Marcel Chládek: ČSSD zvažuje zavedení povinné výuky finanční gramotnosti

středa 19. října 2011 ·

V souvislosti s aktuálními informacemi o zadlužení českých domácností a praktikách některých úvěrových společnosti, v jejichž pastech občas uvíznou i mladiství, bych chtěl informovat o tom, že ČSSD ve svém programovém dokumentu - zelené knize k reformě v oblasti školství - počítá s možnosti zavedení povinné výuky předmětu finanční gramotnosti. Cílem tohoto předmětu by bylo seznámit žáky či studenty se základními praktickými informacemi co se týče hodnoty peněz, finančních služeb či rizik úvěrových produktů. V době ekonomické recese a stále sílícího rizika privatizace veřejné správy, kterou podporuje politika současné pravicové vlády, pokládám zvýšení finanční gramotnosti za mimořádně důležité téma.



Jsem zároveň přesvědčen o tom, že by se takový předmět měl v rozvrhu hodin objevit co nejdříve. Věřím, že si tento záměr ČSSD najde podporu napříč politickým spektrem.

Zelená kniha samozřejmě představí řadu dalších záměrů ČSSD v oblasti školství. O prezentaci její finální verze a komplexních návrhů bude veřejnosti i média včas informována.

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
19. října 2011 v 22:43  

Začněte s tím na svých stranických školeních. Kdo v tomto státě začal s obrovským zvyšováním státního dluhu přestože ekonomika rekordně rostla?

Luděk Blaha řekl(a)...
19. října 2011 v 23:40  

Předmětu finanční gramotnost má smysl vyučovat ve věku, kdy žáci zvládnou nejen základní aritmetické operace násobení a dělení, ale také přímou úměru a procenta. Obávám se, že dřív jak ve třetím ročníku střední školy to nebude.
Žactvu by možná úplně stačilo, třeba na speciální třídnické hodině, připomenout, že není dobré si půjčovat na dovolenou nebo vánoční dárky a že je naopak žádoucí si před žádostí o úvěr nechat od někoho spočítat, jak se ty půjčené peníze prodraží.
A hlavně, a to zdůrazňuji, hlavně k dětem nepouštět nikoho ze státní správy a samosprávy.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2011 v 0:41  

Kdo v tomto státě začal s obrovským zvyšováním státního dluhu přestože ekonomika rekordně rostla?

Asi je takového vzdělávání opravdu potřeba, aby šlo také podívat se pod slupku čísel.
Třeba na to, že první Zemanova vláda přebírala zemi po rozvratu a Klausových balíčcích a ještě měla ten hloupý nápad vytáhnout na světlo boží dluh tak mistrně po léta schovaný v Konsolidační agentuře.

Anebo že i ta "mizerná" Paroubkova vláda končila s vnitřními finančními rezervami na jednotlivých ministerstvech v celkové výši, tuším přes 120 miliard. A kdeže jsou tyto rozervy dnes?


Ale myslím, že není nutné ani vhodné pohlížet na školskou problematiku primárně stranickou optikou.

To já jen v reakci na první příspěvek.
Ono je opravdu občas dobré umět si dát do souvislosti více čísel.

Škoda jen, že podobnou výuku neabsolvovali i finanční experti, kteří nám ještě před nějakými cca šesti lety kázali v TV o tom, že české domácnosti mají oproti Evropě velmi nízkou míru zadlužení, což je špatné pro ekonomiku.


Tématicky proti zařazení finanční problematiky nic nemám, ale nejsem si jist, zda je nutné rovnou zavádět nový předmět.

Aby to nedopadlo jako s "výchovami".
Na jedné základce mají kromě klasické trojky (HV, VV, TV) ještě Osobnostní a sociální výchovu, Výchovu k občanství, Výchovu ke zdraví a Rodinnou výchovu.
Těším se, až zavedou ještě tak často vzpomínanou Etickou výchovu a možná rovnou ministrovu Výchovu k národní hrdosti.
Prozatím ale teď jejich absolventy v prvním ročníku vychovávám ke zdravení a sundávání pokrývky hlavy v místnosti.


Takže na předání kompetencí,
že p. a. u sazby úroků znamená per annum a nikoli per anus,
že utrácet je dobré jen tolik, kolik vydělám
a že půjčovat má smysl jen na to, co v budoucnu přinese užitek,
by snad mohla stačit základní, nebo lehce zvýšená hodinová dotace ekonomie na středních školách, ne?

Anonymní řekl(a)...
20. října 2011 v 11:20  

To: 20. října 2011 0:41

O.K., faktem je, že v některých oblastech se vlády ČSSD chovaly pravicově a vlády ODS zase levicově, leč výsledek je každopádně žalostný. Dluh raketově roste, zatímco výkonnost ekonomiky de facto stagnuje, to vše při stále klesající morální úrovni občanů!

Cit.:
Takže na předání kompetencí,
že p. a. u sazby úroků znamená per annum a nikoli per anus,
že utrácet je dobré jen tolik, kolik vydělám
a že půjčovat má smysl jen na to, co v budoucnu přinese užitek,
by snad mohla stačit základní, nebo lehce zvýšená hodinová dotace ekonomie na středních školách, ne?


Není dobré utrácet jen tolik, kolik vydělám! Je naopak dobré si soustavně vytvářet finanční rezervu na neočekávané situace (nemoc, výměna doslouživších zařízení v domácnosti atd., atd.).

V dnešní době (a nejen v dnešní) je půjčka hazardem s budoucností neboť člověk de facto prodává nějaký (někdy dokonce veškerý) díl svého budoucího času věřiteli, přičemž o své budoucnosti nic neví. Osobně bych vzal na milost jenom půjčky na bydlení a to ještě za jistých podmínek.
Vaše formulace je nešťastná, myslel jste to zřejmě jinak. Lidé si přeci půjčují právě proto, že jim to, dle jejich názoru, přináší okamžitě, hned teď užitek.

Za předání kompetencí finanční gramotnosti jednoznačně odpovídají rodiče. Škola by, dle mého, měla garantovat, že všichni žáci mají znalost a dovednost tedy umí procenta a trojčlenku. Procvičování by mělo probíhat výhradně na typických praktických úlohách z běžného rodinného života.

VM

Anonymní řekl(a)...
20. října 2011 v 13:33  

pro poste.restante
"Prozatím ale teď jejich absolventy v prvním ročníku vychovávám ke zdravení a sundávání pokrývky hlavy v místnosti."

Pozor na to, už jsem slyšela o ZŠ, kam jde inspekce přešetřit šikanu žáka na stížnost rodičů, protože mu ve škole nedovolují nosit klobouk, který patří k jeho image.

Anonymní řekl(a)...
20. října 2011 v 15:48  

po rozvratu a Klausových balíčcích
Ty byly vyhlášeny proto, aby rozpočet zůstal v krizové ekonomické situaci vyrovnaný nebo s malým deficitem.

Slova o rozvrácené zemí ponechte stranou.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2011 v 18:30  

po rozvratu a Klausových balíčcích
- Ty byly vyhlášeny proto, aby rozpočet zůstal v krizové ekonomické situaci vyrovnaný nebo s malým deficitem.


Myslíte tu krizovou situaci, kterou vyvolala předchozí rozhodnutí vlády?
Rozumím Vašemu komentáři tak, že když je deficit účetně skryt a vyveden mimo státní rozpočet, tak neexistuje a vše je v pořádku.
:-)
Použil jsem slovo rozvrat - ekonomický, ale hlavně společenský, morální, etický ...
Pusťte si na youtube Františka Ringo Čecha jak popisuje privatizaci pražských vodovodů a kanalizací. Už tehdy začal dnešní problém s proplácením dotací z EU...

Ale víte, já na tomto fóru opravdu nechci vést politické debaty.
Nemyslím, že je to vhodné.


VM
S většinou Vašeho textu nemám problém souhlasit.
Jen pár poznámek.

Je naopak dobré si soustavně vytvářet finanční rezervu na neočekávané situace

Obecně ano.
Ale třeba začínající rodina s malými dětmi a jedním partnerem na mateřské obvykle moc úspor nevyrobí a z dřívějška je většinou nemá.

Naše současná západní ekonomika je založena na "životě na dluh". Dluh je Vám vnucován od vstupu do pracovního života i dříve - půjčky na školné, na bydlení, na nezbytné vybavení domácnosti, ...
Nebo snad myslíte, že začínající rodina nepotřebuje ledničku, pračku?

Když si půjčuji na koupi domu, očekávám, že mi to přinese užitek vlastního bydlení hned a v budoucnu úsporu nákladů za nájem.
Je logičtější splácení něčeho, co je moje, nežli šetření v naději, že za 20 let si kolem padesátky koupím dům. Potřebuji jej teď, pro sebe a děti. Po šedesátce by mi stačilo 2+1 v paneláku.

Malokterá firma nastartuje a rozvíjí podnikání pouze z vnitřních zdrojů.
Dluh, který je přiměřený možnostem splácet a pokud možno zajištěný, není podle mne nic špatného.


Rodiče by toho obecně měli dělat ve vztahu k dětem hodně.
Ale mnozí to nedělají, jak víme.
Můžeme čekat, až se změní lidé, anebo z prostého důvodu snížení společenských nákladů část činnosti nekompetentních rodičů budeme suplovat v systému vzdělávání.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2011 v 18:42  

přešetřit šikanu žáka na stížnost rodičů, protože mu ve škole nedovolují nosit klobouk, který patří k jeho image.

Image už na mně jeden mladík taky zkoušel.
:-)
Odpověděl jsem, že většina schopných lidí se nejřív stane významnými a slavnými a pak teprve si dovolí nedodržovat společenská pravidla.
Zatímco hlupáci jsou přesvědčeni, že když budou nekonvenční a výstřední, všichni si budou myslet, že jsou také tak geniální a nevšimnou si, že ve skutečnosti se jen pokoušejí maskovat vlastní trapnost a nedostatek vychování.

Takže až bude slavný jako Jiří Stivín, budu respektovat jeho čepici, stejně jako Šporcla s jeho šátkem, třeba i v Národním divadle.

Do té doby nechť mi buďto přinese lékařské potvrzení anebo smekne.
Potvrzení nepřinesl dodnes.

Na situaci, kdy na mne vystartují kvůli čepici rodiče se vysloveně těším.
:-)

Luděk Blaha řekl(a)...
20. října 2011 v 18:59  

Na situaci, kdy na mne vystartují kvůli čepici rodiče se vysloveně těším.

Zvláštní, pane poste.restante, ale doposud jsem u vás nezaznamenal sklony k masochismu ani v náznaku. Pikantní bude, až vyjde najevo, že do startovního bloku zaklekl rodič učitel.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2011 v 20:14  

Pikantní bude, až vyjde najevo, že do startovního bloku zaklekl rodič učitel.

To je, myslím, dokonce velmi pravděpodobné. :-)

Největší komplikace při porodu mají obvykle porodní asistentky a nejhorší konflikty mívají učitelé s rodiči, kteří "sami také někde učí".
:-)

Masochista nejsem.
Ale spousta věcí je otázkou postoje.
Nevěřil byste, ale i "srážku s blbcem" si můžete užít a vychutnat. Stačí se prostě jen předem smířit s představou, že nejspíš přijdete o místo, čímž Vás (mne) jen přinutí opustit školství a jít někam jinam.
Vědomí, že nemáte co ztratit, je strašně osovobozující.
Léta tvrdím, že aby byl člověk v zaměstnání šťastný, musí být jednou nohou pořád na vrátnici.

P.S.:
Jen doufám, že mi to vydrží i po padesátce.
Ale na druhou stranu, tou dobou už mi bude zbývat dotáhnout k maturitě jen poslední potomek, tak to snad také nějak dopadne. :-)

Anonymní řekl(a)...
20. října 2011 v 23:26  

To: poste.restante 20. října 2011 18:30

Je to můj poslední příspěvek.

Asi Vás nepotěším, pane poste.restante. Potřeby lidí, to je nenasytná šelma, jsou nekonečné a neukojitelné. „Můj“ recept je pro rozumné lidi, kteří chápou, že nemohou žít nad své poměry. Ano, systém nám něco vnucuje, ale rozumný člověk nepodlehne, rizika jsou jasná! Koupě domu není aktivum, ale pasivum, pokud neobsahuje např. byt 2+1, který budete pronajímat tak, aby nájem kryl režii domu eventuelně splátku hypotéky. Další Vaše úvahy nebudu raději komentovat.

Pokud jde o všechny možné výchovy, tak ty patří jednoznačně rodině. Učitel může svým osobním příkladem podpořit či vyvrátit to co děti z domova znají. V kladném případě učitel rozezná dobro od zla, je spravedlivý, má rád děti a lidi vůbec, je pro nastupující generaci jako člověk vzorem. Nehysterčí, nepanikaří, v jeho osobním životě dominuje řád, radost a pokoj. Vzpomínám na článek pana doc. Kozlíka (104 letého), který byl uveřejněn i na tomto webu, kde pan docent tvrdí, že problém katastrofálního úpadku českého školství tkví v samé podstatě dnešní české společnosti. Toho si nikdo z tehdy trapně diskutujících nevšiml, ale jak vidno je to pravda pravdoucí. Učitel má učit. Když bude vychovávat, kdo bude učit?
VM

Luděk Blaha řekl(a)...
20. října 2011 v 23:45  

učitel rozezná dobro od zla, je spravedlivý, má rád děti a lidi vůbec, je pro nastupující generaci jako člověk vzorem. Nehysterčí, nepanikaří, v jeho osobním životě dominuje řád, radost a pokoj.

To se už zase začalo pracovat na standardach kvality práce učitele?
Chybí Vám tam oční kontakt a pohyb po učebně.

poste.restante řekl(a)...
21. října 2011 v 0:30  

VM

V politických názorech se nejspíš neshodneme, ale to přece v ničem nevadí. Nuda by byla spíš, kdybychom skandovali stejná hesla.


Pokud jde o všechny možné výchovy, tak ty patří jednoznačně rodině.

Přeji Vám hodně úspěchů při rodinném nácviku výmyku na hrazdě.
:-)
Ne, vážně. Tohle bylo opravdu příliš laciné.

Víte, vychovávat má opravdu hlavně rodina. S tím plně souhlasím.
Ale jednak jsou rodiče, kteří na tuto svou roli silně rezignovali, jednak jsou děti, vychovávané mimo rodinu, ale hlavně jsou situace, které doma prostě nenastanou.

Třeba vyrušování učitelova výkladu, nebo fronta na oběd.
Jistěže by doma měli rodiče dětem vysvětlit, že ve frontě se nepředbíhá.
Ale když to dítě ve škole přesto zkusí, mám mu napsat do notýsku vzkaz pro rodiče, ať své dítě patřičně zkompetentní, anebo mám žáka sám poslat na konec řady?
A když to udělám, tak to ho nejspíš asi navzdory zákazu vychovávám, že?

Takže všichni "specialisté", kteří tvrdí, že učitel má učit a nikoliv vychovávat by mi mohli nejdřív vysvětlit, jak mám ve škole nevychovávat.
A jak přitom třídu zvládat.
(Zřejmě nejspíše přirozenou autoritou a silou osobnosti.)
Anebo ať jdou do háje.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.