pojmů.

I šestileté dítko, které v životě neslyšelo o ARPANETu, používá internet vcelku běžně.
Tak k čemu je maturantovi znalost tohoto pojmu z počítačového pravěku? Kromě jisté "úrovně všeobecných znalostí"?


Přece ani v maturitní písemce z CJL neověřuje češtinář žákovu schopnost napsat U s kroužkem, ale mimo jiné znalost gramatických pravidel pro umístění kroužkovaného u, a především schopnost vytvořit smysluplný text ve stanoveném slohovém útvaru.
(Mimochodem proto považuji současnou podobu maturitních "písemek" za krok špatným směrem.)

Puďa řekl(a)...
1. listopadu 2011 v 14:42  

Informační a komunikační technologie jsou tady už hodně let. Nevěřím, že spolu lidé před tisíci lety nekomunikovali. Nevěřím, že po vynálezu knihtisku nebylo potřeba katalogizovat knihy, prohledávat text aj.
Plyne mi z toho jediné - pojmout pro testování (když už nic jiného nikdo nebere jako bernou minci) IVT šířeji, ne jen znalosti HTML a velikosti flash disků.
Mou oblíbenou úlohou je, jak najít čínské slovo v čínském slovníku.
Prostě informatika není jen o počítačích.

Luděk Blaha řekl(a)...
1. listopadu 2011 v 15:33  

jak najít čínské slovo v čínském slovníku

Promiňte, pane Puďo, ale není tohle už patologická deviace?
Doposud jsem si myslel, že vrcholem týrání žáka je převod čísla z desítkové do hexadecimální soustavy popřípadě analýza počtu řešení rozhodování pomocí funkce if na třech mezích podle pořadí.

Anonymní řekl(a)...
1. listopadu 2011 v 20:36  

Věcně: JAKO UČITEL INF (aprobovaný) bych převzal současný standard a metodiku ECDL a podle nich na zš a sou-soš připravoval žáky. Na gymnáziu lze (snad) jít i výše....

Luděk Blaha řekl(a)...
1. listopadu 2011 v 20:59  

Tak tedy věcně:
Pominu otázku, lze-li jít na gymnáziu výše. Občas to zkusím a nemohu se zbavit intenzivního pocitu, že na četnost žákovských peticí, i v celostátním rozsahu, jednoznačně vedu.
Otázka, kterou bych se zaobral, je, proč by se výše jít mělo nebo dokonce muselo.

poste.restante řekl(a)...
2. listopadu 2011 v 3:08  

Věcně:
Standardem gymnázií je cca 4 hodiny ICT za čtyřleté studium.

Standardem např. na naší SOŠ je za tutéž dobu 8 - 12 hodin ICT podle oboru. Nepočítaje v to CAD, CAM a Průmyslový design.

Existují maturitní obory s cca 3 hodinami ICT. Méně již de facto nelze, protože by nebyla naplněna hodinová dotace, aby ICT jaksi vůbec mohlo být maturitním předmětem.

Ostatní předměty povinné části SM jsou na tom s hodinovou dotací poněkud lépe.

Takže bychom měli asi spíše vycházet z předpokládatelného minimálního rozsahu cca 3 hodin.

A teď mi kolegové řekněte, co se v tomto čase reálně dá žáky naučit, aby se maturita nezvrhla v trapnou frašku.

Puďa řekl(a)...
3. listopadu 2011 v 0:18  

Ona stejně nakonec státní část z informatiky vůbec nebude, když jsous tím takové problémy. A pro maturitu z IVT v profilové části mají být min. 4 hodiny dotace - to už by šlo? ;-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.