Jana Drastichová: Střední odborné školy nejsou připraveny na povinnou zkoušku z cizího jazyka

pátek 14. října 2011 ·

Projev na 12. schůzi Senátu dne 13. října 2011.

Vážený pane předsedající, paní senátorky, páni senátoři, dovolte mi, abych vám představil návrh novely školského zákona, jehož účelem je odložit zavedení povinné třetí zkoušky ve společné části maturity. Dobře. V loňském školním roce konali studenti v rámci společné části maturity povinně dvě zkoušky, a to z českého jazyka a literatury a buď z cizího jazyka nebo matematiky. Volba mezi těmito dvěma předměty byla na tom kterém studentovi. Omezilo to přechodné ustanovení, které odložilo konání třetí povinné zkoušky na rok 2011 až 2012, a zároveň umožnilo změnění volby mezi cizím jazykem a matematikou. V letošním školním roce už mají studenti povinně maturovat z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka, to znamená bez možnosti výběru mezi ním a matematikou. Navíc má přibýt ještě třetí zkouška podle výběru studenta, buď matematika nebo občansko a společenskovědní základ, případně informatika. Novela v původním návrhu měla zafixovat současnou strukturu na dva roky, tedy zafixovat počet povinných zkoušek společné části a volbu mezi cizím jazykem a matematikou. Návrh zákona odkládal konání třetí povinné zkoušky na školní rok 2013/ 2014 a do té doby ponechával studentům možnost volby mezi zkouškou z cizího jazyka a zkouškou z matematiky. Ve sněmovně byl odhlasován pozměňovací návrh, který tuto fixaci zkrátil na jeden rok, tedy do školního roku 2012/2013, a v této podobě vám byl předložen. Alespoň jednoletá fixace státní maturity je nutná z několika důvodů. Podle výsledků jarního a v současné chvíli už i podzimního termínu státní maturity nejsou nyní studenti středních odborných škol a učilišť připraveni v cizím jazyce tak, aby zkoušku úspěšně složili. Také na základě těchto výsledků je předpoklad, že by neúspěšnost v příštím roce ve zkoušce z cizího jazyka vzrostla z 10 % na 20 až 24 %. U středních odborných škol a učilišť by toto procento se mohlo zvýšit na 30 až 35 %. Účelem státní maturity není likvidace středních odborných škol a učilišť.

Druhým problémem je předmět informatika. U společné části maturity je jednotný standard, ale rozmanitost díky školním vzdělávacím programům ve výuce způsobila, že ne všichni jsou schopni na tento standard dosáhnout. Od chvíle, kdy tato novela probíhala prvním čtením ve sněmovně, uběhly zrovna dneska tři měsíce. A již v tuto chvíli probíhají debaty právě i v Poslanecké sněmovně o nových modelech maturity, o jejich zjednodušení, o omezení dílčích zkoušek ve společné části nebo zrušení úrovně obtížnosti. I z toho důvodu má smysl nyní zafixovat současnou podobu alespoň na jeden rok.

Proto se navrhuje novela § 185 odst. 9 a 26 školského zákona, která odloží zavedení třetí povinné zkoušky do praxe na školní rok 2012/2013. Také se prodlouží možnost nahrazení zkoušky z cizího jazyka zkouškou z matematiky. Budou ji moci využít též žáci, kteří mají řádně ukončit vzdělávání ve školním roce 2011/2012. Třetí povinnou zkoušku by tak skládali žáci, kteří mají řádně ukončit střední vzdělání ve školním roce 2012/2013, a dále žáci, kteří měli řádně ukončit vzdělání ve školním roce 2011/2012, pokud v roce 2013 konají maturitní zkoušku poprvé.

Z výše uvedených důvodů si vás dovoluji požádat, abyste tomuto návrhu vyslovili podporu. Děkuji vám za pozornost.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. října 2011 v 8:46  

jak tomu všichni ti poslanci a senátoři rozumějí!!!
Že nejsou školy na maturitu z cizího jazyka připraveny, je totální blud. Pro školu je to jen kosmetická úprava. Jestli někdo není připraven, tak CERMAT:

Anonymní řekl(a)...
14. října 2011 v 9:45  

Je-li někdo nepřipraven, pak jsou to poslanci a senátoři…

Anonymní řekl(a)...
14. října 2011 v 13:48  

Copak může jeden rok odkladu odstranit nepřipravenost škol? Cizí jazyk se přeci učí na každé střední škole mnoho let, učitelé mají odpovídající vzdělání, používají učebnice, které vedou k úrovni B2, na kterou se dá za čtyři roky při tříhodinové dotaci připravit. Pokud je dotace dvouhodinová, dosáhne se úrovně B1, která stačí pro nižší úroveň maturity. Paní poslankyně vůbec neví, o čem mluví.

Anonymní řekl(a)...
14. října 2011 v 17:46  

Nezapomínejte prosím, že nelze uvažovat v ideální rovině problému. Že dnešní žactvo trpí silnou lenivostí tělesnou i duševní. S domácími úkoly je to všelijaké, někde se ani nesmějí dávat, a cesta od levelu k levelu je téměř nekonečná. Než se něco naučí, to staré zatím zapomenou. A na co by se vůbec učili, že.

poste.restante řekl(a)...
14. října 2011 v 20:07  

Že dnešní žactvo trpí silnou lenivostí tělesnou i duševní.

Souhlasím.
Z jedné střední školy v mém okolí odchází několik žáků prvního ročníku, protože prý "nezvládají náročnou výuku a přehnané požadavky učitele".

Nic proti tomu, když žák včas pochopí, že odhad svých schopností přestřelil. To se občas stává.

Jenže o tom má smysl se bavit až, dejme tomu, po pololetí, kdy se poprvé ukáže, jak na tom kdo opravdu je.

Skutečná příčina bude podle mne jinde.
Zbabělost a lenost.
Neschopnost žáků ale především jejich rodičů pochopit, že žák střední školy by se měl také občas doma učit.
Že znalosti do žáka nenalije učitel ve škole, ale žák je získá poctivým studiem a prací.

Takže děti odcházejí jinam, kde na ně budou učitelé "hodnější".

Luděk Blaha řekl(a)...
14. října 2011 v 23:48  

odchází několik žáků

Nic ve zlém, pane poste.restante, ale vypadá to, jako kdybyste žil v nepřístupném údolí hluboko v horách, kam pronikne pokrok, teprve až ustoupí ledovec.
Dnes v takové situaci neodcházejí žáci, ale příslušný učitel. Stačí napsat petici, z učitele vůči žákům čiší přezíravost nebo že se divně kouká.

poste.restante řekl(a)...
15. října 2011 v 2:12  

Ale kolego Blaho, snad spolu nediskutujeme poprvé. Jak mne můžete takto podezřívat. :-)

Jen jsem protentokrát nepovažoval za nutné zdůrazňovat to, co zde už padlo tolikrát....

Tedy i v tomto případě již bylo příslušnému vyučujícímu ředitelem naznačeno, že by měl změnit svůj "přístup k žákům".


Shodou okolností dnes Tv Barrandov odvysílala film Škola otců.
Skvělý Karel Höger v roli učitele Pelikána, který se odvažuje v pohraničí trvat na známkování podle skutečných znalostí, kontra alibistický ředitel a rodiče, kteří "si přece nepostavili školu proto, aby jim z ní děti nosily pětky". Doporučuji.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.