Projekt EU peníze školám se rozběhl a čísla jasně ukazují, jaký nabral směr. Bezesporu má svá pozitiva, ale i rizika. Pravděpodobně se shodneme na tom, že prozatím se většina škol soustředí na zajištění materiálních zdrojů, přičemž výstupy a cesty k jejich dosažení budou řešeny "za pochodu".
Zde se nabízí otázka, zda je možné "synergicky" rozvinout jak
kompetence učitelů, které jsou nutné pro zpracovávání a zveřejňování
výstupů, tak i kompetence potřebné pro řízení projektu. "Internetové"
aplikace jsou dle mého soudu hodné zřetele.
Mým cílem je sestavit seriál článků, který by nabídl realizačním
týmům EU PES pohled na případné využití "internetových" aplikací. A to
nejen v rámci projektu samotného, ale i s možností jejich používání v
jiných aktivitách školy či dokonce během "sdandardního" vzdělávacího
procesu (tj. s prokazatelnou udržitelností). Přitom chci celý seriál
koncipovat tak, aby byl užitečný nejen pro "velké" školy, ale aby v něm
našly přínos i "malotřídky" a "vesnické" školy.
"Desktopové" a "Internetové" aplikace
"Desktopové" aplikace
Za klíčovou nevýhodu tohoto řešení vnímám jeho "uzavřenost" k okolnímu světu (nanejvýš se výstupy nabídnou ke stažení). To pak vede k tomu, že se minimálně rozvinou kompetence učitelů v oblasti, která tak dynamicky mění komunikaci - "online spolupráci" a "sociální sítě". Dokonce v této věci rozevírá nůžky stále více v duchu argumentace "to jde mimo mě".
"Internetové" aplikace
Klíčová nevýhoda je nicméně spojena s nejvíce propagovanou výhodou - závislostí na Internetu. V neposlední řadě však musíme hovořit i o poznání nižším "komfortu programů" a nezapomeňme ani na "strach z neznámého".
Vybíráme"internetové" aplikace pro "náš" projekt
Než se pustíme do výběru řešení, položme si tři otázky:
- K čemu to budeme potřebovat?
Já při hledání vhodného modelu budu vycházet z toho, že "to budeme potřebovat ke všemu". Takže vyloučím "desktopové" programy. - Kolik to bude stát?
I přes to, že EU PES zajišťuje finanční zdroje, pokusím se nabízet co nejlevnější řešení. Přesto nic není zadarmo - minimálně za přístup "online" se přece platí ;-) (penězi a také časem). - Chceme mít vše pod plnou kontrolou?
Tato otázka jde dle mého soudu nejdůležitější. Pokud škola chce mít řešení pod svou kontrolou, pak potřebuje vlastní server (a to něco stojí). Druhou možností je vzdát se plné kontroly, v takovém případě však není nutné míti vlastní server.
- Feng Office - balík nástrojů pro týmovou spolupráci
V tomto případě jde o volně šiřitelné řešení, které si můžete nainstalovat na vlastní web server. Díky tomu jej můžete mít pod plnou kontrolou a navíc bezplatně, protože je šířeno pod licencí GPL. - Google služby, včetně Google Apps for Education
Jedná se o řešení, u kterého nepotřebujete vlastní server. Pro školy je navíc k dispozici rozšířené řešení "online kancelářského balíku", které jim je poskytováno bezplatně. - Windows Live, s možností napojení na produkty Microsoftu
Řešení od společnosti Microsoft, které samo o sobě nevyžaduje "desktopové" aplikace. Nicméně jeho "propojení" s nainstalovanými programy a serverem nemalou měrou zvýší "užitnou hodnotu". To ale něco stojí, i když školy mohou využít nemalých slev. - Zoho - od kanceláře po týmovou spolupráci
Velmi bohatá nabídka online aplikací a nástrojů, které nevyžadují vlastní server. Pro jednotlivce je tento balík bezplatný, organizace však musí hradit nezanedbatelné poplatky.
2 komentářů:
Mám za to, že pokud si to ti lidi na školách nebudou umět srovnat v hlavě a udělat si v tom systém sami, budou jim Vámi navrhované desktopové a internetové aplikace na prd.
Souhlas ;-)
Okomentovat