MŠMT: Praha podporuje učňovské školství

sobota 25. dubna 2009 ·

Při pravidelném vyhodnocování účinnosti koncepčního materiálu Akční plán podpory odborného školství konstatoval ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška, že v jednotlivých regionech se podařilo iniciovat řadu opatření na zmírnění nepříznivých dopadů do oblasti odborného školství a zejména na zachování oborů vzdělání s výučním listem.

„Například v Praze, kde hrozí snad vůbec nejhorší situace, se podařilo mobilizovat maximum prostředků a kapacit na podporu učňovského školství v projektu Řemeslo žije! Oceňuji nejen rychlou reakci na aktuální problém, ale i široký záběr navrhovaných řešení od komunikační kampaně až po přímou motivaci rodičů a žáků a rozsáhlou spolupráci s Hospodářskou komorou Prahy a podnikatelskou sférou," řekl ministr Liška a pokračoval: „Za zvláště pozitivní považuji dlouhodobý záměr působení na žáky již na základních školách tak, aby v době rozhodování mezi středními školami volili podle svých poznaných schopností mezi celou škálou nabídek, tedy i s ohledem na obory vzdělání s výučním listem."

Akční plán podpory odborného školství schválila vláda na svém zasedání dne 16. prosince 2008 a současně uložila ministrům financí a školství, mládeže a tělovýchovy zabezpečit realizaci jednotlivých uvedených opatření.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přistoupilo ke zpracování podkladového materiálu také v souvislosti s přibývajícími signály o zhoršující se situaci této oblasti vzdělávání. Podle provedených průzkumů, aktuálních demografických dat a dalších zdrojů a na jejich základě zpracovaných modelů bude až do roku 2014 výrazně klesat počet žáků vystupujících ze základních škol až o jednu třetinu oproti počtu žáků v roce 2000 (ze 134 tisíc asi na 89 tisíc žáků). Kapacita prvních ročníků středních škol, ve kterých tito žáci pokračují v přípravě na povolání, přitom zůstává zachována na úrovni přibližně 150 tisíc míst.

Tato objektivní situace bude mít s vysokou pravděpodobností dopady zejména v oblasti oborů vzdělání s výučním listem, tedy v tzv. učebních oborech. Poněvadž vznikne možnost pokusit se i s horšími studijními předpoklady o získání vzdělání i v oborech s maturitou, téměř jistě této možnosti využije celá řada takových žáků, a to bez ohledu na možný neúspěch a nejistou profesní budoucnost.

Předpokládá se proto, že absolutní počet žáků nastupujících v uvedeném období do oborů vzdělání s výučním listem absolutně klesne z původních 57 tisíc dokonce až na 17 tisíc žáků. Nejhůře se tato situace dotkne hlavního města Prahy, kde z původních 5 tisíc žáků může poklesnout dokonce až k 750 žákům.

Kampaň Řemeslo žije! je dlouhodobě zaměřena na zvýšení informovanosti o vhodných oborech vzdělání a okolnostech budoucího zaměstnání a dalšího profesního růstu, na podporu polytechnické výchovy na základních školách a ve volnočasových aktivitách dětí, na zvýšení atraktivity oborů vzdělání s výučním listem a komunikační podporu těchto oborů a řemesel.

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. dubna 2009 v 20:42  

Jak to tak sleduji, chybí masově řemeslníci. Ti, co jsou , si berou nehorázné částky. Zamýšlím se nad tím, že když učitel je současně ve škole učitel, vychovatel, právník, policista, preventista, hudebník, výtvarník, ....tak řemeslníků není třeba - budou to dělat učitelé - instalatéry, zedníky, kopáče,...

ignorant řekl(a)...
25. dubna 2009 v 21:08  

Vidím to tak, že v ČR přebývají volná místa na SŠ a SOU, cesta bude vésti k rušení tříd a slučování škol a v některých oborech - rušení škol. To hlavní teprve přijde - stačí se podívat na úbytek žáků 1. a 2. stupně ZŠ. Tato krize bude pro SŠ trvat nejméně 10 let a stát to bude muset řešit. Přijdou i nepopulární kroky

Anonymní řekl(a)...
26. dubna 2009 v 9:26  

Tak to je teda bomba. Opravdu tento projekt něco řeší? U nás ve škole se díky skvělému systému tří přihlášek přihlásilo na tříleté obory místo 50 žáků -tak tomu bylo vloni - 10 žáků. A to mají dostávat od 1.ročníku stipendium. Každý rodič dá dítě radši na maturitní obor, takže na průmyslovku se hlásí a jsou přijímáni žáci se čtverkama. A pak se dočtu, že řemeslo žije. Zajímalo by mě, kolik tato taškařice zase stála peněz.

Anonymní řekl(a)...
26. dubna 2009 v 9:39  

Představa, že vytvořením speciálních webových stránek pro budoucí řemeslníky posílím prestiž a perspektivu učňovského školství, je dost možná lákavá, ale zcela určitě praštěná. Nezmění-li se totiž dosavadní školská politika, která finančně i politicky preferuje maturitní a vysokoškolské obory, vůči učebním oborům a řemeslům, budou jakékoliv takové snahy jen deklarativním tlacháním politických a ministerských „decision-makerů“, kteří kážou vodu, ale pijí víno. Posledních dvacet let toho dokladem. Téměř dvacet let stát prostřednictvím svých politiků, ministerských úředníků a jejich výzkumných ústavů lidem vtlouká do hlavy, že jediným možným způsobem přežití v 21. století je získání alespoň maturitního vysvědčení a nyní zjišťuje, jaké ovoce tato školská strategie přinesla. Dovoz řemeslníků z Ukrajiny a ostatních zemí východní Evropy, kolaps učilišť, neuvěřitelný nárůst výchovných problémů mezi učni počínaje šikanováním spolužáků a agresivitou vůči učitelům a mistrům konče. A za této situace je v Praze zahajována reklamní kampaň na lavičkách a plotech pod jednotným heslem: Řemeslo má zlaté dno - řemeslo žije!,“

Jeden z příspěvků na portálu s stejnojmenným názvem www.remeslozije.cz má hrdý titulek „Já su instalatér, kdo je víc?“ a čtenář si zcela nutně musí vybavit 50. léta 20. století, budovatelské písně a obdobné heslo „Já jsem horník a kdo je víc.“ Nostalgický pláč po starých dobrých „zlatých českých ručičkách“ zní ovšem neupřímně a farizejsky, a to tím spíše, že potenciální uchazeči o nedostatkové učební obory v Praze jako je pokrývač, instalatér, tesař, truhlář, lakýrník či klempíř jsou hned na počátku naprosto tragikomicky obelháváni tvrzením, že se jedná o vlastně o studijní obory. Aby toho nebylo málo, následuje „10 mýtů o řemeslech a učňovském školství“, které snaží čtenáře přesvědčit, že řemeslo není špinavé, podřadné, špatně placené, fyzicky namáhavé, časově náročné, ale naopak tvůrčí a rozvíjí osobnost svého nositele. Budoucí učeň si může zahrát simplexní hru o dopravně neprůjezdné situaci v Praze, kde může vyhrát výlet pro celou třídu do horského prostředí v ČR, hodnotný individuální dar ve vztahu ke zvolenému řemeslu, mini notebook a dokonce i nějaké upomínkové předměty právě zahájené kampaně Řemeslo žije a hlavního města Prahy.
Je to prostě směšné! A ministr školství v demisi pan Liška si ještě dovolí tuhle akci glosovat slovy: „Například v Praze, kde hrozí snad vůbec nejhorší situace, se podařilo mobilizovat maximum prostředků a kapacit na podporu učňovského školství v projektu Řemeslo žije! Oceňuji nejen rychlou reakci na aktuální problém, ale i široký záběr navrhovaných řešení od komunikační kampaně až po přímou motivaci rodičů a žáků a rozsáhlou spolupráci s Hospodářskou komorou Prahy a podnikatelskou sférou."

Josef Hanák

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.