Miloš Čermák: Spolčení pohodlných hlupců ... aneb obrana povinné maturity z matematiky

pondělí 1. února 2010 ·

Děkani vysokých škol píchli do vosího hnízda, když připustili, že by státní maturity mohly aspoň na některých školách nahradit přijímací zkoušky. Ale podmínili to zařazením matematiky mezi povinné maturitní předměty. V zemi, kde se právě zrušení povinné maturity z matematiky bere jako součást demokratických svobod zavedených s novým režimem, je to poměrně nepopulární požadavek.


Součástí maturity by měla být povinná zkouška z matematiky. Tečka. Tady by komentář mohl skončit, protože takový je můj názor. Nemám zvláštní potřebu ho nějak zpřesňovat nebo byť o milimetr posouvat. Ale vždycky mě překvapuje, že si někdo může myslet něco jiného. Jenže takových lidí je překvapivě mnoho. Berou matematiku jako nějakou formu útlaku nebo dokonce druh diskriminace. Koho? Přece těch, kteří "na matematiku" nejsou dost chytří. Ale tím mohou obalamutit jen oni sami sebe. My ostatní víme, že je to spolčení hloupých, líných nebo prostě pohodlných.

Speciálně upozorňuji na spojku "nebo" v předešlé větě. Z toho plyne, že si nemyslím, že komu nejde matematika, je nutně hloupý. Dokonce bych řekl, že to platí pro drtivou většinu "odpíračů" matematiky. Ono je pohodlné vymluvit se na nedostatečnost svého mozku, lépe řečeno zastávat obvykle nepodloženou domněnku, že mozek těchto lidí exceluje v něčem jiném. Středoškolská matematika nevyžaduje nadprůměrnou inteligenci ani zvláštní talent. Ale je spojena s tvrdou prací, kterou nejde lidově řečeno ošulit. Odměnou pak nejsou žádné speciální dovednosti, které člověk v dospělosti používá. Ba naopak, ve většině profesí a oborů lidské činnosti nevyužije z matematiky nic. Ale získá základy pro dobrou duševní kondici a schopnost logicky myslet.

Nepodceňoval bych ovšem ani tu méně častou variantu, totiž že poznáme ty hloupé. Ona matematika je jedním z mála předmětů, kde se to opravdu poznat dá. A její univerzálnost ji předurčuje k tomu být maturitním předmětem, tedy žádat, aby si určitou míru znalostí a dovedností osvojili všichni. Ta míra určitě nebude stanovena tak, aby středoškolské vzdělání dokončili jen géniové či nadprůměrně chytří. Ale neberu jako nijak velkou diskriminaci, když do dalších pater vzdělání nepustí úplné pitomce. Občas se mě někdo ptá, zda považuju za důležité, aby například lékař, který mě bude operovat, uměl spočítat trojčlenku. No to si pište, že je to pro mě důležité! Víc než to, jestli umí žonglovat s osmi skalpely v jedné ruce.

Zařazení matematiky do povinné maturity má důležitou symbolickou hodnotu. Když z ní byla naopak vyřazena, učinilo to z její výuky cosi nadbytečného a extravagantního. Učitelé matematiky se pro část studentů změnili v samoúčelné sadisty, kteří od nich žádají něco, co nikdy nebudou potřebovat. Není divu, že se podle testů žáků v zemích OECD ukázalo, že Česko je třetí mezi zeměmi, ve kterých se znalost matematiky od roku 1995 nejvíc zhoršila. Není to proto, že by se učila méně nebo že by ji učili méně dobří učitelé. Je to proto, že je matematika jako něco zbytečného neoblíbená až nenáviděná. Podle téhož výzkumu dokonce nejvíc ze zkoumaných zemí.

Učení matematiky podporuje logický úsudek a systematické myšlení. Obojí představuje kvalitu samo o sobě, takže se nenechme zavléct do diskusí, k čemu jsou filosofovi kvadratické rovnice či zdravotním sestrám geometrie. Dá se říct, že v "éře Googlu" bude schopnost jasně a racionálně myslet ještě mnohem důležitější. Informace a data lze všechny najít na webu. Co tam nenajdete, je schopnost s nimi pracovat a používat je v souvislostech. Prostě přemýšlet.

Dám malý příklad. Před pár týdny zveřejnily Lidové noviny článek na toto téma. Studentka filosofie v něm popisuje, jak ohromné útrapy jí středoškolská matematika způsobovala a jak ji dodnes pouhé pomyšlení na ni stresuje. Toť přímo esence sebeobrany lenosti, kterou popisuji výše! Autorka článku s ní ovšem zjevně sympatizuje, a dodává, že i takoví „géniové vědy“ jako Edison nebo Einstein měli se školní matematikou potíže. Že je to „známo“.

Má to dva háčky. Za prvé Edison nebyl žádný génius vědy a za druhé Einstein v matematice od mala exceloval. Ano, když se to pokusíte vyhledat na Googlu, najdete tvrzení o jeho potížích se školní matematikou ve stovkách tisíc odkazů. Jenže to není pravda! Je třeba zapojit hlavu, oddělit odkazy relevantní od nedůležitých, a pokusit se najít spolehlivá fakta. A podle nich byl Einstein už na základní škole v matematice nejlepší ve třídě. Diferenciální i integrální počty zvládl v patnácti. Na střední škole studoval matematiku z vysokoškolských učebnic. Že v ní byl slabý, je mýtus, který se rozšířil už za jeho života a on sám ho vyvracel. Proč byl a je tak populární? Protože se hloupým, líným nebo pohodlným lidem, kteří se matematiku nechtějí učit, hodí do krámu.

Takže ještě jednou. Matematika by u maturity měla být povinným předmětem. Tečka.

(Psáno pro LN, převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu Extra.cz).

58 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 5:55  

Naprostý souhlas. Taky nemám talent na jazyky a maturovala jsem z nich.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 8:08  

Taky souhlasím. Ač nemám "počty" v oblibě, zvládla jsem maturitu z matematiky za dvě a žádnou děsnou újmu mi to nezpůsobilo. A ačkoli sě řadu let živím úplně jinými věcmi než jsou čísla, za zprátu času to vážně nepovažuju (určitě i díky skvělému matikáře, kterého jsme měli na gymplu)

BoBr řekl(a)...
1. února 2010 8:14  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
BoBr řekl(a)...
1. února 2010 8:22  

S tím Einsteinem mi to připomnělo, jak jsem propadal z matiky v roce 1974 na průmyslovce. Odmítal jsem se připravovat na olympiádu z logaritmického pravítka a požadoval jsem výuku podle osnov. Však víte, jak dopadají žáci, kteří se protiví panu učiteli, který je zvyklý dělat desítky let totéž!
P.S. Tenkrát byly v celé třídě 2 kalkulačky.
P.P.S. Ten předchozí komentář jsem smazal jen proto, abych opravil jednu hrubku. Jak známo, číst se to má před odesláním!

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 8:37  

Odmítal jsem se připravovat na olympiádu z logaritmického pravítka a požadoval jsem výuku podle osnov.

Pane bože, snad to není dědičné. :-)

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 8:56  

Přece těch, kteří "na matematiku" nejsou dost chytří. Ale tím mohou obalamutit jen oni sami sebe. My ostatní víme, že je to spolčení hloupých, líných nebo prostě pohodlných.


Je pěkné pane Čermáku, že jste tak odvážně a otevřeně odhalil a pojmenoval žábu na prameni. Tím jste si ovšem nadělal nepřátele z 90 procent populace. Možná dokonce i ve vlastních řadách. :-)

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 9:07  

Ono zřejmě bude něco jiného (s ohledem na matematiku)maturita na zdravotnické škole a na ekonomické škole. Pořád se na státní maturitu nahlíží, jako kdyby byla úderným kladivem pro vstup na VŠ, jakož i etalonem srovnatelnosti výstupních vědomostí. Přitom jediné, co dokáže, je zajištění minimální (snad) objektivní úrovně znalostí. Takže otázka např. zní: má každý, kdo odmaturoval, bezpečně ovládat Pythagorovu větu? Má ovládat její aplikování? Podle příznivců maturity z matematiky zřejmě ano. A má umět Archimedův zákon? Asi ne, protože to už není matematika? A co třeba poznat diviznu? Anebo jinak - měl by umět maturant aspoň 50 % všeobecného vzdělávání, jaké má ovládat žák 7. třídy? A ještě jinak - co je důležitější: Beethoven, bitva u Lipan, nebo zákon distributivní?

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 10:41  

Souhlasím s tím, že je nutné posuzovat podle oboru - v tom případě na všech gymnáziích (včetně sportovních, jazykových a já ani nevím jakých nebo ať to nejsou gymnázia)a také technických a ekonomických středních školách povinně, na ostatních volitelně.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 10:51  

Aho, i kuchaři, trombonisti a zdravotní sestry potřebují maturitu z matiky. A k tomu, aby na technické VŠ přicházeli uchazeči s lepšími znalostmi matematiky nepotřebujeme lépe učit, potřebujeme lépe testovat. Rozumím tomu dobře. Takže abych si udělal jasno, zavedením povinné maturity z matematiky dosáhneme toho, že:
a) Celý národ se stane matematickými fenomény a budoucí číšníci čioperní pěvkyně si budou před spaním derivovat
b) Necháme půlku středoškoláků vyletět od maturity
c) Snížíme nároky na maturitu z matematiky tak, aby ji udělal opravdu každý
d) Stvoříme kočkopsa, na různých školách sice budou dál různé úrovně obtížnosti, ale budeme tomu říkat jednotná státní maturita. Všichni ji budou mít, ale nebude mít žádnou vypovídací hodnotu. Řezníci se k ní naučí trojčlenku, gymnazisté integrály, ale stále to bude jedna krásná státní maturita za 600 mega ročně.

Luděk Blaha řekl(a)...
1. února 2010 11:11  

Celý národ se stane matematickými fenomény a budoucí číšníci čioperní pěvkyně si budou před spaním derivovat

Budoucí číšníci či operní pěvkyně především nepotřebují maturitu.
Číšníci potřebují výuční list, aby po nějaké praxi mohli skládat mistrovské zkoušky, a krátké palce, aby je ustavičně nestrkali do polévky. Operní pěvkyně pořebují kvalitní hlas, nezanedbatelný dekolt, vstřícného impresária a nákloněná média.
Otázka snad ani nestojí z čeho maturovat, ale proč maturovat.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 12:24  

Jestli ale ten číšník chce maturitu, pak ať maturuje i z té matematiky. Pokud na ní "nemá buňky",neodmaturuje stejně jako v případě, že "nemá buňky" třeba na jazyky.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 13:01  

Pardon, pane kolego, polívčička byla? Ano, dva rohlíčky k tomu. Segedínský gulášek, čtyři knedlíky jako standard a dvě pivka. Suma sumarum 115,40.
Derivace? Omlouvám se, to u nás nevedeme. Jedině tak deriváty, prosím. Je libo vodka, vizour nebo zelená na dýchování, že? Cha,cha, cha.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 13:14  

to anonymní 1. února 2010 10:51:
Se stejnou mírou absurdity se můžete zeptat na nutnost maturity s českého jazyka.
Že by si číšník dělal ve chvílích volna jazykové rozbory? Nebo rozebíral báseň Antonína Sovy?
Není ten problém jinde?

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 13:23  

to: 1. února 2010 13:14

Tedy, pane, to není špatný nápad. Proč by si nemohl číšník ve volných chvílích přečíst nějakou tu báseň od Antonína Sovy a udělat si její rozborku a sborku, že?
Jak se praví v klasickém filmu "Marečku, podejte mi pero", proč by si soustružník nemohl ve volných chvílích přečísti například Oividia v originále, že?

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 13:28  

Proč bude povinná maturita z cizího jazyku?My kdysi nadávali na ruštinu.Bude-li student potřebovat maturitu z cizího jazyka, ať si ho zvolí jako nepovinný.Není důvod trápit ty co na jazyky talent nemají.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 13:53  

Číšníci potřebují výuční list, aby po nějaké praxi mohli skládat mistrovské zkoušky, a krátké palce, aby je ustavičně nestrkali do polévky.

Číšník musí v praxi znát minimálně dva až tři světové jazyky. Číšníci v lepších restauracích např. v Praze až osm jazyků.

Otázku krátkých palců není nutno řešit prostřednictvím povinného, či volitelného maturitního předmětu, ale pouze drobným chirurgickým zákrokem, provedeným s ohledem na nutnou rekonvalescenci, minimálně 14 dní před maturitou.

poste.restante řekl(a)...
1. února 2010 14:39  

1. Nevadí mi, když číšník či konzervatorista nebude maturovat z matematiky, pokud tentýž nebude chtít pokračovat ve studiu na vysoké škole.
A bude-li chtít, nechť si laskavě maturitu z matematiky dodělá.
(Jsem ochoten k diskusi o JAMU, DAMU a pod.)

2. Maturovat z matematiky se dá i známkou 4.

3. Současný návrh státních maturit v podstatě stejně nebude garancí ničeho - úrovně vzdělání už vůbec ne. I z té matematiky nakonec odmaturuje cca 95 %, tak proč ty slzy?

Luděk Blaha řekl(a)...
1. února 2010 14:50  

Otázkou stále zůstává, proč má mít řemeslník maturitu. Respektive, k čemu je nízkoúrovňová maturita pro kdekoho.
Leda tak předvolebním bojovníkům k načechrávání peří o stranických prioritách. Je to poněkud směšné.

Janek Wagner řekl(a)...
1. února 2010 14:53  

Učební obory s maturitou jsou reálněsocialistický vynález, který, zdá se, stále některým vyhovuje.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 15:14  

Učební obory s maturitou nejsou reálněsocialistický vynález, nýbrž důsledek technického pokroku, který si vyžaduje stále kvalifikovanější pracovní sílu, milý pravicový kolego.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 15:26  

Jednodušším diskutérům, kteří se pozastavují nad smyslem maturity z mateřštiny, bych rád připomenul, že téměř veškeré další vzdělání, které středoškolák získá na české VŠ, se odehrává v tomto jazyce, stejně jako se v něm odehrává i myšlení. Znalost češtiny je proto prius. To, že si někteří omezenci odmítají uvědomit její důležitost a spokojí se s vyjadřováním na úrovni jerkštiny (a to ještě plné hrubek), je jejich problém. Inteligentní a vzdělaný člověk si je schopen tyto souvislosti uvědomit.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 15:43  

Je navýsost odporné, když ti, kteří zřejmě vystudovali za dělnické peníze a z dělnických mozolů i nadále tyjí, zde nad dělnickou třídou ohrnují nos výrazy:

"Učební obory s maturitou jsou reálněsocialistický vynález..."

či
...proč má mít řemeslník maturitu. Respektive, k čemu je nízkoúrovňová maturita pro kdekoho.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 15:54  

Jednodušším diskutérům, kteří se pozastavují nad smyslem maturity z mateřštiny, bych rád připomenul....

O kom mluvite prosím? Zde se diskutuje toliko o matematice a jazycích, nikoliv o mateřštině.

Jediné hrubky se v diskusi dopustil pan Brdička, a nebýt toho, že ji sám sportovně přiznal, tak bychom o ní ani nevěděli, neboť bychom smazaný příspěvek opět přisuzovali činnosti cenzora, což by už bylo na psychiarické vyšetření zmiňovaného. :-)

Janek Wagner řekl(a)...
1. února 2010 15:56  

On ten nos ohrnovali spíše ti normalizační sociální inženýři. Já nad řemeslníky nos neohrnuji ani v nejmenším, jen mám dojem, že jim ten ztracený čas na přípravu k maturitě, který mohli věnovat získání mnohem důležitějšího fortelu, už nikdo nevrátí.

poste.restante řekl(a)...
1. února 2010 16:36  

Trend "řemeslníků s maturitou", základnu to budoucích dělnických kádrů možná začal za socialismu.
Posledních 20 let budování kapitalismu ale dovedlo náš vzdělávací systém k dokonalosti, kdy odmaturuje přes 90 % populačního ročníku a na vysokou jde více než polovina téhož.
Nejde o to, zda má někdo "právo" na maturitu či VŠ, ani o to, že si "elita" chce nárokovat vzdělání pro sebe a své děti.
Jde o to, že když nastavím výšku laťky na 50 cm tak, aby ji skoro všichni přeskočili, nezlepšil jsem celkovou zdatnost obyvatelstva ani o píď. Spíše bych řekl, že právě naopak.
Dnes opouštějí střední školy maturanti, kteří neumí krátit zlomky a počítat s procenty - což je, mimochodem, učivo základní školy. Nikdo je od maturity nevyhodí, protože "náročná" škola příští rok nenabere studenty.
A i kdyby, kohorta soukromých SŠ získání maturitního papíru jistí.

Povinná maturita z matematiky, představuje jeden z posledních pilířů toho, čemu jsme kdysi říkali středoškolské vzdělání. Pokud o ní chce někdo vést diskusi, pak se ptám, proč rovnou nematurovat z tělocviku, zpěvu či kreslení? Přece papír jako papír, ne?

O znalosti mateřštiny snad žádná diskuse není. Přesto:
Maturitní písemky z ČJ = prověrka znalostí slohu a gramatiky. => Převažuje učivo základní školy.
A výčet znalostí literatury? Jde o to, aby student odemlel naučené věty o životě a díle básníka?
Nebo o to, aby dokázal sám pochopit o čem že to píše Čapek v Krakatitu?
Čest budiž všem češtinářům, kteří učí a chtějí to druhé.

Luděk Blaha řekl(a)...
1. února 2010 17:04  

Znalost češtiny je proto prius.

Pro mě a mně podobné unární lingvisty:
prius (lat.) - to, co má přednost
definici formuloval uživatel prof.PhDr.Rudolf Kohoutek,CSc. a ověřil editor slovnik-cizich-slov.abz.cz

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 17:21  

ano, ano. zcela jistě se vám tady dobře komentuje povinná maturita z matematiky kladně, když již máte dávno odmaturované. Myslím, že na pozici nastávajících maturantů by jste mluvili jinak. Každý má právo si zvolit mezi angličtinou a matematikou...když chtějí tedy vysoké školy ,,upřednosťňovat" studenty s maturitou z matematiky, nechť si je přijímají a nás ostatní, ať nechají udělat si příjmací testy.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 17:39  

to anonymní 1. února 2010 17:21:
Někteří mí spolužáci blahé paměti skřípali zuby nad maturitou z matiky a jásali nad maturitou z češtiny. Já jásal nad matikou a potil krev nad češtinou a ruštinou. No a co? Přežili jsme to všichni.
Chceš mít maturitu? Trp kozáče, budeš atamanem!

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 17:47  

A je to tu zase. Je docela dost středních škol s maturitou, které vůbec matematiku nevyučují. Jakýmkoliv úvahám o zavedeni povinné matematiky musí předcházet její zavedení (cca. 4 -6 let). Jsem proto pro svobodnou volbu předmětů kromě češtiny. Howgh!!!

poste.restante řekl(a)...
1. února 2010 17:49  

Anonymní 1. února 2010 17:21:

Myslím, že na pozici nastávajících maturantů by jste mluvili jinak.
Pokud mne má stařecká paměť neklame, tak na pozici budoucího maturanta, který se chtěl hlásit na VŠ technického směru by mne nikdy nenapadlo diskutovat o matematice. Připadal bych si jako blb.

Každý má právo si zvolit mezi angličtinou a matematikou...
Každý bude mít taková práva si volit, která mu umožní platná legislativa. O tom, mimo jiné, je tato diskuse.
Vysoké školy mají právo vybrat si z uchazečů ty, o které mají zájem. Zkuste se svými právy ohánět třeba před přijímací komisí na VŠ v USA či GB. Pak dejte vědět.

Luděk Blaha řekl(a)...
1. února 2010 18:40  

kteří zřejmě vystudovali za dělnické peníze

Celý život mne pronásleduje představa udřeného dělníka, jak čepici žmoulaje žadoní: "Pane mistr, přidejte nějakou tu stovku. Synek chce do tanečních, dcerka se vdává ..."
"Kdepak, Bohouši" nesmlouvavě praví vedoucí směny, "až Blaha dostuduje. Uskromnit se musíme všichni. Priority znáš."

z dělnických mozolů i nadále tyjí

a při Otavě strmí paláce z tytí toho a dělníků potu.
viz http://bit.ly/bMRjyO

Anonymní řekl(a)...
1. února 2010 21:03  

Nekonkretizujte příliš, pane kolego. Samozřejmě, že kvůli Vám osobně starý Pecold ze Žižkaperku čepici žmoulat nemusel.

Otázka zní, kam se zařadit: jsem já dělník? ...ne! Jsem snad rolník? ...též ne. Já jsem snad nakonec pracující inteligent... :-)

Anonymní řekl(a)...
2. února 2010 7:59  

Takové množství hlupců, kteří si nedokáží spočítat ani výplatu, natož nákup, přibývá astronomickou rychlostí.Je zajimavé, že je mezi nimi vysoké procento maturantů. Neumí procenta, trojčlenku, algebraické výrazy - neumí nic. Je tedy nutné tomu udělat přítrž ! Matematika u matury - gymnázia a SPŠ povinně. Učební obory s maturitou zrušit úplně.

Anonymní řekl(a)...
2. února 2010 9:27  

Žvaníte nesmysly

Ygrain řekl(a)...
2. února 2010 11:50  

Nemohu si pomoci, ale opravdu jedinou zárukou, že studenti budou matematiku ovládat, je dobrý a náročný učitel - takový, který je donutí šlapat, ať už maturují nebo ne, a schopný nasázet pětky třeba polovině třídy, když to bude situace vyžadovat, bez toho, aby byl volán na kobereček, že si škola nemůže dovolit ztrácet žáky. - Čímž se opět dostáváme k základnímu problému našeho školství, že. K penězům. Protože dobří učitelé v tom počtu, jaký je třeba, na stromech nerostou.

Osobně bych se také přimlouvala za co nejvolnější model - koneckonců, vděčím mu za možnost maturity z ČJ, AJ, RJ a dějepisu po absolvování přírodovědné větve gymnázia :-) - jsem typickým příkladem, že člověk po základní škole opravdu nemá přehled, co vlastně bude dělat. Nechť si vysoké školy stanoví požadavky, které předměty jsou pro uchazeče o studium závazné, protože takhle technici matematice stejně neutečou a netechnici se budou moci věnovat jinému zaměření. A trvá-li někdo na testování minima znalostí, pak jsem spíš pro něco jako "připouštěcí test", klidně i z více předmětů - ovšem takovým "připouštěním" by měl být sám o sobě postup do vyšších ročníků, protože osoba se zásadními neznalostmi v kterémkoli předmětu, maturitním nebo ne, prostě nemá co dolézt do čtvrtého ročníku.

Anonymní řekl(a)...
2. února 2010 12:12  

Točíte se stále v kruhu Ygrain. Rovněž vámi navrhovaný "připouštěcí test", což ovšem není nic jiného, než postup do vyššího ročníku, naráží na peníze, které je nezbytné zachovat i pro osoby se zásadními neznalostmi v kterémkoli předmětu a nechat je tudíž dolézt do čtvrtého ročníku...

Anonymní řekl(a)...
2. února 2010 12:54  

2. února 2010 9:27

Jen jsem shrnul stav - ostatně oni ani někteří vysokoškoláci procenta neznají. Vím, o čem píši. Je to ostuda.
Tedy - pokud studuji SPŠ strojní, elektro, stavební,..gymnázium, potom maturita z matematiky se stává 100% nutností !

poste.restante řekl(a)...
2. února 2010 14:48  

Ygrain:
Já s Vámi souhlasím, pokud vycházím ze současného stavu věcí - tedy:
1. Dnešní maturita neznamená a negarantuje vůbec nic, natož znalosti.
2. Ani současný návrh státních maturit na bodu 1. nic nezmění. - Stačí se podívat na zadání, která už byla publikována či testována v dřívějších sondách.
3. Za tohoto stavu věcí vysoké školy, kterým záleží na slově "vysoké" v jejich názvu, nejsou ochotny při svých přijímacích řízeních státní maturity nijak zohledňovat - no bodejť.
Uvažovaly by o zohlednění vyšší, náročnější maturity, pokud bude obsahovat matematiku.
4. Dokud nedojde ke změně v bodu 3. jen málokterý student, kromě nadšenců, si zvolí náročnější maturitu. - Proč by to dělal. Nadře se víc a papír dostane stejný. Volný čas může raději věnovat přípravě k přijímačkám, či oblíbeným testům scio.
5. Jen úzký okruh vysokých škol nepotřebuje ani středoškolskou matematiku = funkce, lin. algebra, statistika, kombinatorika, statistika a očichání derivací na konci 4. ročníku.
O kterých školách se to bavíme? - JAMU, DAMU, FAMU, teologie?
Ani ten sociolog či lingvista se bez základů středoškolské matematiky neobejde.

Klidně změňme státní maturity na závěrečné testy, a la USA. Možná by to bylo užitečnější, nežli tyto nekonečné diskuse.

Za kardinální problém ale považuji systém normativního financování. Dokud ten se nezmění, vše ostatní jsou jen hrátky.

Ygrain řekl(a)...
2. února 2010 15:18  

poste restante:
jako absolventka dvou lingvistických oborů vám můžu místopřísežně potvrdit, že za celou dobu studia jsem nepotkala nic, co by jen vzdáleně připomínalo cokoli náročnějšího než prosté sčítání/odčítání, takže si do seznamu přidejte ještě většinu oborů FF.

poste.restante řekl(a)...
2. února 2010 17:07  

Ygrain:
Pak je ovšem otázka, co je podstatou takového VŠ studia.
Jakožto absolvent IT jsem se dozvěděl, že doposud používaná klasifikace formálních jazyků jest dílem Noama Chomského, takto lingvisty. Taky jsem pochopil, že při zápisu a matematickém zpracování foném se diferenciální rovnice docela hodí. Formální logika při obsahové analýze textu také.
Ale to berte jen jako přátelské pošťouchnutí technika, který je současně humanitního zaměření.

V podstatě už jsem řekl.
Nechť příslušné fakulty deklarují, že pro jejich absolventy může matematika skončit Pythagorovou větou a já s tím nemám navenek problém.
(Co si budu myslet vnitřně, je moje věc.)

Rozhodně nemíním vnucovat matematiku někomu, kdo stejně nikdy nepochopí, k čemu tento nástroj je.
Ale SOŠ, SPŠ nebo gymnázia bez maturity z matematiky? To už rovnou lékaři bez anatomie, ne?

Luděk Blaha řekl(a)...
2. února 2010 17:44  

Snad ani nejde o to kdo, co, kdy a k čemu potřebuje, ale komu, co, kdy a jak v hlavě funguje.
To, že dovednost něco dobře spočítat není obecně přijímána jako podstatná, pak vede k naší státně rozpočtové taškařici.

Nakonec se dostaneme k tomu, že jediné, co má ve škole smysl učit, je obsah dadských nepravidelných sloves a to
vlésti komu na co a vlésti komu kam.

Anonymní řekl(a)...
2. února 2010 18:49  

Nemáte tam chybu, pane kolego Blaho?

Luděk Blaha řekl(a)...
2. února 2010 22:04  

Pokud by v tak dlouhém, stylisticky náročném textu byla pouze jediná chyba, dovolím si tvrdit, že je to při mojí diagnostikované jazykové tuposti poněrně velký úspěch.
Trpím poměrně vzácnou poruchou schopností přečíst a opravit svůj vlastní text po dobu, po kterou si jej pamatuji. Prognóza je nadějná v tom, že časem se tato doba bude zkracovat takovou měrou, že mi pak nezbude než přiznat, že mám prachobyčejné potíže z českým pravopisem.
Řekl bych, že mi chybí čárka mezi větami v prvním souvětí (nejde o to, kdo). Nebo se milým?

Luděk Blaha řekl(a)...
2. února 2010 22:10  

Protože si už nepamatuji, co jsem psal na začátku předchozího textu, mohu přistoupit k nahrazení prapodivného slova "poněrně" možná vhodnějším "celkem".
Konec textu si však stále udržuji v paměti, takže zatím nemohu složit.

Anonymní řekl(a)...
2. února 2010 22:35  

Pane kolego, šlo mi pouze o Vámi tučně vyvedená dadská nepravidelná slovesa. Při pohledu na ně mě napadlo - kam jsem to zase vlesl.. :-)

Luděk Blaha řekl(a)...
3. února 2010 1:42  

Děkuji. Když on pan režisér Vladimír Svitáček měl takové poměrně výrazné sykavky. A to mne smátlo.

Anonymní řekl(a)...
3. února 2010 7:30  

Já vím, že je to mimo, ale ono se to vnucuje:
ˇBřezen, za kamna vlesem";-)
K tématu:
Na to, že maturita je v zákoně od roku 2004, měla být od roku 2008 a nejspíše bude nejdříve v roce 2012 (kterým stejně, podle některých, skončí svět;-)), tak je to v podstatě úplně jedno.

Ygrain řekl(a)...
3. února 2010 16:28  

poste.restante:
obávám se, že matematické zpracování foném nás při studiu zcela minulo. Zato jsme se dočkali velmi podrobných rozborů jazyka po stránce fonetické a fonologické, morfologické a sytaktické, z hlediska stavu minulého i současného, téměř i budoucího, a značného kvanta informací o kultuře a literatuře, jakož i způsobech, jak se poprat s analýzou jednoho či druhého. Ano, a Chomsky tam byl taky. Okrajově, já se lingvistikou jako takovou příliš nezabývala, spíš analýzou textů a překladem. Jestli jsem používala logiku formální nebo jinou, to opravdu nevím, ale šlo mi to celkem dobře. Středoškolská matematika mi šla taky dobře. Na manipulaci s číslíčky a písmenky jsem byla fakt dobrá, nebyla rovnice, kterou bych nedokázala vyřešit - jenže taky (skoro) nebyla rovnice, kterou bych dokázala podle textu sestavit. A obávám se, že žádná zkouška by na tom nic nezměnila. Není mi to dáno, stejně jako mi není dáno zazpívat dvakrát tutéž písničku ve stejné tónině. I proto jsem skeptická k maturitě z matematiky jako záruky, že by byl dotyčný schopen matematicky myslet.

Jazykově zaměřená gymnázia by také měla maturovat z matematiky? A co se týká SPŠ - na jedné učím. Absolventů, kteří dál pokračovali na škole netechnického směru, není zrovna málo. Jeden dokonce na medicíně. Obávám se, že vaše srovnání s anatomií poněkud kulhá.

Mimochodem, před pár lety jsem nevěřícně sledovala, jak student vyletí od maturity na obsazích a obvodech rovinných těles - to bych dala dohromady ještě teď, a to jsem z matematiky nematurovala. Nadále tedy tvrdím, že pořádné čtyřleté studium předmětu garantuje rozhodně víc než zkouška samotná.

Ygrain řekl(a)...
3. února 2010 18:34  

...rovinných obrazců, pardon...

Anonymní řekl(a)...
4. února 2010 11:42  

Přesto, pokud jde někdo studovat SPŠ elektro,stavební, strojní, ...., gymnázium, tak by měl skládat maturitu z matematiky. Všichni víme, jak vypadá výuka a jak praxe. Matematika prostě nelze okecat jako cokoliv jiného. Nechtěl bych se dožít začátků a konců jako v Polsku, kdy stavební inženýři tak dobře počítali, až se se při stavbě dálnice minuli o 5 km.

poste.restante řekl(a)...
4. února 2010 14:42  

Ygrain:
... rozborů po stránce ... syntaktické, ...
... Jestli jsem používala logiku formální nebo jinou, to opravdu nevím, ale šlo mi to celkem dobře.


Aha. Takže vtip je v tom, že Vám jen tenkrát zapomněli říci, že i tohle je matematika. ;-)

Pro mnoho dnešních studentů od třetího ročníku nematuritní předměty přestávají existovat. Já vím, že chyba je jinde, ale za současného stavu školství trvám na tom, že gymnázium, byť jazykové či humanitní má být přípravou na vysokou školu.
Odmítám diskutovat o tom, jestli lingvista, filosof anebo archeolog potřebuje znát trojčlenku, procenta, elementární statistiku či funkci sinus. Pokud se chce označit jako vysokoškolák, tak nemá právo být v základních pojmech za blbce. Stejně tak i technik či programátor má být schopen napsat větu, která má hlavu a patu, shodu podmětu s přísudkem atd.

Souhlasím, že čtyřletá výuka a praxe je podstatnější nežli jedna zkouška. Ale zkoušky k životu patří.
Zkusíte přesvědčit třeba komisaře v autoškole, že jindy odbočujete správně?

Student SPŠ, který pokračuje na medicíně si zřejmě před 4 lety špatně zvolil střední školu. To se stává. Předpokládám ale, že na lékařské ani filosofické fakultě se přijímačky z matematiky nedělají.

No tak odmaturuje z matematiky na čtverku. Bude se ho na to někdy někdo ptát? Bude snad mít celoživotní trauma? Důležité ale je, že se základy matematiky, (protože nic jinéhu už se dnes téměř neučí) alespoň jednou za život pokusí pochopit a naučit. Třeba pak jednou tomu bude rád.

Nezkoušejte na mne úvahy o zbytečném stresování studentů. Většina těch dnešních je v takovém klídku, že jediný, kdo se u maturit stresuje je zkoušející. Hlavně když si klade otázku: "Proboha, i tohohle mám pustit? Ale musím, protože jinak příští rok nenaberem žáky a první, kdo bude na odstřel je jasně kantor, který nejvíc vyhazoval u maturit."

Pravděpodobně i ten Vámi zmiňovaný student, který nebyl schopen spočítat obsah trojúhelníku či čeho, tu maturitu na podzim nakonec dostal.

Pokud na technické VŠ zřizují doplňkový seminář pro prváky na téma výrazy se zlomky, tak kam ještě chcete s úrovní vzdělání v matematice ustoupit? Na malou násobilku?

Ygrain řekl(a)...
4. února 2010 16:36  

Od třetího ročníku? To máte mimořádně zodpovědné studenty :-) U nás tedy probíhá výuka ještě celé první pololetí čtvrťáku celkem normálně - ti naši totiž zcela rovnostářsky kašlou na všechny předměty zhruba stejně a míra nekašlání nezávisí na tom, z čeho budou maturovat, ale jak moc po nich člověk šlape.

Naprosto se shodneme, že kterýkoli vysokoškolák by měl mít přehled o základních pojmech - a nejen v matematice. Kvůli tomu ale ještě nemusí maturovat z dějepisu, zeměpisu, chemie, dějin umění...

Nepřesvědčím, neumím řídit :-)

Hodinku si po ránu zacvičit by mě taky nezabilo, spíš naopak, ale stejně jsem ráda, že mě k tomu nikdo nenutí :-))

Důležité ale je, že se základy matematiky, (protože nic jinéhu už se dnes téměř neučí) alespoň jednou za život pokusí pochopit a naučit. Opravdu nejsem přesvědčena, že ho ta zkouška přivede k pochopení (k naučení snad občas ano)

Já se tedy u maturit nestresuju, co přese mě projde k maturitě, je schopno odmaturovat. Co se týká vyhazování - s náborem žáků, alespoň u nás, nijak nesouvisí. Masivní vyhazování ale vypadá trapně a navíc to stojí komisi zbytečně čas, takže je snaha spíš nepouštět k maturitě.

Nechci v matematice ustupovat, jen trvám na svém názoru, že zavedení povinné zkoušky matematickou gramotnost nezvýší. Je třeba zvýšit úroveň výuky a hlavně nároky, které šly příšerně dolů a stěžují si na to všichni ve vysokém i středním školství, koho znám.

Zlomky? A co proboha nechápou na zlomcích?

poste.restante řekl(a)...
4. února 2010 18:38  

Ygrain:
Myslím, že jsme v mnohem větší shodě, nežli by se mohlo zdát.

Ad dějepis a spol.
Všeobecné vzdělání je všeobecné vzdělání, ale od toho tady máme gymnázia. Dozajista není nijak skvělé, když se vysokoškolák s vážnou tváří zeptá, zda v bitvě u Kann vyhrál Napoleon nebo Alexandr Veliký. Přesto se nemohu zbavit pocitu, že v matematice jde o trochu víc...

Ale to není podstatné. Já už dnes rozlišuji středoškolské "počty" a matematiku. Povinnost zvládnout "počty" považuji pro každého vysokoškoláka za neoddiskutovatelnou, stejně jako třeba vyjmenovaná slova. K ověření znalostí by stačily nějaké ty testy či low-level písemná práce.
"Matematiku" ať se opravdu učí a také z ní maturují jen ti, kdo ji budou potřebovat. Pak ovšem bez milosti (také) ústní zkouška, protože už jen ze způsobu, jakým začne žák odpovídat, poznám, zda úkolu rozumí.
A bez porozumění, pochopení logiky a použití tohoto "nástroje" nelze VŠ matematiku solidně zvládnout.
(Zatím se ještě nebojím vlézt do výtahu - navrhovali jej lidé, kteří promovali tenkrát, když studium ještě bylo studium a vysoká škola byla opravdu vysoká škola.)

takže je snaha spíš nepouštět k maturitě
Fintu s nepřipuštěním k maturitě dnes používají skoro všechny školy. Ve skutečnosti je to optický klam.
Každého zajímá, kolik lidí "vyhodili" od maturit. A když je jich víc nežli dva ze třídy, pak jsou samozřejmě za blbce ti učitelé. Nikdo neřeší, kolik žáků nebylo k maturitě připuštěno, navíc dotyční se tím obvykle nechlubí.
No a po složení reparátu a uzavření klasifikace pak "v tichosti" 99 hlupáků ze sta stejně tu maturitu "dostane" na podzim.
Takže jde v podstatě jen o "divadýlko" pro veřejnost.

Opravdu nejsem přesvědčena, že ho ta zkouška přivede k pochopení (k naučení snad občas ano)
Souhlas. Ale já to tak myslel. Zdůrazňuji: ...že se základy matematiky alespoň jednou za život pokusí pochopit a naučit.

jen trvám na svém názoru, že zavedení povinné zkoušky matematickou gramotnost nezvýší.
A já s Vámi zcela souhlasím.
Jen tvrdím, že pokud se v systému něco nezmění, pak zrušení povinné zkoušky matematickou gramotnost zhorší. Přesněji, už ji zhoršilo.

A co proboha nechápou na zlomcích?
Měl jsem na mysli výrazy se zlomky, ale je to jedno. Neumí vytýkat, neumí krátit, společný jmenovatel považují za cituji: "něco, jakože mají věci stejný název, ne?".
Logicky pak nemohou ani vydělit dvě komplexní čísla, o diferenciálních rovnicích ani nemluvě.

Doporučuji blog: http://martisek.blog.denik.cz/

Ygrain řekl(a)...
4. února 2010 19:11  

Ehm... s bitvou u Kann jste značný optimista. Vím o případu, kdy vysokoškolačka matně tušila, že bitva o Stalingrad byla "někdy za války", kdo a proč v ní bojoval, ji nezajímalo, jelikož se to stalo předtím, než se narodila.

matematika x počty
Ano. V tomto pojetí se snadno stanoví nějaké minimum pro střední školy a osoba, která nemá v hlavě seno, takový test hravě složí bez velké přípravy a bude se moci soustředit na předměty, které se mu budou hodit pro další specializaci.

zrušení povinné zkoušky matematickou gramotnost zhorší. Přesněji, už ji zhoršilo
Asi už vám rozumím. Obávám se ale, že shora nařízená zkouška je řešení jen tak na oko, aby jisté orgány mohly vykázat činnost - změna výuky by byla daleko efektivnější, a samozřejmě náročnější na zavedení.

zlomky:
opravte mě, pokud se mýlím - není vytýkání a krácení učivo základní školy? (nehledě na to, že manipulace se zlomky mi vždycky přišly celkem primitivní, největší problém byl, aby člověk někdo něco špatně neopsal.)


**** Tenhle nový systém je pro diskuse naprosto nevhodný :(((

Luděk Blaha řekl(a)...
4. února 2010 20:11  

Když už je v titulku "Spolčení pohodlných hlupců (a hlupaček)" ...
Dozvěděl jsem se z televizních novin, že ten poslanecký ksindl, opakuji ksindl, aby nebylo mýlky, připravil chudáky invalidy a chudačky invalidky o nemalé peníze.
Zdá se, že ani vysokoškolské tituly, natož pak maturita, a jedno jestli z matematiky, není člověku a člověčici k ničemu, je-li pablbem či pablbkou.
Měli/y by to doplatit ze svého. Čert i čertice je vem.

poste.restante řekl(a)...
4. února 2010 21:58  

opravte mě, pokud se mýlím - není vytýkání a krácení učivo základní školy?
No právě že je. I když (x^2 + 3x)/-2x už zavání spíše střední školou.
Ale třeba trojčlenka nebo procenta jsou taky učivo ZŠ.
A zkuste se ve svém okolí zeptat, jaká bude cena zboží, když z 250 Kč klesne cena o 4 %.
Nedejbože, aby mi pak zdravotní sestra, která, dle mínění některých, také matematiku nepotřebuje, měla připravit 2 % jodovou tinkturu na dezinfekci. :-)

S bitvou u Kann jsem nejspíš opravdu optimista. Napadla mne, protože jsem se o ní před pár dny bavil se synátorem (Kvarta 8G). Bitva u Stalingradu... - Když si vzpomenu, jak jsem se ptal 17. listopadu, co že je to za svátek... No, nechme toho.

Když už se tak bavíme, (a je to po čase příjemná diskuse):
Souhlasím, že nadirigovaná zkouška opravdu nic neřeší. Stejně jako třeba maturita z ČJ nikoho reálně nepřinutí, aby podstatná díla opravdu přečetl, natož pochopil.

Prozatím náš vzdělávací systém dožívá ze své vnitřní podstaty. Vždycky záleželo hlavně na učiteli. Všimněte si, že (většinou) nemají matematiku rádi ti, kteří ji třeba jednak nechápali, ale jednak měli, řekněme, smůlu na kantora. A naopak.
Jenže množství učitelů a středoškolských profesorů "staré školy" se rapidně zmenšuje...

Jistí orgáni budou chtít demonstrovat činnost vždycky.
Státní maturity, ŠVP, plná ústa všemožných výchov a genderů, to všechno situaci pouze zhoršuje. Proto pěním při každém náznaku další pitominy.
Bohužel prozatím vedou kroky orgánů přímou cestou do ...(doplňte dle libosti). Kdyby tam šli sami, bylo by to fajn. Jenže oni nás tam ženou všechny a po každém, kdo by chtěl jinudy, se rovnou střílí. (Jak u toho Stalingradu. :-))
(A ta Pedagogická komora furt ne a ne se ustavit.)

P.S.: Léta tvrdím, že základním průšvihem je systém financování založený na normativu na žáka.
To je, dle mého, mnohem kardinálnější příčina většiny problémů, nežli jakákoliv změna výuky, koncepce či reformy.

P.P.S.:**** Tenhle nový systém je pro diskuse naprosto nevhodný :(((
Náš "portál" by s Vámi určitě nesouhlasil. A ostatních se raději ptát ani nebudem. :-)

Ygrain řekl(a)...
5. února 2010 7:52  

Jestli ta stříška je znak pro mocninu, tak (x+3)/-2
Sestry matematiku opravdu nepotřebují - potřebují ty počty, o kterých jsme se bavili, konkrétně jejich určité části :-))

Jo, 17. listopadu... a co takhle VŘSR, ta byla kdy a ve které zemi? (skutečná otázka, na kterou studenti nedokázali odpovědět)

ČJ:
Mě příšerně odpozují ty dané seznamy četby. Naše češtinářka kdysi řešila povinnou četbu tak, že z daného období jsme museli přečíst alespoň 2 libovolné knihy od libovolného autora. Jinak jsme mohli číst, co jsme chtěli. Jednou jsem dostala befelem referát z Faulknera (to abych si, coby nadějná studentka, porád nekazila vkus tím sci-fi - to, že jsem byla jediná studentka široko daleko, která skutečně přečetla Ílias a Odysseu, Kalevalu a kde co podobného, už nehrálo roli) - osypávám se při té vzpomínce ještě teď a od té doby mě ani VŠ studium nedonutilo dotknout se ho byť jen koncem deštníku.

Mě matematika víceméně bavila, protože to bylo jako luštění rébusů, prostě intelektuální výzva. A pokud kantor řekl "přijďte si ke mně půjčit sbírku, ať si to procvičíte", tak jsem šla a procvičovala. Jenomže "procvičovat" - nedejbože dokonce "nadrilovat" - je v současné době na seznamu zakázaných činností, že? Jenomže ono to bez toho nejde - viz spolužačka, která za mnou kdysi přišla jak k orákulu
(dva dny před závěrečným testem), abych jí vysvětlila goniometrické rovnice. Jenže jak jí to mám vysvětlit, když po x spočítaných příkladech prostě kouknu (tehdy, teď už asi ne) a vidím, že tady a tady se to takhle rozloží, je tam vzorec, a takhle se to pak vykrátí, a ona naprosto netuší, jak jsem na to přišla?

orgány:
Mám problém hlavně s jejich písemným vyjadřováním - pravidelně mám pocit, že je to čínsky, poněvadž nerozumím ani slovu. Ze zoufalství jsem jednou otevřela odkaz v angličtině na standardy učitele v Británii a nestačila se divit, jak se to dá napsat jednoduše a srozumitelně.

Ano, normativ je určitě problém. U nás si můžeme dovolit studenty vyhazovat, protože jsme velká škola a prostředků je dost. Na malých školách si to neumím představit.

A děkuji za opravdu příjemnou diskusi.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2011 1:03  

souhlasim 100 % s timto nazorem.Co je vsak zahadou,ze u samotneho autora to vse bylo k nicemu.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.