Bývalý mistr školství se 9. září 2009 v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vyjádřil proti odkladu nových maturit.
Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně, kolegové, předmětem tohoto bodu není přesvědčování se o tom, jestli státní maturitní zkoušku ano, či ne. Myslím si, že tuhle debatu už máme za sebou a Sněmovna vyjádřila v minulých hlasováních celkem jednoznačně to, že státní maturitní zkouška, která bude bezpečná a užitečná, je jednoznačně prospěšná pro náš vzdělávací systém.
Všichni chceme, aby státní maturita tedy byla bezpečná a užitečná a také chceme, aby se její užitečnost projevila nějak konkrétně. Nejčastěji bývá zmiňováno, mimo jiného, co už bylo řečeno mými předřečnicemi a předřečníky, to, že by státní maturita měla sloužit jako vstupenka na vysokou školu. A my přece víme, že státní maturita je obrovsky náročný, docela dlouhodobý logisticky náročný projekt, který bude nabíhat a nabíhá velmi postupně. Vzhledem k současnému legislativnímu stavu v našem školství je bláhové se domnívat, že z roku na rok se může stát státní maturitní zkouška onou stoprocentní vstupenkou. A proto bylo od počátku zamýšleno, že náběh bude postupný. Také proto Ministerstvo školství již přede mnou, za mého působení i za současného působení paní ministryně Kopicové vyjednávalo a vyjednává s vysokými školami o tom, jaký zvolit vhodný způsob právě proto, aby se státní maturita onou vstupenkou skutečně stala. A víme, že postoj vysokých škol, na rozdíl od období před několika lety, se ve srovnání s dneškem proměnil a že je mnohem vstřícnější a že toho skutečně můžeme dosáhnout. Ale nemůže se to stát ve stejný okamžik, kdy proběhne první ročník státní maturitní zkoušky naostro. Ale po této cestě je třeba pokračovat a i po volbách věřím, že Ministerstvo školství bude v tomto úsilí pokračovat.
Ale i kdyby se státní maturitní zkouška odehrála již příští rok, už tato generace studentů bude mít výhodnější pozici oproti minulým. Budou totiž mít mnohem jasnější a přesnější obraz o tom, co je ve skutečnosti škola naučila a jak je k životu a k dalšímu rozhodování připravila. A to i bez toho, že by mohli použít hned poprvé v prvním ročníku státní maturitní zkoušku ve prospěch přijímacího řízení na vysokou školu.
Stejně tak státní maturitní zkouška v následujících letech s postupným náběhem má přinést další výhody, například to, že pokud bude složena v některém ze světových jazyků, bude tato zkouška skládána v takovém režimu, aby zároveň mohli absolventi získat mezinárodně uznávaný certifikát z tohoto jazyka, který jim umožní získat zaměstnání nebo pokračovat ve vysokoškolském či jiném studiu v zahraničí v oněch zemích.
Ale my jsme v jiné situaci. Situace kolem státní maturity se stala za několik posledních měsíců poněkud nepřehlednou a dílem za to nesou odpovědnost populisté z řad ODS a ČSSD, kteří se před volbami chtějí na poslední chvíli zalíbit prvovoličům a vůbec je nezajímá, jak to se státní maturitou vlastně je. Řekněte mi, kdo z nás má skutečně detailní a velmi pečlivou znalost o tom, v jakém stadiu příprav státní maturita ve skutečnosti je. Kdo z nás přesně ví, jakým způsobem se za posledního půl roku proměnil logistický model. Kdo z nás přesně ví, jaké je finanční zajištění a jaké kroky byly podniknuty. Myslím si, že málokdo. A přesto chceme dneska bez této znalosti učinit tak zásadní rozhodnutí, které už poněkolikáté rozkolísá tento důležitý projekt, který je tak dlouho připravován. Koneckonců tento týden, na počátku týdne, tuším že v pondělních Lidových novinách jsme si mohli přečíst rozhovor s jedním z organizátorů demonstrací proti státní maturitě panem Adamem Cyprichem. Nemám pochybnosti o čistotě jeho úmyslu. Ale on tam otevřeně hovoří o tom, jak sociální demokracie zneužívá státní maturity k předvolebním účelům. Míra manipulace, kterou ČSSD předvedla v otázce maturit, je bohužel musím konstatovat políčkem všem ředitelům a pedagogům středních škol a také výsměchem budoucím maturantům.
ODS - musím být otevřený - zase svou snahou znovu maturitu odložit předvedla bezprecedentní podraz na vlastní ministryni.
Neříkám, že všichni v těchto stranách, ale dovolím si toto zobecnění.
A díl odpovědnosti za současné komplikace může ležet i na současném Ministerstvu školství, protože i ono přikročilo k určitým změnám v tomto projektu, odvolání ředitele CERMATu Martina Macha a nahrazení předchůdcem a nástupcem v jedné osobě Pavlem Zeleným. Ale já pevně věřím, že všechny tyto kroky byly motivovány tím, aby státní maturitní zkouška mohla proběhnout co nejlépe a co nejbezpečněji. Je jenom a plně na Ministerstvu školství a paní ministryni Kopicové, aby konstatovala, v jakém stadiu příprava státních maturitních zkoušek je. A já jí děkuji za to, že to tady udělala hned na počátku projednávání tohoto bodu.
Státní maturita je příliš důležitá, než aby se měla stát kořistí populistických politiků. Stejně tak ale nesmí padnout za oběť zájmovým skupinám, jimž jde v souvislosti s maturitou o mnohé jiné, než o to, aby náš vzdělávací systém dostal onen svorník, o kterém tady hovořila paní kolegyně Šojdrová. Rozhodně se chceme vyhnout tomu, aby ten rok, který někteří z nás chtějí dát státní maturitě navíc, aby se díky tomu vrátily maturity do onoho původního režimu rozsáhlého nákupu infrastruktury a počítačů pro školy, který už se v minulosti jednou nepodařil. Vzpomeňme si jenom na internet do škol. Kdo z nás tedy bude hlasovat pro odklad, ptám se, kdo z nás tedy zná přesnou situaci a přesný stav příprav současného logistického modelu a dalších velmi důležitých detailů státní maturitní zkoušky. Kdo může odpovědně říci, že se to může nebo nemůže podařit.
Čeká státní maturitu generálka. Ta generálka je od počátku plánována a programována k tomu, aby toto všechno ověřila. A současné Ministerstvo školství od této generálky neupustilo, a to právě proto, aby ověřilo stav připravenosti.
My proto jako Strana zelených nemáme jinou možnost, než se spolehnout na informace a na garanci, kterou dává Ministerstvo školství, které tyto informace a které tuto odpovědnost má především. Teprve na základě těchto informací je možné fundovaně rozhodnout, zda s novou maturitní zkouškou začít už v příštím roce nebo by se mělo ještě počkat. A já osobně chci věřit tomu, že staronové vedení CERMATu je plně připraveno toto zadání splnit. A také věřím upřímnému odhodlání paní ministryně školství dotáhnout celou věc do konce a maturitu spustit příští rok, tak jak s tím počítá nejen zákon samotný, ale i samotné školy.
Strana zelených se tedy rozhodne podle postoje Ministerstva školství, které nese tuto odpovědnost a ministerstvo, které podporujeme v záměru dotáhnout tento projekt do konce.
Na závěr zopakuji, že my všichni myslím chceme, aby státní maturita proběhla za férových podmínek, aby byla bezpečná a užitečná. A ten, kdo za to ručí, je Ministerstvo školství. A já se ptám, s jakou znalostí my si tady osobujeme to, abychom rozhodovali o detailech, o logistickém modelu a o celé řadě dalších věcí, do kterých jen obtížně můžeme mít všichni vhled. To, o co nám jde, je zájem studentů, rodičů i školy. A pokud Ministerstvo školství ústy paní ministryně tady říká, že je připraveno nést odpovědnost a garantovat to, že postupný náběh státních maturit bude pro studenty bezpečný a prospěšný, že nezklame a nebude dále frustrovat učitele a učitelky, kteří na školách za státní maturitu budou odpovídat a že ministerstvo je připraveno dotáhnout všechny detaily do konce, pak není žádný jiný důvod, abychom státní maturity odkládali.
A pokud za těchto okolností na odkladu státních maturit trváte, tak k tomu máte zřejmě úplně jiný důvod, než je připravenost státní maturitní zkoušky. Děkuji za pozornost.(...)
Další vstup do diskuse:
Děkuji, budu stručný. Dovolte mi ještě reagovat a říci několik věcí, které mi leží na srdci. Poté, co jsem opustil Ministerstvo školství paní ministryně právem stejně jako i já, když jsem přebíral tuto funkci, jsem si nechal zpracovat analýzu, jakýsi audit toho, v jakém stavu se státní maturity nacházejí. Paní ministryně měla určitou pochybnost, protože jen málokdo z nás můžeš vhlédnout až do skutečně těch nejpodstatnější detailů takhle náročného logistického projektu. Tato analýza byla zpracována a předložena paní ministryni a ona v médiích sdělila, že tato analýza jí potvrdila, že státní maturita je připravena, běží podle harmonogramu má zajištěné legislativní podmínky, má zajištěné financování a kroky, které se mají v následujících měsících stát, jsou připraveny tak, aby mohly proběhnout, s tím, že určité penzum práce je samozřejmě nutné učinit i v těch následujících měsících.
A přesto to byla spíše veřejná debata a zpolitizování celého problému, které nás nakonec dovedly až k projednávání tohoto bodu. Proto si myslím, že nemá smysl se vyjadřovat k těm, kteří se snaží hodit vinu na mne.
Prostřednictvím paní předsedající paní místopředsedkyně sněmovny kolegyně Němcová mne vyzvala k tomu, abych se omluvil. Já možná zpřesním to, co jsem řekl. Já jsem netvrdil to, že ODS kdy entuziasticky v minulosti podporovala státní maturity. Já jsem jenom říkal to, že ODS tolerovala tento projekt a v jistém smyslu i podporovala, protože byl výsledkem jednání této Sněmovny, dostal se do zákona a nakonec se shodla na tom, že v určitém modelu je třeba jej realizovat. To samozřejmě není nic proti tomu, aby individuální poslanci či poslankyně setrvávali na svém názoru, že třeba státní maturita jako projekt prostě není prospěšná a nepodporují ho.
Pan kolega Ohlídal mluvil o nějakých podivných personálních změnách, to je vždycky snadné, aniž by to jakýmkoli způsobem upřesnil. Jestli tady jde o nějaké personální změny, tak tam byla jen jedna jediná. A to odvolání ředitele Zeleného, který se znovu stal nedávno ředitelem CERMATu. A já bych si dovolil jenom velmi stručně popsat stav, za kterého jsem odvolával pana ředitele Zeleného. To bylo na začátku ledna v roce 2009. A to ve třech bodech. Otázka legislativních podmínek, v přípravě vyhlášky. Od září 2008 díky vedení CERMATu nebyl žádný pokrok, opakovaně se posouvaly termíny a důvodem byla především špatná spolupráce mezi ministerstvem a CERMATem a chyběla tam především součinnost na straně CERMATu.
Za druhé. Organizační a technické podmínky. Co se týče zajištění technické infrastruktury - jedna z nejdůležitějších věcí při přípravě státních maturit - ty výsledky tendru na komunikační infrastrukturu byly žalostné. Jediná nabídka - nabídková cena o více než 50 % vyšší, než se původně předpokládalo, a v absolutních číslech dokonce činil rozdíl více než 200 miliónů korun. To já jsem jako ministr odmítl akceptovat.
Výsledky externího auditu z června 2008 poskytla hlavní zjištění a ta poukazovala na nepodloženou koncepci navrhovaných technologických řešení, nedostatečné vyhodnocení rizik, nedůvěryhodnost některých podkladů, nedostatečné zhodnocení zkušeností a investic projektu Maturita nanečisto, zvýšené riziko vícenákladů a dalších nákladů na zdroje. Vedení Cermatu však výsledky auditu z větší části odmítlo a v původní koncepci provedlo pouze minimální úpravy. Následný vývoj však potvrdil zjištění auditorů, že chybně zvolená koncepce logistického modelu nezohlednila jeho náročnost na ekonomické možnosti resortu, lidské zdroje a časové limity pro realizaci jednotlivých procesů.
Já můžu říci, že všichni, kdo si přejí, aby státní maturita byla plně digitalizována, mezi ně patřím i já, musí zároveň říci, odkud tyto peníze vzít, protože současný rozpočet a rozpočet, který je dán, už dlouhou dobu státní maturitě prostě neumožňuje plnou digitalizaci. Znamenalo by to o několik stovek miliónů korun navíc a zadání v době krize zvláště zní - dodržte rozpočet, snažte se zajistit bezpečnost, ale také dodržení rozpočtu.
Co se týče zajištění vzdělávání učitelů. To mělo být realizováno prostřednictvím externího subjektu. Jediná, podmínkám výběrového řízení vyhovující nabídka s cenou řádově v desítkách miliónů korun byla mnohem vyšší, než se původně předpokládalo. A vzdělávání učitelů k nové maturitní zkoušce nebylo v roce 2008 vůbec realizováno. Do ledna 2009 byl vytvořen pouze nepatrný zlomek potřebného vzdělávacího obsahu.
Co se týče prostředků z Evropského sociálního fondu, tak tam projekt nebyl zajištěn, nebyl zpracován a tohle všechno mě vedlo k této závažné personální změně. Není podivná, je doložitelná, argumenty jsou jasné. Já jsem si toto troufl udělat proto, že jsem měl v rukou velmi dobrý a průkazný audit. A o pět měsíců později, v květnu 2009 v těchto třech oblastech byla následující situace. V legislativní oblasti byl finální návrh maturitní vyhlášky předložen legislativní radě vlády. Za druhé - organizační a technické podmínky byly zajištěny, v březnu ministerstvu byl předložen návrh upraveného logistického modelu spolu se svod analýzou a analýzou rizik. A v dubnu byly zahájeny práce na úpravách a rozšíření stávajícího informačního systému Cermatu a v květnu také vyhlášena nová výběrová řízení. A co se týče vzdělávání učitelů, byla zahájena realizace dvou celoplošných projektů s tím, že se odehrála ve velmi zrychleném režimu, ale konečně se odehrávala a učitelé byli školeni. Za třetí - prostředky z Evropského sociálního fondu - původní projekt byl přepracován, následně schválen expertní skupinou a od 1. 4. 2009 realizován. Tak to byl stav v květnu 2009.
A teď mi dovolte říci několik slov směrem k ředitelům a učitelům. Já jsem v pochybnostech, které se kolem tohoto projektu pravidelně a dlouhodobě objevují, nakonec vyslyšel hlas reprezentace mluvčích školských asociací středoškolských vzdělávacích institucí, tzn. středních škol, kteří se vyslovili s určitými výhradami, ale přesto se vyslovili proti odkladu státních maturit. A jestliže bere někdo skutečně vážně zájem učitelů a ředitelů škol, tak nemůže přehlédnout tento hlas jejich zástupců.
A ke studentům. Já si velmi vážím těch slov, které zazněly v dopise, který přečetla Olga Zubová. Já si myslím, že to, co je důležité, co tam zaznělo, je jakýsi respekt k obavám, které studenti a studentky mohou právem mít, a naší povinností je na ně odpovídat, naslouchat jim a ptát se, jaký mají základ a s tím se co nejlépe vyrovnat.
Já jsem při rozhovoru při setkání s organizátory protestů proti státním maturitám přišel s určitou výzvou a tu si dnes dovolím zopakovat: Studenti středních škol, chcete-li přebírat větší odpovědnost za kvalitu vzdělávání - a to jste demonstrovali i při protestech a já tyto protesty beru za ztělesnění toho, že chcete do věcí mluvit, a je to tak správné - zkuste se zorganizovat a založit komoru středoškolských studentů a zkuste na této platformě formulovat svoje požadavky tak, abyste příště byli skutečně respektovaným subjektem a partnerem v diskusi o tom, jakým způsobem má být český vzdělávací systém v oblasti středního školství organizován. Váš hlas nebude nějakým způsobem snižován, naopak získá na váze a vy tím budete moci ovlivňovat i věci veřejné. To je konec konců, doufám, něco, co si přejeme my všichni tady, aby lidé, kteří opouštějí v 18 letech školu, mají voličské právo, bez ohledu na to, koho volí, aby dokázali tuhle odpovědnost přejímat.
Já jsem zaznamenal to, že tato myšlenka se ujala a já ji rozhodně budu dál podporovat. Bohužel musím ale konstatovat, že pokud dojde k odkladu státních maturit nedej bože o dva roky, protože to by znamenalo jejich skutečnou smrt a to ví každý, kdo se tímhle projektem kdy zabýval, protože by to znamenalo, že projekt nebude moci být placen z Evropských strukturálních fondů, pokud dojde k tomuto odkladu o rok, tak to bude především vzkaz všem, kdo si už dávno mysleli, že žádný velký projekt na zkvalitnění českého školství nedokážeme dotáhnout do konce. To je smutné.
Poslanec Ondřej Liška v PSP o nové maturitě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat