Pracovníci MŠMT a jeho přímo řízných organizací si dělají z odborné veřejnosti vysloveně srandu. Přitom jde o miliardu korun, kterou chtějí spotřebovat právě tyto přímo řízené organizace v zatím jedenácti zveřejněných projektech. Fascinující je, že se všichni chovají, jakoby již měli tuto miliardu v kapse.
Během ledna 2008 proběhl první cyklus odborných diskuzí k projektovým záměrům MŠMT, které budou realizovány v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Pozitivně můžeme hodnotit jen to, že šlo o jeden z prvních pokusů o transparentní průběh přípravy a alespoň formální příležitost pro odbornou veřejnost sdělit své připomínky či komentáře k záměrům ministerstva na obsah národních projektů. Prakticky vše ostatní bylo špatně. Odborné diskuse pokračovaly v březnu a v pátek 9. května se konala zatím poslední, ale tady již zřejmě pohár přetekl.
Na první lednové odborné diskusi jsem se pracovníků pořádající odboru otázal, zda se pořizuje záznam diskuse. Nepořizoval, přestože MŠMT má v zasedacím sále nainstalovanou multimediální aparaturu za bratru milion právě pro tyto příležitosti. Prý si pracovníci odboru dělají poznámky… Další odborné diskuse se již nahrávaly, ale dodnes účastníci nedostali ani zvukový záznam, natož jeho přepis. Prý to od toho ledna ještě nestihli, dostalo se nám v pátek vysvětlení. A že by přišla nějaká reakce od tvůrců projektových záměrů, ani náhodou…
To není neschopnost, to je hulvátství a výsměch. To není odborná diskuse, ale bohapustá šaškárna. Bohužel za účasti náměstků ministra, kteří nejsou během tří měsíců schopni sjednat nápravu.
Většina prezentujících neměla připraveny validní dostatečné podklady k rozpočtu projektů, až příliš často chyběly argumenty a podklady pro smysl realizace v požadovaném rozsahu a většinou chyběla i definice racionální evaluace výsledků projektu. Národní projekty pak často neřeší plošně problémy škol, ale jen pilotně ověřují často pochybně zdůvodněné záměry, které navíc někdy vypadají jen jako příprava následných soukromých aktivit. Paradoxně po kritice projektů v diskusi zazněla výmluva, že projekt se musel redukovat kvůli ministerstvem stanovenému limitu. Další výmluvou bylo, že jde jen o projektové záměry, které se budou dopracovávat.
A další zajímavost: některé projekty řeší jen vlastní náplň práce přímo řízených organizací. Co vlastně budou dělat přímo řízené organizace mimo projekty hrazené z ESF?!
Podívejte se na jediné dosud publikované podklady sami, první čtyři jsou z ledna, dalších pět z března a poslední dva z května, možná byste měli problém si podklady na stále nepřehlednějším webu MŠMT najít (a to doufejme, že to je jen hloupost redakce webu a implementátora redakčního systému a ne úmysl):
Klíče ke kvalitě (Metodika II) - informace k projektovému záměru (168kB PDF) - Prezentaci tohoto záměru naleznete zde.
Kurikulum G - informace k projektovému záměru (198kB PDF) - Prezentaci tohoto záměru naleznete zde.
Kurikulum S - informace k projektovému záměru (165kB - PDF) - Prezentaci tohoto záměru naleznete zde.
AUTOEVALUACE I a II - informace k projektovému záměru (271kB PDF) - Prezentaci tohoto záměru naleznete zde.
Vytvoření standardů kvality výchovně vzdělávací práce ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy včetně výchovně vzdělávacích programů - informace k projektovému záměru (136kB PDF).
VIP – Kariéra II - informace k projektovému záměru (194kB PDF).
NZZ – Jednotné zadání závěrečné zkoušky v oborech středního vzdělávání s výučním listem - informace k projektovému záměru (186kB).
KLÍČ – Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání - informace k projektovému záměru (251kB PDF).
Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle RVP pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání - informace k projektovému záměru (130kB PDF).
- Personální řízení - informace k projektovému záměru.
- Podpora učitele - informace k projektovému záměru.
Jak z toho ven? Začněte, prosím, znovu. Nejprve proveďte solidní průzkum o potřebě jednotlivých záměrů projektů a pak udělejte kvalifikovaně moderované veřejné odborné diskuse, nejlépe s prvním kolem písemným a poté teprve presenčním.
Mezitím slučte roztříštěné přímo řízené organizace do jedné či dvou a některé možná i rovnou zrušte bez náhrady… Jestliže máme v operačním programu Vzdělání pro konkurenceschopnost více než roční skluz, další půlrok odkladu nikoho nazabije. Tím méně systémově zpackanou školskou reformu.
A teď to trochu přeženu: možná bychom takto ušetřenou miliardu mohli věnovat na tvorbu výukových digitálních objektů. Z let SIPVZ máme v tomto punktu asi půlmiliardový deficit a možná by systemizovaná a kategorizovaná zásobárna návodů na hodiny či jednotlivá témata, metodik projektů, příkladů dobré praxe, simulací, audio či videonahrávek, testů, eLearningových opor, výukového software a další ICT podpory, pokrývající požadované kompetence z RVP pro ZŠ i SŠ pomohla reformě víc než dosud předvedené projekty pro projekty.
Povedly se dosud realizované projekty přímo řízených organizací, jako byl třeba Koordinátor?
Co vy na to, milí čtenáři?
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat