Pavel Roubal: Co přinese projekt ICT ve vzdělávání?

čtvrtek 4. prosince 2008 ·

To se uvidí za dva tři roky, ale zkusím malou věštbu. S věštěním mám své zkušenosti: v úplných počátcích Indoše jsem na jednom setkání informatiků se zástupci GD tvrdil, že z projektu jasně plyne, že polovina škol nedostane vůbec nic. Doba mi, myslím, dala z 90 % za pravdu.

Jistě jste si všimli nové aktivity MŠMT v oblasti ICT ve školství, viz http://www.msmt.cz/ict. Obávám se, že většina vyspělých zemí je v této oblasti výrazně dále a uvedené kroky jen zmírní naše zaostávání, způsobené nejdříve okradením škol předraženou centrální dodávkou počítačů části škol a poté, v rozporu s usnesením vlády, na dva roky naprosto zastaveným financováním IT ve školství.

Myslím, že situace je mnohem vážnější, než projekt popisuje. V českém školství chybí nejen technika a hrazení konektivity do Internetu, ale hlavně vzdělaní učitelé a správci VT. ICT odborníci prostě ze škol odešli a noví do nich nenastupují, zejména kvůli cca o polovinu nižší platové úrovni oproti komerčnímu sektoru, kde je o ně stále velký zájem. Učitelé ostatních předmětů nemají často potřebnou motivaci ke zvládání pro ně složitých technologií.

  • Opravdu vyspělé země v oblasti ICT technologií rozvíjejí koncept 1:1 – jeden žák má jeden přenosný osobní počítač. My plánujeme konečně vybavit počítači každého učitele.

  • Opravdu vyspělé země v oblasti ICT technologií mají vytvořeny standardy znalostí každého učitele v IT oblasti – my plánujeme vyškolit ročně 10 % učitelů na využívání IT při výuce, a kompetence v oblasti VT nejsou zahrnuty v plánovaném profesním standardu učitele, takže ani z pedagogických fakult nově vycházející učitelé je často nemají.

  • Opravdu vyspělé země věnují výuce ICT čas, hodinová dotace je kolem 4 povinných hodin na druhém stupni ZŠ. U nás je to 1 hodina.

  • Opravdu vyspělé země platí své učitele (vůči příjmům ostatních skupin obyvatel) téměř o polovinu lépe, než je tomu v ČR. Obávám se, že tento zásadní fakt se odrazí velmi nepříznivě i na plánovaném projektu na zlepšení stavu využívání IT ve školách.

Nezávidím ministrovi školství jeho pozici, vypadá to, že se opravdu snaží v této oblasti něco kladného prosadit. Ale měl by začít od lidí, ne od minipříplatku na konektivitu a trochy železa. Žáky vyučují lidé, a pokud se oni v ICT technologiích nevyznají (a obávám se, že to platí i pro část učitelů ICT předmětů, nejen pro učitele ostatních předmětů), tak jak mohou něco rozumného naučit své žáky? Ti lepší to zvládnou samostudiem, většina zůstane laiky neschopnými efektivně a bezpečně ICT využívat.

Závěr: Připravovaný projekt je jistě krok správným směrem. Bohužel vychází jako obvykle z toho, že do ICT ve školství a školství vůbec chce stát dávat pouze minimální objem peněz. Toto zásadní omezení způsobí, že se naše zaostávání v této oblasti v nejlepším případě mírně zmenší. Bez vzdělaných, motivovaných a slušně placených lidí jsou všechny koncepce k ničemu. A obávám se, že v oblasti ICT v českém školství není už zajištěna ani jedna z těchto podmínek. Jak se říkalo za minulého režimu: místo „dohonit a předhonit“ bychom měli změnit své heslo na „neztratit stopu“.

Věštba tedy zní: nestane se téměř nic, možná se mírně zlepší technické vybavení škol a nepatrně se zvýší znalosti malé části učitelů, což je řekněme fajn. Ovšem zaostávaní naší země v oblasti ICT, špatná kvalita výuky ICT předmětů a neschopnost většiny škol smysluplně využívat ICT ve vzdělávání – to vše zůstane téměř nedotčeno. Dokud… se nestane zázrak, vláda začne na školství myslet i jindy, než když potřebuje někde ušetřit, dálnice se zlevní o 50 %, platy učitelů (ICT J) vzrostou o 50 % a já (my) budu moci v klidu učit a ne mít 3 zaměstnání, abych slušně uživil rodinu.



Pavel Roubal

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.