Kdo a v čem nejvíce ovlivňuje dnešní děti? Rodiče? Kamarádi? Nebo někdo jiný? Jaké jsou role těchto tzv. "klíčových hráčů" v životě dnešních dětí...?
Jedním z hlavních cílů výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6-15 let bylo popsat, jak samotné děti hodnotí vliv různých aktérů na odlišné oblasti svého života. Položena jim byla otázka „Řekni mi, kdo si myslíš, že tě nejvíce ovlivňuje.“ Možná
byla pouze jediná odpověď a děti vybíraly z následujících aktérů:
rodiče, sourozenec, kamarád/i, časopisy a televize, učitel, vedoucí
kroužku, někdo jiný, nikdo- sám/a.
Je více než
pravděpodobné, že na život dětí působí i další lidé a jiné faktory, a
to i současně, nicméně největší vliv respondenti připisují rodičům a
kamarádům a v některých oblastech děti uváděly, že se rozhodují samy a
neovlivňuje je nikdo.
Je možné konstatovat, že rodiče
jsou pro děti ve věku 6-15 let nepochybně významnou autoritou a mravním
vzorem pro jejich jednání. Největší vliv je jim připisován v tom, jaké
věci si děti kupují. Toto zjištění lze z velké části připisovat
objektivním důvodům jako je výše kapesného. Přibližně polovina dětí
ovšem uvádí, že rodiče je ovlivňují v tom, jak se chovají k ostatním, v
tom, čím se chtějí ve svém životě stát a také ve formování názorů. V
podobné míře rodiče na své děti působí také v případě výběru oblečení a
účesu. Dvě pětiny dětí uvedly, že rodiče významně ovlivňují způsoby
trávení volného času, pětina potom výběr přátel a nejmenší vliv naopak
rodiče mají na výběr hudby.
Se vzrůstajícím věkem dítěte
vliv rodičů zcela očekávaně ve všech oblastech klesá, a to nejčastěji
na úkor kamarádů a vrstevníků a také stoupající vlastní nezávislosti.
Nejvýrazněji se ovšem působení rodičů mění v případě ne tak zásadních
záležitostí jako je výběr oblečení a účes. Rovněž výběr způsobu trávení
volného času a také věcí, které si děti kupují, ovlivňují rodiče se
zvyšujícím se věkem dítěte stále méně. Ačkoliv se vliv rodičů postupně
snižuje, stále jsou rozhodujícími vzory pro přibližně polovinu dětí ve
věku 13-15let v tom, jak se chovat k ostatním a také čím chtějí v
budoucnu být.
Status rodiny zcela pochopitelně
působí na oblasti, které jsou spojeny vydáváním finančních prostředků,
jako je výběr oblečení a kupování věci. Rodiče z hůře nebo špatně
situovaných rodin mají daleko menší vliv na způsoby trávení volného
času svých dětí, méně ovlivňují formování názorů a také to, čím se
chtějí jejich děti v budoucnu stát. Podobný vliv má také vzdělanostní
úroveň rodiny.
Se vzrůstajícím vzděláním rodičů roste jejich
vliv na způsoby trávení volného času. Rovněž se je možné domnívat, že v
rodinách, kde má alespoň jeden z rodičů vysokoškolské vzdělání,
připisují děti svým rodičům častěji než ostatní vliv na formování
názorů a také na to, jak se chovají ke svému okolí.
Druhým nejvýznamnějším
aktérem v životě dětí jsou jejich kamarádi, na rozdíl od rodičů ovšem
neslouží jako vzor, ale spíše jako zdroj inspirace v ne zcela zásadních
věcech. Nejvíce mají kamarádi vliv na výběr hudby, kterou respondenti
poslouchají, a způsoby trávení volného času. Čtvrtina respondentů
uvedla, že kamarádi ovlivňují jejich styl oblékání a také účesu, ale
také výběr přátel.
Jak již bylo předesláno, zatímco
vliv rodičů s věkem klesá, stále významnějšího vlivu se dostává
kamarádům a vrstevníkům, a to ve většině oblastí. Nejvýrazněji se tento
posun v životě respondentů promítá do optikou dospělého méně
podstatných záležitostí, jako je výběr hudby, kterou respondenti
poslouchají, oblečení a účesu. Kamarádi také s vzrůstajícím věkem stále
výrazněji zasahují do volby trávení volného času a rovněž více působí
na formování názorů. Se zvyšující se vzdělanostní úrovní rodiny mírně
klesá vliv připisovaný kamarádům, a to zejména pokud se jedná o způsoby
trávení volného času a formování názorů.
Řada respondentů v některých
zkoumaných oblastech nepřipisuje vliv žádnému z nabídky aktérů, ale
uvádí, že se rozhoduje sama. Nejčastěji se děti necítí být ovlivňovány
ve volbě přátel, výběru hudby, v tom, čím se chtějí stát a jaké mají
názory. Největší vliv naopak přisuzují svému okolí v oblékání, účesu a
věcech, které si kupují. Se vzrůstajícím věkem oslovených dětí mírně
stoupá podíl odpovědí, které vyjadřují vyšší míru autonomie a možnosti
se samostatně rozhodovat, a to ve většině oblastí. Výrazněji se tato
tendence projevuje ve výběru přátel, volbě účesu a oblečení a formování
názorů.
Mnohé ze čtenářů pravděpodobně
zarazí, že se na předních místech neobjevují tolik probíraná média.
Toto zjištění bylo poměrně překvapivé i pro nás, a to zejména s ohledem
na to, že sledování televize je jednou z nejčastějších činností ve
volném čase a doba strávená před televizními obrazovkami je poměrně
dlouhá. Rovněž velká část vzorů a idolů, kterým se děti chtějí podobat,
se rekrutuje z mediálního světa. Domníváme se, že skutečný vliv médií
zůstává pro mnoho dětí skrytý a děti si jej zcela jasně neuvědomují. O
to větší pozornost by měla být ze strany dospělých směřována k tomu,
aby děti uměly informace, které k nim prostřednictvím hromadných
sdělovacích prostředků proudí, zpracovávat a rozpoznat jejich skutečnou
hodnotu.
Mgr. Hana Maříková, odborná pracovnice Výzkumu
hana.marikova@nidm.cz
Kdo má v životě dětí rozhodující vliv a jaký?. Metodický portál: Články [online].
06. 04. 2011, [cit. 2011-04-07]. Dostupný z WWW:
<http://clanky.rvp.cz/clanek/c/n/11517/KDO-MA-V-ZIVOTE-DETI-ROZHODUJICI-VLIV-A-JAKY.html>.
ISSN 1802-4785.
0 komentářů:
Okomentovat