Jana Hrubá: Jak by měla vypadat ideální škola a učitel

pátek 5. února 2010 ·

Z některých otázek výzkumu STEM/MARK pro MŠMT (duben 2009) vyplynulo, jak si rodiče a žáci představují ideální školu. Jejich odpovědi se kupodivu příliš neliší, rozdíl je pouze v pořadí kritérií. Čísla v závorkách znamenají procento respondentů, kteří považují kritérium za důležité.

Ideál

Pro rodiče jsou ve škole nejdůležitější odborně připravení učitelé (95 %), kteří mají k žákům spravedlivý přístup (92). Měli by být lidsky kvalitní, skutečné osobnosti (91). Hned potom je v pořadí škola vybavená moderní technikou a učebními pomůckami (90), s přátelskou atmosférou a vlídným prostředím (87), kde je výuka atraktivní a zajímavá (83), kde vládne kázeň a spolužáci nevyrušují (83) a kde je příjemné a hezké prostředí (82). Více než tři čtvrtiny rodičů by uvítaly také individuální přístup učitelů k jednotlivým žákům, dobrou pověst a prestiž školy a partnerský přístup pracovníků školy k žákům a rodičům.

Žáci považují ve škole za nejdůležitější spravedlivý přístup učitelů k žákům (95 %), přátelskou atmosféru a vlídné prostředí (93) a odborně připravené učitele (92), vybavení moderní technikou a pomůckami (91), příjemné a hezké prostředí a přitažlivý, zajímavý způsob výuky (90), školu, kde by působili lidsky kvalitní učitelé–osobnosti (87) a přístup učitelů a ředitele k žákům a rodičům by byl partnerský (80). Téměř tři čtvrtiny žáků by uvítaly kázeň ve třídě a kvalitní stravování (74) a schopnost učitelů věnovat se každému žákovi (72).

Ideální učitel má podle většiny žáků hluboké znalosti ve svém předmětu, umí dobře vysvětlit látku, má smysl pro humor, je veselý a zábavný, objektivní, spravedlivý a nikomu nenadržuje, používá metody výuky, které žáky vtáhnou, zaujmou, je přátelský a snaží se každému žákovi pomoci k úspěchu. Přísnost a náročnost si třetina žáků s oblíbeným pedagogem nespojuje.

Skutečnost

O realitě ve školách do jisté míry vypovídají odpovědi na otázky ze stejného výzkumu, které se týkají vlastní školy, kam žáci chodí. Dá se říci, že školy získaly dvojku až „lepší“ trojku. Rodiče i žáci nejlépe hodnotí odborné znalosti učitelů a jejich lidské a morální kvality. S budovou školy a vybavením učeben jsou rodiče celkem spokojeni, žáci jsou v tomto směru o něco kritičtější, stejně tak ke kvalitě učebních pomůcek.
S většími výhradami se všichni shodně vyjadřují k organizaci školy a kvalitě řízení. Způsob, jakým učitelé vysvětlují probíranou látku, snahu učitelů používat takové výukové metody, aby učivo bylo pro žáky co nejzajímavější a nejpochopitelnější, poctivý a citlivý přístup k žákům a ovzduší důvěry a spolupráce mezi učiteli a žáky vidí žáci opět o něco kritičtěji než jejich rodiče. Naopak je tomu při hodnocení vztahu se spolužáky, který zejména žáci na vyšším stupni gymnázií hodnotí příznivě. (Pohled žáků odborných škol je kritičtější, a to nejen co se týče vztahů mezi spolužáky, ale i ohledně kvality učitelů a jejich autority.) Poměrně výrazný rozdíl mezi rodiči a žáky je v pohledu na obsah vzdělávání - žáci mají častěji pocit, že se neučí zcela důležité věci.

Relativně kriticky je hodnocena schopnost učitelů vštípit žákům morální zásady (žáci jsou tu o něco shovívavější), jejich vážnost a přirozená autorita a snaha věnovat se žákům individuálně, pomáhat slabším a podněcovat výkonnost silnějších. Nejhůře dopadla schopnost učitelů udržet pořádek a disciplínu při vyučování.

Zpráva z výzkumu shrnuje: „Jinak řečeno, jak rodiče, tak žáci považují učitele za solidní odborníky ve svých předmětech a za osobně slušné lidi, ale nemyslí si, že by byli dostatečně připraveni na výchovnou část svého působení a zejména na udržení pořádku při vyučování.

Na diference mezi odpověďmi rodičů a jejich dětí se lze podívat ještě z jiného úhlu: rodiče si přejí a kladně hodnotí především věci vnějškové - odbornost a lidský rozměr učitelů, vybavenost školy, hledí i na její dobrou pověst a prestiž. Žáci, kteří ve škole žijí, oceňují a považují za nejdůležitější spravedlivý přístup učitelů k nim samým, snahu co nejsrozumitelněji vysvětlovat učivo, jejich vstřícnost a schopnost individuálně se věnovat a pomáhat všem žákům. Jsou to tedy dobré vzájemné vztahy a ovzduší důvěry a spolupráce, které panují uvnitř školy.

Dobré vztahy a příjemné klima záleží opravdu jen a jen na učitelích a na vedeních škol. Přejme všem žákům, aby se ve školách cítili dobře a byli podporováni v chuti učit se.

Celý výzkum STEM/MARK Postoje rodičů a žáků ke vzdělávání najdete na: http://www.msmt.cz/uploads/VKav_200/Analyza_191109/zz_MSMT_sociologicky_vyzkum_09_vzdelavani_f.doc.



HRUBÁ, Jana. Metodický portál, Články: „Jak by měla vypadat ideální škola a učitel“ [online].03. 02. 2010. [cit.03. 02. 2010.  ]. ISSN 1802-4785.Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/7707/JAK-BY-MELA-VYPADAT-IDEALNI-SKOLA-A-UCITEL.html>.


Licence Licence Creative Commons

Článek je publikován pod licencí Creative Commons.

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. února 2010 v 6:48  

Jejda! Přísnost a náročnost si třetina žáků s oblíbeným pedagogem nespojuje.
Tak už vím, proč mě mají v oblibě jen dvě třetiny studentů...

Anonymní řekl(a)...
5. února 2010 v 13:19  

Co takhle ideální žák a rodič?To by Stem-mark nezvládl?

Luděk Blaha řekl(a)...
5. února 2010 v 19:24  

Je to špatně koncipovaný výzkum.
Ideální škola? Žádná škola.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.