Přečtěte si: Další báječný rok s Dobešem

pondělí 5. září 2011 ·

Pro tento školní rok ohlásil ministr školství Josef Dobeš, podle prezidenta Václava Klause nejlepší polistopadový ministr školství, tři hlavní změny. S „plošnou“ redukcí sítě středních škol nelze než souhlasit. Mnoho škol je poloprázdných. Nápad na zavedení smluv s rodiči, jež se nově zkouší na třiceti školách, je z oblasti opatření, která nejspíš ničemu nepomohou, ale snad ani neuškodí. A do třetice nás čeká spuštění plošných znalostních testů v páté a deváté třídě. Tam je naopak riziko velké, zvláště proto, že se ministerstvo zatím nebylo schopné poučit z problematických stránek prvního podobného projektu – nové státní maturity.

Z článku Tomáše Feřteka v EDUin.cz vybíráme:

Velmi zhuštěně: zaškrtávací on-line testy umožňují ověřovat jen ty méně důležité vzdělávací cíle (tedy spíše určit vedlejší větu přívlastkovou, než schopnost klást si nad textem důležité otázky). Protože však výsledky testů rodiče i politici považují za mimořádně srozumitelné, a tedy důležité, školy jsou de facto nucené trénovat děti především v těchto dovednostech, čímž se zužuje obsah vzdělávání. Navíc ty opravdu slabé žáky neúspěch v podobném plošném testování demotivuje a některé školy pak mají tendenci se podobných dětí zbavovat, aby jim „nekazily průměr“. Posiluje se tak tendence ke vzniku „zbytkových“ škol, což není nic jiného než vzdělávací ghetto a to se všemi průvodními problémy každého ghetta. Kromě toho plošné testy nutí žáky myslet uniformě a snižují odpovědnost učitele, protože je velmi snadné se vymlouvat, že to přece chtějí „ti nahoře“.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 12:02  

Feřtek: čímž se zužuje obsah vzdělávání

I kdyby se nám obsah vzdělávání, pane Feřteku, zúžil na nic víc než na dovednosti obdobné testům, pořád by to bylo několikanásobně víc než se naučí nyní. Byl už jste v nějaké škole?

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 12:20  

Byl už jste v nějaké škole?

Pan Feřtek a EDUin jsou na České škole téměř neustále, neustále se zašťiťují učitelskou veřejností, ale on osobně zřejmě školní praxi zná jenom z okna hodně rychle jedoucího rychlíku, nebo snad někdy učil?

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 12:44  

To je zajímavé, jak na Feřteka, potažmo Eduin se tady pořád ječí: Nic nám neříkejte, protože jste neučil! Když je to dokonce v množném čísle, tak to ani není pravda, protože další lidé v Eduinu i učili a chudák Feřtek je spíš něco jako tiskový mluvčí.
Vedle toho jsem tu nezahlédl (či nezaslechl :) podobný jekot, když byly prezentovány výstupy McKinsey nebo NERVu. Nikdo z konkrétních autorů těch studií (nedělal je ani celý McKinsey, ani celý NERV) na základní a střední škole neučil, všechno měli přinejlepším z druhé ruky.
Až ve své práci začnu být tak nedůtklivý na (byť jen částečně) nezávislý pohled "zvenku", "z jiné strany", a začnu tvrdit, že užitečnou informaci, neřkuli radu či doporučení čekám jen od toho, kdo dělá to samé co já, bude načase se sebrat a jít dělat něco jiného, případně do důchodu.

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 12:56  

Všeobecný souhlas se slučováním a rušením středních škol, notabene hlavně bez diskuse JAK redukovat, mi připadá dost unáhlený. Jediné, čemu se nedivím, je že se do toho vrhl po hlavě pan Dobeš.

Ta opatření by měla odpovídat tomu, že se dělají na pár let.
Další vlna babyboomu, se kterou momentálně neúspěšně zápasí mateřské školy a letos se s ní poprvé potkaly ZŠ, dorazí do SŠ za 9 let, na víceletá gymnázia za 5 let.

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 15:37  

to 12:44
výstupy McKinsey nebo NERVu, na něž se odvoláváte,

jsou zhotoveny na základě vědeckých analýz. McKinsey pracuje s reálnými objektivně zjištěnými fakty a na jejich základě doporučuje některá řešení, navíc je schopen srovnávat v mezinárodním měřítku a relacích.
Eduin pouze beletristicky píše romány o vzdělávání, spekulativně rozvíjí své představy, opřené převážně o /dnes už také částečně překonané/ výukové strategie z USA.

Avizovaný seminář raději nenavštívím - stejně je o řešení problému rozhodnuto předem, ovšem po "eduinsku". Vaše rady školám jsou jedna velká politika podnikatelské firmy.

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 16:32  

Aha, takže je jedno, z jakého oboru jsou ti vědci, kteří psali ty výstupy, aby byly "vědecké". Podmínka je, že nesmějí být z Eduinu.

Výstup NERVu tvořil v podstatě jeden člověk a některá doporučená řešení, například že učitel nepotřebuje odborné vzdělání a stačí mu titul Bc. v podstatě odkudkoli, jsou pěkné pitomosti.

Jen tak mimochodem, doporučení McKinsey, ač vesměs velmi obecná (a zaměřená jen na některé oblasti), jdou například konkrétně v tomto punktu přesně proti. Takže se asi budete muset rozhodnout, kteří z nich jsou ti správní "vědci" přes vzdělávání.

Nejsem fanda Eduinu a bez jeho výstupů bych se klidně zcela obešel (nicméně nechápu, proč některé zde diskutující tak dráždí), ale o výstupu NERVu o vzdělávání se dá s klidem říci totéž. O výstupu z McKinsey platí minimálně to, že pro praktické aplikování toho tam dost chybí - ale to u výstupů dělaných pro bono je celkem běžné a dělává se to tak i úmyslně s cílem získat zakázku na pokračování už za peníze.

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 16:52  

to 16:32

V mnohém se shodneme. Kritika názorů NERVu tady probíhala velmi dlouho a bouřlivě, stačí dohledat v komentářích, ať se neopakuju.

Nemám nic proti odbornostem EDuinů, týkajících se testování, dokonce i s mnohými názory souhlasím. Ale každému učiteli se ježí chlupy, když čte rady oněch pánů týkajících se výuky, metod, obsahu, apod. Jak se musí děti zabavovat, nejlépe počítačovými hrami místo výuky, a mnoho dalších nereálných věcí - snad by něco z toho mohlo platit na výběrovém G, ale ne při běžné narvané třídě málo motivovaných dětí na ZŠ.

Reagoval jsem na větu p. Feřteka čímž se zužuje obsah vzdělávání, a na tom si trvám. Sám nejlíp vím, kolik z obsahu ŠVP se mi daří plnit, a kolik ne. Co bych za to dal, kdyby se děti dobře naučily aspoň ty dovednosti, které jsou v testech. O tom ví EDuini velké kulové, a nebudou vědět, pokud si reálně nazaučí. Toť vše.

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 17:39  

Eduin je organizace, která vznikla podle obch. rejstříku asi před rokem, ale dává rozumy jako všechny ped. fakulty a vzdělávací instituce dohromady. Zajímalo by mne kolik hodin v nějaké škole má pan Feřtek odučeno. Jako PR funruge dobře, má kontakty u kamarádů novinářů v médiích, tak je hodně slyšet nebo vidět.

Simona CARCY řekl(a)...
5. září 2011 v 22:26  

Pan Fertek se myli, kdyz se domniva, ze testy snizi odpovednost ucitelu. Snizit lze jen neco, co v dostatecne mire existuje. A to nebude jiste tento pripad. Stejne iluzorni by bylo se domnivat, ze podporou Fertekem prezentovanych deformnich navrhu by snad mohlo vest ke zvyseni odpovednosti ucitelu nebo dokonce prestize ucitelske profese.

Anonymní řekl(a)...
5. září 2011 v 22:42  

Je mi hanba, že za mé zájmy - zájmy učitele - bojuje někdo jiný (EDUin). A má můj dík. Mým zájmem totiž není zakonzervování (nebo dokonce zhoršení) současného stavu. Když už vynakládám tak obrovskou dávku energie, nechci, aby mi to někdo zkazil plošným testováním ničeho!

Luděk Blaha řekl(a)...
5. září 2011 v 23:45  

Je mi hanba

Musíte se s tím naučit žít, prostě.
Móhu Vás ovšem uklidnit, že pokud jste někoho aspoň trošku něčím obohatil, jedno s vynaložením jaké energie, pak Vám to nikdo ničím nezkazí. Ani testováním čehokoli.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.