Projekt EU peníze školám je nastartovaný - přes 50 % základek je "v procesu", některé z nich už dokonce zpracovávají první monitorovací zprávy.
Je to přes rok, kdy jsem na jedné krajské konferenci vystoupil na téma Školský informatik a jeho role v projektu EU PES (viz Hodnotím (si) pracovní dílnu k EU peníze školám),
přičemž jsem se snažil přimět přítomné k porovnání minulého projektu
INDOŠ a tehdy blížícího projektu EU PES. A to ve snaze poučit se z chyb.
Nedávné diskuse na různých setkáních a fórech mě přiměly se k tomuto tématu vrátit.
INDOŠ a/nebo EU PES po roce
Nedokáži objektivně posoudit mé odhady. V jedné věci jsem se určitě mýlil, když jsem zdůrazňoval, že EU PES na rozdíl INDOŠe povede k větší motivaci a tím pádem k rozvoji potřebných kompetencí.
- Především v "dodavatelsko-odběratelských vztazích". Absence generálně-dodavatelsko-centralistického pojetí oprávněně dává projektu EU PES punc mnohem vyšší transparentnosti. Díky tomu jsme svědky konkurenčního boje, byť v nemalé míře zúženého pouze na pár dodavatelských uskupení a víceméně s omezenou škálou zboží (především interaktivních tabulí). Tento boj má z pohledu školství pozitivní vliv na ceny nabízeného zboží, což je taktéž výrazný rozdíl.
- Dalším důležitým faktem je to, že projekt EU PES myslí na odměny učitelům. Tyto jsou však spojovány především s tvorbou digitálních učebních materiálů.
- Třetím rozdílem je posun svobody za rozhodování na vedení škol. To však sebou nese i posun zodpovědnosti za realizaci, což je mimo jiné spojeno i s administrativou (ne-li "evropskou" byrokracií - zlaté doby pilotních projektů SIPVZ).
- Z mého pohledu poslední zásadní rozdíl je spojen s řízením projektu a to na všech jeho úrovních (od "top managementu" po "vojáky v poli"). Zde si přiznejme, že prozatím EU PES dostává od INDOŠe docela solidně na frak. INDOŠ byl z pohledu řízení zvládnutý násobně lépe (řekl bych až precizně).
- Prvním z nich je faktické propojení s ICT.
INDOŠ si však na nic nehrál, kdežto projekt EU PES byl prezentován v
mnohem širším měřítku (skoro jako "zázračná hůlka", která vyřeší nákup
učebních pomůcek včetně učebnic, techniky pro budoucí online testování
a zároveň výrazně posílí mzdové prostředky).
Data, která máme k dispozici, ukazují, že školy využívají především šablony na ICT, přičemž výraznou měrou dané prostředky skončí právě v materiálu. A to nemluvíme o tom, že pravděpodobně nemalé procento pořizovacích nákladů u zbývajících šablon také skončí v ICT. K konečném důsledku to může dopadnout tak, že EU PES bude stejně jako Indoš především o nákupu ICT. - Oba projekty mají (do vstupu EU PES i do života středních škol) alokovány stejné prostředky - 4,5 mld. Kč. Přitom tvrdím, že stejné množství finančních prostředků půjde do pořízení techniky. Z toho plyne, že zbytek financí jde do "lidí". Zdánlivě rozdílnost nemusíme rozvádět, ale ve skutečnosti to tak jednoznačné není (narážím na "ztracenou miliardu" v Indoši) .
- Za klíčové však považuji to, že oba projekty fakticky nemotivují nebo poněkud mírněji řečeno "motivují k volbě cesty nejmenšího odporu". V mých očích to pak vede k minimálnímu rozvoji kompetencí, ať už v rovině "pedagogické" či "manažerské".
Mohu-li tedy shrnout prozatímní stav, pak projekt EU PES od INDOŠe odlišuje vyšší míra transparentnosti, ale také podcenění řízení celého projektu. Naopak oba projekty jsou prozatím velmi podobné v nedomyšleném pořizování ICT s rizikem, že ve střednědobém horizontu to nebude mít očekávaný vliv na posun kompetencí (žáků, učitelů i ředitelů) potřebným směrem – minimálně v oblasti ICT gramotnosti.
Dá se s tím něco udělat? Tvrdím, že ano ... v příštím článku ;-).
Převzato z blogu autora.
2 komentářů:
Vzhledem ke skutečnosti, že u "Šablon" lze pořizovat toliko neinvestice do 40.000,- Kč a vzhledem k platnosti dalších zákonů o účetnictví, které nedovolují rozepsat soubory věcí k sobě příslušných na několik dílčích položek, nechápu neustálé omílání nákupů ICT (počítačové učebny, interaktivní tabule s příslušenstvím apod.), když se tyto věci při dodržování zákonů fakticky koupit z daného projektu nedají. Ze strany pisatelů jde o nabádání k obcházení platné legislativy!!!!!!!!!!!!!!!
9. dubna 2011 13:23
Dají se koupit, v tom problém nevidím. Problém vidím v buzeraci ministerských úředníků ohledně monitorovacích zpráv. Ne každá škola má úředníky, kteří by toto řešili, vyplňovali,...Učitele by měli především učit, vymýšlet inovace, digitální učební materiály,...ne aby se utápěli v administrativě, kterou při své práci vůbec nepotřebují. Ignorant
Okomentovat