9. září 2009 vystoupila Michaela Šojdrová v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky s argumenty, proč by nová maturita neměla být odložena. Přečtěte si její projev.
Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, paní ministryně, kdyby mi někdo v roce 2004 řekl, že ještě po pěti letech, v roce 2009, nebude nová státní maturita realitou, tak bych tomu nevěřila. Dnes zde zazněl vážně míněný příslib předkladatele Waltra Bartoše, že tento návrh na odklad je již poslední, že již by se mělo v roce 2010 a 2011 podařit novou státní maturitu zrealizovat.
Chtěla bych tomuto příslibu věřit, ale přesto si dovolím zopakovat některá fakta, která bychom měli znát, když budeme dnes o odložení nové maturity hlasovat.
Začátky reformy maturity se datují do roku 1992, kdy na doporučení examinátorů se začala připravovat reforma maturity. V roce 1997 až 2000 proběhlo ověřování v takzvané sondě maturant, která stála desítky miliónů korun. Nová maturita se měla stát součástí nového školského zákona, který byl předložen v roce 2002, který se nepodařil schválit a právě jedním z kritických bodů byla nová státní maturita. Zákon s novou maturitou se podařilo prosadit až paní ministryni Petře Buzkové v roce 2004 s tím, že maturanti měli maturovat v roce 2008, tedy devět let poté, co byla maturita ověřována.
V roce 2007 byl projekt státní maturity opět zpochybněn a novelou odložen až na rok 2009 a 2010. Připomněla bych, že o dva roky později, tedy dnes, se nacházíme ve stejné situaci. Projednáváme variantu tisku 896, který navrhuje odložit o jeden rok, přičemž v Poslanecké sněmovně leží i jiná varianta tisku 870, který navrhuje odklad o dva roky.
Musím si položit řečnickou otázku, co se to děje v našem vzdělávacím systému. Na potřebě takzvané státní maturity se shodují všichni, všichni, kterým jde o kvalitu vzdělávání. Vycházím z jednoduché úvahy. I ti největší kritikové přípravy na novou státní maturitu si nedovolili celé ustanovení o státní maturitě vypustit. Všichni říkají ano, ale později.
Jaký je tedy smysl nové státní maturity? Studenti se mě ptají, co jim nová státní maturita přinese. Pro všechny studenty znamená ověření v konkurenci s jinými studenty. Je to srovnání s výkonem studentů v celé České republice a tedy ověření dostupného kvalitního vzdělání pro každého studenta. To je důležité pro mě jako studenta. Na to odpovídám na tuto otázku, kterou mi studenti takto kladou. Pro všechny studenty, pro všechny maturanty by to měla být vstupenka na vysokou školu. Zcela jistě se to nepodaří v prvním roce, kdy bude maturita zavedena, ale jsem přesvědčena o tom, že vysoké školy jsou připraveny akceptovat výsledky maturit. Bude to pro ně praktičtější a levnější než, aby samy vyvíjely, či kupovaly testy a vyhodnocovaly je. To je úkol pro ministerstvo, aby s vysokými školami jednalo a tento přístup vysokých škol zajistilo. Pokud vím, tak zástupci vysokých škol se přípravy státní maturity účastní a svoji připravenost akceptovat výsledky státní maturity deklarovali.
Ještě bych upozornila, že pro 80 % studentů to bude znamenat maturitu z cizího jazyka, což zatím nemusí maturovat, tedy většina našich maturantů nematuruje z cizího jazyka a přitom maturant bez cizího jazyka nemá šanci na vysoké škole a má handicap i v běžném životě. Maturita tedy má a bude mít zásadní smysl především pro samotné studenty a pro jejich životní kariéru. Jako druhotný a doprovodný má státní maturita vliv na existenci samotných škol, které budou umět žáky připravit a nebo nebudou umět žáky připravit. Rovněž se ukáže, že někteří žáci prostě mají jít třeba raději do učení na řemeslo, protože mají šikovné ruce a umí pracovat a nemají talent na studium. I tuto roli musí maturita plnit jako kritérium výstupu.
A konečně třetí systémovou roli by měla plnit maturita jako svorník v systému decentralizovaného školství. Zkrátka státní maturita bude tím, co obsahově spojí všechny maturitní obory bez ohledu na zřizovatele. Já se omlouvám kolegům, které to možná nezajímá, tyto argumenty, ale ujišťuji je, že v diskusích se studenty a učiteli budou těmto otázkám vystaveni. K čemu nám vlastně tato nová státní maturita bude?
Ještě musím připomenout, že jsme skutečně jedinou zemí v našem okolí, která státní maturitu nemá, a to jsme s její přípravou začali mezi prvními. Bohužel předběhlo nás Slovensko, Polsko i Maďarsko. Pochybnosti o připravenosti nové maturity nejsou vinou škol a žáků. Je to vinou neschopné politické reprezentace. Za uplynulé čtyři roky se na postu ministra školství vystřídalo pět ministrů a ministryň. Centrum, které za maturitu zodpovídá, řídili tři ředitelé. Při této fluktuaci nemůže být výsledek jiný než určitá nejistota z připravenosti. Té využívají ti, kteří si novou maturitu nepřejí, a to z různých důvodů. V každém případě jdou proti zájmům samotných žáků a šlapou po jejich budoucnosti.
Vnímám pochybnosti o připravenosti nové maturity, protože se zúčastňuji desítek besed, naslouchám učitelům i studentům. Vím, že je třeba ještě odpracovat hodně práce pro to, aby nová maturita byla akceptována a pochopena. Děkuji paní ministryni školství, která zde řadu informací uvedla. Z důvodů, které jsem výše uvedla, nebudu hlasovat pro odložení maturity. Jsem přesvědčena, že ji můžeme zvládnout.
Dnes je na postu ministryně školství zkušená manažerka, která si umí poradit. Jsem přesvědčena o tom, že dokáže připravit vyhlášku, generální zkoušku i maturitu úspěšně. Ale víme všichni, že bez naší podpory a důvěry to prostě nedokáže.
Obracím se teď na ty, kteří jste dali důvěru této vládě, abyste nemátli voliče. Dali jste jí důvěru, nebo ne. Od počátku jsem upozorňovala na to, že nová maturita je velký úkol, zodpovědnost pro všechny, kteří ovlivňují její průběh. Dělala jsem proto všechno, abych i přes personální změny pomáhala tlačit novou maturitu kupředu. Obávám se, že někteří ji táhli zpět.
My si musíme prostě umět vybrat, co chceme pro naše děti, zda kvalitní maturitu a nebo je nám milejší populární gesto v předvolební kampani. To je také důvod, proč nebudu podporovat a nenavrhuji veto pro zkrácené projednání tohoto návrhu zákona. Zkrátka nebudu procedurální obstrukcí bránit tomu, aby se Poslanecká sněmovna vyjádřila dnes a tady. Nepřeji si, aby se i nadále žáci a maturanti stávali rukojmím volební kampaně. Velmi si přeji, aby Ministerstvo školství bylo i po volbách v rukou zkušeného ministra, či ministryně, který úspěšně maturitu zvládne. Děkuji za pozornost.
Poslankyně Michaela Šojdrová v PSP o nové maturitě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Paní Šojdrová se ptá, co se to děje v našem vzdělávacím systému....Před 2 nebo 3 nebo snad dokonce 4 lety vedla v Poslanecké sněmovně diskusi o státních maturitách. Oponenty /a nebylo jich rozhodně málo/ téměř nepustila ke slovu a diskusi uzavřela slovy, že je ráda, že se všichni shodnou na nutnosti i podobě státních maturit, byť to vůbec neodpovídalo skutečnosti. V našem vzdělávacím systému se tedy děje to, co sama tak trochu připravila.....
Tady není žádná otázka. Celé to špatně naplánovali. Nejprve měli zavést RVP (ŠVP) s tím, že v závěru všechny bude čekat státní maturita. Pak měli přemýšlet o logistice, paoté měli přimět VŠ, aby maturitu akceptovali, pak na ni měli školy chystat s jasnými pravidly hry a nakonec ji měli bez diskuzí nasadit. Udělali to naopak a teď se diví. VŠ na to kašlou, porovnávat gymnázia a SOŠ dost dobře nelze, katalogy požadavků pro maturity budou dvojí - před RVP a po RVP, takže zase špatně, a nakonec ta logistika je snad nejbolavější místo, pokud pomineme samotný obsah, validitu a reliabilitu prezentovaných zkušebních testů. Takže, o čem chce diskutovat?
Okomentovat