Přečtěte si: Jsi Rom, jdi do zvláštní školy. Praxe trvá, na vině jsou i testy inteligence

neděle 10. dubna 2011 ·

Česko se dlouhodobě potýká s kritikou, že řada děti končí ve zvláštních školách, aniž by tam skutečně patřily. S tím souvisí i diagnostika v poradnách, které o tom rozhodují. Člověk v tísni prověřil inteligenční test, který je jako jediný v ČR označován za "kulturně nezatížený". Došel k závěru, že dětem může spíš uškodit, než pomoct.

Z článku Barbory Říhové na iDNES.cz vybíráme:

Člověk v tísni navštěvoval loni od března do listopadu tři romské rodiny. "Třem chlapcům jsme nejdříve zadali test standardním způsobem. Pak jsme za nimi opakovaně jezdili a test s nimi znovu procházeli. Ptali jsme se, jak jednotlivým úlohám rozumí," popsala Adéla Lábusová, která se na analýze podílela.

Výzkum ukázal, že děti jsou v testu SON-R (o testu čtěte více v boxu) neúspěšné nikoli z důvodu odlišné mentální dispozice, ale kvůli odlišné výchově. "Sociálně znevýhodněným dětem chybí potřebné znalosti a zkušenosti, aby mohly být v testech úspěšné," doplňuje Lábusová.

To znamená, že dítě, které v testu neuspěje, nemusí být lehce mentálně retardované. Na to, že je řada školáků takto mylně diagnostikována, upozornilo v roce 2009 ministerstvo školství.

14 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
10. dubna 2011 v 12:47  

děti končí ve zvláštních školách, aniž by tam skutečně patřily

Ještě že si zatím ve světě nevšimnuli našich víceletých gymnázií.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2011 v 15:55  

"neúspěšné nikoli z důvodu odlišné mentální dispozice, ale kvůli odlišné výchově. "Sociálně znevýhodněným dětem chybí potřebné znalosti a zkušenosti, aby mohly být v testech úspěšné," doplňuje Lábusová."

Skutečně se za 300 let nezměnilo vůbec nic a nic se nezmění ani za dalších 300 let. Čím to asi bude ? Asiaté se přizpůsobili za 1 generaci, černoši nikomu nevadí,..Třeba se tato minorita změnit ani nechce. Když někdo nechce, tak nikdo nic nezmůže.Ignorant
Ignorant

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2011 v 16:09  

Nějak si myslím, že menšina se musí podřídit většině, jinak dojde k destrukci celého systému.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2011 v 18:14  

Ignorante, tato menšina přece nemá D Ů V O D se měnit, nebo ano? Jsou živeni většinovou populací bez sebemenšího svého přičinění, lékařská a jiná péče jde na účet někoho jiného, neposílání dětí do školy a neučení se s nimi je součástí této zvrhlé kultury, a ještě se od paní Lábusové dozvíme, že jsou plně inteligentní?

Moc hezky to vedeme, jen co je pravda...

Petr S.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2011 v 21:03  

Jinak mě zajímá, kde vzali autoři studie pojem zvláštní škola. Mám podezření, že nezjistili, že již několik let žádné nejsou. Jde čistě o manipulaci.

krtek řekl(a)...
11. dubna 2011 v 5:32  

Když pominu ignorantské (a petrosváteční) zjednodušené vnímání reality, jádro pudla je v tom, že praktická škola se žákům z méně podnětného prostředí věnuje lépe než škola základní. Ty děti mají tak silný handicap, na který základní škola není připravena. Nařizovat jí to zákonem, vyhláškou a nevytvořit možnosti - snížení počtu žáků ve třídě, dostatečné finanční ohodnocení, atd., nic nevyřeší.
A druhým problémem je společnost - na Roma automaticky kouká podezřele, podezřeleji než na Vietnamce, takže se pak nemůže divit důsledkům.
Řešení je na dlouho.

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2011 v 8:13  

krtek: Aha, takze problemem je, ze se na "ne" diva majoritni spolecnost pres prsty?

Naopak, velky podil na tom ma prave komplikovani vnimani reality od lidi jako Vy nebo jini "ochranci prav"

PN

Mimochodem: Dnes uz reseni neexistuje.

krtek řekl(a)...
11. dubna 2011 v 11:10  

Já to tušil, že to někdo řekne.
Doporučuji přednášku Fr. Koukolíka o stereotypech: http://www.rozhlas.cz/iradio/archiv?p_gt=1&p_pattern=&p_po=2628 a dohledat.
Problém není ani menšina, ani většina, ale jejich vztah. A to je proces, který se vyvíjí, tu k horšímu, tu k lepšímu. Přesné pochopení problému - je etnický, sociální, mezi-etnický, atd.? - bez předsudků a jednoduchých řešení je snad jediná cesta.

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2011 v 11:51  

Ano je jednoduche vhodit to na "vztah".
Je zajimave, ze za nekolik stoleti, co jsou "oni" zde v Evrope je ten vztah porad tak spatny...


PN

Luděk Blaha řekl(a)...
11. dubna 2011 v 14:08  

Už dobrých pětatřicet let se cítím být romem, i když se k tomu nehlásím za každých okolností. Tím v podstatě splňuji specifikaci popsanou ministerstvem školství. A k tomu jsem ještě silně nepřízpůsobivý.
Můj problém je ovšem v tom, že ještě před tím, než jsem si plně uvědomil svoji identitu, byl jsem svými rodiči násilně asimilován do většinové společnosti. Musel jsem vystudovat technickou kybernetiku, dodělat si pár pedagogických postgraduálů a celý svůj dosavadní život se musím živit prací. Pardon, abych nepopudil, upřesňuji, že se živím zkompetentňováním dětí a mládeže, což mne oproti ostatním nepřízpůsobivým silně znevýhodňuje, neboť se o mne nikdo nezajímá a nejsem považován svým okolím za sociálně zanedbaného. Jednou jsem šel na úřad sondovat svoje možnosti stran nějaké té sociální dávky a málem jsem skončil v léčebně pro duševně choré.
Druhý problém spatřuji v tom, že všichni občané šmahem jsou rasisti a pro barvu moji pleti mne považují za gadža, tedy bílého. Sami romové mne mezi sebe nikdy nepřijali. Vždycky, když jsem se o to po láhvi borovičky na posilněnou pokoušel, dostal jsem do držky.

poste.restante řekl(a)...
11. dubna 2011 v 14:16  

Podle občanského principu není žádné "oni", ale pouze "my".

Pokud se někdo nachází ve stavu nouze, má mu společnost pomoci ne proto, že patří k minoritě, ale protože potřebuje pomoc.

Pokud někdo tuto pomoc zneužívá, má být potrestán, pokud někdo způsobí škodu, má ji nahradit. Jaké barvy, či vyznání ten dotyčný byl, má být irelevantní.

Což kdybychom byli při uplatňování tohoto principu opravdu důslední.
Odstraníme tak spoustu příčin vzájemného obviňování.


Výše napsané nezpochybňuje možnost pomoci ze strany státu či charitativních organizací. Ale tato pomoc by měla být primárně zaměřena na komunitu v určitém místě a řešit odstranění příčin problémů konkrétně v daném místě a čase.

Jen spoustou malých kroků se dá dojít ke vzdálenému cíli.

A také by vždy mělo platit, že pomáhat znamená pomoci někomu, kdo sám něco dělá a nikoliv udělat práci za něj.
Snaž se a tvá snaha bude oceněna.
Ať ostatní vidí, že se máš líp, než ti kdo čekají s nastavenou dlaní.


Zkušený psycholog by měl v rámci vyšetření školní zralosti odlišit mentální retardaci od sociální zaostalosti.
Romské dítě s IQ 130 by nemělo skončit ve zvláštní (bez ohledu na její politicky korektní název) škole, ale v přípravné třídě, kde se naučí jak si utírat nos kapesníkem, říkat "prosím a děkuji" a hlavně dožene častý hendikep v neznalosti českého jazyka.

Zvláštní školy (na názvu mi fakt nesejde) by měly být určeny pro děti (bez ohledu na barvu atd.), jejichž mentální hendikep si vyžaduje zvláštní a hlavně osobní přístup, který na běžné škole prostě není možné zajistit.
Dokonce bych řekl, že tomu tak v minulosti většinou opravdu bylo, než jsme začali rozvrtávat fungující systém pod praporem politické korektnosti.

Při začleňování dětí jakkoliv znevýhodněných do běžných tříd by to mělo být zohledněno sníženým počtem žáků ve třídě, přítomností asistentů a klidně i příplatkem pro učitele za práci navíc.

A teď mi řekněte, kdy už konečně také někdo nahlas přizná, že to vše bude také něco stát.
A že když to neuděláme, bude nás to stát mnohem víc.

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2011 v 20:40  

Tak nějak "ignorantsky" ( pro Krtka ) zjišťuji, že tato skupina středověkých a novověkých kočovníků bude mít problém stále. Vztah k multikulturalismu velmi výstižně vyjádřila německá kancléřka a britský ministerský předseda. "Multikultura v současném podání je špatná". Menšina a všechny minority se musí podřídit většinovým zákonům nebo snad zákony nechceme dodržovat ? Kdo to u nás nedodržuje ? Pouze tato jediná minorita, ostatní se fakticky přizpůsobili. Je zajímavé s jakou urputností a odporem odmítá většina z nich vzdělávání. Ano jsou rádi svobodní, volní, bezstarostní, ale jen za školou. Kdo neučil na ZŠ ( ne speciální ) s převahou žáků z této minority a nebyl minimálně popliván a neměl počmáraný dům a propíchaná kola u auta a nebylo mu vyhrožováno do bílých s....ten není v obraze. Nechci paušalizovat, 10-15% žáků skutečně spolupracuje, protože jejich rodiče přejali náš hodnotový systém. Změnilo se toto číslo za 25 let ? Ignorant

Anonymní řekl(a)...
13. dubna 2011 v 11:47  

u zápisu:
Pani učitelka, dame ho do tej druhej školy(praktické)prece se naš Dežo nebude učit jako ostatní.
Co na to chcete říct chytrého?

Anonymní řekl(a)...
13. dubna 2011 v 14:46  

Tak. Měla jsem několik šikovných romských žákyň. Na konci docházky odmítly dál studovat, přestože měly zvláštní nadání na jazyky /logické vyústění kočov. způsobu života během několika staletí/, vlohy herecké,pěvecké a hudební.
v listopadu jedna z nich porodila, druhá začala žít s druhem, další byla nezaměstnaná...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.