Jana Pávová: Učitel a sociální sítě

pátek 16. září 2011 ·

Článek shrnuje zkušenosti studentky pedagogické fakulty a jejích spolužáků s výukovým využitím sociálních sítí.

Jsem učitel a mám profil na Facebooku. Všichni (?) moji žáci mají profil na Facebooku. Podle mnohých má dnešní generace učitelů výhodnou pozici pro komunikaci se žáky i rodiči, protože „dneska jsou na Facebooku přeci všichni, jak žáci, tak rodiče.“ Já patřím mezi více konzervativní uživatele sociálních sítí a informačních technologií obecně. Podle mého názoru bychom měli výše zmíněný předpoklad využít ve svůj profesionální prospěch, tj. ve prospěch sebe jako učitele a svých žáků. Neměli bychom se nechat zahnat do kouta a „přátelit“ se se svými žáky online jen proto, že se to od nás očekává.


Diskuse o tom, zda je správné zakázat soukromou komunikaci mezi učiteli a žáky se mi zdají vcelku bezpředmětné. V současné době probíhá vzrušená debata o nedávno schváleném, momentálně zablokovaném, zákoně v Missouri, USA (viz Citace), který má zajistit přesun soukromé komunikace mezi učitelem a žákem na úroveň veřejnou. Kritici tohoto zákona ukazují na jeho absurditu, kdy rodič-učitel může být postižitelný za soukromou komunikaci se svými dětmi. Zákonodárci tzv. vyspělých zemí se ohánějí ochranou dětí a mládeže, méně se už ale diskutuje o ochraně učitelů.

Jak se tedy chovat na sociálních sítích a přitom maximálně chránit všechny zúčastněné? Nabízím několik tipů inspirovaných názory, které jsem v posledních měsících posbírala od svých spolužáků (studentů učitelství), učitelů, kteří mají zkušenosti s využíváním sociálních sítí, z článků publikovaných na internetu a příspěvků v různých diskuzích.

Profesionalita

Stejně jako v jiných profesích, učitelé by měli být schopni se chovat profesionálně za všech okolností. To zahrnuje i schopnost posoudit, jaké procento svých soukromých rolí (horolezec, vedoucí zájmového kroužku po dospělé, rodič, atd.) je ještě přípustné odhalovat, když vystupují v roli „učitel“. Pro srovnání, vysoce postavený manažer úspěšné firmy nechodí do kanceláře v teplákách, pro účely svého zaměstnání používá služební telefon a zcela určitě firemní emailovou adresu.

Mnoho učitelů má možnost/povinnost používat k profesionální komunikaci školní emailovou adresu. Pokud se učitel rozhodne vytvořit si profil na sociální síti (jestliže ho už nemá) a používat jej pro komunikaci se svými žáky, jako nejjednodušší alternativa se mi jeví založení nového „profesionálního“ profilu (s použitím pracovního emailu), který bude využíván právě a jen k tomuto účelu (pokud se rozhodne ignorovat pravidlo jednoho Facebookového účtu).

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.