Přečtěte si: Petici za sjednocení platů ve školství podepsalo 26 tisíc lidí

úterý 12. července 2011 ·

Platy až o čtyři tisíce menší za stejnou práci je problém vychovatelů a učitelů bez vysokoškolského vzdělání, na druhé straně nabízejí praxi a odborné vzdělání. Petici za sjednocení platů podepsalo již 26 tisíc lidí a příští týden ji projedná Senát, uvedl v úterý senátor za ČSSD Marcel Chládek.

Z článku Kataríny Mackové v EuroZprávy.cz vybíráme:


Předsedkyně předškolního vzdělávání Českomoravského odborového svazu pracovníků školství (ČMOS PŠ) a zástupkyně mateřských škol Eva Soukalová upozornila i na fakt, že současné nastavení platů zároveň porušuje zákoník práce. Ten stanovuje, že za stejnou nebo za práci stejné hodnoty přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda, plat nebo odměna z dohody.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
12. července 2011 v 19:26  

Jak může někdo pracovat na pozici, pro kterou nemá patřičné vzdělání? Rád bych dělal chirurga za stejné peníze jako MUDr., doufám, že mě odbory podpoří, i když mám jen maturitu...

Anonymní řekl(a)...
13. července 2011 v 8:18  

Jenom aby to nedopadlo tak, že platy srovnají, ale na tu nižší úroveň. Vlk se nažere a koza zůstane celá a ještě se ušetří. Ale kdo chce kam, pomozme mu tam aneb tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu až se ucho utrhne.

A jako dodatek k předchozímu: sedli byste do autobusu s šoférem bez řidičáku?

Navíc je s podivem, že i v oblastech, kde absolventi učitelství nezavadí o práci, je na řadě škol dost lidí s nedodělaným vzděláním.

Anonymní řekl(a)...
13. července 2011 v 16:18  

To snad nemyslí vážně! A proto posledních 10 let nedělám nic jiného, než že studuji. Bravo. Ne, pod takový nesmysl bych se nikdy nepodepsal. Ať na sobě hledí máknout, další výjimky na doplnění vzdělávání bych nedal, naopak bych zavedl standardy profese a hotovo! Tohle už je vrchol!

Anonymní řekl(a)...
13. července 2011 v 21:02  

Podívejte, já myslím, že to má být o tom, co kdo umí a ne co má vystudováno. Alespoň v období transformace společnosti ze socialistické na kapitalistickou, kdy dřívější středoškolák může být mnohem lepší, než dnešní vysokoškoláci. Tady si asi někdo myslí, že vystudovat vysokou, je postačující podmínkou pro vysoký plat a to považuji zvlášť v době, kdy každý dřívější učeň dnes dělá vysokou školu Jana Ámose Komenského, nebo kvalitativní ekvivalent, za nehoráznost. Dnešní společnost tak nějak bere to vzdělání konzumně. Prostě se vzdělání zkonzumuje, dostane se papír a pak už se jen čeká na ten zasloužený vysoký plat. Jenže vážení, díky současnému trendu vysokoškolské vzdělání už brzy bude standard a nebude znamenat o moc vyšší mzdu, než nižší vzdělání.

Anonymní řekl(a)...
13. července 2011 v 21:23  

Ano, diplom není zárukou kvality učitele. Ale zrovna tak není zaručeno, že každý středoškolák, který učí, je dobrý či výborný učitel. My vlastně vůbec neumíme kvalitu učitele posuzovat, už aby se s tím trochu pohnulo... to bude ovšem zase křiku a protihlasů.
Mělo by být jasně řečeno, že se VŠ vzdělání požaduje, a dána šance je doplnit. Pokud vím, tak to tak zatím platí. Žádné další průtahy a odklady by se neměly povolovat.
Nevím, jestli by tohle v jiné zemi prošlo - když se jednou něco rozhodne, honem to zase zahrát do outu. A psát petice.

Anonymní řekl(a)...
13. července 2011 v 23:19  

No, padesátileté učitelky s třicetiletou praxí nutit do dálkového studia, to je jako by nás křováci jezdili učit vyrábět televize. Když si představím takovýho Hausenblase, jak ty učitelky, které každý den stojí před třídou, poučuje, co a jak mají dělat a kterak děti něco naučit, tak se musím smát. Z mého pohledu na pajdáku stejně žádnou skutečnou oborovou odbornost získat nelze.

poste.restante řekl(a)...
14. července 2011 v 1:24  

Je možná dobré si uvědomit, že se jedná primárně o problematiku mateřských škol, kde nově zavedené platové tarify způsobily mnoho nesvárů a škod.

Je naprosto nepřijatelné, aby za stejnou práci dostávala jedna učitelka v MŠ s 15 lety praxe, o několik tisíc nižší plat jen proto, že ona má "jen" starou maturitu, zatímco nová kolegyně, naprosto bez praxe, zato s ještě mokrým diplomem, je papírově "lépe kvalifikovaná".

Kromě toho v mateřské škole se vytvářejí návyky a dovednosti, které je pak proklatě obtížné na základní škole doplnit, pokud nebyly včas na MŠ zafixovány.
Práce učitelek v "mateřinkách" je dlouhodobě nedoceňována a nový ministr situaci spíše jen zhoršil.


Souhlasím s názorem, že dřívější středoškolák může mít lepší znalosti a schopnosti, nežli současný vysokoškolák.
Platí to samozřejmě i naopak.

Pak ale dvojnásob platí, že po nově nastupujících učitelích je třeba požadovat vysokoškolský diplom jako naprostou samozřejmost.

S vědomím toho, kdo všechno mohl v minulých deseti letech odmaturovat, mne jímá hrůza, kdo všechno by pak mohl ve školce pěstovat v dětech základní návyky.
Mnozí maturanti neumí pozdravit ani sami, natož aby to učili děti.

Výše uvedené je ale pouze můj subjektivní názor.
Pokud v současnosti je pro práci v MŠ dostatečná kvalifikace středoškoláka, pak není co řešit.
A nechápu smysl "dvojích tabulek" za stejnou práci.

V duchu výše uváděných příkladů je to totéž, jako když pro výkon profese je předepsán řidičský průkaz na osobní auto, ale my budeme někomu platit více jen za samotný fakt, že má řidičák na autobus, ačkoliv ho nikdy řídit nebude. Chápal bych to, pokud firma autobus vlastní a může se tím pádem jeho řidič občas hodit. Ale pokud autobus ani nemáme?



Podobná je situace s mistry odborného výcviku.
Od mistra očekávám, že například umí sám svařovat a je schopen to také naučit učně.
Nechť si doplní základní nezbytnou pedagogickou kvalifikaci a hotovo.
Proč by, probůh, měl mít vystudovanou pedagogickou fakultu a přitom neumět vzít nářadí do ruky?


Prostě bavme se o tom, jaké jsou kvalifikační předpoklady pro výkon určité profese a pak je vyžadujme.
Ti, kteří je nesplňují, mají mít možnost si studiem vzdělání doplnit ve stanoveném čase.
A jsem ochoten diskutovat například o institutu uznání kvalifikace i bez studia pouze vykonáním určitých zkoušek, či jejich prominutí v odůvodněných případech - např. u lidí krátce před důchodem a podobně.


Druhá věc, o které má smysl se bavit je kariérní řád.
Například pokud si někdo dalším studiem rozšíří kvalifikaci nad požadovaný rámec a dá se předpokládat, že tím stoupne kvalita jeho práce, nechť se to na jeho platu klidně odrazí.
Když si například kantor rozšíří aprobaci a je tím pádem lépe využitelný při tvorbě úvazků, jeho hodnota pro školu je vyšší, nežli jednostranně orientovaného kolegy.


Třetím bodem k úvaze je pak rozdíl v kvalitě odváděné práce.
To už není věcí kvalifikace, ale konkrétně podávaného výkonu u dvou, třeba i stejně kvalifikovaných lidí.
Pokud vím, bývá zvykem tyto rozdíly řešit formou osobního hodnocení.
To by ale nejdřív musel někdo provádět hodnocení kvality práce, například formou hospitací, nejen formálně, ale opravdu a reálně.
A především by k tomu musel mít k dispozici reálné finanční prostředky.
Jestliže je rozdíl v osobních odměnách ve výši dvou set korun, těžko tím lze někoho motivovat.

Anonymní řekl(a)...
15. července 2011 v 10:53  

Pane Pavle, máte pravdu, že v dnešní době je vzdělávání devalvováno, tím spíše bych neuvítal čerstvé středoškoláky jako učitele na školách.

Dále, nikdo netvrdil, že diplom je podmínka dostačující, já naopak tvrdím, že je to podmínka NUTNÁ - tam, kde to VŠ vzdělání dosáhnout můžete. Svým postojem mi též dáváte najevo, že jsem vlastně hloupý, že se dále vzdělávám, pokud to jde (k čemu taky, když si někdo, kdo má třeba tu možnost a nechce se mu - nezaměňujte za nemůže, si vyřve výjimku). Dělám to pro sebe, ne kvůli penězům, ale nerozumím tomu, proč by někdo, kdo má možnost studovat, je mladý (a nechce se mu), měl mí stejné startovací podmínky jako já. Tomu opravdu moc nerozumím, ale třeba mi to vysvětlíte, já se tomu nebráním.

Dále jste napsal, že každý "učeň" má už UJAK. To je možné, ale UJAK primárně nezásobuje školy pedagogickými pracovníky (nevím, kolik škol v okolí má takové pedagogy, ale u nás nikdo) a ještě tu existují školy jako VŠB, MUNI, VUT, ČVUT v oblasti odborného vzdělávání a nemůžete tvrdit, že by tyto univerzity nevzdělávaly odborníky a že by někteří z nich nepůsobili na školách. Nejsou totiž jenom základní školy, kde učí učitelé, a nejsou také jenom pedagogické fakulty (o kterých si myslíte své, ale nevím na základě jaké zkušenosti - jestli přímé, nebo jen zprostředkované). Kolem sebe mám pár kolegů z VUT, kteří si udělali buď DPS nebo bakaláře v oboru pedagogika a normálně vyučují. Je to fér, aby takoví lidé měli startovací pozici stejnou jako člověk, který by chtěl jít hned po středí škole učit? Možná se ohradíte, kolik takových by chtělo jít učit na střední školu s odborných zaměřením, ale ujistím vás, že jich je dost.

Příjde doba, kdy odborníci z praxe s VŠ vzděláním už do školy nebudou chtít a buďto se škola zavře nebo budeme nuceni tyto středoškoláky na výuku odborných předmětů přijímat - ale to už je o něčem jiném. Ale až se tak stane, budou určitě požadovat stejný plat, jako jejich kolegové s VŠ. Já se na to dívám z tohoto úhlu pohledu. Z pohledu učitele odborných předmětů na střední škole.

Dále ale třeba souhlasím s tím, aby učitelé praxe (v dílnách) nemuseli mít VŠ, ale to je také ošetřeno v zákoně o pedagogických pracovnících. Samozřejmě každému podle zásluh, ale ta podmínka nutná pro nastavení určitého platu tady je a já bych s tím nehýbal. Individuálně to lze samozřejmě posoudit. Kamenujte, prosím.
Jan Novosad.

Anonymní řekl(a)...
23. ledna 2012 v 18:49  

působím jako učitel odborného výcviku a mám Bc. učitelství ov můj kolega působí na stejné škole je jen vyučen nemá střední školu ani min.pedagogické vzdělání a díky sjednocení tabulek od 1.1 2012 ma o 2 tis korun vyšší plat, protože má mnohem více praxe, opravdu s velkou chutí chodím do práce. MŠMT moc děkuji. kolega se jen směje.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.