Kvalifikovanost a aprobovanost

úterý 6. dubna 2010 ·

ÚIV ve spolupráci s MŠMT provedl dotazníkové šetření na MŠ, ZŠ, SŠ i VOŠ s cílem zjistit, v jaké míře mají pedagogičtí pracovníci potřebnou kvalifikaci, a popsat strukturu nekvalifikovaných z hlediska věku, vzdělání či regionálního rozložení.


10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2010 v 7:52  

Kdy už si s tím dáte pokoj? Copak ta vzdělanost, kterou poskytují fakulty udělá také něco se zralostí osobnosti? S přístupem a vztahem učitelů k dětem? Tenhle metr totiž začíná být většině učitelů přežitý.
Přesto, že je tolik věděckých oborů, které už vyzkoumali lecos, téměř nikdo se tím neřídí. Ani těm študovaným hlavám, které dostaly příležitost řídit školství prostě nedochází to, do je obsahem 3 semestru, .. že čím více je člověk spjatý se situací a lidmi, řídí se více citem, zatím, co je více vzdálený takovému dění, nezbývá mu, než se řídit rozumem. Nejhorší ale je, že z této pozice využívá zákona a radí těm, kdo by mohli reagovat bezprostředně s větším citem, aby se šli vzdělat. Už někomu dochází, čím je podporována ta patologie ve školství? Copak by učitelé nemohli dosahovat aprobace praxí a výměnou zkušeností s kolegy z praxe? Copak by se intelektuální tituly nemohly udělovat až po určité dobré praxi? Copak by základní a střední školy s dobrou pověstí a přístupem k dětem nemohly svým kolegům udělovat papíry na hlavu ? Ehmm... dnes spíše na skutečné dovednosti?

anonymní řekl(a)...
6. dubna 2010 v 12:28  

K výkonu určitého povolání je vyžadována určitá kvalifikace. Školství je snad jediným oborem, kde toto neplatí, a nic se neděje. O nic přece nejde, že...?

To vystudovaným a aprobovaným učitelům nevadí, že pětina kolegů je nevystudovaných a dvě petiny kolegů učí neaprobovaně? Nesráží to pak jejich práci? Nebo jim je to také jedno?

Logikou ve výše uvedeném příspěvku by se pak přece diskutující klidně svěřil / svěřila do rukou "lékaře" bez vzdělání, za to s dobrou praxí, kterou nabyl pobytem mezi ostatními kolegy...

Bože, kam míří naše školství...

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2010 v 13:28  

pro anonymní z 12:28
Pro některá povolání je potřeba nejen vzdělání, ale i nadání.Diplom dobrého učitele neudělá(bohužel dnešní PF taky ne).Pokud mu není to naděleno , může si s tím diplomem tak akorát ......

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2010 v 16:10  

Já se nebavím o nadání, ale o nutnosti, kterou předepisuje zákon. Stejně tak lékař může být dobrý / špatný, ale podmínku VŠ vzdělání musí splnit každý.

BTW: Co to je dobrý učitel? Ať už s diplomem nebo bez diplomu? To se pozná jak? Je nějaké standardizované testování, které má průkazné výsledky? Kdo hodnotí dobrého učitele? Ředitel školy, který jej téměř nezná? Kolikrát hospituje v jeho hodině? A i kdyby byl na hospitaci ob hodinu (jakože není), co je podkladem pro úspěšné hodnocení hospitace? Existují nějaká transaprentní kritéria pro takové hodnocení? Kdo dále sdělí světu, že učitel XY je "dobrý", učitelka YX "dobrá"? ČŠI? Ne... Průměr na vysvědčení z daného předmětu? Těžko... Studentka? Student? (...)

Takže hodnocení "dobrého" a "nedobré", "dobré" a "nedobrého" je jaksi na vodě, není relevantní.

I proto vidím jako nutnost a první krok ukončit patřičné vzdělání, až poté se zaobírat oním lehce měřitelným pojmem "dobrý / dobrá".

Anonymní řekl(a)...
6. dubna 2010 v 16:56  

Pro redakci webu:

Proč ta zpráva nejde zobrazit? Rád bych si ji přečetl.

Děkuji.

Janek Wagner řekl(a)...
6. dubna 2010 v 17:12  

Mě se aktuálně zobrazuje bez probémů v FF 3.59. Chrome 4.1 i IE8 (tady to chvíli trvá, pomůže zobrazení na celou obrazovku) pod Win 7.

Janek Wagner řekl(a)...
6. dubna 2010 v 17:12  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Luděk Blaha řekl(a)...
6. dubna 2010 v 19:54  

Je to vskutku zajímavé čtení. Když jsem byl před lety třídní, zajímaly mne mezižákovské vztahy v kolektivu. Učinil jsem statistické šetření formou dotazníku. Výsledky byly zajímavé neméně.
Vyšlo například najevo, že za najvětšího pablba ve třídě je považován Faitl. Mezi chlapci 80% a mezi děvčaty 38%. Zajímavější ovšem bylo, že skoro stejné procento děvčat by chtělo Faitlem chodit, přičemž 58% děvčat už s Faitlem chodilo. Šokující pak bylo zjištění, že 23% děvčat by s ním chtělo chodit i přesto, že jej považují za největšího pablba. Fakt, že by chtělo s Faitlem chodit i 6% chlapců, přičítám statistické chybě. Dále vyšlo najevo, že téměř každý druhý chlapec je nezanedbatelným počtem spolužáků (nad 25%) považován za největšího pablba hned po Faitovi.
Co se týče děvčat, jediné zajímavé zjištění bylo, že zatímco s Veleckou by chtělo chodit skoro 90% chlapců, tak 132% děvčat ji nesnáší, prostěěě.
Relevance šetření byla nabourána skutečností, že 10% žáků neuvedlo svoje pohlaví. Z šetření ovšem nevyplynulo, jestli to bylo tím, že respondenti zapomněli, nechtěli uvést nebo jej nerozpoznali.
Na rozdíl od čši jsem ale tenkrát výsledky šetření nezveřejnil a z kapitoly školství na to nepadla ani koruna.

Teplý golfský proud řekl(a)...
6. dubna 2010 v 20:16  

Pane Blaho, na toto pozor. Dnes si sociometrický test už udělat nesmíte bez souhlasu zůčastněných, kterým je více než 18 let a pokud jsou nezletilí, pak jedině se souhlasem jejich rodičů. Toto není hoax, toto je 3x ověřené školní psycholožkou a PPP. Je dobře, že jste výsledky nezveřejnil. Možná už byste se s námi o ně nedělil. :)

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2010 v 8:34  

Tak mi připadá, že asi školství není to pravé ořechové - ty učitele, co učí na ZŠ 12-15 žáky považuji za "hrdiny naší doby". Kdopak by se tedy hrnul zničit si zdraví a to s vysokoškolským diplomem? Středoškolák to "nějak" zvládne a za pět let příjde další, který ho nahradí a koloběh pokračuje. Stačí se podívat na statistická čísla - kolik absolventů PdF nastupuje do škol. Jednak nemají kam ( úbytek žáků a stále se propouští ) a jednak skutečně nechtějí plýtvat silami. Musím taky sdělit, že školství je nyní považováno za extrémně náročné a vyčerpávající. Asi tuhle práci nelze dělat do 65 let.Částečně svou roli asi hrají i peníze.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.